Auta do zásuvky válcují v Norsku diesely

Dokonce už i Francie nedávno přiznala, že dieselová osobní auta byl omyl. V Norsku ztratily diesely za poslední tři roky polovinu tržního podílu.

Volkswagen si v Norsku v rámci aut do zásuvky vede víc než dobře
foto: Volkswagen

Zatímco v lednu 2013 držely diesely v Norsku 56% podíl a elektromobily a plug-in hybridy se držely někde kolem 4 %, o tři roky později je všechno jinak. Diesely klesly k 31% a elektromobily dohromady s plug-in hybridy stouply k 25 %.

Za květen 2016 se v Norsku prodalo 3340 elektrických aut do zásuvky, což je 23% meziroční nárůst. Zajímavý je posun preferencí norských řidičů směrem k plug-in hybridům, které z toho tvořily 2361 aut.

Nejprodávanějším autem do zásuvky tak byl v květnu v Norsku Mitsubishi Outlander PHEV (490), na druhém místě Nissan Leaf (320) následovaný trojicí Volkswagen Passat GTE (313), Volkswagen e-Golf (300) a Volkswagen Golf GTE (268).

Elektromobil Mercedes-Benz B ED zaznamenal 167 prodaných kusů, Mercedes GLC 350e pak 161, Tesla Model S si připsala skóre 156, BMW i3 120.

Celkově se tento rok prodalo v Norsku už 18 768 nových aut do zásuvky a pohybují se mezi 25% až 30% tržním podílem.

EV-Sales

44 Comments on “Auta do zásuvky válcují v Norsku diesely”

  1. Po víkendovém vyzkoušení
    Po víkendovém vyzkoušení 30kW Leafa – díky vstřícnosti BS Auto Brno – můžu říct, že elektroauto s dojezdem cca 200 km po okreskách stačí. Chtěl jsem si vyzkoušet trasu, kterou běžně jezdím: Brno – Svitavy a okolí. Při jízdě s ECO módem spotřeba 12,8 kWh/100 km. Úbytek baterie cca 1 km na 1 km jízdy. Při jízdě bez ECO módu spotřeba 13,4 kWh/100 km a úbytek baterie cca 1,1 km na 1 km jízdy. Nějak nechápu některé zde diskutující, když mají spotřebu 17 kWh/100 km – asi si užívají skvělé akcelerace auta. Během jízdy při dojíždění ke křižovatce/koloně jsem využíval silnějsí rekuperaci díky módu „B“. Jinak jízda normálním stylem, jak jsem zvyklý. Občasná akcelerace, když se „borci se zatmavenými skly“ pokusili dát do kopce najevo, že mají silné auto (neměli šanci 😉 …). Krátká projížďka po dálnici – spotřeba neměřena, pozorovaný úbytek baterie cca 2 km na 1 km jízdy (při vysoké rychlosti), při normální dálniční rychlosti cca 1,5 km na 1 km jízdy. Auto mě přesvědčilo stabilitou, výkonem, komfortem (např. do dneška jsem si myslel, že Bose sound systém je na nic – ale teď vím, že je super 😉 hlavně v tichém elektroautě). 30 kW baterie už není jen na ježdění kolem komína, dává možnost jezdit delší trasy – z baterií jsem dostal reálný dojezd po okreskách 200 km bez problémů (klimatizace ubírá cca 7 km dojezdu díky lepšímu tepelnému systému). Myslím, že pro většinu cestujících začíná být 30 kW baterie dostačující k tomu, aby se dostali do 90% svých cílů na jedno nabití. Zbytek cest půjde absolvovat díky rozrůstající se síti rychlonabíječek. Nabíječka ve Vystrkově podle mě umožní beproblémovou cestu mezi Brnem a Prahou (a případně i Plzní) i Nissanem se 30 kW baterií bez rychlostního omezování se na dálnici (s dodržováním předpisů, samozřejmě). Na závěr úsměvná situace: jakožto nezkušený (budoucí) elektromobilista jsem měl nervy, když jsem měl dojezd na autě 98 km a navigace ukázala vzdálenost 50 km do cíle. Nakonec při dojezdu do cíle byl dojezd 56 km i přes jízdu bez ECO módu 😉

    1. Dobrý den Všem.
      Pod tento

      Dobrý den Všem.
      Pod tento postřeh se mohu podepsat. I já měl zapůjčený Nissan Leaf z BS Auto Brno. Jelikož jsem elektromobilista,chtěl jsem si vyzkoušet,jak moc je uváděný dojezd reálný, když budu aplikovat svůj jízdní styl v součinnosti s jízdou podle pravidel a přitom nezavazet. Můj výsledek s jízdou ECO i bez byl 13kW na 100km a to jsem nejezdil po rovinkách,ale za víkend jsem zvládl Beskydy,Jeseníky i Orlické hory.Neměl jsem problém mít dojezd více jak 200km. Autu ve výbavě Tekna nebylo co vytknout. Myslím si,že však nejde ani tak o výbavu,ale o velikost baterie 30kW,která opravdu už umožňuje bez velkých potíží jezdit po ČR mezi rychlonabíjecími stanicemi. Jediné,co lze vytknout je standardně dodávaná nabíječka 230V/10A, protože dobíjení s ní je opravdu hrozně pomalé. Můj názor je,že Nissan Leaf s 30kW baterií je na naši malou zemičku pro cestování dostačující a nabíjení ve Vystrkově bude příjemnou třešničkou pro cestování po ČR.

  2. Hmmm a Škodovka plánuje na
    Hmmm a Škodovka plánuje na rok 2021 narvat baterky do stávajících modelů, takže při ~7letém cyklu nejdříve v roce 2028 máme první od základu vyráběné elektromobily. Jestli teda v tu dobu ještě bude existovat, když tímto stylem bude postupně přicházet o nejvyspělejší evropské trhy.

  3. Já to vidím asi tak: buď
    Já to vidím asi tak: buď čisté elektro (osobně preferuji) nebo čistý fosil. Důvod je prozaický – Hybrid je totálně přeplácaný technologiemi ( nejmodernější spalovák + katalyzátor + oxidační katalyzátor + DPF a Močovina u Dieslů + EGR ventil, atd.) plus baterie + elektromotor někdy více elektromotorů dokonce zabudovaných do převodovky viz. VW. A co z toho vyplývá? Že až se to začne sypat tak se majitel nedoplatí. Bude to podstatně dražší než-li samotný fosil či lépe samotné elektro. Dopadne to tak, že se baterie odstraní včetně samostatného elektromotoru a bude se jezdit jen na fosil anebo se to rovnou hodí do šrotu. Hybrid rozhodně nedoporučuji kupovat do vlastnictví ale max. na nějaký hodně výhodný operák a pak šup s ním z domu a koupit čisté EV. Je to dle mého dosti drahý mezi článek mezi fosilem a EV. Čas teprve ukáže, ale již nyní Vám každý kdo má čisté EV řekne v podstatě to samé. Původně jsem si sám říkal, že Hybrid by byl super, ale jakmile člověk začne trochu přemýšlet, tak mu musí být jasné, že to bude výhodné hlavně pro automobilky. To budou panečku zisky ze servisů. Naopak dnes Vám každý prodejce EV potvrdí, že s jejich prodejem mají starosti v podobě toho, že na něm vydělají pouze při prodeji a pak u následného servisu mají bohužel smůlu. Vymění pouze pylový filtr a zkontrolují diagnostiku a tím to končí. Pak po dlouhé době se mění pouze destičky, kotouče a uložení kol.

    1. Nazor zaujímavý len
      Nazor zaujímavý len bohužial mnohoročná výroba hybridov Toyota hovorí presný opak a Prius v štatistikách obsadzuje v spolahlivosti popredné priečky..čo by za takú spolahlivosť dalo VW :-)Hybridov predali už miliony..posledné číslo som zachytil bolo 8 miliónov…
      Toyote stačilo dať do svojich hybridných modelov Li batérie 8-15 kWh a mohli predávať stotisice plug-in hybridov ročne.
      Oni to spravili len s priusom..a aj to len daku 4,4kWh hračkársku batériu a cenu zdvihli o 10000 eur (za čo ?)…čieže sa sami odpísali..
      Stačil model yaris HSD –8kWh,auris— 11kWh a prius–15kWh.
      Cena nimh batérie v yarise je 1600eur..8kWh Li nech 3000eur..auto vo verzii plug-in..nech +2500 od hybridu…a za 16000 eur to mohli predávať ako teplé rožky.
      Radšej skúsili vodík za 50-60000 ..uvdidíme 🙂 ja hovorím nie.

      1. Toyota je vyjímka
        Toyota je vyjímka potvrzující pravidlo. Ty mé informace z předchozího článku berte pouze jako přirovnání a né jako „dogma“. Jsem mj. vlastníkem VW Bora r.v. 2000 a to se ještě v koncernu dělala poctivá auta. Všeobecně platí pro Evropské automobilky, že po roce 2008 co začala krize, tak šli auta s cenou dolů, ale na úkor kvality. Součástky jako např. alternátor apod. se nechali opravovat a nyní jsou zalisovány a tužíš neopravitelné. Dále jelikož mám kamarády ve výzkumáku mj. pracující i pro Koncern, tak automechaniky opravující vyloženě koncernová auta, tak Ti všichni mi potvrzují, že současná auta se dělají spíše jako spotřební zboží. Co dříve bylo násobně nadimenzováno na cca 500 000 km, tak je dnes 150 000 km a pak to všechno začíná. Buď se auto jako jiné spotřební zboží vymění nebo se začne točit kolotoč servisních oprav. Dále mám informace od prodejců elektromobilů, kteří souběžně prodávají EV a ti si právě stěžují na to, že jakmile prodají EV, tak jsou bez dalších příjmů ze servisů. Proto jsou radši, když prodávají spíše fosilní auta, jelikož je servis prý živý.

        1. Jestli ono to s tim servisem
          Jestli ono to s tim servisem nebude spis tim, ze EV s najezdem 150+ bude relativne malo (z toho mala, co jich je celkem) – prece jen najet takovou porci km po stokilometrovych kouscich (Tesly predpokladam neprodava) chvili trva; vetsi prodeje jsou tak posledni 3-4 roky.

          1. Dealeři přesně vědí,
            Dealeři přesně vědí, že maj utrum s příjmama z elektroaut tak dělají vše proto aby nástup elektrokár zpozdili. Tesla to přesně tušila a proto má vlastní prodejce a servisy. Ani dealeři Cadillaku si neobjednávali Cadillac ELR, vůbec nic s tím nechtěli mít. Jsou strašně naštvaný 😀

    2. Todle u Priusů a Toyota
      Todle u Priusů a Toyota hybridů naprosto neplatí.
      1. není přeplácaný naopak má několik agregátů sloučeno v jeden 2. vydrží skoro nekonečně dlouho 3. má nejnižší náklady na údržbu v průběhu 10ti let 4. představa, že z hybridu odstraním elektromotor a baterku a ono to pojede je dost zcestná protože motor je konstruován a nastaven tak že nemusí startovat a dostávat do pohybu mrtvou váhu auta.

      1. Ano máte pravdu, ale pro
        Ano máte pravdu, ale pro všechny ostatní to zatím platí. Toyota je vynikající , ale nemá dojezd v EV módu. Opět jsem měl možnost navštívit školící středisko pro koncernové mechaniky. Stál tam zrovna Passat GTE. Pěkné. Slova školitelů:“Přecpané, tisíce věcí co se můžou podělat, opravy budou stát raketu. Poslední dobou se nám dost zvedla poruchovost, protože jsme tam museli narvat spoustu věcí kvůli emisím, tohle bude ještě násobně horší.“

          1. Tabulka je
            Tabulka je tady
            http://electrek.co/2016/06/14/tesla-stock-tsla-down-report-european-sales/

            a vysvetlujici komentar:
            Sune Hermit:
            I am from Denmark. Here the government has added 20% tax on EV’s starting in january 2016. Until 2016, EV’s were tax-free. This explains the dramatic decrease in sales/deliveries in Denmark in 2016 compared to 2015. My own 70 RWD has increased from 595.000 DKK to 785.000 DKK (!) For sure this is a real effect – and has had effect on other EV’s than Tesla (e.g. Leaf, e-UP etc).

            EDIT: kdyz na to koukam znovu, nejsem si jisty, ze ta dan je DPH…

            EDIT2: samozrejme je mi jasne (nez to nekdo vytahne), ze cisla jsou deformovana tim, ze pred uplynutim lhuty nakoupili i lide, co by normalne koupili treba o pul roku pozdeji. Ale i tak je to dost divoky propad a ukazuje vliv dotaci/ulev…

  4. Nejprodávanějším autem
    Nejprodávanějším autem do zásuvky tak byl v květnu v Norsku Mitsubishi Outlander PHEV (490)?? Nechápu. Těžká krabice, co se nehodí ani do města ani do terénu a ani na dálnici. A jak tomu dojdou baterie, tak to žere i trávu kolem silnice. Na dálnici reálně 12litrů na 100km.
    Baterie v podlaze si říkají v terénu o předčasnou likvidaci. Všem ostatním autům v žebříčku rozumím.
    Jinak gratuluji MITSUBISHI v Norsku. Bez dotací by v reálném světě toto auto za 1250000Kč neuspělo. Měl jsem tu čest už v něm sedět.

    1. V podstate mate pravdu, ale
      V podstate mate pravdu, ale ludia chcú SUV.
      V takom prípade je lepsie ak jazdia aspon po meste na EV.
      To že to pri vyšších rýchlostiach zere na 10L vie asi kazdy, proste benzinak na dialnici s minimálnou pomocou hybridného systemu.

      Ono dlhodobe aj bezny hybrid od toyoty je usporenjšie ako všetky pluginy pokial nejazdite od zastrčky k zastrčke ale použivate to aj na dlhšie trasy.

      Ale je to cool mat SUV a po meste si to len popiskuje 🙂

      1. docela prave bude zalezet na
        docela prave bude zalezet na konkretnim pouzivani daneho auta, pokud to ma majitele jako auto na dojizdeni do prace a dojizdi tak daleko ze to muze celou dobu jezdit jen na elektrinu, tak je to vyhodne, a ze s tim pak parkrat do roka potrebuj je t delsi trasu, tak holt jede na benzin i elektrinu, urcite lepsi nez mit auta dve

        realne spotreby Outlanderu PHEV se daji dohledat na sprintmotoru https://goo.gl/kovF2V konci to na necelich 9 litrech na 100km, tedy nijak drasticka spotreba na 2 tunove SUV

            1. Souhlasím. Tady je přesně
              Souhlasím. Tady je přesně vidět ta chyba dotací. Je to plug in hybrid, který se kupuje právě jen tam. V reálném světě bez dotací by si to tolik zájemců nekoupilo. Mitsubishi udělálo auto pro daný trh a pro dotace.
              A teď nevím, zda je správné dávat dotaci na auto, které není ani úsporné a ani bez emisí. Taková dotace znevýhodňuje například Toyotu, Lexuse, Škodovku …. atd.

                1. Trochu jako dotace na
                  Trochu jako dotace na invalidy. Máme invalidů málo, tak si nějaké uděláme. Třeba jim namontujeme na čelo zásuvku a budeme jim říkat hybridní invalida. Výkon a užitná hodnota se moc nezmění. 🙂 Nebo sebereme zdravým lidem práci a pošleme je na podporu. 🙂
                  Každý si vlastně mohl namontovat zásuvku na čelo, nebo ze sebe udělat invalidu. 🙂

                  V ČR tomu říkáme náhradní plnění.

                  Prosím berte to s nadsázkou.

      1. Je to možná chtěný
        Je to možná chtěný dvojsmysl, protože auta do zásuvky mají letos 25%, jsou tedy válcována diesely s 31% procenty. Ale auta do zásuvky strmě rostou, zatímco diesely klesají, takže z hlediska nárůstu je to s válcováním obráceně. Platí tedy obě varianty, což redakce mistrně skryla do jediné věty.

Napsat komentář