Test: Toyota Prius – praktické zkušenosti a spotřeba

Podařilo se konstruktérům vyřešit hlavní problém minulé generace Priusu, tedy nešetrnou jízdu po dálnici? To je otázka, na kterou po týdnu stráveném s autem odpovídáme: částečně. Motor o větším objemu sice „saje“ o něco méně, ale přesto jsme naměřili průměrnou spotřebu na dálnici při rychlé cestě z Prahy do Brna na 5,9-6,2 l/100 km. Takovou hodnotu dnes sice papírově nabízejí i některé silnější diesely, ale ve skutečném provozu pak bývají hodnoty vyšší. Klidnější cesta Priusem z Brna zpět, držící se v rozmezí zákonem povolených rychlostních limitů, tj. do 130 km/h, může vcelku snadno spadnout i pod 6 litrů.  

Toyota Prius 2010 - test Toyota Prius 2010 Toyota Prius 2010 - test

Při popojíždění ve městě, častém stání, rozjíždění, předjíždění, dojíždění a vůbec tom, co se rozhodně nedá nazvat příjemným zážitkem řízení auta, je Prius ještě mnohem šetrnější. Při opatrné a hospodárné jízdě si skutečně sahá na hranici 4,0 l/100 km, a to i přes svou váhu a velikost. Dokonce i člověk, který se na spotřebu příliš nesoustředí, obvykle nepřesáhne 5 l/100 km.

Prius tichošlápek

Hybridní systém Hybrid Synergy Drive funguje ve městě na jedničku. Auto až do rychlosti asi 50 km/h může jet čistě na elektřinu. Pak se pohybuje velmi tiše, což pro některé chodce může představovat malé překvapení (a možná i nebezpečí, např. pro cyklisty, jak jsme si sami vyzkoušeli). Vynikající zpracovaní automatické převodovky nepřekvapí žádnými nepříjemnými záškuby. Přepínání mezi motory probíhá naprosto hladce a nehlučně.

Toyota Prius 2010

Kromě standardního módu jízdy nabízí Prius ještě čistě elektrický mód. Tím auto donutíte jet pouze na elektřinu. Jakmile se NiMH baterie vybije, nebo přišlápnete plyn, automaticky se zapne zážehový motor. Třetí možností je POWER mód. Při jeho aktivaci řidič lépe pocítí spojený výkon 80 a 98 koní obou motorových jednotek (nelze sčítat, max. výkon soustavy je již zmíněných 134 koní), auto je výrazně svižnější a pohyblivější. Možná i více, než by člověk od hybridního Priusu čekal.

Plynový pedál je pak citlivější a ještě více než ve standardním módu záleží na tom jak se k autu budete chovat. I v POWER módu se dá jet relativně úsporně, od agresivního stylu jízdy však nikdo hospodárnost čekat nemůže.

Nezanedbatelný díl v cestě za nižší spotřebou má monitor stylu jízdy. Prius si tak posádku jeho pomocí „ochočí“ a nutí nebrzdit zbytečně často a naopak ani nedupat přespříliš na plyn. Jinými slovy: jezdit šetrněji. A o tom to celé je.

Praktické otázky

Zavazadlový prostor se proti minulé generaci zvýšil o 45 l na celkem 445 litrů. Pokud sklopíte zadní sedadla, získáte až 1120 litrů. Bezpečnost automobilu zajišťují standardní systémy ABS, EBD, elektronické řízení trakce, brzdový asistent a řízení stability vozu (VSC).

Pneumatiky s nízkým valivým odporem na 15″ kolech dodávají vozu nejen příjemné tlumení, ale navíc také o ždibínek snižují spotřebu paliva. Maximální rychlost je někde kolem 180 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne nová Toyota Prius během 10,4 s.

Za příplatek lze do nového Priusu zamontovat střešní okno vybavené solárními panely. Ty však neslouží k dobíjení baterie, nýbrž k jiné bohulibé činnosti. Pohánějí totiž klimatizaci v okamžiku, kdy auto stojí na nemilosrdném slunci. Je skvělé nastoupit do auto a nepřipadat si jako vařená brambora.

Základní technické údaje
Název: Toyota Prius
Typ: plný hybrid
Výrobce: Toyota
Max. rychlost: 180 km/h
Hmotnost (kg, pohotovostní): 1379
Objem palivové nádrže (l): 45
Výkon: 134 koní
Motory: benzinový 1.8 l (98 koní), elektromotor (80 koní)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,4 s
Spotřeba (l/100 km, podle testu): 4,0-4,5 (město), 5,9-6,3 km (dálnice)
Emise (g/km): 89
Kola: 15″ litá
Zavazadlový prostor (l): 446
Akumulátor: NiMH baterie
Počet osob: 5

Dražší auto do rodiny

Zatímco Spojené státy americké, ale i další země na západě Priusem doslova žijí, zejména velká města, v České republice je přístup poněkud vlažnější. Je vidět, že velmi propracovaný marketing Toyoty zde ještě neudeřil plnou silou. Není divu. Třetí generace Priusu je na svou cenovou hladinu příliš drahým rodinným vozem, který však nabízí komfortní svezení a dobré jízdní vlastnosti.

Toyota Prius 2010

Namísto budíků pod volantem se všechny informace zobrazují na displeji uprostřed přístrojové desky

Prius je zjevně určen, podobně jako Lexus RX 450h ve své kategorii, pro tzv. „early adopters“. Lidi, kterým nevadí připlatit si za komfort a technologický náskok a pomoct tak s vývojem pokročilejších produktů. Auto jim poskytne co se týká svezení podobný pocit, jaký by jim dal i benzinový nebo dieselový vůz o 200 000 Kč levnější, nicméně Toyota navíc prodává také právě onu nálepku „jezdím šetrným vozem a dělám něco pro své okolí“. Jednoduše řečeno, Prius je auto, které za svou cenu neurazí, ale naopak potěší.

Navíc, potřebujete rodinné auto do kterého vměstnáte snadno pět lidí a často se pohybujete po městě, Prius je rozhodně dobrá volba, která ušetří nikoliv nevýznamné výdaje za benzin. Když navíc vědomě budete jezdit šetrně, vaše peněženka vás bude mít ještě radši.

Hodnotící tabulka
komfortní svezení vyšší cena
výborné jízdní vlastnosti
nízká spotřeba ve městě
rozumná spotřeba na dálnici
Hodnocení: Hodnocení 5/5

35 Comments on “Test: Toyota Prius – praktické zkušenosti a spotřeba”

  1. !!!PROSIM OPRAVTE TEN
    !!!PROSIM OPRAVTE TEN CLANOK!!!
    System Toyoty HSD nema prevodovku, to je obdobna hlupost ako keby som tvrdil, ze elektromobil Tesla Model S ma automaticku prevodovku, lebo nema pedal spojky, ale je kazdemu jasne ze motor je zprevodovany na vystupe a nebezi 1:1.

    K tomu prevodu HSD, ide o jediny planetarny prevod, ktory zene silu celeho HSD na diferencial prednej napravy, vola sa Toyota PSD (Power Split Device) v ktorom sa zbiehaju vsetky sily HSD a to menovite ICE 1.8L (internal combustion engine, motor s vnutornym spalovanim) MG1(motorgenerator1) a MG2(motorgenerator2).

    Zaver:
    Principom fungovania HSD je jednoduchost, bez zbytocnych komponentov,
    nemoze dochadzat k ziadnemu skubaniu, lebo nedochadza k zmene ziadneho prevodu a to ani pri „prepinani“ motorov, celu dobu tu totiz zapriahnute na kolesa. Neviem kto je autorom clanku, ale system HSD nevidel ani len z rychlika…
    Prosim budte niekto tak laskavy a opravte to … autor clanku nech si to dostuduje
    funkovanie v predoslej generacie HSD –> eahart(botka)com/prius/psd/

    PS: nehovoriac o tom, ze to auto nikto nepochopil, ked sa Tie clanky pisu takto. Ano su auta co daju spotrebu 5L/100km alebo aj menej bez elektromotora mozno aj v meste, ale na ukor spolahlivosti, downsizingu, vysokych tlakov a celej sade dalsich namahanych komponentov(ktore HSD nema), takze aj za cenu rychlejsie amortizacie.
    Robia sa motory s obsahom 1.6L 1.4L alebo aj 1.2L ktore dosahuju vykon 100kW
    Prius ma objem 1.8L a vykon tejto ICE jednotky je nastaveny na 74kw a napriek tomu prius nema problem dosiahnut 100kW…
    ale ktora investicia Vam vydrzi dlsie 😉
    a hlavne pri akej udrzbe 😉
    nie vsetko sa pocita v L/100km 🙂

  2. Toyota je prvni automobilka,
    Toyota je prvni automobilka, ktera dokazala ze je ekonomicky unosne vyrabet hybridy .Konkurence oponovala ze to nebude fungovat a Toyota na tomto aute prodela ale opak je pravdou. PRIUS je kompromis mezi cenou/naklady.Dnes by mohl obsahovat silnejsi baterie pro delsi dojezd .V USA je nekolik firem ktere predelavaji Prius pridanim bateriji, nebo prestavbou na jiny druh paliva napr.bioetanol,vodik.Jsem hodne zvjedavy jak trh prijme opel ampera,chevy.volt .Jsem toho nazorou ze maji lepsi koncepci a urcite prodej prekvapi.Take dojezd 50km je velmi slusny .V nasich zemepisnych podminkach musime v aute topit a v lete zase chladit .Nektere elektromobily pouzivaji pro topeni bufik a ten ma pribliznou spotrebu 0,2l/hod.Jine pouzivaji klimu ktera topi i chladi a ma vyrazny vliv na dojezdovou vzdalenost.

  3. Na margo Prius vs. Inside,
    Na margo Prius vs. Inside, inside sa s toyotou prius okrem toho že je to hybrid nemoze porovnávať a to z niekoľkých dôvodov, po prvé inside je MILD hybrid čo znamená že nedokáže jazdiť čisto na elektrický pohon a tým pádom je zrejmé prečo v žiadnom teste nedokázali dosiahnuť spotrebu pod 5,7l/100km aj keď sa veľmi snažili, pritom pri priuse nie je problém dosahovať hlavne v meste a na cestách „hore kopec-dole kopec“ teda 2. a 3.-triedy spotrebu do 4l na 100km, pri naozaj úspornej jazde aj okolo 3l/100km!!! Treba si pozrieť napríklad test priusu na autosme s názvom „Prius je normálne auto“

  4. Evidentne lidi tady nemají
    Evidentne lidi tady nemají ani páru co je to Prius a jak pracuje! Není vubec problém dosahovat v meste a hlavne na cestach druhý a tretí trídy spotrebu cca 3 – 3,5l/100km a to i bez predchádzejících skušeností, mimochodem Prius drží svetový rekord v spotrebe který dosáhnul v testech v nemecku a to 1,9l/100km !!!!! pri pr´merný rychlosti 35km/h, a pri rychlostech v okolí 70km/h až 90km/h jeho spotreba neprevýší 4l/100km, pohybuje sa na úrovni cca 3,5l/100km!!!

  5. Elektrika to s přehledem
    Elektrika to s přehledem utáhne i s klimou. Elektrické lokomotivy jsou zde už desetiletí a elektromotor táhne několik stovek tun železa!!! Pražské metro je taky na elektriku a vozí tisíce lidí a hmotnost je taky ve stovkách tun!! Tak pro elektromotor není autíčko o hmotnosti 1300 kg žádný problém. Jenom se výrobci nesmí bát ubrat prostor z kufru a dát tam dvojnásobek baterií!!!

    1. To je pravda spotřeba
      To je pravda spotřeba hybridů je stejná jako u moderních dieselových motorů. Ale pouze elektromotor toho moc nevyřeší, při různých testech při normální jízdě na kterou je člověk zvyklý bez sledování displeje spotřeby energie udávaný dojezd nebyl nikdy dosažen. Např. z 350km jenom 110km!!,,z 320km 90km!! atd. a pak odtlačit k zásuvce a čekat několik hodin a pokračovat zase kousek vesele k cíli raději průměrnou rychlostí 7O km/h aby to vyšlo. A mám dotaz jak je to vyřešeno jenom u el. vozech s topením, vyhříváním oken atd. asi to jsou auta jenom na léto ale bez klimi? vžyď mi to vycucne baterky dřív než vyjedu z města.

  6. Primus je nedořešený.
    Primus je nedořešený. Místo spalovacího motoru zde měl být pouze elektromotor o výkonu třeba 90 Kw. Ten by se tam vlezl a ještě by se mohly dát nějaké baterie do prostoru vpředu. O 60 L klidně zmenšit kufr, taky klidně pro baterie a bylo by to úplně o něčem jiném!!!

  7. Celý systém je
    Celý systém je nedořešen. Elektrickou energii musí vyrobit všelijaké elektrárny, tu pak nacpeme do akumulátoru, které jsou velmi drahé a jejich životnost není ohromující. Náklady na výrobu a pak reciklaci nadělají více škodlivin než majitel při provozu se spotřebou stejně běžnou a to 6,8l/100km a to pouze s řidičem viz. test v Top Gear. M.Benz a vodíkové vozy v tom mají jasno.

    1. Elektricke auta by emisia
      Elektricke auta by emisia urcite znizili. V CR a v SR tvoria elektrarne, ktore sposobuju emisie len asi 20-30% a do buducnosti sa budu znizovat. Navyse, ak sa tvoria emisie (napr. z uhlia) na jednom, koncentrovanom mieste, tak je lepsi predpoklad, ze sa to bude dat nejak technicky riesit, ako ich potom odstranovat rozptylene zo vzduchu. Jedine, co branilo a brani rozsireniu elektromobilov a hybridov je ropna lobby. Zaujimave je napriklad precitat si o GM EV1:
      http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

  8. Ale pokud jedete z mírného
    Ale pokud jedete z mírného kopce,pak je plachtění výhodné,protože motor nemusíte zbytečně držet v otáčkách-např.náš citroen C4 při 90ce z kopce když nemusím brzdit ani přidávat,tak žere na volnoběhu asi 1l/100km, když zařadím tak musím přidat plyn aby mi to nebrzdilo a žere asi 3l/100km. Ale pokud chcete brzdit tak určitě nechat zařazené,pak jedete zadarmo.Jde taky o to jak máte rychlé převody-náš má právě 5kvalt a 5ka mi přijde zbytečně pomalá-malé zatížení motoru. Se 7 mi rychlostmi to může být lepší.

  9. Ja mám auto na benzín so
    Ja mám auto na benzín so vstrekovaním, podobne ako u naftového motoru pri jazde z kopca mi computer ukazuje nulovú spotrebu. Pri zaradenom neutrále je ale situácia iná, motor ide na voľnobeh, čo nie je príliš ideálny stav a teda aj spotreba je i keď nízka je.
    Čo sa týka bežnej jazdy, každý motor má nejaké ideálne otáčky, resp. úzky rozsah, kde pracuje optimálne. Všetko, čo je nad a pod týmto režimom je menej hospodárne.
    U elektromotoru je sitácia iná, rozsah otáčok, pri ktorých pracuje s dobrou účinnosťou je oveľa širší.
    Čo sa týka hybridov, práve z tohto dôvodu sa mi javí koncepcia Chevrolet Volt lepšia – pretože spaĺovací motor môže častejšie pracoať práve v oblasti ideálnych otáčok.
    Dosť by ma zaujímalo otestovať Prius v kopcoch – napríklad Donovaly – myslím že v tak dlhom stúpaní stratí dych.

  10. Zaujimava diskusia. U
    Zaujimava diskusia. U kazdeho auta je to inak. Zavisi, co clovek chce. Ak chce dojst co najdalej pri co najmensej spotrebe paliva, tak by mal ist po uvolneni plynoveho pedala, so zaradenym co mozno najvyssim rychlostnym stupnom a ked auto zacne vyraznejsie spomalovat, preradit na neutral. Ak chce usetrit benzin na ukor dojazdu, tak dochadzat so zaradenym rychlostnym stupnom (kratsia vzdialenost). U tej tesly roadster by trebalo zistit, ci nepouziva rekuperaciu hned po pusteni plynoveho pedalu (podla mna ju pouziva). Ak je to tak, tak sa najviac usetri, ked clovek drzi stale nohu na plyne a da ju dole, len ked chce brzdit.

  11. Na ceste po dialnici sa
    Na ceste po dialnici sa Prius chova ako klasicke benzinove auto. Tam treba asi zistit pri akych otackach ma motor maximalnu spotrebu a podla toho jazdit po dialnici. Ta spotreba sa dala ocakavat a aj tak sa mi zda byt celkom dobra na to ,ze sa jedna o benzinovy motor (nie som si isty, ci aj tento model pouziva Atkinsonov cyklus). V meste je to uplne vyborne.

  12. To tzv. plachtění se
    To tzv. plachtění se používá u Favorita a jiných starších vozů. U aut s palubním počítačem je to zbytečné pálení paliva. U Priusů se vyřazení nahrazuje zařazením stupně B, to je režim kdy při brzděním motorem dochází k rekuperaci energie zpět do akumulátorů. Dojezd automobilu je v rozmezí 2-3 km pouze na elektřinu.

    1. Stupeň B je brždění
      Stupeň B je brždění motorem. V klasickém režimu D to brzdí jen „drobně“ elektromotorem. Pokud chcete brzdit více a nešlapat zbytečně na brzdy, tak dáte B, což zapojí i motor. Jako když u klasické převodovku brzdíte nižším stupněm.
      Tomu plachtění by odpovídal neutrál N, kdy je odpojeno vše, včetně rekuperace.

  13. Kdyz jste ho teda
    Kdyz jste ho teda proklepli… za jak dlouho se nabije baterie pri pojizdeni ve meste a za jak dlouho se pak vybije? Predpokladam, ze me oblibene „plachteni na neutral“ u tohoto auta nehrozi… s automatem jsem jel jednou v zivote (opel corsa) a mel jsem problem to uz nastartovat.

    1. Vseobecne se vase plachteni
      Vseobecne se vase plachteni na neutral nevyplaci!
      Jestli jste nekdy ridil napriklad dieselove auto s palubnim pocitacem,tak by jste to vedel.Pokud treba z kopce vyradite,tak vam palubni pocitac ukazuje sice malou,ale presto spotrebu.Kdezto kdyz nevyradite,ale nechate auto klesat z kopce se zarazenym rychlostnim stupnem,ukaze vam palubni pc okamzitou spotrebu i nula.Je to dano ze motor je pohanen od kol,nikoliv naftou,ktera se zpetnym vedenim vraci do nadrze.Kdezto kdyz jedete na neutral vozidlo spotrebovava palivo na volnobezny chod motoru.Takze clovece neplachtete 😉

      1. Jen upřesnění – jízda na
        Jen upřesnění – jízda na neutrál se vždy vyplatí u aut s karburátorem, kde se i při brzdění motorem spotřebovává palivo. U aut se vstřikováním se někdy vyplatí a někdy ne. Je totiž potřeba počítat s tím, že při brzdění motorem (spotřeba 0) auto více zpomaluje než při zařazení neutrálu (spotřeba cca 2l na hodinu) – pokud je sklon svahu takový, že na neutrál auto jede, ale při brzdění motorem musíte chvílemi přišlápnout plyn, aby vám auto nezpomalilo moc, vyplatí se spíš neutrál, při kterém je výrazně vyšší i plynulost a komfort jízdy. S tvrzením, že plachtění se nevyplatí nikdy, bych byl tedy opatrný.

        1. No,nejak jsem ani
          No,nejak jsem ani nepredpokladal ze se budem bavit o karburatorovych autech.To opravdu skoncilo nekde u favorita.
          Jenom takova malickost,mel jsem jiz pomalu pred rokem moznost ridit elektromobil Tesla Roadster a muzu vam rict ze asi nejvic me prekvapilo jak vozidlo prudce zpomaluje po uvolneni „plynoveho“pedalu.Odpor velkeho elektromotoru,ktery v lehkem aute v tomto rezimu rekuperuje energii je tak veliky,ze Tesla tim motorem opravdu „brzdi“.Samozrejme ma i klasicke brzdy,ale zpomalovani je vic nez velke.Pokud chcete treba ke krizovatce plynule dojet,nezbude vam nic jineho nez pedal drzet lehounce stisknuty ale v tom pripade energii nerekuperujete,ale naopak spotrebovavate.Toto vozidlo vas spis nuti jet jakoby brzda plyn(samozrejme bez brzdeni klasickymi brzdami)

      2. No ja mam prave diesel s
        No ja mam prave diesel s pocitacem :o) je jasne, ze z kopce je lepsi si tam hodit rychlost. Ale jak to uz nekdo podemnou napsal, zalezi na situaci… malo strmy kopec je lepsi odplachtit, zarazena rychlost by brzdila. Spis jde o to, ze opravdu porad zarazenou rychlost nemam. To je fuk, dalsi auto uz urcite spalovaci nebude (ne primarne) a elektromotor si uz nejak poradi :o)

        1. netvrdim ze z kazdeho
          netvrdim ze z kazdeho kopce,ale v 95 procentech je uspornejsi u Vaseho vozu nevyrazovat.Nemusite brzdit motorem na nizzsi prevodovy stupen,nechte zarazeny sesty(pripadne paty) prevodovy stupen a uvidite.Auto motorem zpomaluje minimalne a palubni pocitac Vam ukaze nulovou okamzitou spotrebu.Funguje to i pri relativne malych sklonech vozovky.

Napsat komentář