Výstava Elektrokrásky! v Ostravě ukazuje nejlepší elektromobily dneška 

Měsíc předem avizovaná expozice elektromobility Elektrokrásky! v Ostravě v Obchodním centru Nová Karolina se rozjela naplno. Máme zde po čtyřech dnech dojmy aktivního účastníka.

V podzemních garážích obchodního centra Nová Karolina a nejen tam je v těchto dnech možné narazit na celé zástupy elektromobilů
foto: archiv autora

autor: Radovan Burkovič

Za Asociaci pro elektromobilitu (APEL) vedl stánek v podzemních garážích u nabíjecích míst pro elektromobily Ing. Radovan Burkovič. Široké veřejnosti nabízel na obrazovce prezentace Proč elektromobil?, Jaký elektromobil si vybrat? a Kde a jak nabíjet?, letáky s tématikou elektromobility, nabíjecí kabely a hlavně elektromobily samotné a možnost se jimi svézt.

Za 2 odpoledne ve dnech pracovních a celý víkend rozdali přítomní členové APEL a Tesla klubu ČR osloveným lidem přes 270 letáku a většinu z nich svezli elektromobilem. Často celé rodiny. Největší zájem byl samozřejmě o luxusní Tesla Model S, kde se na svezení stála fronta.

Tady patří díky neúnavnému Františku Kubišovi Jr., panu Dužímu a dvěma zástupcům Tesla klubu, kteří docestovali s rodinami až z Pardubicka a Královehradecka. Paleta přítomných vozů Tesla zahrnula průřez jejich verzemi od středních, až po špičkovou Performance s Dual Drive, tedy čtyřkolku v nadstandardní výbavě.

Ani ostatní elektromobily nezahálely. Zatímco v horních patrech si je mohli zájemci prohlédnout na statických expozicích, z podzemí vyrážely na okruh Ostravou kromě vozů Tesla i , Kaipan elektro, Smart ED, Smart ED cabrio, Citroen Berlingo electric Van, Peugeot 106 electric, Peugeot iOn, Yogomo, Stromer, Nissan Leaf a Opel Ampera PHEV.

Stavil se i Mercedes-Benz B ED, ale jen na skok, nevozil. Zájem byl obrovský, většina aut neustále pendlovala. Okolo stánku probíhaly s jednotlivými řidiči a majiteli vozů často bouřlivé debaty, v nichž vyvraceli z vlastní každodenní zkušenosti mnohá zažitá klišé a nesmysly, spojované s elektromobilitou.

Okruhy jízd se od sebe lišily, ten delší zabral zhruba 20 minut a jelo se 12 km po trase Karolina – Stodolní – Českobratrská – Místecká – Hornopolní – Výstavní – 28.října – Ruská – Místecká – 28. října – Karolina.

Občas lidé chtěli vidět naživo rychlonabíjení na Hornopolní nebo Výstavní a potěžkat si CHAdeMO konektor. Nejdelší zastávka v průběhu dne zde trvala 15 minut, když už bylo opravdu třeba po půlce dne nabít z 16 % na 76 % kapacity baterie.

Svezení zahrnovalo obvykle ukázky zrychlení ve městě, rekuperace, plachtění, plynulosti jízdy a dálniční rychlosti. Jen Peugeot iOn najel za 4 dny 38 ukázkových jízd, nejčastěji plně obsazený.
 
Pokud se někdo nechtěl svézt, užil si výstavy nahoře. Mezi vystavovateli elektroaut jsou: VŠB-Technická univerzita Ostrava s projektem Fakulty metalurgie a materiálového inženýrství Studentcar – sportovním elektromobilem.

Dále Fakulta elektro a informatiky s dvoumístným roadsterem Kaipan, městským Aixam a prezentací vlastních vyvinutých elektromotorů, baterií a řídících jednotek.

Vozidla Nissan Leaf, dodávku Nissan e-NV200, Citroën C-Zero, Yogomo, Smart ED, Peugeot 106 eléctrique, , Tesla Model S, BMW i3, BMW i8 a Mitsubishi Outlander PHEV vystavují společnosti Trendpark / Trendgroup, Cartec group, Wawe promotion, AirBuzz, Inchanet, Autobond group, Ekova, Kodecar a Green cars.

Elektromotorky a elektrokola vystavují TOP kolo, Moje kolo, Zeromotorcycles.cz, Motoscoot Opava a Invira – elektro zdravotní technika.

V sobotu potěšil přítomné doprovodný program, který kromě části odborně-popularizační (Bike Lab, Proč elektromobil?, Elektromobilita od historie po současnost, Projekt Studentcar, Projekty Kaipan, Omega a Renault Twizy, Elektrokola dnes, První Nissan Leaf v ČR, Cesta elektromobilem kolem světa za 80 dní, Elektromarathon, Elektro zdravotní technika, Praktické informace z pohledu majitele elektromobilu, Operativní leasingu při provozu elektromobilů a Nabídka elektromobilů v ČR) nabídl i kulturní zážitky (moderní tanec v podání absolventského ročníku tanečního  oddělení Janáčkovy konzervatoře a Gymnázia v Ostravě, Zábavnou vědátorskou science show Velkého světa techniky z Dolní oblasti Vítkovic a futuristickou show elektroboogie tanečníka Patrika Ulmana).

Kdo nevyužil prvních čtyř dnů výstavy, může ještě vše dohnat. Svezení elektromobily nabídneme ve dnech středa až pátek od 14 do 19 hodin a o víkendu 11-19 hodin. Expozice je k vidění denně až do 24.4.2016. Nenechte si ujít největší výstavu elektromobility v České republice!

vlastní

60 Comments on “Výstava Elektrokrásky! v Ostravě ukazuje nejlepší elektromobily dneška ”

  1. Byl jsem se podívat
    Byl jsem se podívat 2
    Musím poděkovat těm co vybírali ty děvčata a chlapce k vystaveným exponátům. Jejich neznalost mě donutila zajít do Karolíny ještě jednou a setkat se s majiteli elektroaut. Jsem nadšen! Nechal jsem se svést ve všech dostupných znackach a výborně jsem si popovídal s vlastníky aut. Jsou to všechno nadšenci plní víry v elektroauta! Pánové, díky vám to nebyl ztracený čas!

  2. Byl jsem se podívat se
    Byl jsem se podívat se synem na „nejlepší elektromobily dneška“ Bída! Ani jeden ze zástupců vystavovatelů o elektromobilech, které vystavoval nic nevěděl. Slečna u Tesly nevěděla, kde jsou v autě baterie, slečna u BMW mi tvrdila, že i8 je hybrid, ale bez spalovacího motoru :-), mládenec u elektroauta VŠB neuměl ani otevřít kapotu…proč tam teda stáli? To je jak za socialismu….A elektromobily? To nejlepší? 🙂 asi si to organizátoři jen přáli….
    A to už se ani nebudu pouštět do diskuze o životaschonosti elektromobilu!
    Ach jo, zase zmarněný čas!

    1. To je bohužel stále
      To je bohužel stále trvající staré myšlení, kdy už dobrých pár desítek let není na spalovacích autech co vystavovat. Tak tam aspoň postavíme paňácu, nejlépe rodu ženského v minisukni od pasu k pupku, aby někoho nalákal. Že je blbý jak troky a o předmětu výstavy neví ani ťuka, to přeci nevadí. Ostatně soutěž o nejhezčí hostesku na autosalonech světa je důkazem této zvrhlosti. Nejlépe když se plazí po autě nahá a je jedno, zda je to Porsche nebo Trabant. Ve stejném myšlenkovém klišé vystavují i prodejci elektroaut, protože jsou to prvotně letití prodejci spalováků. Elektriky mají jako doplněk a neumí je nabídnout. S mládencem u VŠB auta bude asi podobná potíž jako s hosteskou, zřejmě to nebyl někdo z tvůrců. No a protože na technických fakultách je žen jako šafránu, tak tam stojí kluk. 🙂
      Dopíšu příspěvek, kouknu na iDnes a mám hned důkaz, kde rovnou dají baby na první místo a káry až po nich. I když prý nejde o vykřičený dům, ale autosalon. Ubohost v praxi – Krásné dívky a auta na autosalonu v Bratislavě http://video.idnes.cz/?c=A160420_122203_automoto_fdv&idVideo=V160420_113740_autokat_krr
      Co mně ovšem úplně dorazilo, že vesnice už dohání město, jen ty ženské jsou tam až po traktorech, viz Traktory a sličné hostesky. Ohromující přehlídka http://video.idnes.cz/?c=A160409_145837_automoto_fdv&idvideo=V160408_164251_autokat_sha . By se nad sebou měli prodejci fakt zamyslet.

      1. To je samozrejme fak,
        To je samozrejme fak, bohužial… Mám skúsenosť s predajcom KIA soul EV, ktorý nevedel odpovedať na základné technické údaje o elektromobile, ktorý mi chcel (alebo nechcel?!) predať.
        To, že nejaká prsatá hosteska nevie povedať o prezentovanom tovare ani prd je samozrejmé, lebo väčšinou nevedia ani prd o ničom.
        Som optimista a verím, že každé klamstvo raz skončí a ten, kto klame a podvádza na to jednou dojede… Tak ako v jednom nemenovanom outlete, ktorý bombasticky reklamoval zlavy až 90%.
        Samozrejme to bol podvod a zrušené prečiarknuté ceny boli úplne mimo mísu a „akciové“ boli vyššie ako bez akcie !!! (praktika väčšiny obchodníkov). Prvýkrát bolo parkovisko takmer plné a keď takúto akciu vyhlásili o nejaký čas, tak na parkovisku bolo asi 30 aút. A to boli iba zamestnanci.
        Dnes už krachujú…:DD
        A takto dopanú aj tí výrobcovia automobilov, ktorí sústavne klamú a robia všetko preto aby boli ich elektromobily nepoužiteľné.

        Tesla má úplne inú filozofiu, našťastie.

    2. To, že obchodník zle
      To, že obchodník zle prezentuje tovar nemusí byť chyba výrobcu. Z vlastných skúseností viem, že ten kto si kúpi elektromobil, tak o ňom vie povedať omnoho viac ako ten, čo si kúpi čmouda. To, že slečna nevedela povedať o Tesle, kde má baterky je chyba toho, kto ju najal.
      Môžem zodpovedne povedať, že moju dcéru by ste takými otázkami určite nezaskočili a to nie je žiadny technický typ iba vidí budúcnosť v elektromobiloch, ako každý mladý človek, ktorého poznám.

      A živataschopnosť elektromobilov? Do takej diskusie by som sa pustil kedykoľvek…

  3. Také mě docela překvapila
    Také mě docela překvapila neúčast automobilky VW a jejich elektromobilů, na které jsem byl kromě Tesly taky dost zvědavý.

    Trošku offtopic : Nedávno se zde řešil design faceliftované verze Modelu S ve spojitosti s umístěním SPZ. Osobně si myslím, že to není tak hrozné, a líbí se mi to více než původní verze.
    Přikládám odkaz na foto :

    Model S s SPZ

    1. Tady je problém, že v
      Tady je problém, že v případě elektromobilů VW (ale stejně je na tom i PSA) je výstavka putovní. Tedy pokud to nenahlásíte měsíce dopředu, tak oni mají své kalendáře a těch pár aut furt někde po ČR ukazují. Na salonu je nemá buď nikdo nebo jen čestné výjimky. O nějaké flexibilitě a ochotě nemůže být ani řeči. Byli jsme rádi, když Kodecar dodal alespoň PHEV Mitsubishi Outlander, protože kromě Citroenů a Mercedesů prodává i Mitsubishi. A to původně měl být vystaven i elektrický Mercedes nebo alespoň Smart. Ale na skladu nebyly.

    1. Viz odpověď výše.
      Viz odpověď výše. Nemají je.
      Nahrazuji to veřejnosti alespoň tím, že při ukázkové jízdě jedu přes Krajský úřad MSK, kde vzadu parkuje nabíjející se VW eUP!. Na něm, a jeho ceníkové ceně vůči vpředu parkujícímu Nissanu Leaf, (oba samozřejmě úředníkům a politikům zapůjčeny od ČEZ a v jeho barvách) ukážu praktický přístup tradičních evropských spalovacích automobilek k elektromobilitě a proč se elektromobily neprodávají. Japonský Nissan Leaf velikosti Škoda Octavia v ceníkové ceně od 700 tisíc Kč, malý městský německý VW eUP! velikosti Škoda CityGo! v ceníkové ceně od 600 tisíc Kč……..

  4. Mozno namet na samostatny
    Mozno namet na samostatny clanok:

    „Okolo stánku probíhaly s jednotlivými řidiči a majiteli vozů často bouřlivé debaty, v nichž vyvraceli z vlastní každodenní zkušenosti mnohá zažitá klišé a nesmysly, spojované s elektromobilitou.“

    Celkom by ma to zaujimalo.

      1. A ze jsem tak zvedavy, co je
        A ze jsem tak zvedavy, co je na tom dotazu prekvapiveho? Elektromotor, jako kazdy jiny kus techniky, ma nejakou zivotnost (nejspis – pri spravnem dimenzovani a provoznich podminkach – vetsi nez spalovak, ale nesmrtelny neni) a zesmesnovani tazatele na tom nic nemeni…

          1. Ja ten dotaz celkem chapu,
            Ja ten dotaz celkem chapu, pokud pan pricuchl k automodelarine – tam je zivotnost motoru oproti aku az nezdrave mala (ano, vim, ze je to jina technologie, ale on nemusi vedet, co se ve velkych autech pouziva). Ta poznamka na zesmesnovani byla mirena na prispevek pode mnou („vzhledem k jeho veku…“).

                1. Tak to je hodně „pár“ let.
                  Tak to je hodně „pár“ let. Většinou je stanovený převod a min. počet závitů motoru.

    1. To by Vás nudilo, věřte
      To by Vás nudilo, věřte mi. Byla to většinou klasická spalovací klišé otázek ve stylu:
      – za 2 roky se musí měnit baterka
      – elektromobil nikam nedojede, resp. 50 km je k ničemu
      – elektromobil je extrémně drahý
      – elektromobil má výfuk v nejbližší elektrárně (tady jsme se zasmáli nejvíc, hned sousední budova má na střeše FVE, čímž jsme mnohé překvapili, protože tím mysleli uhelnou v nedalekých Vítkovicích)
      – elektromobil je nebezpečný, protože není slyšet
      – elektromobil má automatickou převodovku, co se hodně kazí
      – elektromobil je pouze pro nadšence
      – elektromobily se u nás nikde neprodávají
      ……………..

      1. Klišé viz v bodech:
        1. Za

        Klišé viz v bodech:
        1. Za 2 roky sice většinou ne, ale pokles kapacity tam je:( .
        2. I blbá cesta Praha – Prostějov a zpět je pro většinu utopie a ještě dlouho bude.
        3. Ano, kloudný elektromobil je extrémně drahý – S a X. Ostatní jsou buď předražené nákupní tašky nebo jen předražené.
        4. Ano, elektromobil má výfuk v „nejbližšší“ elektrárně, ono co padne na výrobu a dopravu FVE nje z hlediska světa fuk jestli v Číně,Německu nebo vedle v ulici.
        5. Ano, když mi za záda prosvištěl elektromobil akcelerující jak prase na Ampéru nebyl to příjemný pocit bezpečí.
        6. Elektromobil se prostě taky kazí. I tu triviální věc napoprvé i napodruhé dokážou odfláknout.
        7. Ano , elektromobil je pouze pro nadšence, jako jakákoliv nová a předražená hračka.
        8. Ano, jediný šířeji použitelná a cenou zabitá značka je jen v Německu a Rakousku.

        9. Stejně jsem si Model 3 objednal 1.4. , prostě na to budu mít a občas se člověk neřídí rozumem, ale city.

        1. Klišé viz v bodech:
          1.

          Klišé viz v bodech:
          1. pokles kapacity Tesla je 1% až 3% – údaje od aktuálnych majitelov
          2. cesta Praha -prostejov bude ešte tento rok pre Teslu srandička lavou zadnou 😉 u Humpolca sa stavia SC a aj CHAdemo pre ostatných.
          3. Cena je vysoká, ale nárastom výroby bude stále klesať a každý rok bude počet potenciálnych zákazníkov iba narastať a narastať.
          4. výfuk v elektrátni je možno pravda. Ale na výrobu 6L benzínu spotrebujete tolko elektriky čo EV spotrebuje na 100km. teda ak jazdíte elektromobilom, neminie sa ani jediný wat navyše oproti spalováku….asi šokujúca info čo?
          5. hlučnosť/tichosť je prejav komfortu. ak je to nebezpečné voči chodcom, vždy je možnosť regulácie dodatočným zvukom ako to majú v japonsku.
          6. áno, ako hovorí jeden zákon, všetko sa raz pokazí, teda okrem Toyoty 🙂 Ovšem celkový počet kazítok je pru EV neporovnatelne nižší ako majú spalováky, teda verím že už dalšia generácia EV aut bude spolahlivejšia ako tá aktuálna.
          7. už to nieje iba pre nadšencov. Auto strednej triedy sa dá objednať za 35tis. USD čo je cena ako spalovák strednej triedy. Do 2 rokov to bude cenovo normálne auto.
          8. predaj je v našich končinách zatial slabý, poklesom cien EV aut sa to rýchlo zneí,….no kto hladá cestu si nájde – aj cez net.

          9.tiež som si rezervoval TM3 a nemyslím že to bolo iba pocitové. Je to minimálne rovnako ekonimické, ako Superb za 25tis až 30tis. Eur, lebo už obaja nebudeme platiť PHM 😉

            1. Ano, je to špatně. Na
              Ano, je to špatně. Na výrobu 1 litru benzinu je potřeba asi 1,2 Kwh elektřiny. Tedy pokud auto bere třeba 7 litrů benzinu, tak je na to potřeba přibližně 8,4 Kwh. Na těch 8,4 KWh ujede elektromobil velikosti např. Nissan Leaf asi 50-60 km, auta velikosti Peugeot Ion či Peugeot 106 asi 70 km. Rozhodně to, že elektromobil má výfuk v elektrárně, je blbost. Představte si, kolik vznikne emisí při výrobě 12-15 Kwh elektřiny, což je množství, které potřebují ty mnou uváděné elektromobily a kolik vznikne emisí spálením 7 litrů benzinu. U té elektřiny je to zanedbatelné. Navíc v ČR se elektřina asi ze 2/3 dělá v tepelných elektrárnách (ale i ty dnes už tolik nezamořují ovzduší, mají již dobré filtry) a 1/3 v „čistých“ elektrárnách. (Jádro-voda, vítr) Třeba na Slovensku je výroba elektřiny ze 2/3 v čistých elektrárnách, je tam více vodních, než u nás. Tedy pokud má elektromobil výfuk v elektrárně, tak ho má velmi dobře odfiltrovaný.

      2. Po dvou dnech s pujcenym
        Po dvou dnech s pujcenym Leafem
        – nebezpečný, protože není slyšet – ano, tolik lidi mi pred spalovak jeste nevlezlo (pipani zjevne neni dost hlasite nebo ho chodci ignoruji)
        – pouze pro nadšence – ano, zvlast si to clovek uvedomi, kdyz prijede se skoro prazdnou baterii ke stojanu, kam pred 5 min prijel jiny nadsenec s Ionem, ktery musel pres hodinu dobijet do 100%. Ale alespon jsem si mohl skoro 2 hodiny cist 😉
        – jeste bych pridal (ale ono to vlastne souvisi s predchozim) „nedostatecna infrastruktura“, pri obou rychlonabijenich jsem nekoho potkal (a pri dalsich dvou v nakupakach na druhem zelenem miste stal spalovak – nastesti, kdyby to byl EV, tak nenabijim, protoze je tam jedina menekes zasuvka)

  5. Zdravím, našel jsem
    Zdravím, našel jsem stránku www. chargemap .com, která se mi zdá nejvíce aktuální a pro přidávání nabíječek nejvíce intuitivní. Stránky jsou celkem dobře udělány a myslím si, že by to mohl být dobrý standard v současných roztříštěných mapách nabíječk. Pokud máte ve svém okolí nabíječku, která ještě není na mapě, neváhejte ji přidat! Elektromobilitě zdar

      1. Voják se stará milý
        Voják se stará milý Anonyme, voják má, říkal náš velitel.

        Navštivte prosím naše krásné zelené město, hlavně teď na jaře, kdy všechno kvete, budete zcela jistě šokován a mile překvapen. A klišé padnou. Už jen příjezd vlakem přes těsně sousedící Chráněnou krajinnou oblast Poodří vyrazí mnohým návštěvníkům dech.

        A co teprve obrovský park v centru Komenského sady, nejzelenější čtvrť v Evropě Poruba s přilehlým přírodním koupalištěm a navazujícím Lesoparkem VŠB, obrovská ZOO s tématickými přírodními stezkami na Slezské Ostravě, výhled z vrcholku radniční věže nebo haldy Ema, oblast vykopávek Landecké Venuše na hřbett Landeku atd. atd……. Plus Beskydy na dohled s vypínající se jasně viditelnou Lysou horou s vysílačem.

      1. Marketing OC Nová Karolina
        Marketing OC Nová Karolina Ostrava je velice schopný ve vymýšlení akcí, které mají do centra (konkurence je veliká – Avion, Futurum, Galerie Třebovice….) přitáhnout lidi, kteří tam pak nehcají nějaký peníz u nájemců. Takže před 3 lety vymyslel výstavy veteránu motorek, další rok aut a letos chtěli něco nového, tak přišly elektromobily. Partnerem jim v tom bylo Centrum bezpečné jízdy Libros Ostrava, kde je původně k těm veteránům navedli. A díky loňské akci elektromobilů na Librosu se sobotním průjezdem Elektromarathtonu navedli na elektromobilitu. A nebudeme se zastírat, že se prostě svezli u nich na okruhu a pak po vedlejší D1 Teslou Model S a bylo rozhodnuto 🙂

                1. Ale podvozek je fakt dobry
                  Ale podvozek je fakt dobry 🙂

Napsat komentář