TEST: Škoda Enyaq Coupé RS iV – ostrá elektrická střela

Je to kupé nebo SUV, sporťák nebo rodinné auto? Elektromobil Škoda Enyaq Coupé RS iV nezapadá snadno do žádné škatulky.

Škoda Enyaq Coupé RS iV je nejvýkonnější a zároveň nejdražší auto, které má Škoda aktuálně v nabídce. Vychází pochopitelně z původního Enyaq iV (jehož koncernovým příbuzným je Volkswagen ID.4). Cena elektromobilu Škoda Enyaq Coupé RS iV začíná na 1,655 mil. Kč. Ve standardní výbavě jsou už tak slušivá 20″ kola, ale připlatit si můžete ještě 20 000 Kč za 21″, které měla i testovaná verze.

foto: Hybrid.cz

A případně přihodit i paket Maxx (50 000 Kč), který vytuní auto opravdu „na max“ – přidá systémy jako Asistovaná jízda 2.5, audiosystém Canton, vyhřívání sedadel vpředu a vzadu, vyhřívané čelní sklo, HUD, adaptivní podvozek DCC, automatické parkování a pár dalších zajímavostí. Základní barevné provedení „zelená mamba“ elektromobilu Škoda Enyaq Coupé RS iV opravdu sedí a dobře se pojí s jeho dravostí. Na výběr jsou ale i další zajímavé barvy, třeba metalíza šedá graphite za příplatek 19 000 Kč nebo oranžová phoenix (+34 000 Kč).

S pohonem 4×4 se nemusíte bát ani šotoliny. foto: Hybrid.cz

Škoda Enyaq Coupé zůstává zatím v prodeji pouze v nejvýkonnější verzi RS. Dva elektromotory pohánějící každý jednu nápravu dokážou dohromady obstarat až 220 kW/460 Nm a pro milovníky výkonu je to bezesporu velké lákadlo. Podle oficiálních specifikací se pak zrychlení 0-100 km/h může dostat až k 6,5 sekundy. Pro tak velké a těžké auto je to úctyhodná hodnota. Stejně jako aerodynamický koeficient. Ten se díky splývající zádi snížil na 0,234 proti 0,257, což je hodnotná klasického Enyaq iV. Max. rychlost je ale omezena 180 km/h. Seseklá záď má však pochopitelně i nevýhodu, tedy menší objem zavazadlového prostoru. Není to ale vůbec tak hrozné – objem je 570 litrů místo původních 585 litrů. Po sklopení pak 1610 l místo 1711.

Je to jízda!

Výkon je to, proč RS verze existují a v tomto ohledu plní Škoda Enyaq Coupé RS iV svou funkci na jedničku. Ať už si klestíte cestu po rozhrkané asfaltce mezi vesnicemi nebo letíte jako šíp po dálnici, kdykoliv šlápnete na plyn, má pro vás elektromobil vždy dostatek okamžitého výkonu. Zároveň je třeba přiznat, že hmotnost 2255 kg se nedá nijak ošálit a v každé zatáčce budete vědět, že jedete v těžkém autě.

foto: Hybrid.cz

Stejně jako sražená karoserie, tak i vysoký výkon má také svá ale. Verze Coupé RS iV využívá stejnou 82kWh (77 kWh využitelných) baterii jako všechny ostatní MEB modely koncernu Volkswagen této velikosti. Jenže když si budete chtít jízdu opravdu užívat, dovolí vám ji dvojice elektromotorů „vysát“ mnohem dřív, než u standardních verzí Enyaqu. Pochopitelně.

Tady už je zřejmé, že přichází čas na novou generaci baterií s kapacitou >100 kWh, jak to můžeme vidět u některých konkurenčních elektromobilů (např. chystané Volvo EX90). Architektura MEB bezesporu na větší kapacity připravená je a s otevíráním nových a nových baterkáren v Evropě a plány na stavbu dalších, např. i u nás v Česku, se i koncernové produkty jistě brzy dočkají.

Silueta stojí za to. foto: Hybrid.cz

Spolu s tím bychom se měli určitě dočkat také rychlejšího nabíjení. Škoda Enyaq Coupé RS iV dnes podle speficikací zvládne až 135 kW. Za určitých podmínek – když je baterie silně vybitá a má správnou teplotu – je však auto schopné nabíjet i rychleji. Přesto, když Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6 už dnes díky 800V architektuře umí běžně nabíjet výkonem 250 kW, není důvod, proč by to v blízké době neměla umět i Škoda/VW. Palubní nabíječka má pak výkon 11 kW. U Coupé RS bychom ale čekali v základu spíš rovnou 22 kW.

Spotřeba a dojezd

Co se týká spotřeby, je asi zbytečné si u verze RS hrát na nějaký průměr. Papírově činí 21,4 kWh/100 km kombinovaných. Ale při klidné jízdě ve městě může dosahovat hluboko pod tuto hodnotu, stejně jako při svižné jízdě po dálnici daleko přes. Já jsem na trasách od 100 km výš běžně dosahoval průměru 20-24 kWh/100 km. Průměr za 1014 km pak činil 22,4 kWh/100 km, kde asi třetinu tvořil dálniční provoz po Česku. Reálný dojezd auta při běžné jízdě tak činí asi 350 km na jedno nabití. 21″ kola obutá do pneumatik 235/45 R21 sice dělají své po stránce designu, ale zároveň i komfortu a bezpochyby i spotřeby. Auto díky nim skvěle sedí, kola se neprotáčí, krásně pronesou zátočinou. Ale menší pneumatiky by zcela jistě dokázaly snížit spotřebu. Na rozemletých silnicích jsou také víc cítit výmoly.

Pod kapotou nic moc zajímavého neuvidíte, především žádný frunk. foto: Hybrid.cz

Infotainment – největší slabina

Škoda Enyaq Coupé RS iV je od začátku vybavena softwarem ME3, tedy očekávanou třetí verzí. Od té už budou auta updatována pouze s pomocí OTA (over-the-air) neboli vzdálených aktualizací. Prave infotainment je nicméně asi nejslabší část celého auta. Uprostřed palubní desky trůní 13″ displej. Jenže jeho odezva je stále ještě ne tak úplně okamžitá a také přehlednost celého systému jede spíše podle „německého“ vzoru. Navíc má nepochopitelné glitche. Třeba zbývající čas nabíjení skáče po pětiminutách. Okamžitý výkon a rekuperace ukazují max. 99,9, zbytek si musíte domyslet. Navigační systém divně vyslovuje číslovky. Ikonka ztlumení zvuku je jen těžko pochopitelná (defaultně přeškrtnutá a po stisknutí zezelená…?!).

Asi největší bolest současných Škodovek a koncernových vozů vůbec. foto: Škoda Auto

Kde najít okamžitý aktuální výkon nabíjení jsem za celou dobu testu nepochopil, ale místo toho našel spoustu bezesporu velmi důležitých právních informací. O Lauře a její schopnosti porozumět mluvenému slovu se asi vůbec nemusíme bavit. Ovládání s pomocí gest? Tristní. Systém vás také neupozorní na otevřenou krytku nabíjení, která je na druhou stranu alespoň podsvícená. Pochvalu si zaslouží také velmi dobrý audiosystém. Bezdrátové Apple CarPlay a Android Auto je samozřejmostí. Svítící přední maska Crystal Face je podle některých pouťová zhůvěřilost, podle jiných příjemné zpestření. Já se kloním k první možnosti.

Místa je dost pro všechny, i přes skosení zádi dokonce i spolucestující vzadu. foto: Hybrid.cz

Parádní, ale…

Co se týká prostornosti a pohodlí, podobně jako klasickému Enyaqu není na tomto místě mnoho co vytknout. Hodně se mi líbily sportovní sedačky s integrovanými opěrkami hlavy a bočním vedením. Vynikající jsou také velká zpětná zrcátka a celkově dobrý výhled z vozu. Na dálnici ve vysokých rychlostech začíná být trochu více slyšet aerodynamický hluk a hluk pneumatik. Stačí si ale pustit skvělé audio a máte po starostech.

Pohodlné sportovní sedačky. foto: Hybrid.cz

Škoda Enyaq iV od uvedení na trh před dvěma lety dokázala, že jde o zajímavé a úspěšné auto nejen v Česku, ale především v západní a severní Evropě. Koncernu Volkswagen se skládačka jménem MEB povedla, posunula ho zásadním způsobem kupředu a Škoda Enyaq Coupé RS iV, v podstatě alternativa Volkswagen ID.5 GTX, to opět dokazuje. Když bychom se ale nakonec měli rozhodovat mezi klasickým Enyaq iV a Enyaq Coupé RS iV, asi bychom nakonec sáhli po klasickém Enyaqu. Protože proč si připlácet za to, že budete mít dřív vybitou baterii? Coupé RS je tu hlavně pro ty, kteří řadí výkon a design nade vše a za každou cenu lpí na okřídleném šípu.

Konkurence ale nespí a také nově ohlašované modely jasně ukazují, jakým směrem by se měl VW i Škoda v budoucnu vydat – tedy větší baterie, rychlejší nabíjení, nižší cena. To je z pohledu zákazníka zdánlivě jednoduchý recept na úspěch, který má ale potenciál pořádně zamávat celým evropským automobilovým průmyslem. Držme našim palce!

zdroj: vlastní

13 Comments on “TEST: Škoda Enyaq Coupé RS iV – ostrá elektrická střela”

    1. až na ty vodrbávky neintuitivní protikliky, šilhablet, absence palubní kapličky, absence HUD, povinná celoskleněná střecha, bezrámová okna opotřebení stahovacího mechanismu, tvrdý nenastavitelný podvozek, 2021 odstraněn radar, 10/2022 odstraněn Ultrasonic Senzors … za ty prachy 😉

    2. Když si dám Teslu Y do konfigurátoru, tak tam vidím 1 411 490 KČ za základ v hnusné bílé barvě a s 19″ koly. Pokud chci černou, tak +32 tis. ostatní 3 barvy jsou + 43-85 tisíc. Větší e hezčí kola, která má Enyaq v základu, jsou za 60 tis. Bílý interiér 32 tis., nějaké ty asistenty 100 tis. FSD nepočítám, to stejně moc nefunguje. Takže pak jsme na ceně kolem 1,65 mega a stejně tam chybí třeba HUD (když už to nemá kapličku). matrix světla, atd. Enyaq je pak s tím paketem Max za 1,7 a to už není žádný rozdíl, to by se dala ukecat i sleva.

        1. Samozřejmě, každého názor. Ale ne každý chce jezdit v autě s barvou firemní dodávky a s vnitřkem připomínajícím kuchyňskou linku s tabletem. Proto ta individualizace u Enyaqu a ostatně i jiných značek, oproti naprosto unifikované Tesle.

          Hm… jsem netušil, že Tesla už má matrixová světla se stínováním protijedoucích aut.

          Prostě slušně vybavená Tesla Y je za cca. stejnou cenu jako Enyaq, základ je levnější. Ostatně, to odpovídá, americké značky byky v Evropě vždy levnějšá než evropská konkurence. A světe div se, pořád se ti Evropané prodávají 🙂

        2. Jo, tak těch 36 co jsem měl navíc, je za tažné zařízení, bylo to default zaškrtnuté…
          Takže cena bude 1,61 vs. 1,7 mega. A to už bych se vykašlal i na Enyaq a vzal radši EV6, tam je šance i na skladovku/předváděčku za lepší cenu, případně slevu od prodejce, co u Tesly nehrozí.

  1. ano, je to nejvýkonnější škodovka, nejvýkonnější Enyaq a proto asi tedy RS. Ovšem třeba žádná Tesla není RS, přesto má podstatně každá Tesla vyšší výkon a dynamické parametry stejně jako např. Ionic 5 nebo Kia EV6, kde má vyšší výkon, krouťák a lepší dynamiku každá čtyřkolka ve standardu…
    Tak při porovnání s konkurencí označení Enyaq RS působí celkem úsměvně 🙂

          1. Některé věci jsou opravdu schválně , třeba absence předního kufru. Vývojáři to chtěli udělat , ale ne. Většina věcí jako třeba software , ale schválně není , prostě to nedokážou , nebo to je nemožné kvůli nedostatečnému hardwaru. V software je tolik bugů , že se první ID4 už po necelých dvou letech zastavují a koncern to není schopen opravit u Enyaqu to bude asi to samé , ale uvidíme. Současný Enyaq nikdy nebude jako Tesla , aby se vám auto s každou aktualizací zlepšovalo nebo přibyly nové funkce, ale pokud nakonec dotáhnou software a hodí nějaké slevy ,může to být docela slušné auto.

            1. Tak o SW Tesly (a o asistentech a jejich funkčnosti) si lze udělat představu z komentářů dlouholetého vlastníka, který se nebojí být kritický, najdete je na fdrive pod některými články o Tesle. Mě stačil jeden test Bjorna Nylanda automatické přepínání dálkových světel. To byla bída, jak to chaoticky zapínalo, to v mém 10 let starém autě to funguje mnohem lépe. A to už nezmiňuji LED matrix světla od koncernu.

Napsat komentář