První víkend v říjnu se v Praze představí nejnovější elektrokola
Fanoušky elektrokol nepotěšilo zrušení podzimního termínu oblíbeného veletrhu ForBikes. Společnost Ekolo.cz se proto rozhodla ve stejném termínu představit novinky a …
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Fanoušky elektrokol nepotěšilo zrušení podzimního termínu oblíbeného veletrhu ForBikes. Společnost Ekolo.cz se proto rozhodla ve stejném termínu představit novinky a …
Stálá expozice Národního technického muzea se v pondělí 27.2.2012 rozrostla o nový kousek. Sbírku kol doplnilo elektrokolo věnované českou firmou ekolo.cz a zařadilo se tak na prozatímní konec řady kol, které v NTM mapují vývoj tohoto dopravního prostředku.
Během úterý a středy 28.-29. února 2012 proběhl v Praze druhý ročník konference E-mobilita. Sešli se na ní všichni, kdo mají s elektromobilitou v České republice co dočinění. A všichni se shodli, že dřív než se z elektromobilů stane výnosný byznys, žádné velké rozšíření je nečeká.
Norsko je považováno za zemi elektromobilům zaslíbenou. Není tedy nic lepšího, než si fakta článků o množství aut a nabíjecích stanic zde ověřit na vlastní kůži. Za tři dny jsme elektromobilem najeli asi 400 kilometrů po Oslo fjordu a zde jsou stručné postřehy.
Jakub Ditrich založil v roce 2008 společnost ekolo.cz, která je dnes v České republice předním prodejcem elektrokol. Právě elektrická kola byla nosným tématem našeho obsáhlého rozhovoru. Kdo si je kupuje, které trhy patří mezi nejvyspělejší a kam se jejich vývoj bude ubírat dál?
V první části tohoto článku vás Jakub Ditrich, dlouholetý uživatel elektromobilu, seznámil se svými praktickými zkušenostmi. Dnes na první díl navazujeme pokračováním, ve kterém se dozvíte další podrobnosti o dojezdu, ekonomičnosti elektrického auta a jeho využití jako marketingového nástroje.
V České republice dnes není mnoho lidí, kteří by se mohli podělit o každodenní zkušenost s využíváním elektromobilu. Přesto se tací najdou. Jedním z nich je i Jakub Ditrich, který elektrickým autem jezdí už déle než tři roky. V následujícím seriálu najdete jeho postřehy a zkušenosti.
Minulý týden proběhla na Magistrátu hl. města Prahy konference „Jízdní kola ve městě – Elektrokola pro město“. Jakub Ditrich ze společnosti Ekolo.cz zde přiblížil projekt Go Pedelec! na podporu používání elektrokol. Kromě něj vystoupili i známí cykloaktivisté a hosté ze zahraničí.
Po výjimečné zimě se doufejme opět dočkáme klidných jarních a letních měsíců. Hledáte-li stále nějakou dopravní alternativu a ještě jste si nevyhlédli elektromobil nebo hybrid, možná stojí za to se zamyslet nad běžnými koly. Nebo ještě lépe elektrokoly. Jsou čím dál kvalitnější, lehčí a dojedou dál.
Jakub Ditrich z Ekolo.cz podnikl nedávno pracovní cestu do Číny, kde nafotil spoustu zajímavých elektrokol, elektromobilů a vůbec všech možných elektrických dopravních prostředků. Několik fotografií nám poskytl k prezentaci. KOMPLETNÍ FOTOGALERIE
Společnost ekolo.cz, výrobce a distributor elektricky asistovaných kol a elektroskútrů, propaguje vlastním příkladem řešení čisté městské dopravy a zásobování. Od konce ledna 2009 zahajuje distribuci elektrokol prostřednictvím vlastního elektromobilu. Zakladatel projektu ekolo.cz Jakub Ditrich k tomu řekl: „Vzhledem k reálné absenci nabídky nových elektromobilů na trhu jsme se rozhodli využít starší typ – dodávku Peugeot Partner Electric (těchto vozů se v koncernu PSA vyrobilo v období 1994 – 2004 asi 1800 kusů, převážně pro francouzský trh a byly často používány pro poštovní a jiné městské služby), avšak osazenou nejmodernější technologií akumulátorů – pokročilých železo-fosfátových lithium-iontových baterií (LiFePO4).“ Dojezd auta na jedno nabití se díky tomu prodloužil až na 170 km, životnost těchto baterií udávaná výrobcem je cca 3000 cyklů (cca 10 let při denním nájezdu 130 kilometrů). Podrobné informace o nákladech a ceně dál v článku!
Ekologie je dnes všude, tím víc na sportovním veletrhu Sport Life 2008, který se od 6. do 9.11. konal na brněnském výstavišti. Hned první den veletrhu se zde konala pravidelná Bike konference, na které měl vystoupit ministr životního prostředí Martin Bursík.
Hovořilo se mimo jiné na témata „ekologie a vliv městské dopravy“, „mobilita“ či o podpoře cyklodopravy, výstavby cyklostezek a velobusinessu v rámci Evropské unie.
Vystoupila i celá řada dalších přednášejících s velmi zajímavými tématy – například Hannes Neupert, prezident společnosti ExtraEnergy a uznávaná kapacita na elektrokola v celé západní Evropě, nebo Jakub Ditrich za společnost www.ekolo.cz hovořil o tom, že „Elektrokola jsou řešením městské mobility“ (viz. náš článek „Fenomén elektrokola„). Elektrokola navíc prakticky ovládla celou halu G1, kde byla postavena testovací dráha německé společnosti ExtraEnergy, která se propagací e-cyklystiky dlouhodobě zabývá především v Německu. Kolem dráhy byla vystavena unikátní elektrokola z jejich sbírky, ale také desítky elektrokol k vypůjčení a vyzkoušení, mimo jiné například značky Giant a dalších. Dráha byla prakticky neustále plná – zejména mladých lidí, ale svou cestu si do haly našli také senioři nebo lidé v produktivním věku – pro všechny ty mohou elektrokola znamenat významné usnadnění mobility. Elektrokola či „e-kola“ nebo prostě jen elektrická kola zjevně vzbudila velký zájem.
V ČR se v posledních let buduje stále větší počet cyklostezek, a to jak ve městech, tak i ve volné přírodě. Jízdní kola se z oblasti zábavy a sportu přesunují do oblasti osobní dopravy, viz .článek „Cyklistika vzpřímená“ magazínu Respekt. Prudký rozmach zažívají elektrokola. V následujícím článku se podíváme na jejich historii, konstrukci i praktické zkušenosti.
Trocha z historie
Jízdní kolo s pedály bylo poprvé představeno v roce 1862 ve Francii a už o 15 let později byla u amerického patentového úřadu podána přihláška na „kolo poháněné dvojitým elektrickým motorem“, který byl umístěn ve středu osy klikové hřídele (U.S. Patent 596,272).
Snahy o různou motorizaci provází jízdní kolo celou jeho historií. Například v roce 1944 představil pražský konstruktér Ing. H. Fügner prototyp elektrokola využívající dynamo Sentuilla o výkonu 150W, které rovině kolo dosahovalo rychlosti až 36 km/h! Váha stroje včetně olověných baterií však byla neuvěřitelných 140 Kg.