Jihokorejská společnost Samsung aktuálně investovala $17 mil. do kalifornského start-upu jménem Seeo. Firma tvrdí, že má k dispozici nový typ li-ion baterie, který umožní zdvojnásobit dojezd elektromobilů a prodloužit životnost baterie.
foto: Seeo
O investici Samsungu do Seeo informovaly prakticky všechny důležité listy od Forbesu přes Bloomberg až po VentureBeat či MIT Technology Review. Už předtím ale do start-upu investovaly známé investorské skupiny Khosla Ventures a Khosla Ventures.
Celkově Seeo získalo díky investicím už přes $40 milionů. Firma tvrdí, že dokáže vyrábět lithium-polymerové baterie s téměř dvakrát vyšší energetickou hustotou než dnes běžně používaný typ li-ion baterií.
Pevný elektrolyt neboli solid-state
Využívá k tomu vlastní typ pevného elektrolytu zvaný „DryLyte“, který má být bezpečnější než ten běžně používaný. Díky tomu jsou baterie Seeo menší a lehčí, ale přitom stejně výkonné nezávisle na vnějších teplotách.
Seeo sídlí v kalifornském městečku Hayward. V současné době firma komerčně nabízí několik produktů, které jsou všechny založeny na „revolučním“ 10Ah článku Seeo DryLyte. Jejich hlavní výhodou má být kromě bezpečnosti i nízká hmotnost a delší životnost (min. 2000 cyklů).
V nabídce firmy je tak už dnes 1,6kWh modul s hustotou 220 Wh/kg (na úrovni článku). Z něj firma sestavuje také automobilovou baterii „Seeo 26 kWh DryLyte Automotive Pack“ s finální energetickou hustotu 130 Wh/kg. Nabízí také stacionární úložiště energie založené na jednotlivých 1,6kWh blocích.
Z laboratoří na trh
Zároveň Seeo už dnes vyvíjí nové, větší modely určené pro automobilový průmysl, energetický průmysl a oblast telekomunikací (datová centra). Testuje například nové produkty, které by měly nabídnout hustotu od 300 Wh/kg do cílových 400 Wh/kg (předpokládáme, že na úrovni jednotlivých článků).
První 300Wh/kg prototyp se má objevit příští rok v létě. Pro srovnání, energetická hustota baterií které Tesla Motors montuje do elektromobilů Tesla Model S je přibližně 240 Wh/kg.
Firma Seeo byla založena v roce 2007 přímo na Lawrence Berkeley National Laboratory. Vědci tam tehdy zkoumali nové typy nanostrukturovaných polymerových elektrolytů. Výzkum tehdy financovalo americké ministerstvo energetiky v rámci programu vývoje nových baterií pro dopravu.
Velká jména, velký byznys?
V dozorčí radě společnosti Seeo sedí takoví lidé jako Steve Liu, bývalý prezident Hua Hong NEC, nebo Atiq Raza, bývalá šéf AMD. Většinou jde o veterány z polovodičového průmyslu. Jsou to oni, kdo dodává firmě mezinárodní kredit a usnadňují přístup k novým investicím.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Toyota v roce 2020: nová generace baterií, budou 3x-4x lepší než současné
Jihokorejský Samsung, který patří k zatím posledním investorům do Seeo, bezesporu nevkládá peníze do nevěrohodných firem. Naopak, s výrobou baterií má sám dlouholeté zkušenosti, využívá je mimo jiné ve svých mobilních telefonech, tabletech a další elektronice. Skrze Smasung SDI vyrábí i baterie pro elektromobily.
Seeo pochopitelně není jediná společnost, která dnes vyvíjí nové typy baterií. Není měsíc, aby se v našem magazínu jedna podobná zpráva neobjevila. Seeo má ale, narozdíl od většiny ostatních o kterých informuje, rozběhnutou pilotní výrobu a zajištěny investiční prostředky.
Já si zase hlasitě
Já si zase hlasitě postěžuji, proč … nám pořád před nos cpou hmotnostní hustotu energie? Neřekl bych že Tesla s 2,1t jezdí zas až tak špatně. Respektive jsem si nevšiml, že by i3, Leaf a e-Golf měly v karoserii zbytečně přebytečné místo na bazén s vodotryskem… A pro stacionární aplikace je tento údaj irelevantní úplně.
.. pro nechápavé my máme dnes hlavní problém s objemovou hustotou = prostě není kam ty články ve voze dát.
Chtěl jsem je původně pochválit alespoň za těch 220Wh/kg, než jsem si všiml, že základní stavební článek má jen 10Ah, pročež pro tuto velikost ta hodnota není nijak revoluční (ale dobrá je), jó kdyby se jim to podařilo pro 100Ah článek tak to by bylo jiná.
Model S sice nejezdí
Model S sice nejezdí špatně, ale kdyby vážil o nějaký ten metrák míň, jezdil by ještě líp…koneckonců i S60 má o poznání menší spotřebu než S85 jen díky tomu že je lehčí…
V onej dobe ( ked Assasin
V onej dobe ( ked Assasin UNITY zabijal v parizi 😀 ) mali len pozliepane drevo s plachtovinou na tyci a ake pekne, velke a rychle lode to boli. Len na vietor a morske prudy.
Myslim ze takej ucinnosti sa nevyrovna ziadna bateria 😀
Windjammery se používaly
Windjammery se používaly až do WWII a byly to už mnohdy lodě s celoocelovým trupem. Kdyby opravdu byla cena ropy dlouhodobě, řekněme 3 roky kolem 150$, tak by se asi zase vrátily, ale bohužel spadla na 20$ to hodně zbrzdí všechen vývoj alternativních technologií, jedinou možností jak jej nechat bežět dál bude pokud se změní daně na fosilní paliva, ale to zase povede k brždění ekonomiky. Myslím že kroky OPEC byly učiněny také rpoto aby byl zpomalen vývoj nových technologií, umíme si asi všichni představit co by se stalo kdyby došlo k break-event a začaly se dělat skoro jen výlučně elektromobily a hybridy. Good bye OPEC.
Dnes stojí jedna kWh v benzínu asi 3,34Kč, A ikdyž potřebujeme asi 2-3x více energie z benzínu než z elektrické sítě pro pohon auta, pak je stále rozdíl cen příliš malý.
Bylo by zapotřebí nějak učinit energii pro elektromobily levnější, nebo naopak benzín dražšší, bohužel by došlo k tomu ža by to asi zlikvidovalo zbytek ekonomiky.
Jinak co si budeme nalhávat, evropa se odsoudila k bezvýznamnosti, již je pomalu nahrazována Asií a Amerikou.
Aby se benzín nebo nafta
Aby se benzín nebo nafta vyrovnala cenově elektropohonu, tak by musel litr stát tak 10 korun a to už nikdy stát nebude, takže si nemyslím, že by současný pokles cen ropy nějak výrazně zbrzdil rozvoj alternativních pohonů. Už jen z hlediska ekologie.
Nějak stále zapomínáte
Nějak stále zapomínáte (asi záměrně) na cenu baterie EV, kterou budete muset po 3-5 letech měnit, protože jinak EV se starou opotřebovanou baterií nikam nedojede.
Probůh, máme rok 2015 a
Probůh, máme rok 2015 a anonymové stále melou svojí mimomísní mantru o bateriích, které se budou muset měnit každých 3-5let.
Obyčejný trolling, já
Obyčejný trolling, já bych to už snad radši ignoroval 😉
v EV negramotnych ludi je
v EV negramotnych ludi je velmi vela, lebo nenavstevuju taketo stranky a inde sa to nedozvedia, stale maju svoje povodne stereotypy,
naviac EV s novymi Li clankami je malo a kratko aby sme / ste mohli prehlasit ze sa jednoznacne mylia. skor je potrebne zdoraznit ze su v cca 5-8 rocnej zaruke, a bezplatne ich vymenia.
v jednom sa ale mylit nemozu, stary prius 2006 ma baterie davno mrtve, kym ine nehybridne auta z 2006 su stale v plnej sile. iste je to ina technologia baterii, ale i v tomto pripade, ukaze to az cas..
skusme napr. preskumat ci je stary Tesla Roadster so starymi Li bateriami ok ak sa to da najst.
(myslim ze zatial su tie obavy na mieste, nuti to vyrobu zlepsovat sa a davat dlhe zaruky)
Kde jste vzal ten nesmysl,
Kde jste vzal ten nesmysl, že Priusy z roku 2006 mají mrtvé baterie? Priusy jsou jedny z nejspolehlivějších aut vůbec a ty staré do deseti let s nájezdem kolem 200tkm se berou spíš jako dobře zajeté než ojeté. I ty nejstarší modely vyrobené ještě v minulém století pořád z podstatné části jezdí jezdí zcela bez problémů s původní baterií.
Co se týče Roadsteru, informace o stárnutí jejich baterií jsou publikované na mnoha místech a jsou překvapivě dobré. Zvlášť pokud vezmeme v potaz fakt že použité „notebookové“ LiCo články mají katastrofální kalendářní životnost.
vzal som ho z internetu.
vzal som ho z internetu. okrem toho, som doteraz blbol s pokusmi na air aluminium bateriu ale nefunguje to, resp. je tam hrozne malilinko prudu, takmer nemeratelne, nechapem ako to moze inde na yt fungovat ze im to rozbehne motorcek alebo rozsvieti led. az ked som dal do toho sodu, sol, ocot, trolilinku to bolo viac ale aj tak nic moc, kde ja sudruh robim chybu ?
http://www.qauto.cz
http://www.qauto.cz
Dobrý den,
osobně jezdím
Dobrý den,
osobně jezdím pravidelně Nissanem Leaf (1. generace), který vlastní můj otec, (viz jeho web). Po 3 a čtvrt letech a vice než 40.000 km má baterie stále plný počet dílků zdraví (12/12).
Přeji hezký nový rok a mnoho elektrických kilometrů.
To je tym, ze vsetci mame
To je tym, ze vsetci mame negativnu skusenost s nekvalitnymi, poddimenzovanymi, fake, cinskymi, zle balancovanymi Li clankami.
Inak som si opat ten web cely precital 😀 a zamyslam sa ako tie 3 roky rychlo ubehli.
Kolko km na doraz aktualne teraz v zime da 3r. Leaf po okreskach s 1 az 2 zastavkami ked bateria vychladne vratane kurenia (nemam rad kosu v aute) ? Da 82km ? ..ak nie, nie je to auto pre mna 😀
No, v jednom novém
No, v jednom novém dopravním letadle nebyly nekvalitní, poddimenzované a čínské články. Baterie byly japonské a musely se po několika zahořeních a po propálení díry do trupu letadla ve všech letadlech vyměnit.
A nebylo to jen takové nějaké začmouzení, jak zde jednou v diskuzi psal jeden diskutér. A určitě to dalo technikům výrobce letadla spoustu práce aby celý problém nějak dořešili. A bylo by celkem zajímavé dozvědět se po jakém intervalu se budou muset baterie nadále měnit. A to máme probůh rok 2015!
Více také na :
edn.com/design/power-management/4405282/Proper-Lithium-Ion-battery-charging-and-safety
chapem, ale tu to tunajsi
chapem, ale tu to tunajsi nemaju radi, veria vo vacnu lasku a spasenie vdaka novym chemikaliam v Li a inzinierom o ktorich si treba mysliet ze su viac a vedia viac ako bezny clovek 🙂 hoj mor ho EV.
veria ze budu pre vsetkych a vsade dostupne a rychlo nabijatelne (15 min) 50 kWh baterie na ktore ubehnu v zime, dazdi 200 km a ja to beriem, preco nie, kde je vola, tam je cesta a chemia s moznostami distribucie elektriny este nepovedala vsetko, nakoniec kto vie 🙂
Tesla S dokazuje ze to vazne do istej miery ide, lenze ta cena.. 100 000 Euro a to sa snazi zrazit cenu co to da, a cely projekt aktivoval vizionar (blazon ktoremu to vsetci uverili :)) ) a postavili sa za neho ludia ktori to vazne zrealizovali. (blaznov potrebujeme inak by to nebola taka sranda tu zit)
tak.. ja hovormi, cas ukaze.
zatial mame efekt dostupnych Li baterii za lepsie ceny s vlastnym obvodom a kto vie, mozno uplne vytlacia olovo, to je myslim si velmi pozitivne.
Žádná, ani ta
Žádná, ani ta sebeblbější, Li-ion baterie samovolně nevzplane. V tom letadle někdo musel konstruktér něco strašně podělat hned na několika úrovních.
CNG auta sa daju bezne kupit
CNG auta sa daju bezne kupit a nemaju nijak zavratnu cenu. aktualne paliva do aut su uz teraz danami zatazene extremne vysoko, aspon tu u nas. myslim ze to nie je vhodna cesta pre nikoho.
elektrina je tiez zatazena spotrebnymi danami, ale sukromny odberatelia maju vynimku.
som zdeseny z toho ako stat okrada ludi cez dane, a nie som priatel regulacie cez dane a podobne oblbovaky. uz teraz kazdy jednotlivec cez dane z prijmu, odvody a dph dava viac ako 60 % prijmu statu, .. to nie je normalne.
ropa sa pouziva a bude pouzivat, benzin je okrajova zalezitost pri spracovani ropy a jej produktov a je treba to neustale zdoraznovat.
potom je to uhlie, zemny plyn a odpadove drevo.
preto sa mi zda hlupe ak si ludia myslia ze elektromobil ublizi spracovatelom ropy, iba im v niecom moze znizit prijem, ktory nahradia napriklad produkciou elektriny.
problem je v marzi.
aktualne, bez ropy nie je mozne vyrabat elektromobili v priaznivej cene a uz vobec ich tak nabijat. preto si nemyslim ze Europa zaostava, ma len zle preskupene prijmy, vela dava ludom na zadku a malo manualne pracujucim, resp. potencionalne manualne pracujucim.
Penazi je v EU viac ako dost ale na nespravnom mieste.
S tou okrajovou
S tou okrajovou záležitostí bych si nebyl tak jistý. Co já vím, tak PHM tvoří asi polovinu produkce z ropy.
A není náhodou takhle
A není náhodou takhle objemová a hmotnostní hustota ve velmi úzké souvislosti? 😉
A budete se na mne zlobit,
A budete se na mne zlobit, když vám řeknu že není? 🙂
Jediná mě dnes známá !funkční! technologie článků, která má vyšší hmotnostní hustotu energie než nejlepší NCA jsou Li-S články od Sion Power. (ostatně je smutné že dodnes pouze SionPower jako jediný výrobce Li-S dokázal porazit Li-metal články na tomto kolbišti, přitom Ni, Mn, Co jsou těžké jak kráva)
Jejich 2,5Ah články dosahují 350Wh/kg oproti cca 260Wh/kg u NCR18650G což je již opravdu znát. Ale jejich objemová hustota energie je jen 320Wh/l oproti cca 720Wh/l u NCR18650G, tedy méně než polovina!!!
Li-S má dnes své nezastupitelné místo tam kde hmotnostní hustota hraje klíčovou roli a objemu je obvykle k dispozici celkem dost. Jedná se zejména o UAV (pytlíky Li-S se dají vyskládat jako ekvivalent „mokrého křídla“) a dále pak Armáda, kde vojákovi můžete klidně na záda nasadit batoh, že pod ním nebude vidět, ale každé 1kg navíc je neskutečně znát – to si ostatně můžete vyzkoušet osobně. 🙂
+1 🙂
+1 🙂
Asi je to preto, ze hmotnost
Asi je to preto, ze hmotnost baterii, je v elektromobile dost signifikantny udaj, ktory ma velky vplyv na spotrebu. Teda cim lahsie baterie rovnakej kapacity, tym vacsi dojazd. Objem nie je podla mna az taka neriesitelna zalezitost. Myslim, ze sa s nim da pracovat uz pri konstrukcii podvozku a karoserie auta.
To je sice nepochybně
To je sice nepochybně pravda, ale ten hlavní problém tkví v tom, že vliv hmotnosti je neúměrně přeceňován a zejména u elektromobilů jsme ho pro „normální“ jízdu schopni uspokojivě kompenzovat.
Pokud se bavíme pouze o vlivu hmotnosti na spotřebu, pak v teoretické rovině je jen velmi malý a uplatňuje se pouze pro jízdu konstantní rychlostí. Energii ze zrychlení 100% kompenzuje energie brzdění (v praxi to samozřejmě takto pěkně nefunguje).
Od oka měřeno se dá tvrdit že na každých 100kg hmotnosti potřebujete průměrně 1,5kWh energie v baterii navíc pro stejný dojezd. A teď se zamyslete co jde řešit jednodušeji? přidat do vozu 1,5kWh (když ji máte kam dát) nebo snížit hmotnost vozu o 100kg? Tesla Model S váží 2100kg její baterie pak 544kg, BMW i3 váží 1195kg, jeho baterie 230kg. Jinými slovy obě dvě auta jsou těžké jako kráva i bez baterií a to jsou postaveny nejmodernějšími technologiemi.
A co se týče konstrukce, pokud dokážete v Leafu najít ještě jednou tolik místa, co zabírá stávající krabice, na tu novou „slíbenou“ baterii 48kWh, pak jste u mne frajer.
hmotnost je zasadna rovnako
hmotnost je zasadna rovnako ako tlak v pneumatikach alebo v ich dezene, vahe, ..atd, aj malo staci pre ubrzdenie a rozbeh v zavislosti od rychlosti.
To jsem nějak nepochopil?
To jsem nějak nepochopil?
Nemyslim si, ze vase udaje
Nemyslim si, ze vase udaje su pravdive. Vyssia hmostnost znamena vyssi odpor a teda straty prejavujuce sa pri beznej jazde. Hmotnost podstatne zhorsuje dojazd a zvysenie kapacity o 1.5kWh by sa podla mna nevyrovnalo 10% znizeniu hmotnosti.
„Energii ze zrychlení 100% kompenzuje energie brzdění (v praxi to samozřejmě takto pěkně nefunguje).“ Toto nie je pravda ani co sa tyka fyziky ani co sa tyka samotnej rekuperacie. Rekuperacia vam nikdy nevrati 100% energie brzdenia. Dokonca sa odvazume tvrdit, ze rekuperacia je nevyhodnejsia nez tzv. glide mod jazdy, teda mod, ked sa nevyvija ziadna praca ci uz pohonom alebo brzdenim (nepocitam straty tie su tam vzdy ale v glide mode sa ich snazime minimalizovat – napr. odpojenim prevodovky spojkou u spalovakov). Rekuperacia je podla mna vhodna vtedy, pokial idem dolu kopcom a chcem zachovat rychlostny limit resp. nestratit energiu na aerodynamickom odpore, ktory je zavisly od stvorca rychlosti.
Co sa tyka Leaf-u, tak tam by som nevidel az taky problem s miestom. Nikto napr. netvrdi, ze bateria musi byt iba v podlahe a ze musi byt iba jedna. Moze sa vyskytovat napr. v karoserii. Objemovo by sa tam urcite zmestila a aj keby nie, nevidim problem konstrukcne auto zvacsit, co by bolo plus aj pre zakaznikov (napr. vo forme kombika).
Omlovám se, to patří do
Omlovám se, to patří do jiného článku. M.
Pak by bylo dobré napsat tu
Pak by bylo dobré napsat tu omluvu pod komentář, kterého se to týká 😉
270wh/kg maji panasonic
270wh/kg maji panasonic clanky 18650- 3400mah… 🙂 na urovni clanku uz asi dva nebo tri roky bezne dostupne, takze… koho zajima ze maji uz (teprve) dnes clanky s energetickou hustotou 220wh/kg na urovni clanku? Aby to mohla byt neaka novinka nebo prevratna technologie, tak by museli mit aspon 350-400wh/kg.
270Wh/kg zmíněné
270Wh/kg zmíněné Panasonicy nemají, podle toho jak se to změří mají spíš v článku uvedených 240Wh/kg. Na 270Wh/kg se teprve jakž takž dotahují 3600mAh články Panasonic NCR18650G
Zdravím, jsem chemik a
Zdravím, jsem chemik a překlad silicium z angličtiny na silikon je opravdu otřesný. Tak buď křemík nebo silicium, silikon je polymerní organokřemičitá hmota např. do implantátů nebo olejů. Nechte to korigovat alespoň někým, kdo má základní chemické vzdělání. Díky, M.
Rádi bychom tento
Rádi bychom tento nedostatek napravili, ale konkrétně v tomto článku se nikde o křemíku/silikonu nemluví.
🙂
🙂
cokoli nad 300Wh/kg je supr,
cokoli nad 300Wh/kg je supr, jen tak dal…
to by ma zaujimalo aku Wh/kg
to by ma zaujimalo aku Wh/kg ma amatersky clanok z hlinika a aktivneho uhlika do ktoreho by som lial len destilovanu vodu s jedlou sodou (soda bikarbona). 😀
hadam ze takovy clanek je
hadam ze takovy clanek je jen na jedno pouziti, coz je do auta celkem na nic 🙂
Pokud bych mohl volit mezi
Pokud bych mohl volit mezi extenderem spalovací motor/hydrogen fuel cell/baterka (na jedno použití), tak bych asi volil baterku. Hustota energie je vysoká (cca 10x oproti akumulátorům), cena je příznivá, problém je jenom voda, co se musí dolévat. Pak také co s vyhořelým elektrolytem. Protože kolem tohoto způsobu výměny baterií musí být celkem specifická servisní infrastruktura (stojany na vodu, baterky, odvoz elektrolytu), tak se to asi ve velkém neujme.
Bacha na to,
obdoba
Bacha na to,
obdoba existuje. Už odedávna je na benzínových pumpách infrastruktura na výměnu plynových bomb. Ty články by byly podobně jednoduché (spíše jednodušší).
Hlavní problém spíše vidím v penetraci trhu a standardizaci. Principiálně ovšem nevidím problém v tom nakupovat třeba 5-10 kg Al-air „patrony“ a cpát je do příslušných míst v autě.
jj, taky bych to tak videl,
jj, taky bych to tak videl, ze standardizace je nejvetsim problemem
a tie dane co na to
a tie dane co na to jednoducho kontrolovatelne odvetvie uvalia… 😀
pripomina mi to tie scifi, ked do osobnych vesmirnych lodi menia len take valcove clanky. to by slo..
trvalo mi chvilu premyslania
trvalo mi chvilu premyslania nez som konecne prisiel na to preco sa to nikdy neujme. lebo voda. a voda zamrza. aby zniesla na 5L aspon -30C, nieco to stoji a nie je jasne aky to ma dopad na ten proces.
To je vážný důvod.
To je vážný důvod. Podobný efekt jsem kritizoval i u hydrogen fuel cell. V obou případech to není neřešitelný problém. Vody tam nebude moc. Baterka si to může ohlídat, energii na to má, podobně i vodíkový článek. Jenom se prostě zníží efektivita a dojezd, protože vyhřívání bude ukrajovat z dojezdu i když vůz stojí. Dalším řešením může být nějaké aditivum, které neovlivní chemický proces (navrhoval bych vyzkoušet například metyl/etylalkohol :-)).
Něco podobného nabízí
Něco podobného nabízí nejaká izaelská firma. Je to článek, ne akumulátor, ale jako extender pro dojetí je to výborný nápad. Problém je s hliníkem, který po přeměně na hydroxid hlinitý se musí zase znovu metalurgicky zpracovat (vytavit v redukční obloukové elektrické peci), což je dosti náročná energetická záležitost.
Aha ano vy myslite tych co
Aha ano vy myslite tych co urobili cez 1000 km a dolievali len „obohatenu“ vodu (pomerne casto), em.. hovoria tomu tusim aluminium Air battery, kedze to potrbuje aj vzduch na opacnej strane hlinika.
Nevedel som ze to ma az taky.. vykon 🙂 Ale asi je to celkom na prd, ked treba kazdych neviem kolko km vymenit vodu s bikarbonou.
Alebo slo o nieco ine ?
Tady je odkaz, v článku je
Tady je odkaz, v článku je chyba, nebo spíše nepřesnost. Plní se čistá voda, ale není řečeno, jak čistá (destilovaná?). Dojezd je 300km, baterie se musí měnit cca každých 1500km. Phinergy hliníkovo-vzduchová baterie
nejak sa mi to nezda. ide
nejak sa mi to nezda. ide vlastne len o objemnu bateriu menenu kazdych 1500 km. to by sme si teda moc nepomohli 🙂 ..ale zase, preco nie.