Automobilka (či energetická společnost?) Tesla Motors aktuálně zveřejnila výsledky za 3. čtvrtletí. Šéf Elon Musk v následném konferenčním hovoru řekl mimo jiné i to, že v gigatovárně už se začalo vyrábět!
foto: Bob Tregilus, licence CC BY-NC-SA 4.0
Tesla Motors dnes kromě své továrny na výrobu elektromobilů Tesla Model S a Tesla Model X ve Fremontu (viz 90sekundová vide-tour) buduje také giga-továrnu na výrobu baterií v Nevadě.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Gigatovárna Tesla Motors: otevření v dubnu 2016
To, co zatím v poušti nedaleko města Reno vzniká je jakýsi „prototyp“ finální verze továrny, zhruba pětina až čtvrtina její konečné velikosti. Díky extrémní poptávce po produktech domácích baterií Tesla Powerwall je už ale dnes jasné, že výroba článků tam začne už koncem roku 2016, o několik měsíců dříve než se původně plánovalo.
Z konferenčního hovoru také vyplynulo, že do gigatovárny už byla
Plný náběh výroby by měl být dokončen v roce 2020, kdy bude továrna vyrábět 35 GWh bateriových článků a 50 GWh baterií. To je dostatek pro výrobu až 500 000 elektromobilů ročně. Většina z toho by měl být „levný“ elektromobil Tesla Model 3.
V roce 2020 tak bude gigatovárna ročně vyrábět více li-ion baterií, než se dnes vyrábí na celém světě. Elon Musk dokonce nevyloučil, že by časem mohlo vzniknout gigatováren víc.
Elon Musk nadčasový
Elon Musk nadčasový světový podnikatel a továrník. Jak je stále vidět USA jsou stále zemí netušených možností. A to už od doby Jerome Klapka Jerome, Všude jinde ve světě je k takovémuto úspěchu kromě odvahy, podnikatelského nápadu a štěstí na vzdělané spolupracovníky ještě politická podpora lobistů s temnou minulostí. Z USA nepřišla ale pouze Tesla, ale i Aplle, šicí stroj i parní lokomotiva!
To je prostě Silicon
To je prostě Silicon Valley, fenomén vzniklý zkřížením talentu hi-tech inženýrů a hippíků, kteří prostě chtějí dělat věci jinak, líp a po svém.
A bankéři se už naučili, že jim vydělají spoustu prachů, a rádi pustí chlup. A tenhle fenomén začíná metastázovat do světa.
Tak jsem si zase trochu
Tak jsem si zase trochu započítal. Maximální kapacita PVE Dlouhé Stráně je cca 4 GWh. Jinými slovy, je efektivnější postavit za 3 roky tuhle monstrfabriku a potom každý rok produkovat 12,5x „Dlouhé Stráně“ s lepšími (a stále se lepšícími) technickými charakteristikami, klesající cenou produkce a bez geografických omezení (kdekoli, jakkoli velké).
Připomínám, že Dlouhé Stráně se stavěly 18 let.
To je zase
To je zase populismus…
kolik vyprodukuje tepla 4GWh baterií na jednom místě? Co bude znamenat provoz a chlazení? Co s tím po xy cyklech?
Elektromobilita ano, baterky ano, ale s rozumem!!!!!
Ne od zdi ke zdi a uvažovat koncepčně energetický mix a ne šup sem šup tam…
Kdo by taky stavěl tak
Kdo by taky stavěl tak obludně velkou baterku? Tím by přišly o hlavní výhodu toho, že by se stavěly na správným místech ve správné velikosti.
Líbí se mi třeba řešení od Younicosu, postavený baráček s pár větráky, baterie jsou v racku a každá má vlastní monitoring, jak začne odcházet, přijde technik a vymění ji za novou. Ta stará půjde na opravu nebo na recyklaci (tak po 10-15 letech provozu).
Tohle je ovšem parádní
Tohle je ovšem parádní věc.. Tohle by měla mít u sebe každá elektrárna, která se nedá moc regulovat.. Když je poptávka, tak dodávat jak z baterek, tak z elektrárny a když je elektřiny přebytek, tak nabíjet baterie..
konec koncu to ani nemusi
konec koncu to ani nemusi byt primo u te elektrarny, ale v miste kde nestaci rozvodna sit.
Přesně tak. Nebylo by
Přesně tak. Nebylo by myslím daleko od účelu postavit pár kontejnerů s bateriemi ke stávajícím benzínkám. Spolu s nabíjecími stojany a s nějakou fotovoltaikou na střeše jako doplněk, by to mohlo zajistit mnohem rovnoměrnější odběr ze sítě při nabíjení. 🙂
Tesla to tak ma uz na par
Tesla to tak ma uz na par mistech, ale povetsinou to neni treba 🙂
Na tohle je to zatím moc
Na tohle je to zatím moc drahé. Zato je to super přínosné jako prostředek k posílení přenosových kapacit (lepší využití drátů). Je to rychlejší a jednodušší na výstavbu než dráty.
A je to super primární (okamžitě) i sekundární (do pár minut) regulaci sítě. Je to rychlejší a přesnější.
A cena padá o nějakých 20-25% za rok.
Ale využití je mnohem více.
Jo, a ještě dodám, že
Jo, a ještě dodám, že energetická hustota „baterie“ Dlouhé Stráně je 600 litrů/kWh (bez technologie, čistě jen voda), asi 200x více než mají battery packy elektromobilů.
Údaj o energetické
Údaj o energetické hustotě je trochu bezpředmětný. Znamená to asi 1,7W/l. Čili hodně málo, ale to závisí od převýšení a od účinnosti. Daleko zajímavéjší údaj je účinnost celková, tedy poměr, kolik stojí ten litr tam nahoru vypumpovat a za kolik se vyrobí při pohonu turbíny.
Já ho napsal schválně.
Já ho napsal schválně. Aby bylo vidět, že na gridové aplikace by klidně stačily baterie s o dva řády horší kapacitou než mají současné Li-ion.