Původní Hyundai Ioniq je dodnes symbolem skvěle navrženého a rekordně šetrného elektromobilu. Co si z toho všeho vzal nový Hyundai Ioniq 5? Je to pořád tak šetrné svezení?
Od doby, co Hyundai ohlásil elektromobil Ioniq 5, si říkám, které auto mi jeho tvary připomínají. Nedávno jsem na to konečně přišel. Lancia Delta Integrale. Její parádní kombinaci barev (rallye verze) a hranaté tvary nebylo v 90. letech na stránkách motoristických časopisů možné minout. Ve skutečnosti je ale Ioniq 5 inspirovaný především sedmdesátkovým modelem Hyundai Pony, který jihokorejská automobilka vyráběla až do roku 1990.
Když Hyundai ohlásil Ioniq 5, bylo jasné, že úspěch značky Ioniq chce přerodit v celou rodinu vozů, podobně jako to Toyota udělala s Priusem. První fotky elektromobilu Ioniq 5 jasně řekly, kterým směrem auto půjde: ostře řezané CUV s výraznými 20″ koly. Od začátku navíc bylo známo, že pětka nabídne také V2L a ultra-rychlé nabíjení díky 800V architektuře slibující 10-80% baterie během 18 minut. Což bylo v té době něco, co nabízely jen nejluxusnější vozy typu Porsche Taycan.
Krátce nato přišly na světové premiéře oficiální specifikace: délka 4635 mm, rozvor 3000 mm, zadní kufr s objemem 531 litrů (1591 l po sklopení zadních sedadel) a přední kufr 57 l/24 l (rozdíl mezi 2WD a AWD verzí) a baterie o kapacitě 58 kWh/72,6 kWh (využitelných). Max. rychlost omezena 185 km/h, výkon 168 kW pro verzi 4×2 (239 kW pro 4×4) a dojezd 481 km WLTP. Po připojení k ultra-rychlé nabíječce o výkonu 350 kW lze baterie modelu IONIQ 5 nabít z 10 na 80 % za pouhých 18 minut. Což se potvrdilo i ve videích.
Poměrně příjemně překvapila i česká cena elektromobilu Ioniq 5, která se ale od té doby o něco zvedla. Základní Eco verze s 58kWh baterií tak dnes začíná na 1 119 990 Kč. Od uvedení vozu také vypadla z nabídky 72,6kWh baterie, kterou nahradila 77,4kWh, jejíž cena začíná na 1 289 990 Kč a WLTP dojezd se zvýšil na 507 km. My jsme ale testovali ještě verzi s menší baterií. Hyundai dává na celé auto záruku 5 let bez omezení a na baterii 8 let nebo 160 000 km.
Ostré tvary elektromobilu Ioniq 5 přitahují pozornost, stejně jako originální 20″ kola, která autu nesmírně sluší. Zaujme i agresivní přední část, která zejména večer propůjčuje autu drsný vzhled ještě víc připomínající už zmíněnou Lancii. Hlavním designovým tématem Ioniqu 5 jsou pixely, neboli prostě malé čtverečky. Jsou v blinkrech, zadních i předních světlometech, v nabíjecím konektoru i indikátoru nabití vpředu. A najdeme je samozřejmě i v interiéru, ač v méně funkčním provedení než u vnějšího osvětlení. Jde o jednoduchý, ale originální a dobře využitý designový prvek, který umocňuje celkový dojem „hranatosti“ ještě zvýrazněný mocným prolisem z horní části předních dveří směrem dozadu.
Interiér elektromobilu Hyundai Ioniq 5 působí i díky ve své třídě bezkonkurenčnímu rozvoru nesmírně vzdušným a prostorným dojmem. Zejména v bílém provedení je otevřený, čistý a zároveň zachovává základní ovládací tlačítka pro klimatizaci či hlasitost. I tak mu ale dominuje velký dotykový tablet. Je to interiér hodný 21. století. Také odvážný retrofuturistický vnější i vnitřní design může za to, že Hyundai Ioniq 5 ovládl anketu Světové auto roku 2022 a stal se i německým autem roku.
V testu jsme si vyzkoušeli vrcholnou verzi Ioniq 5 HTRAC (Hyundai Traction) s pohonem 4×4. Ten se skládá z hlavního zadního elektromotoru 160 kW/350 N.m a navíc předního 70 kW/255 N.m. Zrychlení z 0 na 100 km/h se tak zkrátí ze 7,4 s na 5,2 s díky celkovému toč. momentu 605 N.m. Výkonnější pohon znamená také vyšší provozní hmotnost, a to mezi 2095-2175 kg proti 1980-2065 kg. Na řízení už je to mírně znát. Obří výkon čtyřkolky je ale pro běžné použití zbytečný a hodí se hlavně tam, kde je třeba se často potýkat s obtížným terénem, sněhem a podobně.
Auto je standardně vybaveno 10,5kW palubní nabíječkou a rychlonabíjením s max. výkonem 350 kW. Ověřili jsme, že u nabíječek s tímto výkonem skutečně trvá nabití z 10-80 % cca 20 minut, ačkoliv reálně umí zatím Ioniq 5 využít maximálně kolem 225 kW. V přepočtu to tedy vychází na dobití 100 km během asi šesti minut. Asi jediné místo, kde auto nepříjemně překvapí, je spotřeba. Od původních Ioniqů jsme byli zvyklí na extrémně úsporný chod.
To u CUV Ioniq 5 zcela mizí, obzvlášť v případě čtyřkolky. Papírově je spotřeba čtyřkolky s 20″ koly 17,7 kWh/100 km, u dvoukolky 16,8 kWh/100 km. Reálně je to ale pro čtyřkolku spíš kolem 25 kWh/100 km v okamžiku, kdy jezdíte svižněji a z poloviny po dálnicích. Pochopitelně záleží, jako u všech aut, na stylu jízdy. Pro klidnější řidiče pohybující se převážně mimo dálnice nebude u dvoukolky problém dostat blíž k avizovaným dojezdům kolem 450-500 km.
Sluší se také upozornit, že tepelné čerpadlo pro vyhřívání interiéru a systém aktivního předehřevu akumulátorů, dvě zcela nezbytné vlastnosti moderního elektromobilu, jsou u základní výbavy Smart pouze součástí příplatkového balíčku Range za 40 000 Kč. Ke všem verzím auta ale ostanete sadu zimních pneumatik a AC nabíjecí kabel s konektorem Mennekes Type 2. Odnedávna pak Ioniq 5 zvládá také OTA vzdálené aktualizace, ale bohužel zatím jen některých systémů.
Hyundai Ioniq 5 je skvělé auto. Hlavními přednostmi jsou designově zajímavý a hlavně prostorný interiér a super-rychlé nabíjení. Obrovský hype, který uvedení elektromobilu Hyundai Ioniq 5 provázel, ale vyvolal možná až trochu přehnaná očekávání. V ostré konkurenci vozů jako Škoda Enyaq iV, Volkswagen ID.4 či Tesla Model Y si nicméně vede dost dobře. Neztratí se a zaujme především cenou a výbavou. Možnost díky přídavnému adaptéru využít technologii V2L, tedy napájení externích spotřebičů z baterie elektromobilu (max. 3,6 kW), už je jen takovou třešničkou na dortu.
zdroj: vlastní
Parada.
Zajimavy jak pod nejakymi clanky neni diskuze. Proc?