Toyota potvrdila Mirai, auto na vodík, pro rok 2015

Cena vodíkového auta Toyota Mirai je stanovena na v přepočtu asi na 1,3 milionu korun. V Japonsku půjde auto na trh dubnu 2015, do a Evropy pak přijde během léta až podzimu.

První sériově vyráběné a hlavně běžně prodávané auto na vodík – Toyota Mirai
foto: Toyota

Slovo „Mirai“ znamená japonsky „budoucnost“. Toyota je dlouhodobě toho názoru, že budoucnost není v čistých elektromobilech (jak to prosazuje například ), ale právě ve vodíkových autech.

Toyota Mirai bude prvním sériově vyráběným vodíkovým autem na světě. O pohon se postarají vodíkové palivové články jejichž jediným odpadním produktem je voda. Na prezentačním videu představuje auto sám šéf automobilky Toyota Akio Toyoda.

Výkon 153 koní, dojezd 500 km

Akio Toyoda mimo jiné potvrdil, že na jedno doplnění paliva (vodíku) dokáže Toyota Mirai ujet asi 500 km. Zajímavé je, že Toyoda přímo ve videu zmiňuje, že palivový článek dokáže vyrobit dostatek energie, aby to vystačilo běžnému rodinnému domu na týden.

auto na vodík Toyota Mirai

foto: Toyota

Znamená to, že auto standardně bude vybaveno možností čerpat z něj energii? Pokud ano, šlo by o poměrně zlomovou záležitost a konkurence by nutně musela na takovou výzvu rychle reagovat. Tím myslíme především Tesla Motors s jejich elektromobilem Tesla Model S, resp. chystaným .

Toyota Mirai nabídne výkon 153 koní a zrychlení z 0 na 100 km/h během 9 vteřin. Výkon palivového článku je max. 114 kW (153 koní).

Nový Prius?

Počáteční cena Toyota Mirai v USA bude $57 500 (v přepočtu asi 1,3 mil. Kč). Dotace v Kalifornii ovšem srazí tuto cenu na $44 500 (v přepočtu kolem 1 milionu Kč). Zároveň Toyota očekává, že valná většina zákazníků spíše zvolí možnost půjčit si auto na 36 měsíců za $499/měs.

auto na vodík Toyota Mirai

foto: Toyota

Toyota si nedělá iluze o tom, že by byl po autě hned zpočátku nějaký velký hlad. Pro rok 2015 hodlá vyrobit 700 kusů. Bill Fay, vice prezident skupiny Toyota, ovšem řekl, že do konce roku 2017 chce jen v USA prodat 3000 vozů Toyota Mirai.

Nákup auta bude pro majitele znamenat mimo jiné i silniční asistenční službu zdarma, přístup k 24hodinové pomocné službě a tři roky servisu a údržby zdarma. Toyota pravděpodobně má taktéž v úmyslu nabídnout po dobu tří let vodík zdarma.

auto na vodík Toyota Mirai

foto: Toyota

Záruka na všechny komponenty vodíkového pohonného systému je osm let nebo 100 000 mil. Podrobnosti o uvedení auta na trh se dozvíme během následujících měsíců.

tisková zpráva

22 Comments on “Toyota potvrdila Mirai, auto na vodík, pro rok 2015”

  1. Konečně jsem se dověděl
    Konečně jsem se dověděl nějaké konkrétní informace. Vlastně jde zase o kategorii hybridů. Toyota chytře nastavila parametry podobně, jako je tomu u čistě elektrických vehiklů (EV), takže tento vodíko-elektrický vehikl (HEV) má vlastně jenom lepší dojezd podobně, jako EV s extenderem. Uvidíme, jak to bude s výdrží vodíkového článku a s jeho spolehlivostí. Pokud to bude mít srovnatelnou (nebo lepší) životnost jako baterie, tím lépe. Zajímala by mě kapacita baterie, plug-in, případně možnost jízdy čistě na elektřinu. Mohlo by se to hodit tam, kde není žádoucí vypouštět páru. Například ve městech při teplotách okolo nuly by při hustším provozu mohl být problém, ale to ještě asi dlouho hrozit nebude. 🙂

  2. Je to jednoduche elektro
    Je to jednoduche elektro auto a auto na vodik je vlastne to same jen na misto sady baterek je tam jen mensi na vyrovnani a pak palvovej clanek a nadrz s vodikem a to cele ma vlastne jen jedinej ucel vyrobyt el primo v aute ciste bez bordelu a hluku samo ze se musi z necoho vyrobyt vtomto pripade s vodiku a kisliku a ta cista el ze slunce vody vetru poslouzi na oddeleni techto molekul odsebe popr jinych podle vstupniho zdroje je to soucasne vlastne nejjednodussi zpusob protoze jakokoliv elektrarna je velka a musi bejt obzvlaste ty slunecni a vetrne takze vlastne uz je jen jedina vec snizyt ztraty na takove cislo aby vlastne dosahovalo aspon O tedy ze dodana energie ze slunce vody nebo vetru se bude rovnat te co palivovej clanek tomu autu 🙂

    1. Ano, tato okolnost je velmi
      Ano, tato okolnost je velmi podezřelá, milý Watsone. Vypadá to na:
      a) Dotují cenu palivového článku, který je příliš drahý.
      b) Nemají dotaženou do konce hromadnou výrobu téhož.
      c) Nemají spolehlivý článek, nebo si nevěří a budou ověřovat.
      d) Chtějí jen PR, a o nové technologie nestojí.
      e) Kombinace všech předchozích možností.

      Možná jsem ještě něco opomenul, tož v tom případě prosím o doplnění.

    1. Nebude, čína jim už
      Nebude, čína jim už skrouhla dodávky vzácných kovů a výroba vodíku je SAKRA drahá nemluvě o skladování. A to si počkejme na první nehodu s velký BUM. Titulky v novinách velký HALÓ a dopadne to jak s Hindenburgem
      stream.cz/slavnedny/582627-den-zkazy-vzducholodi-hindenburg-6-kveten

      1. Náhodou vodík je
        Náhodou vodík je geniální palivo, tady je seznam výhod, které má.

        1) Molekuly jsou malé, takže je není třeba stlačovat (stejně z každé nádoby uteče)
        2) Vodík nerad zůstává sám, rád se spojí s většími kamarády třeba s kyslíkem, třeba v garážích.
        3) Je ho všude dost – ze slunce ho na zem přicházejí denně tuny
        4) Na kilo má úžasnou energetickou hustotu (koho zajímá, že to zabere 15 litrů při stlačení a podchlazení)
        5) Dobře se transportuje – taková cisterna s objemem 50m3 váží jen pár tun.
        6) Dobře se vyrábí – vždyť rafinérie ho z plynu a ropy vyrobí kolik si řeknete

        Určitě bych našel spoustu dalších výhod, které jasně mluví ve prospěch vodíku 😀 😀 😀

        1. Naprostý souhlas. Cisterna,
          Naprostý souhlas. Cisterna, která vám dnes z rafinerie přiveze cca 500kg vodíku veze přibližně 40 tun železa. Ještě zbývá dodat kolik energie sežere a co stojí kompresor, který vám do nádrže napšouká vodík na prac. tlak 70MPa. Bude jednoznačně mnohem dražší, než to nesmyslné auto. Z toho krámu bych měl skoro strach.
          Vodík je strašně řídká energie a bez – dosud zřejmě nevyvinutých – akumulátorů je skoro k ničemu.

      2. od kial chodite na tie
        od kial chodite na tie nezmysli ? 100x vyvratene polopravdy, neustale opakovana loz, produkuju takto informacne neskusene tarajuce bytosti ktore sa zubami nechtami drzia svojej pravdy.

        cokolvek, len aby vodik vyfarbil v tych najhorsich farbach.

        apropo, ako si uz tesla poradila s 12V PB GATE ?

        Elektrina v pripade oboch sa ziskava a bude ziskavat z coho ? Vycucame si ju z prstu. Viete co to je za strasnu hodnotu 85kWh ?

        Pokial energia zo slnka a vetra nebude v primorskych oblastiach ukladana do nadrzi s vodikom, sme na odpis.

  3. Něco mi tu nesedí… Tohle
    Něco mi tu nesedí… Tohle a spousta dalších projektů v automobilový branži jsou silně prodělečný projekty.. Proč ale žádná automobilka místo toho neudělá elektromobil, který by byl zhruba v cenové hladině Fabie s plnou výbavou?? VW pár takových prodělečných projktů taky má, kdyby jich pár opustilo a zadotovalo např. e-golf, aby stál 550, tak by to bylo super..

    1. protože ve skutečnosti
      protože ve skutečnosti nechtějí stavět auta na vodík. tohle je jen komedie. Jejich cílem je ve skutečnosti oddalit tim nastup novy techno, a to do doby politicky podpory a technologie ktera bude sypat jako benzin/diesel. Takže vodík nikoli elektrobaterky a až pro přistí budocnost, nikoli ted 😉

      1. Ještě jste zapomněli
        Ještě jste zapomněli uvést, že to je celé sionistické spiknutí a světovláda CIA. Bože. Asi výrobci akumulátorů k tomu taky mají co říct, ne, asi taky tlačí na rozvoj elektromobilů? Myslím že žijete ve svém světě – běžný člověk nemá tuchy, že existuje hybridní auto, natož něco jako elektromobil. To chce prostě čas, aby se zvedla poptávka.

        1. světovláda hochu to není
          světovláda hochu to není jen pojem. I výrobci baterek lezou nekomu na lopatu, sami od sebe vyrábět nezačali.
          Takže je to o tom jak se píše výš.
          O prodlužování životnosti klasických spalováků, zatlučení do země čistých levně jezdících elektromobilů a hraní komedie že vodíková autodoprava může existovat. Nemůže, při celosvětový výrobě vodíku bysme se minimálně udusili kyslíkem 🙂
          auto.cz/honda-fcv-concept-2016-dojezdem-700-km-84136/diskuse

  4. V Japonsku vyhrál
    V Japonsku vyhrál vodik…

    Evropa váhá…, a řekl bych že jen na oko, a že taky vyhraje vodík, a proč

    infrastruktura + tlak ropný lobby která zůstane aspoň částečně u korýtka..

    vzpomeňte na jiné technologické souboje – ne vždy vyhrál ten lepší, ale ten snadněji rozšiřitelný…

    1. Tak to můžeme být v
      Tak to můžeme být v klidu, protože ve snadnosti rozšíření nemá vodík proti EV vůbec žádnou šanci. Kromě toho kdo by si kupoval drahé i když dotované dotované vodíkové auto, které jezdí dráž než spalovací a 1000x menším počtem doplňovacích stanic?

      Mimochodem, kde jsou pod články vášnivé diskuse o životnosti palivového článku a jeho ceně a samozřejmě o ceně baterií, které tam jsou taky? Nejsou, protože 99% vůbec netuší, že vodíkové auto je vlastně elektromobil a myslí si, že je to něco jako LPG/CNG.

      1. Myslím, že se pletete.
        Myslím, že se pletete. Základní problém elektromobilů je neřešitelný. Tím problémem je doplňování energie.
        Baterie s dostatečnou kapacitou na dojezd 200-300 km někdo teprve musí vymyslet. Ale… Jak se ty baterie budou dobíjet? Neumím si představit obyčejného spotřebitele, který chce na dobíjecí stanici čekat déle než 10 minut. Stačí si spočítat kWh, které by se za ten krátký čas měly přesunout z dobíjecí stanice do baterie, spočíst si špičkový el.proud a je jasno, že tudy cesta nevede.
        Výhoda spalovacích motorů je právě v tom, že palivo na 1000km načerpáte do nádrže za 5 minut. Tohle, a nic jiného, rozhoduje o tom, proč se elektromobily neprodávají. Nikdo nechce čekat na dobytí baterií celou věčnost v tu nejnevhodnější dobu!
        Vodík na 500 km lze do nádrže vozu doplnit podobně rychle. Což je velmi podstatná výhoda. Baterie v takovém vozu je stejná nebo menší než v autu se spalovacím motorem. Živostnost palivových článků je zhruba stejná, jako životnost maloobjemového spalovacího motoru, ale výroba automobilu na vodík je jednodušší (méně dílů, menší nároky na přesnost) než výroba spalovacího motoru. Jediným problematickým dílem je nádrž s tlakovými uzávěry.

        1. Baterie na takový dojezd tu
          Baterie na takový dojezd tu jsou už teď a ta kapacta bude už jenom stoupat a cena klesat. S tím půjde ruku v ruce i zvyšování se rychlosti dobíjení. A většina dobíjení bude probíhat stejně když se auto nebude používat, na to nezapomínejte. V budoucnu nejspíš ani nebudete vědět, co to znamenalo jezdit někam k pumpě.

    2. Vodík? Myslíte?
      To že

      Vodík? Myslíte?
      To že jedna, nebo dvě automobilky představí jedno auto na vodík a aniž by ještě vyrobili jediný kus, aniž by prodali jediný kus zákazníkům. Tomu říkáte výhra?

      Auta na vodík ještě nikdo neprodává, zatímco elektroaut se už celosvětově prodalo určitě na ctvrt milionu a prodej strme roste.

      Par pokusu s pronajmem vodikovych aut nic neni.

      I v Japonsku zatim vyhravaji elektromobily o proti vodiku a vyvoj zatim nahrava elektromobilum. Nerikam, ze se to nemuze zmenit, do budoucnosti nevidim, ale z hystorie a ze soucasneho vyvoje usuzuji, ze elektromobily zatim na plne care vyhravaji. To ze to toyota nevidi, mi je zahadou.

      Ale nechme se prekvapit.

Napsat komentář