Vše o CNG (8) – Opel Combo Tour CNG

V osmém dílu seriálu „Vše o CNG“ přišla řada už podruhé na Opel. Po známější Zafiře se budeme věnovat vozu, který nehodlá zaujmout designem, ale jeho užitnými vlastnostmi. Vždyť právě z nenápadného užitkového Opelu Combo vychází osobní verze s označením Tour.

Kvalitní tovární přestavba vozu na CNG se vyznačuje jedním důležitým rysem. A sice, nedotkne se vnitřního prostoru vozu. Opel Combo Tour CNG tento požadavek splňuje, dostává proto hned v úvodu bod k dobru. Vyloženě pozitivní hodnocení ovšem nehrozí za design. Předku z předchozí generace Corsy skříňová záď prostě nesluší. I když je poctivé přiznat, že v nezměněné podobě jezdí Combo již 8 let. V tomto kontextu lze tedy vzhled ohodnotit jako „nenadchne, neurazí“. Alespoň subjektivně. ČÍST DÁL …

Zavazadla s sebou
Je až s podivem, jak se vůz postavený na platformě malinké Corsy umí vypořádat se zavazadlovým prostorem. Nejen, že se na jeho velikosti plynová úprava vůbec nepodepsala, navíc má nízkou hranu a pravidelný tvar. Objem 455 litrů sice nikoho nepřekvapí, kufr má ovšem skvělé využití právě díky rozměrům. Po sklopení zadních sedadel je k dispozici rovná ložná plocha, kam se bez jakékoli demotnáže vejdou jízdní kola postavená klasicky na výšku. Zadní sedadla se dají navíc odejmout úplně, čímž se z Comba stává doslova nákladní vůz.

Opel Combo Tour CNG

O pohon se stará šestnáctistovka 1,6 ECOTEC CNG, kterou pozorný čtenář mohl zaregistrovat také u Zafiry. Varianta motoru s přeplňováním není pro Combo dostupná, atmosferický motor však pro pohodlnou jízdu dostačuje. Maximální výkon 69 kW sice nijak nevyčnívá, obrovskou výhodou je ovšem neznatelný pokles výkonu při provozu na plyn v porovnání s benzínem. To nebývá vždy samozřejmostí. Jediné, čeho si laik může všimnout, je tišší chod v CNG režimu. Točivý moment 133 Nm, zrychlení z nuly na stovku za 15 sekund, to vše lze považovat v tomto segmentu za dostatečné.

V případě CNG pohonu existují důležitější údaje jako například dojezd a spotřeba. Plyn je u tohoto vozu primárním palivem, proto jeho tlaková nádrž pojme 19 kg plynu a benzínová pouhých 14 litrů konvenčního paliva. Provoz na benzín je tedy spíše nouzový, což je určitě dobře vzhledem k návratnosti investice do CNG verze. Sdružený dojezd činí dle výrobce 550 km, z čehož plyn vystačí na 370 km. A jak je to tedy s návratností?

typ výkon [kW] 0-100 [s] spotř. [l,kg] Kč/km cena [Kč] návr.1 [km] návr.2 [km]
1.4 16V 66 14,0 6,2 1,75 269 900 x x
1.3 CDTI 55 17,0 5,1 1,34 329 900 145 560 x
1.7 CDTI 74 12,5 6,1 1,36 369 900 259 067 x
1.6 CNG 69 15,0 4,9 1,04 369 900 140 924 134 499
* současné akční ceny
* návr.1 návratnost vztažená k benzínové verzi
* návr.2 návratnost vztažená k 1,3 CDTI
* ceny PHM shodné v celém seriálu kvůli možnosti porovnání (benzín = 28,20; nafta = 26,20; CNG = 21,20)

Opel Combo Tour CNG

Závěry, ať už si udělá z výše uvedené tabulky každý sám. Jasně vyplývá snad jediné – CNG verze se jako vůz pro průměrnou rodinku nevyplatí. Úplně jinak to však může být u živnostníků a firem, kde bývají roční nájezdy daleko vyšší. Nižší provozní náklady v kombinaci se skvělou užitnou hodnotou doplňuje ještě jedna výhoda. Pro podnikatele je v současné době plynové Combo zvýhodněno (stejně jako silnější diesel) o 20 tisíc korun. Návratnost se tedy poté posune téměř o 30 tisíc kilometrů blíže přítomnosti. A o tom už se přeci dá uvažovat.

Napsat komentář