Audi A8 - šetrná limuzína pro úředníky?

Jan Horčík - 07 Prosinec 2009

Luxusní nebo "sportovní" limuzína, tak se obvykle Audi A8 označuje. Jiní tvrdí, že jde o typicky byrokatické nudné auto od Audi. A většina čtenářů se teď nejspíš logicky zabývá otázkou "co sakra dělá takový žrout na Hybrid.cz?" Odpověď je jednoduchá: on to totiž, docela překvapivě, zas až takový žrout není. Audi o spotřebě přemýšlí, a to je dobré vědět.  
Audi A8

galerie: Audi A8
Audi A8 Audi A8 Audi A8

Audi A8 pro modelový rok 2011 bylo odhaleno v americkém Miami před několika dny ve světové premiéře. Okamžitě vzbudilo obrovskou pozornost napříč automobilovým světem. Jde o výjimečnou limuzínu. Luxusní sportovní sedan je doslova nadupaný nejnovějšími gadgety a technologiemi.

Základem auta zůstává, stejně jako v předchozí generaci, rozměrově více pohostinně dimenzovaný hliníkový rám ASF, který je také jednou ze základních pojistek pasivní bezpečnosti. Audi A8 je výjimečné svou délkou, která dosahuje téměř 5,14 m, čímž překováná Mercedes-Benz třídy S a dokonce i novinku v podobě modelu Jaguar XJ. Auto je široké 1,95 metru. Kompletní rozměry nové verze jsou 5137mm x 1949mm x 1460mm. Co na to konkurence v podobě modelů BMW 7, nebo třeba značky Lexus?

Audi A8

Obrovská karoserie se přesto může pochlubit aerodynamickým koeficientem pouze 0,26, což je velmi dobrá hodnota přispívající také k dosažení velmi příjemných hodnot spotřeby. Přední maska zůstává typická pro Audi, novinkou jsou LED světlomety. V kufru je místo na 510 l zavazadel a v nádrži na 90 l paliva. Zásadní proměnou prošel interiér, který je plný nejrůznějších displejů včetně dotykových a audiosystému Bang & Olufsen.

Až se nové Audi A8 vynoří příští rok (nejspíš jaro/léto?) z německé továrny, bude nejprve k dispozi ve dvou motorizacích. Obojí budou osmiválce. V prvním případě půjde o zážehový motor 4,2 l FSI s výkonem 273 kW a kroutícím momentem 445 Nm. Druhým agregátem bude osmiválcový turbodiesel 4,2 TDI o výkonu 258 koní a kroutícím momentu 800 Nm. Později přibude ještě vznětový šestiválec 3,0 TDI svýkonem 184 kW. Maximální rychlost všech verzí bude omezena na 250 km/h.

Zajímavé je, že kombinovaná spotřeba šla i navzdory zvýšení výkonu motorů proti předchozím verzím dolů, a to až o 22%. Nejslabší 3,0 TDI verze se tak údajně bude moct pochlubit kombinovanou spotřebou 6,0 l/100 km, 3,0 TDI quattro pak 6,6 l/100 km (emise 174 g/km), 4,2 FSI quattro sežere 9,5 l/100 km (219 g/km) a 4,2 TDI quattro si vezme 7,6 l/100 km (199 g/km). K dosažení takovéto spotřeby přispělo mimo jiné celohliníkové šasi, celkové snížení hmotnosti a také osmistupňová samočinná převodovka tiptronic. Všechny verze Audi A8 se pochlubí systémem rekuperace brzdné energie zpět do baterií a verze 3,0 TDI bude navíc vybavena funkcí Start&Stop (emise pouze 159 g/km).

Co se týká na začátku zmiňovaných gadgetů, auto jich má být doslova plné. Mimo jiné půjde o novou generaci informačně-zábavního systému MMI Touch. Ten je postaven na dotykovém displeji. Jeho součástí je mimo jiné navigační systém, který přímo spolupracuje s automatickou převodovkou aby předešel zbytečnému řazení, a tedy zvýšení spotřeby. Zajímavé! Inteligentní 3D navigace spolupracuje se službou Google Earth, navíc se plní aktuálními informacemi o počasí a dopravními zprávami přímo od Google. V průběhu roku má být k dispozici dokonce UMTS modul, který permanentně auto připojí k internetu.

Audi A8

Kam Audi dále zaměřilo svou pozornost je také bezpečnost provozu, a to jak bezpečnost pasivní, tak aktivní. Jakmile automobil vyhodnotí, že kolize je nevyhnutelná, uzavře automaticky všechna okna, přitáhne pásy, zapne výstražná světla a "dupne" do brzd. Aktivní bezpečnost spočívá mimo jiné v systému rozpoznávání chodců, nočním vidění, zabudovaných kamerách, adaptivních světlometech a dalších opatřeních.

Nové Audi A8 rozhodně není synonymem šetrné osobní dopravy, nebo snad dokonce nějaké "revoluce". Naopak, je to auto utvrzující své případné budoucí majitele v nepřiměřeném a trvale NEudržitelném životním stylu. Jenže i tady už přeci jen jsou vidět malé pokroky. Krůčky směrem k nižší spotřebě a vyšší bezpečnosti. A to je dobré znamení.

Mimochodem, Audi dokonce ve své tiskové zprávě detailně popisuje cílovou skupinu pro své nové Audi A8. Kdo jsou tedy lidé, kteří si takové auto koupí? Podle Audi jsou to zámožní lidé s příjmy počítanými v desítkách milionů korun. Průměrný věk je 58 let, vysoce vzdělaní, s několika dětmi. Rádi cestují a užívají si luxusu domácího i zahraničního pohostinství, např. v Itálii či Francii. Typicky čtou Wall Street Journal, New York Times či The Economist. Kolik je asi takových mezi našimi čtenáři?! :)

Jalopnik.com, iHNed.cz, Auto.cz, leftlanenews.com
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

zajímavé.....:

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak osmikvalt bych chtěl taky :-) Naše má 5 rychlostí a 5ka je zbytečně pomalá,když sjíždím mírný kopec furt jedu stylem rozjezd-dojezd. A je dost lidí kteří nemají moc dobrou představu o správném řazení, takže ten automat je v tomhle případě docela na místě.Je fajn že umí "předvídat", co by měl zařadit.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Na Quattro je ta spotreba velmi slusna. Hmotnost auta ma vplyv skor na spotrebu v meste. Kazdopadne by som chcel byt uradnikom, aby som si take "nudne" auto mohol kupit. Automaticka prevodovka setri spotrebu asi len vtedy, ked ludia nemaju prehlad o spotrebe motora v zavislosti od otacok a vykonu. Inak spotrebu trochu zvysuje.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilveletrh e-Salon