Kromě čerstvých novinek mnozí vystavovatelé a výrobci autobusů představili na Mezinárodním veletrhu veřejné dopravy TransExpo v Kielcích i modely, které již z provozu známe. Zkušenosti už mají v některých evropských městech s hybridním autobusem v tuzemsku známé firmy Irisbus Iveco.
foto: Martin Plačko
Městský autobus pod označením Citelis Hybrid, který byl oficiálně představen ve Franci již před dvěma roky, se však objevil na několika předváděcích akcích v ČR až během uplynulého léta a nyní tedy zavítal i do Polska.
TransExpo: Solbus upoutal konferencí o budoucnosti zemního plynu
Veletrh TransExpo v polských Kielcích: premiéry ekologických autobusů
Vzhledem k tomu, že dieselový i plynový Citelis je v u nás velmi oblíbený a rozšířený, lze předpokládat zájem dopravců i o jeho hybridní verzi. Vozidlo, jež se vyrábí ve Francii ale i ve Vysokém Mýtě, se v rámci předváděcích akcí podívalo již například do Chomutova nebo Havířova.
Dle vyjádření výrobce by nové hybridní vozy měly dále být testovány v rámci partnerské spolupráce s různými francouzskými a evropskými operátory tak, aby co nejdříve mohly zasáhnout do plnohodnotného provozu s cestujícími i v České republice.
Dále jsme prokoukli snad už po celém světě známý městský autobus MAN Lions City, který se představil ve specifikaci Hybrid a na veletrhu TransExpo nemohl jakožto prověřený a oblíbený model u stánku MANu v žádném případě chybět.
Tento typ autobusu je sériově vyráběn od roku 2010 a dnes obsluhuje linky v 15 městech především západní Evropy. Na první pohled zaujme jedinečným designem a aerodynamickou konstrukcí karoserie, kterou se oproti předchozím modelům navíc podařilo značně odlehčit.
Samozřejmostí hybridního systému je rekuperace kinetické energie a start-stop systém, díky kterému autobus při stání v zastávkách a rozjezdech používá výhradně dva elektromotory (každý o výkonu 75 kW), přičemž ten vznětový (s výkonem 185 kW) v té samé době neprodukuje žádné emise.
Pokud se ptáte na to nejdůležitější, a to úsporu paliva oproti dieselové variantě, jedná se o rovných 30 %! Co víc, jako pohonnou hmotu lze využít i biopaliva druhé generace.
Na závěr k hybridnímu MANu dodejme, že pojme 28 sedících a 48 stojících cestujících a součástí jeho výbavy je klimatizace, jejíž kompresor pohání elektřina. Klimatizace díky tomu může pracovat, i když je dieselový motor hybridní soustavou vyřazen z činnosti.