Během uplynulého víkendu dostala redakce Hybrid.cz možnost svézt se v elektromobilu Tesla Model S. Šlo o verzi P85+, tedy nejvýkonnější, kterou je možné si pořídit. Novopečenému majiteli z Prahy byla doručena těsně před loňskými vánocemi.
foto: Jan Horčík
Martin Hejtmánek už v životě vystřídal spoustu luxusních aut, především značek BMW a Mercedes-Benz. Nemá problém utratit za nový vůz několik milionů korun. Řídí rád, i když nejezdí příliš dlouhé vzdálenosti. Ostatně, v elektromobilu Tesla Model S zatím během jednoho měsíce najel necelých 1500 km.
Na krátkou projížďku nás pozval během sobotního odpoledne. Vyráželi jsme od jeho smíchovského domu, kde si právě v průjezdu nechává pro Model S vybudovat speciální vyjížděcí podzemní kapsu. Tam bude mít pochopitelně k dispozici i dobíjení. „Je to extrémně nákladné, jako investice se to nikdy nevrátí, ale zase je to velmi komfortní,“ říká Hejtmánek.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Elon Musk potvrdil, že dobíjení pro levný elektromobil třetí generace bude v ceně
Po chvíli už usedáme do bílého Modelu S. První dojem: spousta místa, žádné čudlíky, jakoby prázdný kokpit. Absence veškerých ovládacích prvků na středové konzoli je zarážející. Místo nich je tam obrovský 17″ dotykový displej, který rychlostí odezvy, kontrastem a celkovou kvalitou zpracování zdaleka předčí prakticky vše co se dnes do aut montuje.
Stejně tak i palubní deska je jeden velký displej. Pod volantem jsou jen tři páčky: tempomat, blinkr a řazení (made in Daimler). Středový tunel neexistuje, což ještě zlepšuje celkový dojem z prostornosti vozu. Absolutní tvarová čistota interiéru nás nepřestane překvapovat po celou dobu cesty. Čudlíky jsou jasný přežitek.
Pomalu vyjíždíme z Prahy po R4 směrem na Příbram. Celkem jsme s autem ujeli po dálnici asi 30 km. Zkoušíme si brutální akceleraci, kterou v jiném autě těžko zažít. Tesla vás při dupnutí na pedál doopravdy přiková do sedačky. Takovou sílu neměl ani hybrid Infiniti M35h (ostatně, je to 310 kW/600 Nm pro Teslu vs 268 kW/350 Nm pro Infiniti).
Obrovská síla akcelerace je něco, čeho se pan Hejtmánek (a zřejmě ani ostatní majitelé Modelu S) nemohou nabažit. I my jsme měli tendence neustále zpomalovat a pak znovu zrychlovat, prostě pro ten pocit.
Jakmile pustíte nohu z pedálu, auto začne výrazně rekuperovat – sílu rekuperace je možné si nastavit. I tak je to ale věc, na kterou je třeba si pár minut zvykat, zejména s ohledem na dojezdy na semaforech, křižovatkách apod. Jakmile pak totiž šlápnete na brzu, čeká vás už poměrně razantní reakce.
Tesla Model S je auto neustále připojené k internetu skrze zabudovanou 3G SIM kartu. Díky tomu máte k dispozici nejen updaty firmwaru, ale také navigace, internet a brzy třeba i přehrávání hudby na přání. Martin Hejtmánek si zejména pochvaloval možnost odložit update firmwaru např. na noční hodiny, protože auto je při něm nepoužitelné.
Podle svých slov už by Teslu neměnil. S klasickými fosilními auty dokázal jezdit se spotřebou i několika desítek litrů na 100 km. I s Teslou jezdí s nadprůměrnou spotřebou, ale vzhledem k cenám elektřiny jsou náklady podle jeho slov neporovnatelně nižší.
V autě běžně vozí své dvě malé děti. Nikdy zatím necítil jakékoliv omezení týkající se dojezdu. Elektřina je podle něj téměř všude, takže tam kam potřebuje, dojede, a případně tam i dobije. Palubní počítač navíc zobrazí všechny Superchargery na celém světě podle vzdálenosti a navede vás k nim. Nejbližší z ČR je podle Tesly zatím asi 370 km (Jettingen; podle nejkratší trasy na mapy.cz je to ale přes 400 km). „Jakmile bude ta síť hotová do Španělska, tak s rodinou vyrazíme, v tom nevidím problém,“ říká Hejtmánek.
„Tesla prostě nemá konkurenci. Mám ještě Mercedes-Benz GL, jako takový malý rodinný náklaďák. Ale to vopruz s tím jet,“ uzavřel Martin Hejtmánek naši hodinovou výpravu. Ještě jednou děkujeme za možnost se svézt a přejeme spoustu šťastných kilometrů.
Jakou má tesla s spotřebu
Jakou má tesla s spotřebu při maximální rychlosti? 60,80,100 kwh/100 km?
Při sešlápnutí plynu až
Při sešlápnutí plynu až na podlahu ručička spotřeby/rekuperace vylétne až nad nejvyšší uvedenou hodnotu 320. V opačném případě pak rekuperace ve standardním módu dobíjí baterii hodnotou převyšující 60. Maximálka 209 km/h je omezena omezovačem, takže správnější by asi bylo změřit spotřebu ve spolupráci s tempomatem někde na rovince např. při 200 km/h. Až mi příležitost a počasí dovolí, pro zajímavost to zkusím a porovnám to se spotřebami i v „lidovějších“ rychlostech.
Myslel jsem dosáhnout na
Myslel jsem dosáhnout na 209 Km/h a v podstatě omezovač bude fungovat jako tempomat na max rychlosti a někde na rovném úseku bude motor sptřebovávat jen na udržení rychlosti. Ale byla by zajimavá i spotřeba v rychlosti jako 100 120 130 150 160 180 200 ale vždy na rovném úseku jen pro představu kolik při dané rychlosti by tesla ujela km na plnou baterii.
http://www.hybrid.cz/tesla-model-s-j
http://www.hybrid.cz/tesla-model-s-jeste-vyssi-dojezd-nez-jsme-doufali
Podle tohto videa je
Podle tohto videa je okamzita spotreba pri rychlosti 210km/h zhruba 80kW. Tedy 80kWh/210km = 38kWh/100km. Jsou to ale jen teoreticke hodnoty, v praxi nenajdete rovny usek, kde byste mohl jet hodinu bez brzdeni rychlosti 210km/h, a brzdeni/regenerace vam samozrejme zhorsi spotrebu 🙂 Take je to bez topeni ci klimatizace. Take na videu neni poznat zda jel po uplne rovine anebo trochu do kopce nebo trochu z kopce.
Jak se jezdí v tak silném
Jak se jezdí v tak silném autě bez spojky?
Chápu že je rekuperace užitečná, ale musí být podle mě lepší vyšlápnout spojku a nechat jet auto setrvačností než „brzdit motorem“. A to platí dvojnásob třeba na ledu…
Proč byste vyšlapával
Proč byste vyšlapával spojku, když tady stačí postupně zpomalovat uvolňováním pedálu a ještě tím vyrobíte elektřinu do baterií? Dnes občas z táhlého kopce s dieselem vyřadím a jedu bez kvaltu, to jo, ale u Tesly to nemá význam, motor nic nežere…
Ja nic nežere? Na motoru
Ja nic nežere? Na motoru nezáleží, není to jiné než u spalováku. Pokud po rovině nebo v táhlém lehkém klesání mám nohu na plynu – i když lehce – tak odebírám elektřinu. Pokud rekuperuji, tak se část energie uloží zpět do baterek ale auto zase zpomalí až moc a budu muset opět šlápnout na plyn.
Pokud se spojkou odpojí motor, tak auto pojede zcela jen setrvačností a spotřeba bude 0.
Jenže zapomínáte, že
Jenže zapomínáte, že elektromotor je lehoučký a pro své otáčení nepotřebuje prakticky žádný výkon. Takže „coasting“ tady ztrácí význam. Odběr elektřiny při jízdě z kopce bez zrychlování s nohou na pedálu je nulový, protože samotný motor má nulový odpor.
Motor ani převody nekladou
Motor ani převody nekladou při otáčení ŽÁDNÝ odpor? A elektromotor je sice ve srovnání se spalovacím „lehoučký“, ale také obsahuje silné permanentní magnety a rozhodě při otáčení odpor klade 🙂
Nicméně to je jen půlka věci proč by mě chyběla spojka. Stabilizační systémy jsou super věc, ale i tak není na škodu při ztrátě stability na ledovaté silnici vyšlápnout spojku a umožnit kolům aby se opět chytla…
Vy to stále nechápete.
Vy to stále nechápete. Převod je tam jeden, diferenciál. Představte si, že ten se v normálním autě otáčí, i když vyšlápnete spojku . Takže váš argument padá. A elektromotor v Tesle je indukční, tudíž tam žádné permanentní magnety nejsou vy chytráku. Tudíž opravdu má nulový odpor (tedy když zanedbáme odpor ložiska).
Co se týče stabilizace vozu vyšlapáváním spojky, tak to sice Tesla neumí, ale taky to nepotřebuje. Stále jste nepochopil, že když povolíte plyn, tak motor zkrátka přestane táhnout, ale i rekuperace se ještě nezapne, takže tam prostě ten odpor není a kola se mohou volně otáčet. Ostatně mrkněte na video na webu cafeelectric.com/stretchla/
Je tam krásně vidět, že když roztočí kola, tak pak musí zabrzdit ruční brzdou, aby se ta kola přestala točit (má totiž nefunkční brzdy).
Nehledě na to, že i kdyby
Nehledě na to, že i kdyby šlo o BLDC motor s permanentními magnety v rotoru, tak pokud se ze statorového vinutí nic neodebírá, taky je jeho odpor 00nic.
bldc trochu brzdi kov
bldc trochu brzdi kov statora na magnet rotora. ale nie je to moc. indukcny je uplne volny, ked neindukuje.
som rad ze si ludia kupuju tesly S, zda sa to byt dobry skrt cez rozpocet radobi producentom s nizkou kapacitou, slabymi dobijackami a pod.
ja si ju zial dovolit nemozem, ale aj moj lacny benzinak a malym motorom, velkym dojazdom, tichy, lacna udrzba, nizka cena, teplo v zime koko chcem, je OK 🙂
Názor nesouhlas
Mám
Názor nesouhlas
Mám scootříka 1500W kde je BLDC (hub motor) a i když je odpojená řídící jednotka od motoru tak to klade slušný odpor. To samé u BLDC MagicPie který mám doma také. Těch 56? permanentnich magnetu je prostě znát, a také proto asi některé e-kola mívají volnoběžku .
A u volnoběžky se BLDC
A u volnoběžky se BLDC motor v kole netočí?
Pokud se točí, tak jak to že nebrzdí?
Auto Trabant má taky volnoběžku, ale jen proto, aby byl motor mazán i při nulovém plynu (jede na volnoběh). Kdyby ji neměl, tak by se motor zadřel.
U BLDC motoru s
U BLDC motoru s volnoběžkou, se motor v kole točí jen pod napětím.
Trabant má volnoběžku stále zapojenou ve 4.rychlostním stupni, Wartburk to má taky. Volnoběžka neumožnuje brzdit motorem a u elektromobilu rekuperovat energii spět.
Volnoběžka je tam z
Volnoběžka je tam z důvodu úspory paliva, protože ten lehký dvoutakt se stejně moc k brzdění motorem použít nedá. Zadření nehrozí. Jakmile se motor točí, nasaje si přes karburátor dost paliva s přimíchaným mazivem, aby se nezadřel. To hrozilo až u amatérských úprav karburátoru Sedr s dodělaným ektromagnetickým zavíráním volnoběžné trysky.
U kola vás zbrzdí i lehký
U kola vás zbrzdí i lehký protivítr, tam se skutečně projevuje i odpor bldc bez volnoběžky, ale u auta je to v porovnání s bržením spalovačem téměř nic.
Právě proto má spalovací
Právě proto má spalovací motor spojku a převodovku. Vyřadíte a necháte plachtit.
Názor třetí strany.
http://www.poradte.cz/auto-moto/6637-co-je-to-volnobezka.html
Dotaz jak se projevuje výkonný synchronní elektromotor u starších elektromobilu bez buzení. Muže zodpovědět jen někdo kdo má praktickou zkušenost.
je to AC 3f motor bez
je to AC 3f motor bez magnetov.
zasa sa tu zisla kopa mudrlantov.
permanentni magnety zde
permanentni magnety zde nejsou vubec, misto spojky jde zde „neutral“ kdy se proste prestane budit motor a toci se na volno jen s minimalnim odporem ulozeni.
Jízda na rekuperaci bude
Jízda na rekuperaci bude vždy méně efektivní než „plachtění“ už jenom proto, že rekuperace nemá 100%ní účinnost. Část energie se ztrácí v mechanice, a ani vlastní dobíjení baterie neprobíhá beze ztrát. Běžně se účinnost rekuperace pohybuje mezi 80-90%.
Ten, kdo nejlépe zhodnotí, kdy zvolit plachtění a kdy rekuperaci je informovaný řidič a automobilky by mu k tomu měli dát nástroj, aby operativně mohl volit. A né předpokládat, že co řidič to hlupák.
Chcete říct že účinnost
Chcete říct že účinnost řetězce „kola – stálý převod – elektromotor (generátor) – výkonová elektronika – akumulátor“ má celkovou účinnost 80-90% ?
Takovou hodnotu nemá možná ani samotný akumulátor
Je to podobné jako v autě
Je to podobné jako v autě v automatu. Vlastně ani si nevybavuji, který vůz o podobném výkonu se vyrábí s manuální převodovkou. Nicméně práce s plynem je v Modelu S odlišná, když k potlačení účinků rekuperace je nutné držet vůz mírně pod plynem. Pomalu si zvykám, ale tlačítko někde na volantu ke krátkodobému vypnutí rekuperace bych určitě uvítal.
Když nechci rekuperovat
Když nechci rekuperovat prostě ťuknu na řadící páku a je tam „neutrál“ 🙂
To nesouhlasím. Prodejce
To nesouhlasím. Prodejce Mercedes-Benz na Chodově mi tvrdil, že se u automatu neutrál za jízdy volit nesmí. Neutrál se údajně používá jen při odtahu a jiných servisních posunech vozu. Proto bych si to netroufl ani u Tesly. Ale rád se nechám poučit.
Večer jsem kolem ni jel, v
Večer jsem kolem ni jel, v té bílé je to pěkné 🙂 Co to je vůbec za kola? Když jezdím C-Zerem a vyřadím na N tak to není nějak strašné, nevím jak u Tesly jaké jsou tam síly, ale většinou se snažím mít při tom vy/zařazení pedál v optimální poloze, aby to necuklo, ale nedělám to často, spíš při „závodech“ nebo na fakt dlouhém kopečku, kdy je to otravné to pořád vyvažovat, ale nejsem přímo technik, abych určil jak moc to škodí. U klasického ropáka to určitě bude namáhavé, protože tam je převodovka vice stupnova a hur se odhadnou ty otacky apod.
Rozhodně je to fakt povedene vozidlo jak vzhledem tak technikou.
V praci jsem neprosel jako firemni. Vypocty pri slušně vybavene Octavii nebo Superbu vychazi v 8letem provozu stejně, ale hold to nepřošlo, tak snad jindy.
Děkuji. Jde o kola OZ Grand
Děkuji. Jde o kola OZ Grand Turismo 19″ ve stříbrném provedení. Zvolil jsem je jako zimní alternativu vůči černým originálním 21″.
U Mercedesu možná, ale
U Mercedesu možná, ale toto je elektromobil. Tady ve skutečnosti nedochází k žádnému řazení (proto jsem dal v minulém příspěvku slovo neutrál do uvozovek). S Modelem S mám najeto skoro 12 000 km a běžně tu funkci používám. Pokud nemáte ve mne důveru doporučuji nahlédnout do uživatelského manuálu bod 4.7, kde je volba neutrálu popsaná. Mimo jiné je tam upozornění, že pokud se pokusíte zařadit rychlost, která je v daném režimu jízdy nepřípustná tak se ozve zvukové upozornění a požadavek nebude akceptován. Takže pokud by vyřazení do neutrálu, nebo pokud by zařazení rychlosti za jízdy nebylo přípustné, tak by to auto neakceptovalo a zapípalo by. Například pokud jedete dozadu více než 8 km/h a chcete zařadit smer vpřed tak to zapípá a nic se nestane.
Díky, mrknu se do manuálu,
Díky, mrknu se do manuálu, ale nebude to pro mne snadné. Kdysi jsem si takhle vtipně u MB GL utrhl uchycení kardanu a to jsem jel asi jen 3 km/h. Od té doby si pamatuji, co mi na Chodově v servisu řekli: „Za jízdy se na volič převodovky nesahá…“ A jako na potvoru má Tesla všechny páčky pod volantem převzaté z vozu Mercedes-Benz, typ GL/ML… A GL mám dodnes jako druhý vůz…, takže snad zůstanu u toho nevyřazování…
Jo to chápu, zvyk je
Jo to chápu, zvyk je železná košile a není radno si s tím zahrávat. Já od té doby co jezdím Teslou, tak když občas přesednu do Leafu, skoro při každé jizdě nechtěně pustím stěrač 🙂
Dotaz.Předem se omlouvám
Dotaz.Předem se omlouvám jestli je příliš osobní.
Na http://www.elektromobily-os.cz/ Je nabídka na prodej Nissan Leaf. To asi nebude ten váš ? Jaké mate plány s Nissanem Leaf Zůstane rodině jako druhé E-auto, nebo plánujete prodej?
Leaf neplánuji prodat …
Leaf neplánuji prodat … zůstává jako druhé auto v rodině.
U Tesly k tazeni/posouvani
U Tesly k tazeni/posouvani slouzi „tow mode“. Neutral proste vypne buzeni motoru a muzete tak klidne klouzat po dalnici.
Jen kdyz se radi zpet do „D“ tak si clovek musi dat pozor, aby predtim aspon trochu seslapl plyn jinak auto zacne hned rekuperovat naplno 🙂
EDIT: mluvil ten prodejce Mercedesu o nejake elektricke verzi anebo o spalovaci? Dost by me zajimalo jak to ma resene Mercedes B-class, ktery ma pohon od Tesly.
Prodejce Mercedesu tehdy
Prodejce Mercedesu tehdy hovořil o spalováku, konkrétně o modelu GL, u něhož jsem si takto nešťastně utrhl uložení kardanu. Bohužel před třemi lety jsem se u tohoto vozu spletl, pakliže jsem se domníval, že má volič převodovky pro blbce. Neměl. Snad B-Class s pohonem od Tesly už bude mít volič chytřejší, po vzoru Modelu S, ale já bych se určitě na to ještě zeptal!
Jak zareaguje systém vozu,
Jak zareaguje systém vozu, když při tom aktivovaném „neutrálu“ zmáčknete brzdu? (rekuperuje,brzdí kotouči,deaktivuje „neutrál“ a rekuperuje , jiný ? )
Pokud je „neutrál“ tak
Pokud je „neutrál“ tak Model S nerekuperuje ani při brzdění. Když chci rekuperovat ťuknu do řadící páky až na doraz a tim se „zařadí rychlost“ a okamžitě nastoupí rekuperace. Pokud chci aby rekuperace nastoupila jen mírně tak ještě před „zařazením rychlosti“ mírně šlápnu na plyn.
Zajímavé. Díky za
Zajímavé. Díky za odpověd.
načo pridávať do krásne
načo pridávať do krásne jednoduchého systému zbytočný zdroj porúch – spojku? Keď idete na spaľováku z kopca na vyradenej tak zbytočne premieňate kinetickú energiu na teplo v brzdách, pričom motor sa musí točiť tak či tak vlastnou silou.