2015: klíčový rok pro komercializaci palivových článků

Na profesním semináři se nedávno v Japonsku sešli zástupci předních japonských automobilek a Ministra ekonomiky, obchodu a průmyslu v rámci demonstračního programu „Vodík a palivové články“. Předně bylo zdůrazněno, že narozdíl od hybridních automobilů mají před sebou auta na palivové články ještě dlouhý kus cesty. Yasuhiro Daisho, profesor na Waseda University, přednesl trefné přirovnání: „Pokud bych měl tato vozidla připodobnit letadlu, řekl bych, že hybridy už létají a elektromobily pomalu startují a stoupají, zatímco FCV zatím popojíždějí po ranveji.“


FCV neboli „Fuel Cell Vehicles“ prozatím skutečně zůstávají ve stínu obou zmíněných alternativ. Přitom japonská vláda ve spolupráci s předními průmyslovými koncerny hodlá palivové články začít masivně využívat v roce 2015. A to nejen pro pohon automobilů, ale například také pro vytápění, viz. článek „Elektřina pro Kjóto z palivových článků“ na sesterském webu Ekologické bydlení. Aby mohlo masivní rozšíření skutečne nastat, musí klesnout cena za palivový článek zhruba 100x proti dnešnímu stavu. „Pokud se nám podaří snížit cenu na 1/10 skrze technologický vývoj, pak bude výsledná cena snížena na další 1/10 díky ekonomice masové výroby,“ řekl Taiyo Kawai, hlavní manažer divize Fuel Cell System Engineering v rámci automobilky Toyota. „Cílem první redukce na 1/10 skrze technologii je rok 2015. Další snížení na desetinu bychom mohli dosáhnout v roce 2020, kdy začneme s masovou výrobou,“ dodal. Jak to tak vypadá, Toyota má s palivovými články velkolepé plány. Ale nejen Toyota. „Kromě snížení ceny se musíme zajímat také o životnost,“ řekl na semináři Iiyama Akihiro, vedoucí výzkumného centra Fuel Cell Laboratory společnosti Nissan. „FCV jsou pro výzkumníky přitažlivé, protože odpovídají na požadavky společnosti,“ dodal Takashi Moriya, starší manažer výzkumné divize společnosti Honda.
Zatímco hybridy už brázdí silnice a elektromobily se začínají rozmáhat, třetí zajímavá alternativa v podobě vodíku a palivových článků na svůj debut teprve čeká. Už letos má však Honda uvést na trh svůj model Honda FCX, skutečného rozmachu se však nejspíš dočkáme teve v následujících dvou desetiletích.

zdroj: nikkeibp

Napsat komentář