Ve třech předchozích dílech seriálu „Vše o CNG“ jsme představovali velkoprostorové vozy, dnes zabrousíme do třídy těch malých. Klasický konvenční Citroën C3 je na českých silnicích poměrně známý, jeho plynová verze charakteristická označením GNV na zádi však nikoli. Není divu, většina potencionálních zájemců ani netuší, že existuje, české zastoupení Citroënu navíc tento vůz vyřadilo ze standardní nabídky. Lze si ho však stále objednat, nicméně dealeři či oficiální české stránky se v poskytování informací o CNG verzi zrovna nepředhání. Lze se pak divit, že o CNG vozy není větší zájem? ČÍST DÁL …
Vzhledem se obě varianty nijak neliší, snad až na přidané víčko nádrže pro zemní plyn. Jeho černá barva může působit levným dojmem, ale na druhou stranu se zase těžko přehlédne, což nemusí být na škodu. V interiéru je největší změnou ukazatel stavu plynu umístěný pod rádiem hned vedle tlačítka přepínajícího plynový a benzínový režim. Největším překvapením bude ovšem bezesporu otevření pátých dveří, kde se obvykle ukrývá kufr. Plynová nádrž si v tomto případě vybrala skutečně krutou daň. Ze 305 litrů u konvenční verze zbyla necelá polovina. Nosnost dna zavazadelníku je navíc pouze 100 kg. Zavazadelník plynové „Cétrojky“ se s trochou nadsázky hodí tak akorát na převoz notebooku, kšiltovky, případně dopolední svačiny. Je to ovšem pochopitelné. U tak malého auta je umístění nádrže obrovský problém.
Rozdíl mezi jízdou na benzín a plyn je znatelný. Maximální výkon vozu 54 kW (75 PS) se při přepnutí na CNG sníží o 5 kW, tedy skoro 10%. Nicméně i tak poskytují oba pohony malému vozu solidní dynamiku, zvlášť ve městě, kam jsou menší vozidla určená. Při vyšších rychlostech už je absence výkonu znát. Značný je i rozdíl nákladů na palivo, jak je vidět v tabulce níže.
typ | výkon [kW] | spotř. [l,kg] | Kč/km | cena [Kč] | návr.1 [km] | |
---|---|---|---|---|---|---|
1,4i benzin | 54 | 6,1 | 1,72 | 309 900 | x | |
1,4i CNG | 54 (49 CNG) | 4,7 | 1,00 | 479 900 | 234 871 | |
* návr.1 návratnost vztažená k benzínové verzi * ceny PHM shodné v celém seriálu kvůli možnosti porovnání (benzín = 28,20; nafta = 26,20; CNG = 21,20) |
Plynovou „Cétrojku“ nebrat
Pokud vedle sebe postavíme dva vozy, kde první vyjde o 170 tisíc korun dráž, bude jezdit pomaleji, líněji a nebude mít téměř žádný zavazadelník, zřejmě nebude těžké najít favorita. Návratnost 235 tisíc kilometrů je navíc zkreslená tím, že je počítána, kdyby vůz jezdil pouze na CNG. V tomto režimu ovšem urazí pouze 150 – 200 km, a tak najezdí i nezanedbatelný počet kilometrů na benzín. Návratnost je pak úplně v nedohlednu.
Plynová verze Citroënu C3 na tom nebyla vždy tak špatně. Byly doby, kdy se cena pohybovala téměř o 100 tisíc korun níže. Samotné české zastoupení francouzské automobilky se vyjádřilo v tom smyslu, že se jedná o „výběhový model“. Lze se tedy těšit na nějaký lepší, „náběhový“?