Pražská konference elektromobility

Dne 6.5.2010 se v Praze uskutečnil Den elektromobility. Mimo volně přístupných stánků s elektromobily, elektrokoly a elektromotocykly na Mariánském a Malostranském náměstí proběhla i konference pro odbornou veřejnost. Tématem byla Technologie čistých vozidel a infrastruktura pro jejich rozšíření. Projekt byl organizován občanským sdružením Future Age. Uskutečnil se za podpory Magistrátu hl. m. Prahy a pod záštitou primátora hl. m. Prahy Pavla Béma.

Jako první byla na programu tisková konference, na které vystoupily vedle Pavla Béma také náměstěk ministerstva dopravy Ivo Vykydal, Don Bethume ze společnosti IBM a Martin Grmela za pořadatelské občanské združení Future Age. „Česká metropole má v přepočtu na obyvatele větší poměr motorizace než Berlín a Vídeň dohromady. Elektromobily jsou jedním z řešení podstatného snížení hluku a emisí v centru“ řekl Pavel Bém, čímž nastínil první z několika inovativních opatření, kterými by Praha v následujících 3-5 letech měla projít.

Vedle využití elektromobilů u osobních a nákladních automobilů, vozů sociální péče a policie a také MHD se dále počítá s omezením dopravy v centru pomocí zavedení mýtného. Dále pak s podporou MHD zejména tramvají a metra (objemy MHD a motorových vozidel jsou v Praze v poměru 56,5:43,5) a s dostavbou okruhů kolem Prahy. Praha by se tak měla zařadit mezi čtrnáct světových metropolí, které tento typ osobní dopravy podporují.

Po Pavlu Bémovi se slova ujal Ivo Vykydal. Uvedl, že v České republice je registrováno 750 elektrických vozidel. Z toho je však pouze 37 osobních automobilů a 35 automobilů nákladních. Motocyklů a tříkolek je necelých 200.

Don Bethume ve své úvodní řeči krátce nastínil problematiku baterií na principu lithium-vzduchových baterií, které se následně věnoval i na konferenci s odbornou veřejností. Takzvané Li-Air jsou velkým příslibem do budoucna. A to nejen pro elektromobily. Tyto akumulátory jsou sice teprve ve fázi prototypů a počítačových simulací a je potřeba doladit řada problémů. Avšak jejich výkonnost, kapacita i hustota energie na kilogram je staví daleko před současné Li-Ion baterie. Předpokládaný dojezd na li-air baterie se blíží až k hranici 800 km. Také jejich cena by časem měla být nižší a tím by se vyřešila i v současnosti největší překážka pro masivní nástup elektromobilů, kterou je jejich pořizovací cena.

Během konference s odbornou veřejností se probíraly čtyři hlavní témata. Byly to: rozvoj technologií a průmyslu zaměřeného na elektrické dopravní prostředky, inovace v oblasti baterií jako zdroje pohonu elektromobilů, budování infrastruktury pro elektrická vozidla a problematika vývoje a výroby elektromobilů. K těmto okruhům přednášeli zástupci firem ZPA Smart Energy, Continental, ČEZ, MOLARIS, IBM, Peugeot, Škoda Auto a Karel Buhr z ČVUT.

Napsat komentář