Tesla Model S – ještě vyšší dojezd, než jsme doufali!

Výroba elektromobilu Tesla Model S zdárně pokračuje. Dodávky prvním z mnoha tisíc zákazníků by měly být plněny už od června letošního roku, tedy měsíc před původně očekávaným datem. Elon Musk a jeho parta se navíc chlubí, že Model S nakonec ujede na jedno nabití ještě dál, než původně mysleli.

Rodinný elektromobil Tesla Model S se v USA prodává za cenu od 49 900 dolarů vč. federální dotace $5000
foto: Tesla Motors

Elon Musk a jeho společnost jsou z aktuálního dění tak nadšení, že se podělili o své dojmy na firemním blogu. Především se Musk podrobně rozepsal právě o dojezdu, nabídnul i podrobné grafy – a je to více než zajímavé čtení!

Dojezd elektrického rodinného auta Model S v nejvyšší konfiguraci s 85kWh baterií bude totiž dokonce ještě vyšší, než původně slibovaných 480 km (v dvoucyklovém testu EPA, 55 % jízdy po městě, 45 % po dálnici).

Podle počítačových modelů dokáže Tesla Model S za ideálních podmínek ujet až 560 km na jedno nabití při konstantní rychlosti mezi 80 km/h až 112 km/h.

Tyto ideální podmínky jsou: konstatní rychlost (tempomat), rovinatý povrch, bezvětří, vypnutá klimatizace, bez topení, zatížení 136 kg, vytažená okénka, zavřená střecha, penumatiky dofouknuté na ideální tlak, baterie ne starší než 1 rok nebo 40 000 km. Pro tento případ nabízí Musk i názorný graf:

auto elektromobil graf elektromobil Tesla Model S dojezd rychlost

Graf závislosti dojezdu na rychlosti u elektromobilu Tesla Model S. S aerodynamickým koeficientem 0,24 se to jezdí jedna báseň.
foto: Tesla Motors

V praktickém dvoucyklovém testu EPA pak elektromobil Tesla Model S ujel 320 mil neboli 512 km, tedy o více než 30 km více než je oficiálně udávaná dojezdová vzdálenost. Je jasné, že každý uživatel auta bude dosahovat jiného max. dojezdu – svým stylem řízení a v daných podmínkách.

V pěticyklovém testu EPA, který zahrnuje jízdu v nízkých teplotách, využití topení, jízdu v horkém počasí s klimatizací a vysokorychlostní úsek s rapidní akcelerací, ujela Tesla Model S 424 km.

Jestliže už dnes malá americká automobilka dokáže vyrobit elektrické auto, které ujede přes 500 km, co v tom brání automobilkám velkým? Musk přiznává, že při vývoji pohonu Modelu S využili jak léta zkušeností s vývojem pohonu pro Tesla Roadster, tak především čtyři roky dat přímo z provozu 2500 těchto sportovních elektrických vozů.

auto elektromobil graf elektromobil Tesla Model S spotřeba rychlost

Graf závislosti spotřeby na rychlosti u elektromobilu Tesla Model S. Ač jde o auto výrazně větší než Tesla Roadster, spotřeba energie na dálnici je pouze asi o 10 % vyšší.
foto: Tesla Motors

Právě tahle data, plus schopnost je náležitě analyzovat, jsou možná to nejcennější co dnes automobilka Tesla Motors má. Uvidíme, zda čas postupně pomůže také dalším automobilkám jako Mitsubishi, Nissan, Toyota a další, vylepšovat svá elektrická auta podobným tempem.

blog Tesla Motors

28 Comments on “Tesla Model S – ještě vyšší dojezd, než jsme doufali!”

  1. Osobne autá na el. pohon
    Osobne autá na el. pohon milujem aj keď som sa ešte v žiadnom neviezol. Zato vlastním Akumoto A10/70 a pochvaľujem si. Jazda je perfektná, akcelerácia dostačujúca, mám 90 kg a vyšiel som s tým na kopec Jankov vršok pozrite na YouTube preteky do vrchu. Jeden jediný krát som musel zastaviť a tlačiť ho vedľa seba asi 50 metrov. Vyrazil som s Nedašoviec a v pohode som aj došiel domov. Všetko na jedno nabitie.
    Ale k veci mňa hodne zaujíma napríklad spotreba kWh na 100Km a pri tom teste mali spotrebu len 16,7 kWh na 100Km s dojazdom 512 Km. To je super s tak (ťažkým autom) a špičkovým výkonom.
    Na tom skútru je spotreba len na porovnanie pri jazde na plný plyn 4,5Kw dojazd do 40 km a 2,5 alebo menej pri úspornej pomalej jazde s dojazdom do 70km.
    Je niekde údaj koľko nabití akumulátor zvládne ? a koľko stojí nový ?

      1. Dle mě vypadá
        Dle mě vypadá účetnictví úspěšné automobilky jinak než to co předvádí Tesla motors. Vždyť ta automobilka žije hlavně z dotací (největší pijavice v USA) a normálním tržním prostředí by už dávno krachla. Cena akumulátorů u tohohle zázraku? Don’t care. Počet dodaných kusů tesla roadsteru? Don’t care.

        1. Účetnictví odpovídá
          Účetnictví odpovídá tomu, že chtějí prorazit s modelem S a tomu je všechno podřízeno. Ten tah samozřejmě nemusí vyjít a pak Tesla nejspíš krachne. To je ale riziko podnikání.

          Mě je to mnohem sympatičtější, než kdyby si založili ruce do klína a žili jenom z prodeje technologií, dotací a k tomu nějaké to luxusní zboží v podobě produkce několika Roadsterů ročně. To by pak účetní uzávěrka vypadala daleko lépe, ale co z toho?

            1. Mezi lidovým a luxusním
              Mezi lidovým a luxusním existuje ještě široká střední třída 😉 Pro mě je S luxusní až až, ale jak bych měl pak označit řádově dražší a luxusnější vozidla, überluxus? 😉

              Co se týče Roadsteru, s tím přece prorazili dokonale. Udělali si jméno, získali knowhow, udělali několik kontraktů s velkými automobilkami, získali investice. Mě to přijde jako 100% vydařený bussines plán.

          1. a ta tesla ma jako 0 emise?
            a ta tesla ma jako 0 emise? 😀 vzdyt vic jak 50% elektricke energie se vyrabi spalovanim uhli (v cine je to dokonce 80%!!!) no a ty ztraty nez se ta energie dostane k motorum v elektromobilu hehe nedivil bych se kdyby elektromobily meli 2x vyssi emise nez spalovaci motory jedina vyhoda je ze necoudi roztrousene ve mestech ale pohromade nekde jinde z uhelnych elektraren….

        2. Myslim, ze vlada USA je
          Myslim, ze vlada USA je vpodstate financuje, leta mela stovky planu od Nikoly Tesly, kterym vesmes nikdo nerozumel, nejspis je uz ropna krize dohnala odtajnit nektere dokumenty a uvolnit 100 let skrytou technologii svetu – tesla supercharger.
          Nafoukanost a hloupost ropnych magnatu jsou uz historii overena fakta, tudiz bych se nedivil, ze podobne jako pred 100 lety hazely klacky pod nohy Teslovi jednak se stridavym proudem a jednak jeho vizi o bezratovem prenosu energii, hazi klacky i firme Tesla. Jen uz nezabijeji zvirata, aby ukazali, jak je elektrina spatna….

  2. Plně souhlasím, nechápu
    Plně souhlasím, nechápu jakto, že oni vyrobí auto s reálným dojezdem skoro 500km a velké automobilky to nedokážou?

    Navíc vyrobit levné elektrické auto je velice jednoduché, jenže to zatím žádná automobilka neudělá, protože na tom chce vydělat.
    Až do toho někdo půjde a vyrobí levný el. auto bez těch technických blbostí co ty nové mají jako velký display, počítač co ukazuje každou blbost ale ne to hlavní, atd. Jediné co je třeba a co levná auta mají je rychlost, spotřeba, kapacita baterie. CO víc by jste chtěli? Navigaci, která stojí 30 000 proč? Rádio za 10 000? Proč? Má to bý tlevné tak to má mít jen základní věci. Pak by si to lidi koupili.

        1. Jo jen tak mimochodem.
          Svezl

          Jo jen tak mimochodem.
          Svezl jsem se v Opel Ampeře, když tady měly road show.
          Strašně pěkný autíčko. Dojezd 40 až 80 na elektriku a zbytek na generátor dojezd kolem 500km. Takže krátké trasy elektrika a delší benzín. V současnosti jediné řešení pro ty co chtějí s autem dál než 150 km.

          Ale zase většina lidí si to nekoupí kvůli ceně. A co tam stojí tolik peněz?
          Mají tam spoustu budíků, velkou obrazovku, co ukazuje snad všechny nesmysle co chcete, ale ten nejdůležitější a nejjednodušší budík to nemělo.

          Aktuální spotřebu nebo výrobu elektřiny. Něco jako obdoba otáčkoměru. Podle toho se dá jezdit a víte, jak moc zatěžujete motor. Nebo naopak jak moc morot brzdí a vyrábí elektřiny při rekuperaci.
          Tenhle budík má i každá tramvaj a je to scela normální. Je to ampérmetr, který si koupíte v krámě a stojí 200kč

              1. Tak pokud pro vás jsou
                Tak pokud pro vás jsou budíky symbolem luxusu, tak máte nějaké hodně zvláštní hodnotící žebříčky. Luxus přece nedělají žádné budíky, ale například to, že jízda po mizerné silnici z člověka nevytřese duši nebo že při jízdě po dálnici se můžete bavit polohlasem se spolujezdcem a nepřeřvávat hluk motoru a svištění vzduchu, dále provedení interiéru, možnosti klimatizace apod..

                1. No a co myslíte, že je
                  No a co myslíte, že je luxus? Ty budíky jsou jen jedna část.
                  Přesně to co píšete. Vše je známka luxusu.

                  Ale uznejte potřebujete přesně to co píšete v levném autě? Nikoli.

                  Já jsem jel jak v levných autech tak v luxusních a ty rozdíly jsou jen ve vymožnostech, které nesouvisí s primárním použitím auta.

                  A navíc hluk je v elektrickém autě eliminován sám o sobě. Takže pak už je třeba řešit jen zvuk z okolí. Což je jednodušší než hluk spalovacího motoru a jeho vibrace.

      1. Vím kolik stojí výkonová
        Vím kolik stojí výkonová elektronika.
        Na 400A tyrystory nebo něco podobného, nepotřebuješ rozhodně 200 000,-. Samotný počítač, když koupíš jen součástky tak nebude tak drahé.
        A baterie? TO je snad sranda ne. Baterie i BMS tě na dojezd 100 stojí 150 000,- na dojezd 200km tě stojí 300 000,- a to jsou ceny rok staré. Nyní jsou ceny zase o 10% menší.

        Lehké materiály? A to jako proč. Co je tohle zase za nesmysly. Lehké materiály jsou potřeba všude u každého auta. Pokud ale chci jet 100km tak mi na to stačí normální auto a nebude vážit 2,5tuny. Ale normálně jako normální auto i s bateriema. Současné baterie jsou menší, lehčí a mají větší kapacitu a to se každý rok zvětšuje.
        Váha už nehraje tak velkou roli.

        Ano přesně tak když šlo vyrobit EV1 před 10 lety jakto, že to nejde dnes? To je právě to na co se ptám každého, ale nikdo mi neřekne důvod.

        Jinak samozřejmě tohle auto neudělá díru do světa není to auto pro většinu lidí, ale jen horních 10 000,- protože nikdo jiný na to nemá.

        Jak říkám, pokud nepřijdou s levným el. autem tak se to nerozšíří.

  3. to je tak, kdyz se auto od
    to je tak, kdyz se auto od zacatku projektuje a stavi jako elektromobil.. az si to ostatni automobilky uvedomi a prestanou vytvaret jen prestavby, tak se vse postupne zlepsi.. nechapu, ze nikdo jeste neudelal opravdu atraktivni, „levne“ auto na baterky. americani kdysi dokazali, ze je mozne vyrabet opravdu nadherne a lidove vozy. Camaro, mustang, challenger, charger a podobne.

Napsat komentář