V roce 2030 má ČR spotřebovávat 20 tisíc tun obnovitelného vodíku. Legislativa EU zavazuje ČR k většímu nasazení vodíku v dopravě i průmyslu.
Sdílení zkušenosti se zaváděním vodíkových technologií v Belgii, Německu či na Slovensku, evropská a národní legislativa, podpora českých vodíkových projektů včetně dotačních příležitostí či série vědeckých přednášek s nejnovějšími poznatky od vývoje elektrolyzérů přes skladování a transport vodíku po slibné nové materiály pro výrobu palivových článků.
Ale také workshopy přibližující možnosti nasazení regionálních vodíkových vlaků na českých železnicích nebo shrnující výsledky pětiletého mezinárodního projektu na vývoj nového typu membrán pro alkalické elektrolyzéry, prezentace vodíkových zařízení včetně automobilů či ocenění talentovaných vysokoškoláků.
I taková témata přinesl 14. ročník jedinečné evropské odborné konference s názvem Hydrogen Days 2024, která ve dnech 20.–22. března v Praze hostila experty na vodíkové technologie z celého světa.
„Konference nabídla jedinečné místo pro setkání odborníků z komerčních, výzkumných a vzdělávacích institucí, působících v oblasti pokročilých vodíkových a souvisejících technologií. Stejně tak ovšem přivítala i zástupce státních institucí a samospráv, investory či podnikatele, zajímající se o rozvoj vodíkového hospodářství,“ uvedla Veronika Vohlídková, výkonná ředitelka České vodíkové technologické platformy HYTEP.
O významu akce, která nemá v oboru vodíkových technologií v ČR obdoby, svědčí i to, že se jí kromě řady tuzemských i zahraničních odborníků osobně zúčastnili i nizozemský velvyslanec Daan Huisinga, belgický velvyslanec Jurgen van Meirvenne nebo zástupce indické vodíkové asociace Alok Sharma.
Legislativa EU zavazuje ČR k většímu nasazení vodíku v dopravě i průmyslu
Vodíkové technologie zažívají v posledních letech v České republice postupný rozmach, a tempo jejich rozvoje a nasazení v širokém měřítku má v blízké budoucnosti dále gradovat. Souvisí to i s implementací evropské legislativy do českého právního řádu, která přináší v oblasti vodíku pro ČR řadu závazků.
Evropská unie loni přijala klíčovou revizi směrnice Renewable Energy Directive na podporu využívání obnovitelných zdrojů energie, která přináší pro Českou republiku i závazné cíle pro spotřebu obnovitelného vodíku v dopravě a průmyslu.
V roce 2030 tak má 1 % spotřebované energie v dopravě na území ČR pocházet z obnovitelných paliv nebiologického původu, tedy především z obnovitelného vodíku, případně z e-paliv. V průmyslu pak má být podle směrnice do roku 2030 přibližně 42 % šedého vodíku nahrazeno vodíkem obnovitelným. V Česku mají podle směrnice také vzniknout tzv. „akcelerační zóny“, kde bude jednodušší a rychlejší budovat nové zdroje obnovitelné energie.
Dle jiného nařízení EU o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva zase musí do roku 2030 vzniknout na každých 200 kilometrech dálnic sítě TEN-T (tedy dálnicích jako je D1 nebo D5) plnicí stanice vodík s kapacitou vhodnou pro rozvoj vodíkové nákladní dopravy. Minimálně jedna vodíková plnicí stanice pak bude muset stát i v každém krajském městě ČR.
V české legislativě ale vodík stále nemá pevné místo. „Spolupracujeme se státní správou na vyjasnění podmínek, za kterých bude možné financovat projekty výroby obnovitelného vodíku v návaznosti na pravidla státní podpory, doufáme, že to stihneme nejpozději do konce roku 2024. Vodík se loni sice dostal do energetického zákona, to ale byl jen první nezbytný krok. Nyní usilujeme o to, aby Česká republika přišla s komplexní revizí legislativy speciálně zaměřenou na rozvoj vodíku jako energetického plynu a paliva, a to i s ohledem na nové unijní směrnice a nařízení. Již brzy se ale dočkáme aktualizace Vodíkové strategie, která bude řadu problémů adresovat,“ upozornila Veronika Vohlídková.
V ČR staví elektrolyzéry a plničky, testují i vodíkové autobusy
Podle propočtů České vodíkové technologické platformy HYTEP se bude v roce 2030 v České republice spotřebovávat kolem 20 tisíc tun obnovitelného vodíku. K tomu ovšem bude nutné vybudovat a rozvinout robustní řetězec vzájemně navazujících oblastí vodíkového průmyslu, a to od výroby vodíku přes jeho distribuci a skladování až po jeho spotřebu. Všem těmto tématům se konference Hydrogen Days 2024 detailně věnovala.
„Velká pozornost byla věnována vývoji a nasazení vodíku v energetice. Řečníci se zaměřili zejména na výrobu a skladování vodíku a energie, na související infrastrukturu, kogenerační systémy nebo palivové články. Neméně důležitým tematickým okruhem byl i vývoj a nasazení vodíku v dopravě. Přednášející představili například palivové články pro výrobu energie v mobilních aplikacích, pohonné jednotky založené na spalování vodíku nebo kombinované systémy,“ přiblížil Aleš Doucek, předseda představenstva České vodíkové technologické platformy HYTEP.
Že nasazení vodíkových technologií v České republice přibývá, potvrzují i úspěšně realizované projekty z nedávné doby. „V průběhu loňského roku byly například otevřeny dvě veřejné plnicí stanice na vodík v Litvínově a na pražském Barrandově, a současně byla spuštěna neveřejná stanici v Mstěticích u Prahy, čímž počet neveřejných plnicích stanic vzrostl na rovných pět. Na konci roku 2023 zase společnost Solar Global spustila v Napajedlech první větší elektrolyzér o kapacitě přibližně 230 kW. V řadě měst se rovněž uskutečnily testy vodíkových autobusů,“ vypočítal Doucek.
Hladík: Vodík je jedinečnou šancí pro bývalé uhelné regiony
Je symbolické, že řada vodíkových projektů se bude soustředit a rozvíjet v regionech, které si nesou historickou ekologickou či socioekonomickou zátěž po těžbě uhlí. Podle ministra životního prostředí Petra Hladíka může právě vodík představovat pro regiony jako je Ústecko, Ostravsko či Karlovarsko obrovskou příležitost při dekarbonizaci průmyslu a ekonomiky.
„Chceme podporovat čisté zelené technologie a přidanou hodnotu, a právě v oblasti vodíku se tato přidaná hodnota může vytvořit. Rozvoj vodíkového průmyslu může například v regionech, které byly v minulosti negativně ovlivněny těžbou uhlí, představovat významnou příležitost. Nejenže přinese ekologické zlepšení díky čistějším technologiím, ale také hospodářský rozvoj,“ uvedl ministr Hladík.
Podle Hladíka ministerstvo připravuje se všemi uhelnými kraji, tedy Ústeckým, Moravskoslezským a Karlovarským krajem, podporu na rozvoj tzv. vodíkových údolí ve Fondu spravedlivé transformace. Zde se chce zaměřit na podporu strategického a akčního plánování rozvoje v oblasti vodíku.
„Vnímám potenciál vodíku jako klíčového prvku v přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku a jako ministerstvo životního prostředí jsme připraveni podporovat iniciativy, které tento přechod usnadní a urychlí. Naším cílem je vytvořit udržitelný ekosystém pro vodíkové technologie v České republice, který bude podporovat inovace a přispívat k dekarbonizaci ekonomiky,“ doplnil ministr životního prostředí Petr Hladík.
Síkela: Akvizice plynovodů pro budoucí transport vodíku byla strategickým krokem
Český stát se nedávno stal majitelem téměř 4 000 kilometrů plynovodů a související infrastruktury. Podle ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely bude hrát státní vlastnictví této infrastruktury důležitou roli při budování evropské vodíkové sítě a plánovaném transportu vodíku z Německa či Ukrajiny do České republiky.
„V loňském roce jsme vlastnicky vstoupili do plynárenských aktiv, což Česku umožní hrát stěžejní roli při budování evropské vodíkové sítě. Díky tomu můžeme strategicky rozhodovat o trasách, kapacitách a technických parametrech vodíkových koridorů a zajistit tak efektivní a bezpečný transport vodíku a jeho dovoz do země,“ vysvětlil ministr Síkela a podotknul, že nejvýznamnějším partnerem v oblasti vodíkových technologií je pro Českou republiku jednoznačně Německo.
„Spolupráce s Německem v oblasti vodíkových technologií je pro Českou republiku klíčová. Nejdůležitějším projektem je Czech German Hydrogen Interconnector, který vznikne přestavbou stávajícího plynovodu na zemní plyn na přepravu vodíku,” doplnil ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela s tím, že dalšími důležitými partnery pro ČR v oblasti vodíkových technologií jsou také Francie, Holandsko, Polsko, Jižní Korea nebo Japonsko.
Bartoš: Na podporu vodíkové mobility mohou jít miliardy korun
Významným segmentem oblasti vodíkových technologií je vodíková mobilita. Právě do jejího rozvoje v České republice budou směřovat nemalé prostředky z evropských zdrojů. Například Ministerstvo pro místní rozvoj ČR v nedávné době vyčlenilo přes 1,1 miliardy Kč na podporu udržitelné veřejné dopravy. Od ledna 2024 se mohou zájemci ucházet o celkem 245 milionů Kč na nízkoemisní a bezemisní vozidla k přepravě cestujících v Praze. V únoru 2024 pak odstartoval příjem žádostí na podporu infrastruktury pro alternativní paliva ve veřejné dopravě na území celé ČR mimo hlavního města Prahy, kde je alokováno dalších 886 milionů Kč. Podle Ivana Bartoše, ministra pro místní rozvoj ČR, jde o zásadní podporu vodíkové mobility.
„Na Ministerstvu pro místní rozvoj podporujeme vodíkovou mobilitu především výzvami v oblasti infrastruktury pro alternativní paliva ve veřejné dopravě. Prostřednictvím programu IROP financovaného z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR) rovnocenně podporujeme výstavbu vodíkových plnicích stanic a dobíjecích stanic pro autobusy veřejné hromadné dopravy. Záleží na strategii žadatelů (jednotlivých dopravců), jakým směrem se při rozvoji systému bezemisní veřejné dopravy chtějí vydat. Jde o vůbec první výzvy s tímto zaměřením, které jsme otevřeli. Rozvoji vodíkových technologií nahrává i šíře způsobilých výdajů v těchto výzvách – projekty mohou zahrnovat také výdaje na zřízení výrobny a skladovacích jednotek vodíku z obnovitelných zdrojů,“ uvedl ministr Ivan Bartoš.
Tím ovšem prostředky na veřejnou podporu vodíkové mobility rozhodně nekončí. „V předešlém roce a půl jsme nabídli prostřednictvím IROP ve výzvách projektům z oblasti udržitelné mobility přes miliardu korun. Kromě výzev pro Prahu a všechny kraje jsme vyhlásili také tzv. integrované výzvy ITI (integrované územní investice), které poběží až do roku 2027. Ty se zaměřují na hustě osídlené oblasti okolo velkých měst. Ve výzvě na výstavbu plnicích a dobíjecích stanic máme připraveno z evropských peněz 420 milionů Kč a ve výzvě na nákup bezemisních vozidel dokonce 3 miliardy Kč. Podpoříme jimi jak nákup a provoz vodíkových autobusů, tak bateriových elektrobusů, trolejbusů a tramvají,“ doplnil ministr Bartoš.
Studie napoví, které české tratě jsou vhodné pro vodíkové vlaky
Jednou z oblastí vodíkové mobility je i železniční doprava. Právě na tu byl zaměřen další z workshopů konference Hydrogen Days 2024, během kterého byly představeny předběžné výsledky končícího čtyřletého česko-norského projektu s názvem „Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích“.
Cílem projektu, jehož hlavním řešitelem byl ÚJV Řež, byla analýza českých železničních tratí a lokalizování oblastí, kde by vodíkové vlaky byly technickým, ekonomickým a environmentálním řešením výhodnějším oproti jiným technologiím.
Výzkumníci během projektové studie shromáždili údaje zejména z neelektrifikovaných českých tratí, kde jsou v současnosti provozovány dieselové soupravy. Následně prostřednictvím metodiky a softwaru vyvinutého norským výzkumným institutem SINTEF provedli technicko-ekonomickou analýzu vybraných regionálních tratí. V ní porovnávali jednotlivé pohony vlaků, tedy vlaky na naftu, baterie, vodík a vlaky s hybridním pohonem.
Celkem odborníci zkoumali sedm českých a jednu přeshraniční linku. Pozitivní výsledky pro potenciální nasazení vlaků s vodíkovým pohonem vyšly pro linky R14, R21, R22 a SP14 s tím, že u těchto tratí bude nutná ještě podrobnější ekonomická analýza. Detailní výsledky projektu budou zveřejněny nejpozději do konce dubna roku 2024.
Doprovodný program nabídl testovací jízdy, vodíkové exponáty i ocenění vysokoškoláků
V průběhu konference Hydrogen Days 2024 se v prostorách Cubex Centru Praha uskutečnila i výstava, kde byly prezentovány ukázky vodíkových technologií a produktů. Například společnost Dräger zde představila přenosné detektory plynů, inovativní bezdrátový přístroj X-node či komplexní systémy pro stacionární detekci plynů, společnost Ventile & Fittings Praha širokou škálu potrubních komponent pro fluidní systémy a společnost Swagelok panel pro vzorkování vodíku na plnicí stanici. Návštěvníci měli také možnost prohlédnout si či přímo otestovat v městském provozu vodíkové automobily značky BMW a Hyundai. Výstavu doprovodila i řada odborných posterů, věnujících se vývoji a nasazení vodíku v energetice či dopravě.
Na konferenci byly rovněž vyhlášeny výsledky soutěže Cena HYTEP, která odměnila nejlepší české diplomové práce z oblasti vodíkových technologií. Ocenění získal i nejlepší studentský poster a nejlepší studentská prezentace v rámci soutěže Student Award 2024.
Konference Hydrogen Days 2024 se uskutečnila pod záštitou Ministerstva životního prostředí České republiky, Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky, Ministerstva zahraničních věcí ČR a Hlavního města Prahy. Více informací o konferenci naleznete na www.HydrogenDays2024.cz nebo na www.hytep.cz
zdroj: tisková zpráva
No už se těším u českých drah na vodík, to teprve budou nehody s pořádným ohňostrojem.
pokud ty miliardy pujdou ciste z penez z fondu EU, tak s tim problem asi ani nemam, ale pokud by to melo jit z nasich dani, tak by se ze me asi stal dezolat a tvrde bych proti tomu vystupoval 😀
v nejake forme se vodik urcite ujme, lokalni nakladni doprava, i osobni u firem co si vodik sami vyrabej nebo je to spis jejich odpad dava smysl, smysl trosku dava zeleznice pokud je sparovana s vlastnim vodikem z OZE, a ve final jiz dnes se vodik primichava do rozvodu plynu v nejakem pomeru, co zpocitam bude nejvetsi tahak splneni tech %, ostatne v CR jsou projekty ktere s vodikem uspeli i ve svete a v nejakych energetickych nasazenich dava smysl coby akumulace (v energetice se skladuje nizkotlace, tedy s minimalnima stratama pri skladovani i s beznyma materialama)
Vodíkovým lobbistou za http://www.hytep.cz je nepřítel elektromobility prof. Macek.
To je ten co si hraje na nezávislého zachránce autoprůmyslu ČR.
Samozřejmě že už teď pobíraj na svou „bohulibou“ činnost dotace. Lol.
https://www.hytep.cz/platforma/organizacni-struktura
Proboha jak se tam tenhle člověk dostal.
No jak, přes olejáře a ropáky přece! Expert na spalovací motory je olejářskej kůň. Kdo jinej propaguje vodík než jen ropáci? To je jejich poslední šance jak udat ropu přece! 96 % vodíku se produkuje parfní reformací z fosilních paliv jako je ropa, zemní plyn a uhlí. Výroba elektrolýzou z vody je extrémně neefektivní a drahá. Tím se opájej jen naprosto nosvní hlupáci. 🙈🤷♂️
U nás tlačí vodík ropák Orlen a v zahraničí to dlouho tlačil ropák Shell.
No to je pravda, ale podle mě snad nejsou tak hloupí, že neví, že toto není preferovaný způsob. Tím je až výroba z prebytku OZE.
Já předpovídá že u nás tohle nikdy nenastane.
V době kdy budeme mít dostatek OZE a tedy dost prebytku v létě tak technologie vodíku bude stále ekonomický velmi dráha a zároveň bateriové technologie budou na tolik levné, že se vodík nebude vyplácet ani pro delší uskladnění energie.
A delším myslím rok nikoliv jeden den.
Ještě je tady jeden ,,super“ plán…. Chtějí vodík dělat elektrolýzou v atomových elektrárnách… Ono jim ani nic moc jiného nezbývá, při jejich nepružnosti výroby by ekonomicky neměli proti OZE šanci…
Hodně aktivní jsou Francouzy, ale určitě se budou chtět zapojit i ostatní. A hlavně chtěj atom vodík míchat (nerozlišovat) od vodíku z OZE …. Už se proti tomu ozvalo pár hlasů od zelených organizací, ale tipuju že si to atomčíci prosadí…. Jestli teda zase neudělají někde nukleární průser a nepřipomenou veřejnosti o jakou se jedná sračku ☢️🤮
No hlavně ten zelenej vodíky z toho OZE nebude stačit ani pro náš průmysl v EU, takže jeho plejtvání pro dopravu bude holej nesmysl. Ropáci furt doufaj že se tím svým špinavým vodíkem protlačej do naší ekonomiky.
Hodně lidí má vrozenej strach z elektriky a mají utkvělou představu, že do auta se musí něco nalejvat. Takže vodíková hadice je pro ně přijatelnější. Mám takové i v rodině a nedají se přesvědčit.
Vodíkovej tunel = kecy, prdy, beďary pro pěnězovod z dotací
Vodíkovou šaškárnou se zabejváj jen zkurvený sosači dotací na systém který jen maří energii a bez velké produkce CO2 se neobejde.
Tahle věta je prostě blbost „Vodíkové technologie zažívají v posledních letech v České republice postupný rozmach“.
Jediné co zažívá rozmach je množství zpráv jak se vodík rozmachuje 😊.
Lež a hype vod ropáků a zlobovanejch politiků.
Za rok 2023 se podle SDA prodalo v ČR 16 ks vodikových V tomto roce prozatím 0 ks .
Toyota Miray zdražila Jeji cena začiná na 1 809 000 Kč
https://www.toyota.cz/nova-auta/mirai
Mapa existujicích a připravovaných plnicich stanic Vypada jako by to zamrzlo
https://www.h2stations.org/stations-map/?lat=49.139384&lng=11.190114&zoom=2
Cena vodíku v Česku začátkem roku raketově stoupla. Orlen, který provozuje zatím dvě veřejné plničky v Praze na Barrandově a v Litvínově, zdražil oproti loňskému roku skoro dvojnásobně. Přesto ani to podle zástupců petrolejářské firmy nestačí k tomu, aby byl provoz vodíkových stanic alespoň „na nule“.
Ropaci investují do baterii
https://www.newstream.cz/zpravy-z-firem/americti-ropni-magnati-a-popiraci-zmeny-klimatu-zacali-masivne-investovat-do-cistych-energii
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/skokove-zdrazeni-vodiku-v-cesku-provoz-plnicich-stanic-je-pr/r~ff2e8dfaaef511ee8b4e0cc47ab5f122/
Welcome to the Hydrogen Infrastructure Map!
https://www.h2inframap.eu/#map
Abychom mohli levně vyrábět bezemisní vodík, potřebujeme OZE, které nemáme. Štepná jaderná energie nám nepomůže, je velmi drahá a bude ještě dražší. Nevyplatilo by se to. Když to shrnu, tak v českém energetickém rybníčku je klid, zahnívající voda a kromě několika občasných bublin, se nic neděje.
houby s voctem je to jen ropácký fejk 😀