V Říčanech u Prahy na adrese Kolovratská 1367 je další nová veřejná CNG stanice. Moderní samoobslužná plnicí stanice má výdejní stojan CNG vybavený dvěma koncovkami pro plnění osobních a dodávkových vozů (koncovka NGV1).
foto: © Copyright BONETT
CNG na této stanici naplní i řidiči nákladních vozů a autobusů, a to díky speciální redukci, která je k dispozici. CNG stanice je plně implementována do stávající čerpací stanice pohonných hmot, je otevřena nonstop, placení je možné uskutečnit pomocí platebního terminálu CNG či platební kartou nebo v hotovosti.
„Nová CNG stanice v Říčanech vznikla u jednoho z nejvýznamnějších dealerů značky Iveco v ČR. Potvrzuje se tím trend rozšiřující se nabídky služeb pro zákazníky žádající CNG dodávky a tahače, kdy poptávka po CNG jednoznačně roste. Jsme rádi, že po vybudování CNG stanice pro továrnu Iveco ve Vysokém Mýtě jsme mohli dodat i tuto stanici. Bonett bude provozovat na konci dubna už 15 vlastních CNG stanic, a stanici v Říčanech budeme našim zákazníkům doporučovat,” řekl Václav Holovčák, místopředseda představenstva Bonett Gas Investment, která stanici vybudovala.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Vítkovice vyvíjejí lodní motor na CNG, rozšíří svou zahraniční síť
„CNG stanice má velmi dobrou strategickou polohu a je výborně dostupná jak z dálnice D1 oběma sjezdy, tak i ze směru Uhříněves – Říčany z ulice Černokostelecká. Jednou z jejích výhod je její nepřetržitý provoz. Aktivně se zapojujeme do oblasti zlepšování životního prostředí, otevřením CNG stanice a našimi aktivitami v oblasti prodeje vozidel na CNG se snažíme napomáhat snižovat negativní dopady dopravy na životní prostředí,” uvedl Jiří Tovara, ředitel společnosti PROFI AUTO CZ, která stanici CNG otevřela.
„Používání stlačeného zemního plynu je pro motoristy úspornější vzhledem k výrazně nižším nákladům provozovatele vozidel na CNG. Je více než jasné, že počet vozidel na CNG bude dále narůstat, mimo jiné i proto, že stále více klientů požaduje přepravu svého zboží dopravci, kteří nepoškozují naše životní prostředí,” dodal Jiří Tovara.
CNG síť se rozšiřuje
V České republice funguje již 85 veřejných plnicích stanic na stlačený zemní plyn, do konce roku 2015 by jich měla být nejméně stovka. Počet vozidel jezdících na CNG u nás přesahuje 9000, v roce 2015 se očekává růst počtu CNG vozidel cca o 50 %.
V roce 2014 společnosti Bonett meziročně vzrostl prodej CNG o 100 % a překonal hranici 5 milionů m3. Podíl Bonettu na trhu v prodeji CNG v ČR v roce 2014 byl téměř stejný, jako podíl jedničky na trhu, společnosti RWE Energo, také 17 %.
V roce 2015 ale Bonett plánuje otevřít dalších 15 CNG stanic, má ambice nejméně 2 krát zvýšit svůj prodej CNG na více než 10 milionů m3 a být v ČR letos jeho největším prodejcem.
Chystají se další investice
Do realizovaných stanic pro stlačený zemní plyn (CNG) česká společnost Bonett doposud investovala více než 150 mil. a síť plánuje dále rozšiřovat. Celkové investice do CNG jsou předpokládány ve výši 400 až 500 mil. Kč a společnost zvažuje i investici do LNG projektů (zkapalněného zemního plynu).
Na konci roku 2015 by měla společnost Bonett mít v provozu minimálně 25 CNG stanic. V roce 2016 by pak měla mít síť Bonett více než 40 CNG stanic jen v České republice.
Cílem společnosti je otevřít i řádově 10 CNG projektů na Slovensku, pro rok 2016 uvažuje Bonett i o otevření několika projektů v dalších zemích, např. Polsku. Projektem společnosti Bonett je i dnes nejvýkonnější CNG stanice ve střední Evropě v provozu v Brně.
Bohatá historie
První CNG stanice na čerpací stanici pohonných hmot otevřela společnost Bonett mezi prvními už před osmi lety v Táboře, kde do existující čerpací stanice byla zakomponována kapacitní stanice s výkonem 800 Nm3/h pro plnění 40 autobusů.
První vlastní stanici pak otevřel Bonett ještě v témže roce 2007 v lázeňském městě Jeseník. Vznikla na základě spolupráce s místní radnicí a dopravcem (dříve Connex Morava, dnes Arriva) a jejím hlavním účelem bylo společně se zavedením do provozu ekologických autobusů pomoci městu Jeseník zlepšit rating v oblasti čistoty ovzduší tohoto lázeňského města.
„Naší doposud největší investicí je CNG stanice Kladno, kde k dnešnímu dni tankuje již 35 ekologických bezprašných autobusů společnosti ČSAD Kladno, a v cílovém stavu bychom jich měli plnit až 60 denně. Projekt byl otevřen v roce 2010, stanice je k dispozici i pro veřejnost, a v letošním roce očekáváme jen na této jediné stanici prodej 2 milionů Nm3 CNG. V letošním roce výkonově posílíme stanice na celkový výkon 1 000 Nm3/h, což z ní učiní jednu z nejsilnějších stanic v České republice,“ říká Václav Holovčák, místopředseda představenstva Bonett Gas Investment.
a co na to rikaji ridici
a co na to rikaji ridici autobusu. Drive si mohli usetrenou naftu vzit domu. Ze by ted nosili do prace velke pytle???
Možná vyzní moje ozázka
Možná vyzní moje ozázka hloupě, ale jak je to u CNG s emisemi a plněním emisních tříd? Je každé CNG auto automaticky ve třídě euro 6, nebo musí splnovat nějaké podmínky? Používají se u CNG motorů kurvítka jako EGR, nebo DPF?
EURO 6 – kazde ne
EGR –
EURO 6 – kazde ne
EGR – nevim, ale myslim ze jo
DPF – ne
Celkove je tam min kurvitek nez u dieselu.
Jenom vás doplním odkazem
Jenom vás doplním odkazem na „seznam aut“:
www . aspell.cz/cs/cng/cng-vozy/
všechny mají emisní třídu 5, jak píšete CNG neznamená třída 6 automaticky.
Zde mas „hrubou“ analýzu:
Zde mas „hrubou“ analýzu:
www . cng . cz / cs / ekologie/
Pekne. V ČR sa teda máte.
Pekne. V ČR sa teda máte. Na Slovensku už niekoľko rokov ticho, nič sa v tomto smere nerozvíja, a to sme jednou z najlepšie plynofikovaných krajín EU. Máme 10 staníc, z toho 2 sú tak polopoužiteľné.