Na Floridě rostou vodíkové čerpací stanice

Zatímco americký stát Oklahoma sází na zemní plyn a začíná budovat podél svých dálnic CNG stanice, v Kalifornii, na Floridě a dalších státech pomalu rostou také vodíkové dálnice.

V Kalifornii je dnes v provozu 24 čerpacích stanic na vodík. V celých Spojených státech amerických však jezdí jen něco kolem 300 aut na vodík. Navíc se prozatím jedna pouze o testovací vozy automobilek (Toyota FCHV-adv, Mazda RX-8, Hyundai Tucson FCEV nebo Mercedes-Benz B-Class F-CELL) nebo pronájem (Honda FCX Clarity).

Už od roku 2015 by se ale situace mohla začít výrazně měnit. Toyota chce uvést na trh vlastní auto na vodík, v těsném zavěsu je také Hyundai/Kia, o pohon na vodík se zajímá také Daimler. Vodík je palivo zajímavé do budoucna z toho důvodu, že poskytuje dostatečný dojezd automobilu a jednoduchost a rychlost doplnění. V otázce ekonomické výhodnosti výroby však dosud pokulhává.

Přesto se Rob Friedland, šéf společnosti Proton Energy Systems, rozhodl vsadit na jeho budoucnost. Jeho vodíkové čerpací stanice SunHydro sice budou minimálně do roku 2015 operovat se ztrátou, ale pak ho naopak mohly přivést k pohádkovým ziskům – podobně jako běžné čerpací stanice v minulosti zapříčinily vzestup ropných magnátů.

Friedlandova společnost Proton Energy Systems založená už v roce 1996 dnes patří mezi lídry v oblasti vodíkových technologií. Drží 68 patentů spojených s jeho výrobou a zaměstnává asi 75 lidí. SunHydro stanice budou výjimečné v tom, že budou operovat zcela nezávisle, tzv. „off-grid“.

Výroba vodíku v nich bude probíhat elektrolýzou za pomoci energie ze solárních panelů. Prvních devět stanic má být hotových do roku 2012. Měly by být strategicky umístěné tak, aby pokrývaly co největší vzdálenosti na východním pobřeží Spojených států.

Cena kilogramu vodíku se dnes pohybuje kolem pěti dolarů. Na jeden kilogram ale auto na vodík ujede téměř dvakrát víc, než kolik na galon nafty či benzinu. Předpoklad je takový, že dnešní hegemonii benzinových/dieselových aut v budoucnu výrazně nabourají hybridy (těm už se to daří), elektromobily a plug-in hybridy a také auta na vodík.

Takovýto mix by pak výrazně snížil spotřebu ropy a také závislost Spojených států (a dalším zemí) na jejím dovozu. Také v Evropě se s využitím vodíku do budoucna počítá. Už dnes existuje několik vodíkových čerpacích stanic především ve Skandinávii a v Německu. Jedna už ale stojí také v České republice, konkrétně v Neratovicích, kde je s její pomocí doplňován vodíkový autobus.

5 Comments on “Na Floridě rostou vodíkové čerpací stanice”

      1. O těch bezpečnostních
        O těch bezpečnostních testech jsem si to našel. Pokud je to takto, je to OK. Taky jsem kdysi četl, ale už bohužel neznám zdroj, že snad v Dánsku vymysleli způsob na bezpečné skladování vodíku v tabletách. Nic dalšího jsem o tom už nikdy nenašel,takže kdoví jak to doopravdy je.
        Přestože mi vodík jako náhrada za benzin a naftu připadá poměrně zajímavý, existují i další výhrady proti. Např. na tzb-info v článku: “ Získávání energeticky významných prvků z oceánu (II): Vodík“, je v odstavci „Výroba vodíku ve velkém má i své proti.“ podrobnější popis problému.

        1. Na strankach hybridu pisali
          Na strankach hybridu pisali nedavno clanok, v ktorom bol zaujimavy rozhovor o vodiku. V podstate sa jedna o to, ze vodik, je prvok, ktory sa samostatne volne v prirode nevyskytuje, lebo sa snazi hned s niecim zlucovat (s kyslikom napriklad, alebo uhlikom). Nie je na to dokonca ani potreba ho zapalit, ako je to napriklad u benzinu, alebo LPG, ci zemneho plynu. A to je jeho vyhoda a aj nevyhoda. Ak unika, tak zacne hned automaticky horiet a a ak unika vo velkom tak hned vybuchne.

Napsat komentář