Historie hybridních aut, 1. díl

Jan Horčík - 30 Září 2009

Myšlenka není žádnou novinkou. Ve skutečnosti je dokonce ještě starší než samotný automobil! Na přelomu 19. a 20. století měl elektrický pohon oproti spalovacímu motoru ve svých parametrech dokonce jednoznačně navrch, avšak karta se brzy obrátila.

Některé velké automobilky se k myšlence hybridního pohonu vrátily ve svých experimentálních studiích zejména v 70. a 80. letech minulého století, kdy začínalo být zřejmé, že si vyžádá změnu celkového přístupu ke konstrukci automobilu a jeho poháněcího ústrojí. Jak to vlastně celé začalo? Věřte nebo ne, ale už v 19. století.  

Historie hybridních aut - Ferdinand Porsche - Lohner Mixte hybrid

Ferdinand Porsche byl prvním, kdo prakticky využil hybridní pohon automobilů, zde Lohner Mixte

Průmyslová revoluce v 19. století s sebou přinesla řadu přelomových změn. Myšlenka hybridního pohonu je však podle některých pramenů dokonce ještě o několik století starší! Údajně už v letech 1665 až 1680 začal vlámský jezuitský kněz a astronom Ferdinand Verbiest vytvářet plány na malý parní povoz pro čínského císaře Khang-hsi (jinak také "Hang-hi"). Vůz nejenže mohl být poháněn párou, ale také tažen koňmi. A máme tu první hybridní pohon! Není ovšem jasné, zda se vůbec kdy tento vynález dočkal realizace.

Později se o podobné výstřelky snažil i Francouz Nicholas Cugnot, který sestavil svůj parní motorový kočár, někdy pojmenovaný jako "Cognotův parní tahač". V roce 1825 britský vynálezce Goldsworthy Gurney postavil parní automobil nebo lépe řečeno pořád ještě kočár. Mohl dosáhnout až rychlost 32 km/h. Zhruba za čtrnáct let, někdy mezi roky 1832 až 1839, sestavil skotský vynálezce Robert Anderson z Aberdeenu první elektrický automobil. Měl jen velmi krátký dojezd a obtížně se dobíjel, byla to však první vlaštovka.

Trvalo dalších pár desítek let, přesněji do roku 1870, než jistý Sir David Solomon představil lehký elektrický motor a opravdu těžké baterie. Vůz jimi vybavený nebyl příliš dobře ovladatelný. Až potud mluvíme stále ještě spíš o čistě elektrickém pohonu, který byl v začátcích automobilů kupodivu nejrozšířenější a vrátíme se k němu časem v samostatném článku. Kdy se ale objevil první skutečně hybridní pohon?

Historie hybridních aut - Bernd Rosemeyer, Elly Beinhorn, Ferdinand Porsche

Úžasná německá preciznost - jen díky ní přesně víme, kdo na téhle fotce je - zleva Bernd Rosemeyer, Elly Beinhorn a Ferdinand Porsche

Stalo se to roku 1898 a vynálezcem prvního hybridního automobilu nebyl nikdo jiný než Ferdinand Porsche. Ve svých třiadvaceti letech se stal zaměstnancem rakouské společnosti Lohner vyrábějící povozy a kočáry. Její progresivní majitel Jakob Lohner chtěl začít pronikat na trh kočárů bez koní, a tak si najal chytrého mladého konstruktéra českého původu (nar. ve Vratislavicích nad Nisou německy mluvícím rodičům).

přistoupil k problému na svou dobu velmi nevídaným způsobem. Zážehový motor využil k pohonu dynama, které nabíjelo několik akumulátorů (vytvořil tak de-facto sériový hybrid). Energie z nich pak přecházela rovnou do elektromotorů v předních kolech. Auto nepotřebovalo převodovku, řetěz a podle studie Thomase Scholze mělo účinnost neuvěřitelných 83%. Jde o podobný princip, který o více než 100 let později využívají "" jako , nebo .

Opel Ampera

Lehký elektrický kočár Lohner nazvaný Mixte se stal obrovskou senzací na Světové výstavě v roku 1900. Během chvilky se prodalo na 300 kusů těchto vozů. V roce 1901 Porsche zvítězil se svým strojem na Exelberg Rally. Dokázal ujet až 50 km max. rychlostí 50 km/h. Nová, modernizovaná verze, využívala elektromotory umístěné přímo do všech čtyř kol. Dosahovala maximální rychlosti 110 km/h. V roce 1903!

Historie hybridních aut - Henri Pieper - patentový nákres hybridního auta

Patentový nákres hybridního auta Henriho Piepera

Roku 1905 podal jistý Henri Pieper, německý vynálezce a konstruktér zbraní později žijící v Belgii, k americkém patentovému úřadu žádost o patentování svého nového vynálezu - hybridního pohonu prakticky stejného typu, jaký vynalezl Porsche. Během první dekády 20. století pak společnosti v Americe a v Německu vyráběly a prodávaly nejen , ale i . V roce 1906 koupil patent od Ferdinanda Porsche jistý Emil Jellinek z , který Porscheho zároveň najal. Vyráběl pak značky .

galerie: Opel Ampera
Opel Ampera Opel Ampera Opel Ampera

Bohužel, prameny z tehdejší doby jsou velmi nejasné a zmatené, a tak není jasné, zda Pieper od Porsche opisoval, či jak vlastně probíhal přenos znalostí o konstrukci hybridních aut mezi tehdejšími firmami. Jisté je, že hybridy společně s elektromobily byly první dvě dekády 20. století velmi oblíbeným dopravním prostředkem.

V roce 1915 společnost Woods Motor Vehicle vytvořila systém pohonu "Dual Power". V podstatě šlo o paralelní hybrid (který však už ve svém patentu popsal také Pieper), který pro pohon vozu při nízké rychlosti využíval elektromotor a při potřebě vyšší rychlosti nasadil benzinový agregát. vyráběla například také Galt Motor Company z kanadského Ontaria. Všemu ale nakonec učinila přítrž levná nafta, vylepšení spalovacího motoru, elektrické startéry a především výrobní linka Henryho Forda, která nezastavitelně chrlila Model T. Elektromobily, parní i začala ustupovat do pozadí.

Benzin vybucující ve válcích vystačil automobilovému světu až do roku 1965, tedy prakticky čtyři dlouhá desetiletí. Pokračování v druhém díle!

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jestli si dobře vzpomínám, tak u nás před asi 30 lety nějaký amatér udělal (z trabanta?) hybrid. Pohon byl elektrický a dobíjení baterií zajišťoval motor z mopedu. Víc si o tom nepamatuji. Neví o tom někdo víc?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pěkné, už se těším na další díl!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Děkuji redakci!Velmi pěkný úvod do historie.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?