Mercedes-Benz třída B F-CELL – první auto s palivovými články

Nový vůz třídy B F-CELL představuje první, v sériových podmínkách vyrobený osobní vůz Mercedes-Benz využívající k pohonu palivové články. Tento elektromobil přesvědčuje svými suverénními jízdními výkony na úrovni vozu s dvoulitrovým benzínovým motorem a zároveň schopností uplatnit se v běžném každodenním provozu. Přitom se jeho bezemisní pohon spokojí při plnění podmínek nového evropského jízdního cyklu v přepočtu s 3,3 litry paliva na 100 kilometrů (naftový ekvivalent). Počátkem příštího roku bude prvních asi 200 těchto vozů dodáno zákazníkům v Evropě a USA.

Nový automobil s palivovými články nabízí vše, co se od vozu Mercedes-Benz očekává. To znamená vysoká úroveň v oblasti bezpečnosti a komfortu, dále pak žádná omezení co se týká vnitřního prostoru i prostoru pro zavazadla. Ale zákazníci se nemusí zříci ani radosti z jízdy, protože použitý elektromotor má nejvyšší výkon 100 kW/136 k a maximální točivý moment 290 Nm, který je k dispozici již s prvním otočením motoru. ČÍST DÁL…

Mercedes-Benz třída B F-CELL Mercedes-Benz třída B F-CELL Mercedes-Benz třída B F-CELL


Chování Mercedesu třídy B F-CELL je naprosto suverénní a jeho dynamické vlastnosti dílem přesahují úroveň vozu poháněného benzínovým dvoulitrem. Přesto se jeho bezemisní pohon spokojí v přepočtu s pouhými 3,3 litru paliva (naftový ekvivalent) na 100 kilometrů ujetých v podmínkách daných evropským jízdním cyklem. Díky dojezdu asi 400 kilometrů a krátkým časům tankování (kolem tří minut) je lokální bezemisní mobilita vozu třídy B F-CELL realizovatelná i na delších trasách.

„V roce 2009 tak přicházíme s dalším milníkem pro zachování mobility. Třída B F-CELL přebírá avantgardní roli prvního automobilu s palivovými články na světě, který vzniká v podmínkách sériové výroby“, říká Dr. Thomas Weber, člen představenstva Daimler AG, zodpovědný za koncernový výzkum a vývoj Mercedes-Benz Cars.

Mercedes-Benz třída B F-CELL – základní technické údaje elektromobilu
Pohon Elektromotor s palivovými články
Výkon (kW/k) 100/136
Točivý moment (Nm) 290
Nejvyšší rychlost (km/h) 170
Spotřeba (l/100 km) 3,3
CO2 (g/km min.-max.) 0
Dojezd (km) podle evrop.cyklu 385
Kapacita/ Výkon li-ion akumul. (kWh/kW) 1,4/35
Studený start: do -25°C

Z pohledu technologie je jejím centrem nová generace kompaktního a výkonného systému palivových článků. Tady reaguje ve vzduchu obsažení kyslík s vodíkem uloženým na palubě vozu pod tlakem 700 bar. Výsledkem této reakce je elektrický proud pro elektromotor a vodní pára. Dokonce i při teplotách -25°C disponuje systém palivových článků Mercedesu třídy B F-CELL velmi dobrými startovacími schopnostmi.

Při porovnání s modelem třídy A F-CELL představeným v roce 2004, je nový systém výrazně přepracován. Inženýrům Mercedesu se podařilo výrazně vylepšit nejen výkon a točivý moment, ale také dojezd, spolehlivost, startování a komfort. Třída B F-CELL dává nyní radost z jízdy a schopnost uplatnit se v běžném každodenním provozu – a to bez lokálních emisí.

Pro potřeby navýšení výkonu při předjíždění a pro využití energie vozu při brzdění je k dispozici obdobně jako u hybridu se spalovacím motorem lithium-iontový akumulátor o výkonu 35 kW a s kapacitou 1,4 kWh. Předností akumulátorů litium-ionového typu oproti obvyklým akumulátorům jsou jejich kompaktní rozměry, vyšší výkon, lepší účinnost při nabíjení a dlouhá životnost.

Třída B F-CELL využívá jedinečnou architekturu sendvičové podlahy, kterou Mercedes-Benz, již také s ohledem na integraci alternativních pohonů zavedl před deseti lety u první generace třídy A. Její výhoda: komponenty pohonu jsou umístěny a chráněny v oblasti, která nevyžaduje žádná omezení prostoru kabiny a k dispozici je prostor pro zavazadla s objemem 416 litrů.

Také výbava třídy B F-CELL je na vysoké úrovni. Nápadné je speciální lakování karoserie a také exkluzivní desetipaprsková kola z lehké slitiny. Interiér s koženým čalouněním, vyhřívání sedadel, klimatizace nebo systém COMAND přinášejí do vozu u Mercedesu obvyklý komfort.

Provozní bezpečnost třídy B F-CELL je po všech stránkách na stejně vysoké úrovni jako vozů Mercedes-Benz využívající konvenční pohon spalovacím motorem. Integrovaná bezpečnostní koncepce třídy B F-CELL odpovídá specifickým vlastnostem nového systému pohonu. Ta využívá kromě jiného dlouhodobé zkušenosti Mercedesu s palivovými články a s vysokým elektrickým napětím v automobilu. Bezpečnost komponentů souvisejících se specifikou nového pohonu třídy B F-CELL byla optimalizována a potvrzena více než třiceti dodatečnými nárazovými testy.

Palivová síť je základním předpokladem

Více než stovkou zkušebních vozů, které najely přes 4,5 milionu testovacích kilometrů získal Daimler a Mercedes-Benz ve světovém měřítku nejrozsáhlejší zkušenosti s automobily, které využívají palivové články. Třída B F-CELL je dalším důkazem toho, jak vysoký stupeň vyzrálosti tato technologie již dosáhla. Aby se lokálně bezemisní provoz stal realitou ve větším rozsahu, je nyní zapotřebí vybudovat plošnou síť čerpacích stanic vodíku. Mercedes-Benz se v této záležitosti angažuje kromě jiného v rámci společných projektů.

Mercedes-Benz pohlíží na vývoj elektromobilů s akumulátory a pohonem palivovými články pro lokálně bezemisní provoz budoucnosti jako doplnění flotily automobilů, které využívají spalovací motory se špičkovou technologií. Moderní naftové a benzínové motory budou i z dlouhodobějšího pohledu hrát důležitou roli – v individuální dopravě u osobních vozů a to zvláště na dlouhých tratích, ale především v přepravě nákladu užitkovými vozy. V městském provozu bude počet elektromobilů narůstat.

tisková zpráva

17 Comments on “Mercedes-Benz třída B F-CELL – první auto s palivovými články”

  1. Takže to
    Takže to zhrniem:
    Akékoľvek kvapalné palivo, ktoré sa tankuje vyžaduje vybudovanie čerpacej stanice. Bez ohľadu, či je s obsluhou, alebo bez, je to dosť veľká investícia. Naproti tomu elektrické rozvody sú v podstate všade, vybudovať miesto pre pripojenie elektromobilu na nabíjanie je neporovnateľne lacnejšie, nemusíte riešiť možný únik paliva, výbušné prostredie a pod. Navyše energiu je potrebné nejako zaplatiť, t.j. je potrebné vyriešiť meranie odobratého množstva. V prípade elektriny je to všetko jednoduhšie.
    Plus elektrinu je možné tiež vyrábať najrozličnejšími spôsobmi. A ešte jedna vec – elektrombil je asi najflexibilnejší pohon z hľadiska typu batérií resp. zdroja el. energie. Na to stačí iba nový software, ale skúste benzínový motor naučiť napr. na niečo iné…
    Na záver, zamyslel sa niekto nad tým, že energiu na svete je potrebné aj šetriť? Tak snáď je už načase používať to, čo je najefektívnejšie.

    1. Rozvody jsou sice všude,
      Rozvody jsou sice všude, ale zdá se mi, že si skoro nikdo neuvědomuje, že jejich kapacita je pro masivní nasazení elektromobilů nedostatečná. A její posílení o nic levněji, než síť vodíkových stanic nevyjde. Doporučuji přečíst tento článek: http://www.nazeleno.cz/technologie-1/hybridy-a-elektromobily-1/chevrolet-volt-co-hrozi-kdyz-zeleny-obamuv-hybrid-uspeje.aspx

      Další bod, který jste jaksi zamlčel, že elektřina jako nejčistší forma energie se sice nejefektivněji spotřebovává, ale také nejméně efektivně vyrábí. Tedy jsou velmi vysoké ztráty při její výrobě.

      Je potřeba se podívat vždy na celý řetězec (celek), ne jen na poslední článek. A tam elektromobily vůči palivovým článkům tak skvěle nevypadají.

      1. Takže: Ak je elektrina
        Takže: Ak je elektrina vyrábaná neefektívne, u vodíku to platí 3 až 4-krát. Aj na to je dôležité dbať. Rozdiel v efektivite FCV a EV je výrazný, viac ako dvojnásobne efektívna je elektrika. Neviem, prečo tu teda stále riešite toto. Čo z toho, že sa e-auto elho nabíja? Je pohodlnejšie nabiť ho doma, než chodiť na čerpaciu stanicu. A keďže zavedenie elektromobilu nebude okamžité, bude ešte dosť času na zvýšenie produkcie energie. Vodík skrátka nie je výhodné palivo.

  2. To je opět pokus, jak za
    To je opět pokus, jak za každou cenu nenechat vyrábět el. auta a aby lidé museli prostě jezdit tankovat někam a někomu draze platit.. Je to určitě pěkný pokus, ale s tím už šel i shell a jak to dopadlo..:) Je to jen divadlo pro všechny okolo, hlavně aby se čekalo až se to rozjede a nic, jen aby se nevyráběly el auta, kterým chybí doladit jen už cena a ropné společnosti to mají spočítané.. Osobně se na to moc těším a hlavně až nebudeme muset nutně pořád dýchat smrádek z aut.. Jinak fandím každému modelu.. osobně se mi líbí systém plug in hybridu i když mám pocit, že i ten je přestupní stanicí k e autu.. protože ty normálně pořád jakoby někdo nechtěl aby se vyráběly…:) mějte se..

    1. Tak neviem, či ste videli
      Tak neviem, či ste videli film Kto zabil elektromobil, ale je jasné, že elektromobily sú vozidlami budúcnosti, pretože:
      1.Cena H2 auta sa pohybuje okolo 1000 000 dolárov
      2. žiadny materiál nedokáže uchovať vodík
      3.Palivo je drahé
      4.Natiahnutie káblov je mnohonásobne klacnejšie, než vybudovanie H2 infraštruktúry
      5.Výroba vodíku je 4-krát tak energeticky náročná, ako výroba elektriny pre elektromobil
      6. Dojazd je podobný, ako elektromobil, a naviac elektromobil nabijete takmer všade.
      Stačí? Nevidím jedinú výhodu FC oproti batériám. A vy?

        1. Pokiaľ viem, o hybridoch
          Pokiaľ viem, o hybridoch nebola zmienka. Osobne nemám nič proti nim, ale teda dobre:
          1. Jazdou v elektromobile šetrím životné prostredie
          2. Je pohodlnejšie natankovať doma (ak niekto nebýva v byte, ale určite by sa to dalo vyriešiť napríklad natiahnutím káblov, čo nie je tak nákladná investícia)
          3. Plynulosť jazdy nezameniteľná s iným vozidlom
          4. Ja osobne vidím výhodu v nízkej hlučnosti (prejaví sa hlavne v mestách).
          Pri dnešných menej vyspelých a drahých batériách je zatiaľ dostupnejší a výhodnejší hybrid, ešte lepšou variantou plug-in hybrid. Veď cena Chevy Volt na úrovni 40 000 dolárov, čo je v prepočte 26 600 eur, sa pomaly vyrovnáva spaľovacej konkurencii a návratnosť je už po 140 000 km. Takže to je môj názor.

  3. Pekné auto, ale ja som za
    Pekné auto, ale ja som za batériové elektromobily. Sú praktickejšie a prevádzka je omnoho lacnejšia. Naviac sa dajú „natankovať“ takmer všade. Ak by to šlo do výroby, bolo by dobré urobiť aj batériovú verziu, pretože nie kaźdý má pre vodík vkus.

    1. Vybudování hustší sítě
      Vybudování hustší sítě čerpaček vodíku je základní předpoklad rozšíření tohoto pohonu. Hlavní výhodu vidím v tom, že se dá auto použít jako náhradní zdroj pro energeticky nezávislý dům v období nedostatku slunečního svitu. A pokud bude možné natankovat vodík do „kanystru“ (Honda to má již vyřešené), nemá tento způsob pohonu chybu. Ještě by to chtělo domácí výrobnu vodíku s využitím fotovoltaiky a bylo by to dokonalé.

Napsat komentář