Na tokijském autosalonu nejsou k vidění pouze automobily a motocykly předních světových značek, ale jak už to bývá, jsou zde také futuristicky vyhlížející vozítka rozličných tvarů a barev. Právě do této kategorie lze zařadit prototypy elektrických vozítek nezvykle nazvaných Kobot.
foto: KOWA-TMSUK
Zkomolenina Čapkova slova má označovat roboty na kolech. Tito Koboti jsou společným dílem japonských firem Kowa a TMSUK, které se až do tohoto počinu věnovaly podnikání ve zdravotnickém odvětví. Nicméně společnost TMSUK má s roboty bohaté zkušenosti, neboť je dodává právě do zdravotnických zařízení.
Nyní se tedy obě společnosti nadšeně vrhly na řešení městské dopravy a po roce společného fungování představily v Tokiu ne jeden, ani dva, ale hned tři zajímavé koncepty urbanistických vozítek.
TWIKE – elektrická hybridní tříkolka za 15 000 euro
Autosalon Tokyo: Nissan testuje tři elektromobily budoucnosti
Dva z představených konceptů jsou designově odlišné tříkolky určené pouze pro jediného cestujícího. K zaparkování těchto tříkolových skútrů je potřeba nalézt alespoň jeden metr čtvereční volného místa a pak už není parkování žádný problém.
Tříkolky totiž disponují skvělou manévrovatelností a parkovacím módem, ve kterém se díky pohyblivému zadnímu kolu skútr poskládá. Přechod mezi jízdním a parkovacím režimem je ovládán skrze chytrý telefon.
foto: KOWA-TMSUK
Naproti tomu třetí prototyp Kobot II je už čtyřkolový mikro-elektromobil pro dvě osoby připomínající Renault Twizy. Všechny tři modely dokážou vyvinout až třicetikilometrovou rychlost.
foto: KOWA-TMSUK
Plně elektrická vozítka Kobot jsou primárně určena pro pohyb v přeplněných centrech světových metropolí. Výrobce předpokládá, že by v budoucnu mohla na okrajích center měst vzniknout záchytná parkoviště, kde by návštěvníci zanechali své automobily a dál pokračovali právě na Kobotech.
Otázkou tak zůstává, zdali někdy v budoucnu bude zahájen prodej těchto vozítek, avšak obrovské úsilí a investice vložené do celého projektu naznačují, že to s nimi Japonci myslí vážně.
Záchytné parkoviská tu
Záchytné parkoviská tu už boli a neujali sa. Prečo asi?
A proč myslíte, že se
A proč myslíte, že se neujala? Většina pražských P+R u metra je už v osm hodin beznadějně zaplněná. Záchytná parkoviště se rozhodně ujala a prokázala jako rozumný koncept.