Během úterý a středy 28.-29. února 2012 proběhl v Praze druhý ročník konference E-mobilita. Sešli se na ní všichni, kdo mají s elektromobilitou v České republice co dočinění. A všichni se shodli, že dřív než se z elektromobilů stane výnosný byznys, žádné velké rozšíření je nečeká.
foto: Hybrid.cz
První den konference byl obsahově zdaleka nejvíc našlapaný. Předsedal mu Jakub Ditrich ze společnosti ekolo.cz, který se elektromobilitě v České republice věnuje již několik let, a tak mohl prezentace jednotlivých účastníků doplňovat bohatými poznatky z praxe.
První přednášky se ujal Jaromír Marušinec, šéf Asociace elektromobilového průmyslu. Především shrnul jak je na tom elektromobilita ve světě dnes. Přinesl velmi zajímavá čísla.
Lídrem jsou jednoznačně Japonsko (10 000 prodaných elektromobilů v roce 2011), dále pak Spojené státy americké, Německo, ale také menší severské státy jako Norsko, Švédsko, Belgie, samozřejmě i Francie.
Elektromobil Citroën C-Zero zlevní o téměř 200 000 Kč
Konference Dopravní obslužnost v ČR nabídne témata věnovaná hromadné dopravě
Japonsko se může navíc těšit z velmi dobře rozestavěné infrastruktury. Dnes má k dispozici asi 10 000 dobíjecích míst, z toho 835 jsou rychlodobíjecí stanice standardu Chademo. Podle Marušince je prokázáno, že kdekoliv vznikne rychlodobíječka, v okolí okamžitě stoupne prodej elektromobilů.
Marušinec také prezentoval poměrně značně optimistický odhad prodejů elektromobilů v České republice. V roce 2014 už by se podle něj mělo prodat v ČR kolem 700 elektromobilů za rok s tím, že k dispozici bude 350 dobíjecích stanic.
V závěru prezentace pana Marušince vstoupil do diskuse Jaromír Vegr, známý popularizátor elektromobilů, s tím, že dle jeho názoru spotřeba elektromobilů v budoucnosti bude klesat (zmínil hodnotu 10 kWh/100 km). Tomu Marušinec spíše oponoval a rozvinula se tak zajímavá debata.
Dalším přednášejícím byl Martin Voříšek z Ministerstva průmyslu a obchodu. Jak se dalo čekat, v podstatě neřekl vůbec nic, pouze opakoval stejné fráze, které slýcháme už léta. Tedy že jakákoliv podpora elektromobility leží na bedrech ministerstva financí, potažmo životního prostředí nebo dopravy.
Zmínil ale alespoň zajímavá čísla, a to odhad prodeje elektrokol v roce 2011 v České republice: 11 000. Zároveň nastínil budoucnost výroby automobilů v EU, kdy auta, podobně jako televize, ledničky nebo domy budou mít štítky. Nebudou však zaměřené na spotřebu energie, ale spíše na vypouštěné emise.
Po zástupci MPO vystoupil Jiří Hromádko z Odboru ochrany ovzduší ministerstva životního prostředí. Ten alespoň zmínil něco konkrétních zajímavostí – např. že Evropská unie zavádí nové operační programy, ze kterých by snad bylo možné podpořit šetrná auta.
Druhou část reportáže z pravděpodobně nejdůležitější konference o elektromobilitě v České republice čtěte zítra.
elektromobil si nekoupí
elektromobil si nekoupí nikdo,kdo o tom něco ví,protože jen na dobíjení elektroskůtru musí mít našinec čtyři karty,pokud nemá kde nabíjet,nebo netahá bate,každou za 150 kč a platí jen k firemnímu stojanu,což vyjde měsíčně dráž,než jezdit na dvoutaktním mopedu,ve strašnicích je už roky nefunkční rychlonabíječka a u mototechny na jarově je zamčený pomalý mennekes2,u fordu na černokostelecké se taky dobíjet nedá,je v areálu prodejce a večer se zavírá a všude je to odtamtud daleko
Podle včerejších
Podle včerejších informací v televizi se prodá v ČR míň než 50 elektromobilů ročně….tak nevím….
Nejen ČR ale celé EU …
Nejen ČR ale celé EU …
Pokud cena bude 700k a vice
Pokud cena bude 700k a vice pri dojezdu 180km , tak muzou snit dal a delat si dalsi konference jak to pristi rok bude lepsi a nic se nezmeni.
Fakticky se zase sesli poplacali si po zadech jak skvele to delaji a svet okolo nam jako CR utika…
Vřele s tebou souhlasím.
Vřele s tebou souhlasím. Za vyšší cenu než jsou klasická auta, si elektro budou kupovat jen pracháči z rozmaru. Za těchto podmínek to není pro obyčejné lidi.
A nebo vlastníci FV
A nebo vlastníci FV elektráren, kterým se vyplatí tato investice díky štědré podpoře nás všech za každou, i doma spotřebovanou kWh, a tak jim takové elektrovozidlo ještě přisouvá do kapes peníze. Proto se snaží s těmito vozidly najet co nejvíce km za rok, protože podpora každým rokem klesá o státem určená procenta.