Pražská konference elektromobility

Petr Fűzék - 10 Květen 2010

Dne 6.5.2010 se v Praze uskutečnil Den elektromobility. Mimo volně přístupných stánků s elektromobily, elektrokoly a elektromotocykly na Mariánském a Malostranském náměstí proběhla i konference pro odbornou veřejnost. Tématem byla Technologie čistých vozidel a infrastruktura pro jejich rozšíření. Projekt byl organizován občanským sdružením Future Age. Uskutečnil se za podpory Magistrátu hl. m. Prahy a pod záštitou primátora hl. m. Prahy Pavla Béma. Elektromobily - Den elektromobility Praha

Jako první byla na programu tisková konference, na které vystoupily vedle Pavla Béma také náměstěk ministerstva dopravy Ivo Vykydal, Don Bethume ze společnosti IBM a Martin Grmela za pořadatelské občanské združení Future Age. "Česká metropole má v přepočtu na obyvatele větší poměr motorizace než Berlín a Vídeň dohromady. Elektromobily jsou jedním z řešení podstatného snížení hluku a emisí v centru" řekl Pavel Bém, čímž nastínil první z několika inovativních opatření, kterými by Praha v následujících 3-5 letech měla projít.

Vedle využití elektromobilů u osobních a nákladních automobilů, vozů sociální péče a policie a také MHD se dále počítá s omezením dopravy v centru pomocí zavedení mýtného. Dále pak s podporou MHD zejména tramvají a metra (objemy MHD a motorových vozidel jsou v Praze v poměru 56,5:43,5) a s dostavbou okruhů kolem Prahy. Praha by se tak měla zařadit mezi čtrnáct světových metropolí, které tento typ osobní dopravy podporují.

Po Pavlu Bémovi se slova ujal Ivo Vykydal. Uvedl, že v České republice je registrováno 750 elektrických vozidel. Z toho je však pouze 37 osobních automobilů a 35 automobilů nákladních. Motocyklů a tříkolek je necelých 200.

Don Bethume ve své úvodní řeči krátce nastínil problematiku baterií na principu lithium-vzduchových baterií, které se následně věnoval i na konferenci s odbornou veřejností. Takzvané Li-Air jsou velkým příslibem do budoucna. A to nejen pro elektromobily. Tyto akumulátory jsou sice teprve ve fázi prototypů a počítačových simulací a je potřeba doladit řada problémů. Avšak jejich výkonnost, kapacita i hustota energie na kilogram je staví daleko před současné Li-Ion baterie. Předpokládaný dojezd na li-air baterie se blíží až k hranici 800 km. Také jejich cena by časem měla být nižší a tím by se vyřešila i v současnosti největší překážka pro masivní nástup elektromobilů, kterou je jejich pořizovací cena.

Během konference s odbornou veřejností se probíraly čtyři hlavní témata. Byly to: rozvoj technologií a průmyslu zaměřeného na elektrické dopravní prostředky, inovace v oblasti baterií jako zdroje pohonu elektromobilů, budování infrastruktury pro elektrická vozidla a problematika vývoje a výroby elektromobilů. K těmto okruhům přednášeli zástupci firem ZPA Smart Energy, Continental, ČEZ, MOLARIS, IBM, Peugeot, Škoda Auto a Karel Buhr z ČVUT.

Zpět na HybridPřidat komentář

Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?