Asie ujíždí Evropě levnými elektromobilyASIE
Asie ujíždí Evropě levnými elektromobily
Na letište Ruzyně povede tramvajPRAHA
Na letište Ruzyně povede tramvaj
VIDEO: Jak postavit elektromotorku za rokMOTO
VIDEO: Jak postavit elektromotorku za rok
Jednokolka SBU jezdí na elektřinuJEDNOKOLKA
Jednokolka SBU jezdí na elektřinu

Gigatovárna Tesla už vyrábí domácí baterie Powerwall

Jan Horčík - 09 Listopad 2015

Automobilka (či energetická společnost?) Tesla Motors aktuálně zveřejnila výsledky za 3. čtvrtletí. Šéf v následném konferenčním hovoru řekl mimo jiné i to, že v gigatovárně už se začalo vyrábět!auto Tesla továrna gigatovárna Nevada Reno stavba

Pokračující stavba gigatovárny Tesla Motors u města Reno v Nevadě. Foto je z 25. února letošního roku. Dnes je stavba už mnohem dál, ale o to víc si Tesla jakékoliv "průniky" střeží.
foto: Bob Tregilus, licence CC BY-NC-SA 4.0

Tesla Motors dnes kromě své továrny na výrobu elektromobilů Tesla Model S a Tesla Model X ve Fremontu (viz 90sekundová vide-tour) buduje také giga-továrnu na výrobu baterií v Nevadě.

To, co zatím v poušti nedaleko města Reno vzniká je jakýsi "prototyp" finální verze továrny, zhruba pětina až čtvrtina její konečné velikosti. Díky extrémní poptávce po produktech domácích baterií Tesla Powerwall je už ale dnes jasné, že výroba článků tam začne už koncem roku 2016, o několik měsíců dříve než se původně plánovalo.

Z konferenčního hovoru také vyplynulo, že do gigatovárny už byla z Fremontu přesunuta montovna produktů Tesla Energy, tedy domácích a průmyslových baterií Powerpack a Powerwall. Prozatím se tam ale pouze skládají dohromady z dovážených komponent.

Plný náběh výroby by měl být dokončen v roce 2020, kdy bude továrna vyrábět 35 GWh bateriových článků a 50 GWh baterií. To je dostatek pro výrobu až 500 000 elektromobilů ročně. Většina z toho by měl být "levný" elektromobil Tesla Model 3.

V roce 2020 tak bude gigatovárna ročně vyrábět více li-ion baterií, než se dnes vyrábí na celém světě. Elon Musk dokonce nevyloučil, že by časem mohlo vzniknout gigatováren víc.

Tesla Motors
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Elon Musk nadčasový světový podnikatel a továrník. Jak je stále vidět USA jsou stále zemí netušených možností. A to už od doby Jerome Klapka Jerome, Všude jinde ve světě je k takovémuto úspěchu kromě odvahy, podnikatelského nápadu a štěstí na vzdělané spolupracovníky ještě politická podpora lobistů s temnou minulostí. Z USA nepřišla ale pouze Tesla, ale i Aplle, šicí stroj i parní lokomotiva!

To je prostě Silicon Valley, fenomén vzniklý zkřížením talentu hi-tech inženýrů a hippíků, kteří prostě chtějí dělat věci jinak, líp a po svém.
A bankéři se už naučili, že jim vydělají spoustu prachů, a rádi pustí chlup. A tenhle fenomén začíná metastázovat do světa.

Tak jsem si zase trochu započítal. Maximální kapacita PVE Dlouhé Stráně je cca 4 GWh. Jinými slovy, je efektivnější postavit za 3 roky tuhle monstrfabriku a potom každý rok produkovat 12,5x "Dlouhé Stráně" s lepšími (a stále se lepšícími) technickými charakteristikami, klesající cenou produkce a bez geografických omezení (kdekoli, jakkoli velké).
Připomínám, že Dlouhé Stráně se stavěly 18 let.

Jo, a ještě dodám, že energetická hustota "baterie" Dlouhé Stráně je 600 litrů/kWh (bez technologie, čistě jen voda), asi 200x více než mají battery packy elektromobilů.

Údaj o energetické hustotě je trochu bezpředmětný. Znamená to asi 1,7W/l. Čili hodně málo, ale to závisí od převýšení a od účinnosti. Daleko zajímavéjší údaj je účinnost celková, tedy poměr, kolik stojí ten litr tam nahoru vypumpovat a za kolik se vyrobí při pohonu turbíny.

---

hariprasad

Já ho napsal schválně. Aby bylo vidět, že na gridové aplikace by klidně stačily baterie s o dva řády horší kapacitou než mají současné Li-ion.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je zase populismus...
kolik vyprodukuje tepla 4GWh baterií na jednom místě? Co bude znamenat provoz a chlazení? Co s tím po xy cyklech?
Elektromobilita ano, baterky ano, ale s rozumem!!!!!
Ne od zdi ke zdi a uvažovat koncepčně energetický mix a ne šup sem šup tam...

Kdo by taky stavěl tak obludně velkou baterku? Tím by přišly o hlavní výhodu toho, že by se stavěly na správným místech ve správné velikosti.
Líbí se mi třeba řešení od Younicosu, postavený baráček s pár větráky, baterie jsou v racku a každá má vlastní monitoring, jak začne odcházet, přijde technik a vymění ji za novou. Ta stará půjde na opravu nebo na recyklaci (tak po 10-15 letech provozu).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tohle je ovšem parádní věc.. Tohle by měla mít u sebe každá elektrárna, která se nedá moc regulovat.. Když je poptávka, tak dodávat jak z baterek, tak z elektrárny a když je elektřiny přebytek, tak nabíjet baterie..

Na tohle je to zatím moc drahé. Zato je to super přínosné jako prostředek k posílení přenosových kapacit (lepší využití drátů). Je to rychlejší a jednodušší na výstavbu než dráty.
A je to super primární (okamžitě) i sekundární (do pár minut) regulaci sítě. Je to rychlejší a přesnější.
A cena padá o nějakých 20-25% za rok.
Ale využití je mnohem více.

Obrázek uživatele Jolinar

konec koncu to ani nemusi byt primo u te elektrarny, ale v miste kde nestaci rozvodna sit.

Přesně tak. Nebylo by myslím daleko od účelu postavit pár kontejnerů s bateriemi ke stávajícím benzínkám. Spolu s nabíjecími stojany a s nějakou fotovoltaikou na střeše jako doplněk, by to mohlo zajistit mnohem rovnoměrnější odběr ze sítě při nabíjení. :-)

---

hariprasad

Obrázek uživatele Jolinar

Tesla to tak ma uz na par mistech, ale povetsinou to neni treba :-)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články