Elektromobil Mercedes-Benz třídy B ED se začal testovat už na konci roku 2012. Teprve více než rok a půl poté se ale dostal na trh v USA a aktuálně se konečně prodává také v Evropě.
foto: Hybrid.cz
Elektromobil Mercedes-Benz třídy B ED (zkratka pro „Electric Drive“) je společním dítkem americké automobilky Tesla Motors a koncernu Daimler. Daimler v květnu 2009 koupil v tehdy začínající automobilce 10% podíl. Nedávno jej se ziskem $780 mil. prodal a i podle šéfa Daimleru to byla jedna z nejlepších investic co kdy udělali.
ZAJÍMAVOST: Mercedes-Benz třídy B ED není jediné auto, pro který Tesla vyrobila elektrický pohon. Mezi další takové modely patří Toyota RAV4 EV a Smart ForTwo ED třetí generace.
Výroba elektromobilu Mercedes-Benz třídy B ED začala 11. dubna v továrně v Rastattu. Od července 2014 je auto v prodeji v USA a od letošního února také v Británii. Prodeje se postupně rozšiřují do zbytku Evropy.
Další do počtu?
Redakce magazínu Hybrid.cz už za dobu své existence vyzkoušela několika elektromobilů. Od intenzivního testování premiérového Peugeot iOn, prvního dospělého plně elektrického auta na našem trhu, jsme přešli ke Smart ED. Následovaly testy Nissan Leaf, Tesla Model S, Kia Soul EV, BMW i3 a nejnověji také Ford Focus Electric.
foto: Hybrid.cz
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Jak správně jezdit elektromobilem Mercedes-Benz třídy B
Máme tedy s čím srovnávat. Po několika dnech strávených s elektroautem Mercedes-Benz třídy B ED musíme opět zopakovat již několikrát řečené: pokrok jde v oblasti elektromobility rychle kupředu.
Tesla postavila pro elektrické Bčko pohonný systém včetně baterie. A při jízdě je to hodně cítit. Ačkoliv jde o elektromobil postavený na existujícím modelu se spalovacím motorem, ukazuje se, že dnes už to není nijak zásadní překážka. Kia Soul EV i Mercedes-Benz ED jsou elektromobily plně srovnatelné s BMW i3 nebo Nissan Leaf.
Jezdí skvěle
V elektrickém Mercedesu nás jednoznačně nadchnul systém řízení. Inženýři z Tesly využili všech svých znalostí a postavili auto, které automaticky plachtí když plachtit má, tedy ve velkých rychlostech na dálnici, a intenzivně rekuperuje když má, tedy v často přerušovaném pohybu po městě.
Auto je díky tomu ladné a svižné (toč. moment 340 Nm). Výkon 177 koní (132 kW) na přední nápravě je dost na to, abyste se nikdy necítili pozadu. Z 0 na 100 km/h zrychlí papírově za 7,9 vteřiny (6,8 ve sportovním módu) a zrychlení je dobře cítit, i když menší a lehčí BMW i3 nabízí přeci jen ještě o něco lepší zážitek. Max. rychlost je omezena 160 km/h.
Hmotnost elektrického béčka činí 1784 kg a žádné lehké pírko to tedy není. Na autě je to také v pozitivním smyslu cítit. Pro srovnání, BMW i3 má 1195 kg, Nissan Leaf váží 1470 kg a Kia Soul EV 1491 kg. Zajímavé je porovnání koeficientů odporu vzduchu, který u Mercedesu činí 0,28, zatímco na pohled kulatější BMW i3 má ochlup vyšších 0,29.
Dojezd a baterie
Kapacita baterie elektromobilu Mercedes-Benz B ED je 28 kWh (reálně 36 kWh). Pro srovnání, Nissan Leaf má 21 kWh (reálně 24 kWh), BMW i3 má využitelných 18,8 kWh (reálně 22 kWh), Kia Soul EV disponuje 27 kWh (využitelných, reálně je plná kapacita 30,5 kWh).
Námi naměřená průměrná spotřeba na téměř 500 km činila 27,8 kWh/100 km. To je zdaleka nejvíc mezi všemi dosud měřenými auty a podepisuje se na tom mimo jiné vysoká hmotnost auta. Pro srovnání, Kia Soul EV měla v našem testu průměrnou spotřebu 15-16 kWh/100 km.
Na druhou stranu, s Mercedesem jsme polovinu času strávili na dálnici, kde jsme bez problémů jezdili maximálními povolenými rychlostmi. Pokud bychom více času věnovali ježdění po městě a mezi městy, je pravděpodobné, že by spotřeba výrazně klesla někam ke 20 kWh/100 km a možná i níž. Oficiální „papírová“ spotřeba se totiž pohybuje mezi 16,6-17,9 kWh/100 km.
Podle našich informací už někteří uživatelé s autem zvládli ujet téměř 200 km na jedno nabití. My jsme při běžném ježdění po městě vyzkoušeli bezpečný dojezd přibližně 150 km bez jakéhokoliv důrazu na šetrnou jízdu. Jakmile však auto vyrazí na dálnici, spotřeba výrazně stoupne.
Nemá konektor pro rychlonabíjení!
Výhodou u elektromobilu Mercedes-Benz B je fakt, že stisknutím jediného tlačítka lze využitelnou kapacitu baterie zvýšit až na 31,5 kWh. Výrobce ale doporučuje využívat tuto funkci jen výjimečně, protože zkracuje životnost baterie.
Nám dobíjení téměř vybitého auta ze zásuvky běžnou nabíječkou a výkonem 1,8 kW (8 A) nám trvalo nepříjemně dlouhých 17 hodin. Počítadlo naměřilo, že ze zásuvky vyšlo 31 kWh.
foto: Hybrid.cz
Na dobíječce je možné navolit jakým proudem se bude nabíjet. Stejnou volbu je možné učinit také přímo v autě. Maximálně je možné dobíjet proudem 13 A. Pak se dobíjecí čas zkrátí z běžné 230V zásuvky na asi 10 hodin.
Zcela zásadní výhodou Mercedes-Benz B ED je palubní dobíječka o výkonu 10 kW pro třífázové dobíjení. Pak je možné prázdné auto do plna nabít během tří hodin. Zásadní nevýhodou a velkým překvapením je pro nás absence jakéhokoliv rychlodobíjecího standardu, což by v tomto případě měl být Combo2.
Módy jízdy, rekuperace
Auto má k dispozici tři jízdní módy – ekologický, který je standardní. Sportovní mód nabízí rychlejší zrychlení, ale zkracuje dojezd. Mód Eco+ je ještě o něco šetřivější než standardní ekologický. My jsme jezdili prakticky pořád v ekologickém módu a nic nás nenutilo přepínat do vyššího ani nižšího.
Páčkami pod volantem, které v běžném voze slouží k řazení, je možné upravovat sílu rekuperace během jízdy. Po pár dnech ježdění a „zaučení se“ se dá kouzlením s módy rekuperace nahnat ještě pár kilometrů dojezdu navíc – je to pak skoro jako řazení u běžného spalováku.
Mercedes-Benz třídy B ED se zatím v České republice neprodává a podle informací od českého zastoupení značky Mercedes-Benz se jeho prodej zatím ani neplánuje. Věříme však, že spíše dříve než později se jeho uvedení na český trh dočkáme.
Cena elektromobilu Mercedes-Benz třídy B ED v Německu začíná na 39 151 euro včetně DPH (v přepočtu asi 1,07 mil. korun).
Pokud clovek jezdi s rozumem je opravdu dojezd 200 km.
Pokud clovek jezdi s rozumem je opravdu dojezd 200 km. Nekolikrat testovano. Dalnice v rezimu e+ najeto 84 km a dojez jeste 126 kapacita bat 72%. Realne maximu jsem ujel 160 km a porad dojez 30 km. Moc chvalim vozidlo. Kupec
jak jste prisli na tu
jak jste prisli na tu celkovou kapacitu 36kWh?
Více zdrojů,viz. např.
Více zdrojů,viz. např. zde.
S tím NEprodejem u nás je
S tím NEprodejem u nás je to velká škoda. Takže podobně, jako Reanult se všemi svými elektromobily, MB taky bude okázale ignorovat ČR. Teslácký servis taky u nás nemáme. Nissany i elektrické VW se prodávají jen na pár místech v ČR, Kia Soul též, Iony a Zera už jen papírově. Takže co si individuálně nedovezeme, to nebudeme mít. Smutné.
Akoze nepredava? Stiahnite
Akoze nepredava? Stiahnite si cennik osobnich vozu nove tridy B z ceskej stranky Mercedesu platneho od 2.2.2015 a medzi zazehovymi motormi na str.4 je aj B Electric Drive!
– vykon 132(179)kW(k)/340Nm
– asynchronní elektromotor
– max. rychl. 160 km/h
– zrychl. 0-100 za 7,9s
– kapacita Li-ion baterii 28 kWh
– spotreba 16,6kWh/100km
– cena 842975 resp. 1020000 CZK vc. DPH
Dalej (vybava ci doplnky) sa uz ED neobjavuje. Mozno sa teda da aspon objednat, inak si neviem vysvetlit Cesku cenovku 🙂
Zajímavé, protože my jsme
Zajímavé, protože my jsme volali na české zatoupení a tam nám řekli, že v ČR zatím není možné si auto zakoupit.
Víte pane kolego, mít
Víte pane kolego, mít něco na webu a prodávat je setsakra rozdíl. To pro mne třeba znamená, že přijdu do autosalonu a to auto je tam minimálně fyzicky k prohlédnutí, nejlépe připravené ke zkušební jízdě. Protože prodávat zboží znamená ho mít, zákazníkovi ukázat, předvést jeho vlastnosti a pak si ho zákazník třeba může obratem odvézt.
Zkuste juknout na weby prodejců Peugeot / Citroen. Elektromobily Zero a Ion tam taky mají všichni. Zkuste ale obejít nejbližší prodejce v okolí Vašeho bydliště a chtít auta jen vidět. Asi spláčete nad výdělkem. Tak vypadá nabídka elektroaut mnoha automobilek.
Hej, to je pravda. U nas sa
Hej, to je pravda. U nas sa asi zacina rozsirovat predaj vozidiel online (tovar dostupny v externom sklade), ako v pripade spotrebej elektroniky. Ak by boli vozidla o nejaku tu tisicku lacnejsie tak preco nie 😉
Este keby k tomu bola aj zaruka vratenia tovaru do 14 dni, servis a zarucne opravy vykonavane v autorizovanych centrach… to by potom auta mohla predavat aj napr. Alza 🙂
Dobrý den, měl bych
Dobrý den, měl bych otázku ohledně dálničního provozu. Kolik by s Mercedesem dalo ujet po dálnici rychlostí kolem 130 km/h? Je dojezd o hodně kratší než třeba u SOULu EV?
100 km po dálnici dá bez
100 km po dálnici dá bez problémů, to jsme ověřili. Delší vzdálenost jsme netestovali, ale odhadem o 20-30 km víc by ještě auto mohlo zvládnout.
Bratislava – Nitra 85km ,
Bratislava – Nitra 85km , dialnica , 130km/h a este by asi dal aj 25 km