V návaznosti na zprávu o spolupráci čínské a polské univerzity na rozvoji polské elektrobusové sítě musíme dodat, že Číňané expandují i se samotnými vozidly. Velmi progresivně se rozvíjí společnost BYD, která se zaměřuje na výrobu elektrických vozidel a jejich baterií. Se svým elektrobusem chce prorazit jak do USA, tak Evropy.
foto: BYD
Svůj první výrobní závod v zámoří plánuje automobilka postavit ještě během letošního roku. Továrna vyrůstá v Kalifornii a očekává se výrobní kapacita 500 vozidel s výhledem do roku 2015.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
BYD představí hybridní automobil s vlastním robotem
Ve Finsku budou jezdit čínské elektrické autobusy
Čínský elektromobil BYD e6 začíná své evropské tažení v Rotterdamu
V rámci Evropy je expanze čínské elektromobility ještě v mnohem pokročilejším stádiu. Zde konkrétně vytvořil BYD s bulharským výrobcem autobusů Bulmineral společný podnik s názvem Auto Group Motors, což pro Číňany znamenalo stavbu své první továrny ve východoevropské zemi.
První továrna v Bulharsku
Ta se nachází ve městě Breznik vzdáleném cca 50 km od hlavního města Sofie. Její zřízení přišlo cca na 150 mil. eur a očekává se, že první várka 50 až 60 elektrobusů typu BYD ebus by měla sjet z výrobní linky v Bulharsku již tento měsíc!
Finální dokončení se pak očekává v roce 2015 s tím, že výrobní kapacita linky by měla čítat 40 – 60 elektrobusů měsíčně a v pozdější fázi bude továrna produkovat i osobní elektromobily. Předpokládáme, že model BYD e6 nebo jeho nástupce.
Výhodou také je, že BYD obdržel od Evropské komise povolení k prodeji svých elektrických autobusů v rámci celé Evropské unie, takže Číňané již nemusí žádat o jednotlivá vnitrostátní schválení provozu v každé zemi EU.
Globální ambice
Společnost BYD chce být se svými elektrobusy úspěšná opravdu po celém světě, a proto byly dle zveřejněných informací podepsány dohody o použití elektrobusů BYD i s vládami v Singapuru, Uruguaji a Kanadě.
A lze předpokládat velký úspěch, poněvadž dle výzkumné zprávy americké společnosti Pike Reasearch se očekává pro elektrické autobusy v rámci globálního trhu roční míra růstu až 26 % pro léta 2013 – 2018.
Dvanáct metrů dlouhý elektrobus BYD ebus se plně nabije za 5 hodin a na jedno nabití urazí vzdálenost až 250 km. To se zdá být jednoznačná výhoda ve srovnání s evropskými elektrobusy, u kterých se pohybují dojezdové hodnoty od cca 150 do 200 km.
Model byl již prezentován např. v Amsterdamu, Budapešti, Madridu, Barceloně, Bruselu nebo Salcburku, a to s velkým ohlasem.
V mestách s rozvinutou
V mestách s rozvinutou trolejbusovou dopravou by to bolo možné nasadiť na plnú prevádzku. Vybitý bus by prepol číslo linky a napojil sa na troleje. Na druhej strane nabitý bus by sa odpojil od trolejov, prepne číslo linky na busovú a ide.
Tak na MHD dobrý na
Tak na MHD dobrý na nějakou delší trasu kolem města…ale dálkový? Do Olomouce a zpět do Ostravy a konec…
To by se dalo využít v
To by se dalo využít v meziměstské dopravě…..hodně by se ušetřilo za náklady…ještě ale nevím kolik budou stát….
Nedělejte si iluze,
Nedělejte si iluze, ekonomika je zde úplně stejná, jako u osobních EV, tzn. na začátku zaplať vícenásobek ceny běžného spalovače a pak jezdit a jezdit, ať se co nejdříve přiblíží průsečík nižších celkových provozních nákladů.
Je ale jasné, že MHD má k tomuto okamžiku díky vysokým nájezdům blíže, než Prius před domem „průměrného“ člověka, který s ním po velkoměstě nedojíždí do práce, a má jej tak spíš jako nesplatitelný šperk…