Norsko: třetina nových aut je na elektřinu!

Severské království elektromobility opět posunulo hranice. V březnu byla plná TŘETINA nově koupených aut na elektřinu, tedy elektromobil nebo plug-in hybrid.

Renault Zoe se kromě domácí Francie prodává velmi dobře i na severu
foto: Renault

V březnu se v Norsku nakoupilo 13 875 nových aut. Z toho 4646 byly elektromobily a plug-in hybridy. Kupodivu se snížil počet elektromobilů, a to na 2595. Naopak stoupnul počet prodaných plug-in hybridů na 2051.

Tyto počty navíc nezahrnují vodíková auta (prodala se dvě), 465 bazarových elektroaut ani 72 lehkých užitkových aut. Nejprodávanějším vozem za březen se stalo Mitsubishi Outlander PHEV.

Na výsluní se vrátil i Nissan Leaf s 676 registracemi. Nejprodávanějším elektromobilem v Norsku zůstává Volkswagen e-Golf s 1765 registracemi za první tři měsíce roku. Ovšem za březen si připsal pouze 540 registrací.

Volkswagen Golf GTE má skóre 526 registrací. Tesla Model S si připsala 487 nových registrací. Za zmínku stojí i šesté místo za březen – Renault Zoe s 291 kusy.

EV-Sales

40 Comments on “Norsko: třetina nových aut je na elektřinu!”

  1. U Tesly je to jasné. Je
    U Tesly je to jasné. Je bezkonkurenční. U Zoe mne to po testu vzhledem k dobrému topení s malým dopadem na dojezd a možnostem silné palubní nabíječky nepřekvapuje. Praktický elektromobil. Stejně jako u Mitsubishi Outlander PHEV, které opravdu ujede na elektřinu 50 km a ještě má možnost rychlonabíjení CHAdeMO, tudíž benzín je pouze na dlouhé trasy. Podobně to má v nových verzích s topením Leaf, rychlonabíjení má také. Jen to moc nechápu u VW eGolf, že by jen zvyk lidí, co ho měli dříve a teď pouze změnili pohon?

    1. Řekl bych, že u e-golfa
      Řekl bych, že u e-golfa půjde i o to, že předci jenom to vypadá jako normální auto. Někdo nechce jezdit menšími vozy ani větším leafem, kvůli jeho kosmickému vzhledu. Také přístorojová deska více připomíná běžný vůz a né ufo. Někdo je hold v tomto konzervativní. Ten, kdo ale za své peníze chce odpovídající hodnotu si ho zase nepořídí.

      1. Tak o tom žádná, je to
        Tak o tom žádná, je to kráva nebo spíše bejk. Hezky to vynikne na výstavě Elektrokrásky 14-24.4.2016 v OC Nová Karolina Ostrava, naštěstí není na tom patře, kde jsou třeba Smart ED, to by praštilo do očí. Ani ta cena není lidová, v plné výbavě (a už není prakticky co dokoupit) je za 1.250 tis. Kč s DPH.
        Volt/Amperu tu máme taky, to je takové rozpláclé auto do šířky i délky.

            1. V norsku existují dotace na
              V norsku existují dotace na elektromobily, ne? Zároveň tam je pro ně daňové zvýhodnění, ne jako u nás pouze odpuštění silniční daňe. A dále mají zvláštní zdanění pro spalováky. Proto si myslím, že to berou trochu jiným úhlem pohledu.

              Jinak je taky možné, jak psal někdo výše, že je to prostě zvyk na Golfa.

                1. To jistě ne, ale to už
                  To jistě ne, ale to už odvádíme téma od původní otázky a tou bylo, proč se tam prodává Golf a tady ho lidé nějak nemusí.

                  Jinak k poslednímu příspěvku: na této úrovní bych to bral jako „lidové“ auto, které je vzhledově velmi podobné spalováku a lidé jsou na něj zvyklí, kdežto design Leafu nebo ZOEho je trochu rozporuplný (i když mě se líbí obě).

                  Nebo může mít VW dobrého dealera 🙂

                2. No ano, ty lepsi prodeje
                  No ano, ty lepsi prodeje jsou proste proto, ze Norum pripada ten golf lepsi nez leaf, duvody jste napsal sam….
                  Navic ZOE je malinkaty oproti Golfu. Leaf vypada mirne receno velmi odvazne – coz je treba fajn pro EV fans (ja bych leafem taky urcite nepohrdnul), nicmene jeslti jsou tam prodeje EV tak masove, tak se lidi uchyluji ke konzervativne vypadajicim autum (stejne jako u spalovaku)….

    1. v Norsku maju na to kupovat
      v Norsku maju na to kupovat ev ako druhe auta do rodiny. U nas nie, preto tu na to auto kazdy nadava a caka sa na teslu3 co je za rovnake peniaze ale uz plnohodnotne auto. som jeden z tychto ludi a ano, VW sabotuje ev lebo keby to robil poriadne posl.12 rokov ako Tesla tak so svojimi moznostami avkapacitami dnes mohol predavatc10x viac ec aut.

      1. No teak tesla 3 nebude stat
        No teak tesla 3 nebude stat stejne jako e-golf (minimlne o 200 000 vice) a hlavne je to o generaci novejsi auto ze…. v dobe kdy prijde T3 na trh, tak uz i jine automobilky budou mit pripravene, nebo se chystat na brzke uvedeni vyrazne lepsich aut, nez maji dneska v nabidce…
        Tim ze VW nencpal stamiliardy do rovoje EV, znameda ze je sabotuje? VW dela extremne masova auta a pro EV doted nevidel dostatecny trh, tak logicky se drzel zpatky. Ted to vypada ze by ta poptavka byla, tak v rychlosti dali do kupy ne uplne idealni auta (jako e-golf) a pracuji na nove EV platforme, ktera by mela umoznit masovou a levnou vyrobu EV (na cemz mimochodem zatim tesla nijak svetoborne napracuje a zatim doufa ze uvede za 2 roky auto v porad velmi nadstandardni cenove hladine…

        1. Evropské automobilky
          Evropské automobilky jednoznačně elektromobilitu bojkotovali dlouhá léta, obzvláště, dle jejich vlastních slov, nejlepší automobilky na světě, totiž německé. Až jim ten vlak ujel. Za téměř 4 roky, co je v prodeji Tesla Model S, nepřipravili nic konkurenceschopného. Těch pár výkřiků do tmy, ve stylu „vidíte, že to nejde“, nestojí vůbec za řeč. A mluvíte-li o nadstandardních cenách, mluvíte právě o těchto „parodiích“ na elektromobil, viz eGolf, i3 apod (i přes jejich nedokonalost a poměrně vysokou cenu spokojení vlastníci prominou :-)). Tesla Model S má odpovídající cenu vzhledem ke kategorii a Tesla Model 3 taktéž. A v rozhovoru s kolegou z USA jsem se dozvěděl, že právě $35,000 je standardní a nejvíce prodávaný segment. To že je to u nás okolo $15,000 a že k takovému vozu stát „napálí“ super daň, namísto aby ji kupříkladu odpustil, když už někdo něco dělá pro prostředí, v němž žijeme a i tím se cena dostane jinam, než je oněch zhruba 830.000Kč, je jiná písnička. Ale i tak si dovolím tvrdit, že cena bude odpovídající užitným vlastnostech. A tento model nebude poslední a dříve či později půjde cena u dalších podobných vozů podstatně níže. Věřím, že dříve a velké díky Tesle a podobným za ukázání cesty do budoucnosti s čistým, tichým, výkonným a zdraví neškodným provozem. A pro petrolheady: ano, jsem fanouš, jak Tesly tak elektromobility všeobecně.

          1. Co se tyce dani – rekl bych
            Co se tyce dani – rekl bych ze EV jsou docela slusne danove zvyhodnene i u nas a to predevsim co se tyce zdaneni provozu (z kazdeho km ujeteho spalovakem jde cca koruna do statni pokladny na danich z PHM, u EV je to jen zlomek).
            Co se tyce konkurence k modelu S – uspech Tesly si myslim, ze by velmi tezko replikovatelny treba VW nebo jinou klasivkou velkou automobilkou, i kdyby nabizeli parametry a kvalitou podobne auto v te dobe. Stejne jako vyrobit telefon kvalitativne podobny iPhone neni problem pro sposutu vurobcu, tezko by s nim meli takovy uspech jako Apple… to bude asi hlavni duvod, proc se do EV moc velke automobilky nehrnuly.
            Jinak ano, beru model S stoji podobne penize jako benzinova konkurence, ale ani Tesla porad NEMA zadne auto pro masy. Prvni auto dostupne pro nemilionare ma prijit teprve za dva roky a i to je relativne cenove dostupne jen na tech nejbohatsich trzich (USA, nektere bohatsi evropske zeme)… egolf, leaf, UP a dalsi, i kdyz ma dost nadsazenou cenu, jsou porad vyrazne dostupnejsi nez model S, ktery zacina na trojnasobne cene….

            1. Rome wasn´t built in a
              Rome wasn´t built in a day…:-)
              Chce to jen a pouze čas, spalovací dinosauři také nebyli dostupní pro každého ihned.
              Jen co se rozšíří nabídka, počty vyráběných kusů, přidají se další automobilky (případně nové vzniknou), klesnou ještě více ceny akumulátorů a z elektromobilů se tak stane namísto okrajové záležitosti mainstream, i ceny se dostanou na mainstreamovou úroveň.
              A v tomto jsem optimistou, poněvadž když vidím, kam to Tesla pomohla dostat za pár málo let a jak s sebou dokázala strhnout jak obyčejné lidi, tak i automobilky, není důvod k pesimismu.
              Postupem času se zažité a dokola omýlané mýty, polopravdy či někdy dokonce bohapusté lži daří vyvracet a to i samotným provozem těchto vozů. Kolik jen již ty Tesly a Leafy apod. najely milionů kilometrů? A ta ta léta a stovky tisíc prodaných vozů neslyším katastrofální zprávy o dvouletém cyklu výměny akumulátorů za cenu nového vozu, hořících a poruchvých akumulátorech a vůbec celých EV´s?
              OK, nyní si nemůže nové EV dovolit úplně každý (on si ale stejně tak úplně každý nemůže dovolit kdejaký ten spalovák), a to nejen kvůli ceně, malému výběru (lépe řečeno reálné použitelnosti dostupnějších modelů pro mnoho lidí) a hlavně i velmi řídké síti rychlodobíjecích stanic. To je největší problém, u reálného dojezdu současné generace do 150km. Speciálně pro mne je to nemyslitelné s takovým autem vyjet na trasy, které jezdím, poněvadž rychlonabíjecí stanice chybí. I to je důvod, proč prozatím zůstavám u dinosaura. Ale s nastupující generací s reálným dojezdem okolo či přes 300km je to již naprosto bez problémů. Ano nepotřebuji 1500km dojezd, stačí mi 300 (i 250km) – po ujetí takové vzdálenosti si rád odskočím, dám kafčo, něco zakousnu, mezitím se dobije a jedu. Chápu též argumenty těch „pilotů“, co jezdí 1000km bez zastávky a pak dotankují 100l nádrž za pár minut:-)
              Ale ono se to zlepší, to je jisté, jako že mi zase strhnou haldu peněz na daních.
              I kvůli výše uvedenému.

        2. Vy si libujete ve
          Vy si libujete ve výrocích, které umožňují skutečnost popsat jinak než ve skutečnosti. Nepracujete v PR automobilek?

          „Pro EV doted (VW) nevidel dostatecny trh“. No ano. Neviděl protože ho nechtěl vidět. A „neviděl“ by ho dodnes, kdyby ho Tesla s podporou pár dalších nevytvořila.
          Teď to NEvypadá „ze by ta poptavka byla“, ale teď Tesla dlouholetou tvrdou prací poptávku vytvořila, přes marketingový odpor spalovacích automobilek. Nebýt Tesly, žádná poptávka na elektromobily, které automobilky nenabízely, by se sama nevytvořila. No ano, jde tomu říkat klidně sabotáž.

          1. Ted si sam protirecite –
            Ted si sam protirecite – naprit tvrdite ze VW trh nevidel, protoze ho nechtel videt a nasledne pisete, ze tesla ten trh musela slozite vyrvorit – tzn v dobe zacatku tam ten trh nebyl – ani musk si nebyl zrovna jisty v kramflecich jestli to s EV pujde, proto taky zacinal s nakladove co nejlevnejsi konceptem – diky skvelemu marketingu se mu podarilo vytvorit spolecnost s image jako apple a novy trh pro EV – uprimne si myslim, ze VW by neco takoveho udela neumel, uz proto, ze by mu chybela ta gloriola bojovnika proti „dinosaurim automobilkam“ a kdyby treba zaca nabizet audit a7 v EV verzi za 3 mega tak jako ma tesla model S, tak by zdaleka nesklidil takovy uspech….
            Jinak cenove se tesle blizi ve VW akorat tak porsche a audi – obe automobilky sazeji ve velkem na domaci trh – Nemecko a v Nemecku se jezdi dost jinak nez v USA – vlastnici aut za 3 mega a vice bezne vyuzivaji nemecke neomezene rychlosti na dalnicich (v USA za zavrou za jidzu 160kou, realne se tam jezdi na evropske pomery extremne pomalu) a nemecti zakaznici premiovych automobilek temi auty tak hodne jezdi vysokou rychlosti dalkove trasy (tj stiuaci, kde EV totalne pohori.

        1. citujem:
          „v mistni diskuzi

          citujem:
          „v mistni diskuzi nenavideny VW“

          a jeden z dôvodov je že eUP a eGolf su na dlhšie trasy na figu borovú……tak sa pýtam koľko investoval VW do infraštruktúry aby bol použitelnejší a nebol v miestnej diskusii tak nenávidený 😉

          Občas skúste použiť tú vec nad krkom 😉

          1. Ano, eGlof a eUP jsou na
            Ano, eGlof a eUP jsou na dlouhe cesty k nicemu – bez ohledu na nejake dobijeci stanice, ani kdyby VW postavil tuny dobijecich stanic, tak ty auta (stejne jako vsehcny ostatni EV mimo teslo model x/s) nebudou na delsi cesty pouzitelne.

            Navic nevidim moc duvod proc by mela automobilka stavet dobijeci stanice, kdyz se v tom verejne angazujou energeticke spolecnosti?

            Tesla v CR nepostavila i nic vic dobijecich stanic nez VW.

            1. pokial niekto napise ze
              pokial niekto napise ze nevidi dovod preco by automobilka mala stavat dobijacu infrastrukturu, tak je to pre mna osobne 100% istota ze ste plateny troll VW alebo o elektromobilite nemate ani sajnu.
              V oboch pripadoch s Vami nieje mozne viest zmysluplnu diskusiu a kazdy fanusik EV (nie Tesla) mi da za pravdu.

              Pekny den Vam vo svete nepouzitelnych EV priblizovadiel prajem. Ja si pockam na svoju TM3 a potom sa pojdem vozit pi celej europe ☺

              1. No nevim, mne jako fandovi
                No nevim, mne jako fandovi EV nepripada nic divneho na tom, aby dobijeci stanice stavely firmy na automobilkach nezavisle (stejne tak jako dnes neni nic divneho na tom, ze benzinky nejsou nijak prpopujene s automobilkami).
                Navic nevim jak byste si to do budoucna predstavoval? Ze kazda automobilka bude mit vlastni sit dobijeicch stanic? To by byl slusny chaos nemyslite?
                To ze tesla dela zaroven auta a zaroven dobijeci stanice prece neznamena ze je to jedna mozna cesta jak to muze fungovat ne?
                Ono uz dneska je tech nezavislych dobijeich stanic radove vice nez tesla superchargeru, tak nevim kde vidite problem?
                Jinak vozit se po cele Evrope TM3 idealne v zakladni konfiguraci bude urcite chutovka…..

                1. este raz a naposledy. Ak by
                  este raz a naposledy. Ak by ina automobilka okrem Tesly napr. VW investovala do elektromobility tolko energie co Tesla, mohla mat predanych 325tis aut navyse oproti aktualnym predajom svojich EV. Dokazom tohto tvrdenia sa dufam venovat nemusim ze?
                  No ale nakolko svoje vyvojove a vyrobne kapacity obrovskych rozmerov mrhaju na spalovacie dinosauri, tak musela prist Tesla a ukazat cestu ako sa to da. Chvilu jej este potrva kym zacne vyrabat vo velkom, ale raz sa to podari. Ak nezacnu ine automobilky hladat cestu ako ponuknut konkurencieschopny produkt napr. stavanim sieti a pod. zostane im iba oci pre plac.
                  Preto vnima fanusik EV znacku ako VW vo svete EV skor ako skodcu nez prinos.
                  Uz 5 rokov mohly vyrabat auta ako golf s baterkou 50kwh za cenu nizsiu ako stoji egolf dnes. Len stacilo chciet.

                2. Jak jsem psal – cast uspechu
                  Jak jsem psal – cast uspechu tesly je v uspesnem marketingu a vymezivani se vuci VW a jinym „dinosaurum“ – to by jina automobilka asi tezko zreplikovala.
                  Dalsi cast uspechu je obri statni podpora pro teslu (tu by asi VW nedostal).
                  A za druhe – to ze nevrazili silene penize do vyvoje auto, pro ktere zatim neexistoval trh, neznamena ze jde o nejake sabotery EV.
                  Ano kdyby chteli, tak mohli vyrabet uz davno relativne levne EV (resp pred 5 lety by jen blba 50kWh baterka stala pul milionu…). Ale aby mohli pred 5 lety zacit delat levne EV, tak by museli cca pred 10 lety s masivnim vyvojem (tj v dobe, kdy se o pontecialu elektromobility nedalo moc mluvit, pokus vrazit velkou baterku a elektromor do koupeneho sasi v podobe tesla roadster byl jeste vzdalena budoucnost).
                  Pomine fakt, ze pro masovou vyrobu levnych EV potrebujete jedna levne baterky a k tomu platofrmu specialne pro EV – kdyby VW misto d MQB platformy ty penize vrazil do EV platofrmy a pak se ukazalo, ze ten trh pro EV neni zas tak svetoborny (potrebujete prodava miliony aut, ne par desitek tisic) tak by VW primo ohrozovalo financne a byl by to takovy megepruser, ze si to nikdo nelajzne…

                3. „obri statni podpora pro
                  „obri statni podpora pro teslu“
                  muzes to nejak specifikovat, jakou statni podporu mas na mysli, v jake vysi a tak, proste konkretni cisla, at tu nehazis do vetru dezinformace

                4. ano, a ani žádného
                  ano, a ani žádného vymezování se vůči VW a jiným „dinosaurum“ jsem nezaznamenal

                5. Oni tady někteří Tesla
                  Oni tady někteří Tesla fans moc nechápou, že velké firmy z principu svého fungování zásadní inovace nepřináší. To je role startupů, jako je Tesla. Ty potom buď vyrostou a stanou se z nich stejné zahnívající giganty (momentálně třeba Google, který už taky prakticky nic nového neumí přinést) nebo jsou pohlceny velkou firmou (takhle třeba Apple pořídil asistentu Siri).

                  Velké firmy jsou totiž plné manažerů, jejichž hlavní zájem je vlastní plat a udržení pro ně výhodného stavu, ovládány jsou akcionáři, kteří sledují finační výsledky, ale na vzletné ideály moc nedají. V takovém prostředí prostě velké inovace nevznikají.

                  Ale velké firmy mají zase svoje metody. VW a další sice dlouho EV ignorovali, ale mají dost peněz, aby to dohnali, když jim Tesla prošlapala cestu. A nevýhodu horší techniky můžou překonat reklamou, obchodní sítí, atd.

                6. „(resp pred 5 lety by jen
                  „(resp pred 5 lety by jen blba 50kWh baterka stala pul milionu.“

                  presne, golf stoji 1/2miliona, baterka 1/2 miliona a je to ten milion čo stoji golf s 24kwh baterkou dnes.
                  Iba ste potvrdili moje slova.

                  Inak to byť ani nemohlo, lebo baterka vhodna pre EV (50kwh) už dávno mohla stáť tolko čo bude po dokončení gigafactory, jediné čo je potrebné je masová, ale naozaj masová výroba. VW predá po celom svete 10mil aut, kolko by stála 50kwh baterka pri takýchto počtoch pred piatimi rokmi? kolko by stála dnes?

                  Už dávno to tu mohlo behať, chvala BOHU za Teslu (Muska) a dinosaurusi s minibaterkami, bez siete rychlonabijačiek za milion korun nech sa dajú vycpat. To si fakt kupi iba dobre zarabajuci zapadoeuropan/american ako druhe auto do rodiny.

                7. musíš vidět jednu
                  musíš vidět jednu podstatnou věc
                  TESLA=MUSK=zájem o budoucnost světa
                  Wolksvagen= zájem o prachy,prachy a zase jen prachy

                8. No jenom bych upravil
                  No jenom bych upravil hierarchii u Tesly:
                  TESLA=MUSK=zájem o budoucnost světa = zájem o prachy
                  Samozřejmě že i on má zájem o prachy, ale to je spíše až na konci tohoto řetězce což je dobře :))

                9. on potřebuje ty peníze na
                  on potřebuje ty peníze na konci, aby změnil tu budocnost, což je vize na počátku

Napsat komentář