Americká automobilka Ford nepřivezla do Frankfurtu nad Mohanem pouze zajímavou řadu automobilových novinek, ale poněkud překvapivě ve svém stánku představila i koncept elektrického kola budoucnosti s trochu obligátním názvem E-Bike.
foto: Ford
Hned z počátku Ford upozornil, že nemá v plánu elektrokolo uvést do sériové výroby. Podle svých slov si však automobilka chtěla na konceptu E-Bike vyzkoušet uplatnění designérských zkušeností i v progresivně rostoucím odvětví elektrických kol. V budoucnu však nadále plánuje podrobně zkoumat tento směr městské mobility.
Elektrokolo E-Bike vyvinul tým designérů Fordu pod vedením šéfa designu Martina Smitha, který na úkolu spolupracoval s německou firmou cyber-Wear, známého výrobce produktů řady Ford Lifestyle. Koncept byl od začátku navrhován tak, aby dokázal oslovit obě pohlaví, ať už svým technickým zpracováním či elegancí.
Srdce konceptu tvoří kompozitový rám lichoběžníkového průřezu vyrobený z hliníku a karbonu. Použití materiálů zaručuje vynikající tuhost a pevnost konstrukce při zachování nízké hmotnosti. Konkrétně rám elektrokola E-Bike váží pouhých 2,5 kilogramu.
V rámu elektrokola jsou ukryty lithium-iontové baterie s kapacitou 340 Wh, které mají při plném dobití zajistit dojezd 85 km. Elektromotor je rovněž ukryt před zraky kolemjdoucích a to v náboji předního kola. Jeho jmenovitý výkon je 350 W a v elektrickém režimu dokáže kolo rozjet rychlostí 25 km/h. Dojezd i rychlost je závislá na režimu jízdy, který si řidič navolí prostřednictvím informačního displeje umístěného na řídítkách. Vybrat si můžete ze tří módů – ekonomická jízda, komfort a sport.
foto: electriccarsreport.com
Asi největší zajímavostí je použití magnetostriktních snímačů využívaných v automobilech F1. Magnetostriktní materiály se používají pro převod magnetické energie na kinetickou a naopak. Při závodech F1tyto senzory pomáhají zvládat vysoké otáčky motoru v kombinaci s intezivním tepelným namáháním. Ke své činnosti nepotřebují fyzický kontakt s ostatními částmi motoru a jsou zcela bezúdržbové.
Ford E-Bike je prvním elektrokolem, které magnetostriktní snímače využívá. Snímače sledují rychlost otáčení vnitřního ložiska a předávají získané informace řídící jednotce. Řídící jednotka pak zapíná a vypíná elektromotor v závislosti na intenzitě lidské síly. Díky tomu dojde k optimálnímu sladění využití obou druhů energie.
Technické vybavení Fordu E-Bike doplňují i další finesy, jakými jsou hydraulické brzdy, informační displej s řadou funkcí nebo využití řemenu z uhlíkových vláken namísto tradičního řetězu. Při výrobě konceptu se holt na cenu moc nehledí.
Karbonový plnokrevník ve
Karbonový plnokrevník ve stylu Tesla Roadster je tady: http://www.no-hills.com/electric_bike_shop/product.asp?strParents=&CAT_ID=19&P_ID=235
Výkonem i cenou 🙂
Pekné a nie tak vzdialené
Pekné a nie tak vzdialené ako si niekto myslí.
Cena karbónových rámov je rok od roku nižšia, možno by stálo za úvahu pre výrobcov elektrobicyklov vyvinúť „plnokrvníka“, no proste niečo také ako je medzi elektromobilmi Tesla Roadster.