Elektromobil Kia EV6 mnozí prohlašují za jeden z nejlepších kupů na současném trhu. Podívali jsme se mu na zoubek.
Desetiletá prehistorie
Mitsubishi, Nissan a Tesla byli první, kdo se kolem roku 2010 odvážil v novém tisíciletí začít se sériovou výrobou elektromobilů. O čtyři roky později, když ještě vůbec nebylo jisté, že „z toho něco bude“, za nimi hned v závěsu přišli další odvážlivci. Třeba BMW s revolučním BMW i3, ale také Kia s dodnes vyráběným a oceňovaným Kia Soul EV, později Kia e-Soul. V průběhu následujících let sesbírané bohaté zkušenosti umožnily jak vznik přelomového Hyundai Ioniq Electric, později Kia e-Niro a nejnověji modelu Kia EV6.
Odvážně kupředu
Narozdíl od globální konkurence typu Volkswagen nebo Toyota se Kia snaží jít cestou originálního, nekonvenčního designu. Toyota to alespoň zkusila u hybridu Toyota CH-R a vyšlo jí to. U prvního elektromobilu Toyota bZ4X už se ale opět drží zajetých kolejí. Šéfdesignérem projektu Kia EV6 byl Belgičan Luc Donckerwolke, který partu svých spolupracovníků zavřel kdesi na odlehlém místě v Bavorsku a dal jim fotku sedmdesátkového sporťáku Lancia Stratos.
S trochou snahy je inspirace patrná a elektromobil Kia EV6 skutečně vyzařuje jakousi nespoustanou dravost. „Tygří“ design na přídi, se kterým Kia také operuje, už ale objeví asi opravdu jen málokdo. Inspirace značkou Lancia je u Hyundai/Kia poslední dobou vůbec nějaká oblíbená. Elektromobil Hyundai Ioniq 5 se oficiálně inspiruje v modelu Hyundai Pony, ale ještě víc je podobný Lancia Delta Integrale. A kdo bude chtít design Kia EV6 pitvat ještě víc, najde určitě spoustu podobností také s pomalu stárnoucím modelem Jaguar i-Pace.
Auto nové generace
Kia EV6 se stala prvním „vyhrazeným“ elektromobilem značky. Auto bylo představeno loni v březnu a překvapilo 800V architekturou, díky tomu superrychlým nabíjením a samozřejmě i designem. Rychle šlo do online prodeje, posbíralo nejrůznější ceny a my jsme se s ním v jednom podzimním týdnu konečně mohli svézt.
Kia se u tohoto modelu se důsledně vyhýbá škatulkování jako SUV nebo crossover. Když už musí, tak EV6 označí za „sportovní crossover“. Jinak je to ale vlastně všechno dohromady – vzadu má velký kufr jako hatchback, vpředu je aerodynamická jako sedan, stylově agresivní jako sporťák. Někomu, třeba americké EPA, dokonce připomíná kombík.
Tepelné čerpadlo není v základu
Zkoušeli jsme verzi Earth s příplatkem za tepelné čerpadlo (+30 000 Kč), zadním náhonem (synchronní elektromotor 168 kW) a bateriíí 77,4 kWh. Ve výbavě byly z těch zajímavějších věcí ještě V2L adaptér a Kia EV Power Card. Cena této verze aktuálně podle konfigurátoru na webu začíná na 1,456 mil. Kč. Příplatek za tepelné čerpadlo hned na úvod trochu zamrzí a měl by podle nás být u takového auta už ve standardu.
Kia EV6 sdílí novou platformu e-GMP (Electric Global Modular Platform) s Hyundai Ioniq 5 a dalšími plánovanými elektromobily Hyundai/Kia (a Genesis) jako je Ioniq 6, EV9 a další. Platforma mimo jiné integruje elektromotor, převodovku a invertor do jednoho kompaktního celku. Velice zajímavá je také integrovaná řídicí jednotka nabíjecího systému neboli ICCU (Integrated Charging Control Unit). Ta totiž poskytuje s pomocí už zmíněného adaptéru také funkci V2L (Vehicle-to-Load). Díky tomu je možné kdekoliv napájet elektrická zařízení napětím 230 V a výkonem až 3,5 kW. Nová platforma optimalizuje veškeré prvky a dává autům jak vysoký dojezd, tak prostorný interiér. Pro Hyundai jde o obdobu německého MEB automobilky Volkswagen.
Spotřeba Kia EV6
Původní Hyundai Ioniq i Kia Soul EV a dokonce i e-Niro se můžou pochlubit extrémně nízkými hodnotami spotřeby. Hyundai Ioniq 5 ale ukázal, že s novou generací e-GMP elektromobilů už tak nízkých hodnot nepůjde úplně snadno dosáhnout. A Kia EV6 to potvrzuje. Papírově by auto mělo mít 16,5 kWh/100 km a dojezd 528 km kombinovaně. Realita podzimních měsíců a 60 % provozu na dálnici je ale někde kolem 21 kWh/100 km a dojezdu asi 370 km. Jaro a léto plus provoz převážně mimo dálnice ale zase může příjemně překvapit.
Auto má max. rychlost omezenu na 185 km/h, což je pro většinu evropských dálnic a rychlostních silnic víc než dost. Dynamika elektromobiku Kia EV6 díky výkonu 168 kW rozhodně nechybí a jízda po dálnici i úzkých vesnických cestičkách je díky tomu velmi pohodová. K tomu přispívá i fakt, že navzdory prostornému interiéru má auto při rozvoru 2900 mm rozměry „jen“ 4680 mm x 1880 mm x 1550 mm. e-GMP nicméně umožňuje rozvor dokonce přes 30000 mm! Na nedávném e-Salonu bylo mimochodem možné si e-GMP podvozek pěkně zblízka prohlédnout na stánku Hyundai.
Spousta místa v kabině
Objem zavazadelníku při nesklopených zadních sedadlech činí 520 litrů (podle VDA). Tady bychom při pohledu z vněšku možná čekali o něco víc. Vše se ale vyjasní potom, co se usadíte na místo řidiče nebo spolujezdce. Všude v kabině totiž kolem sebe máte spoustu místa. Sklopením zadních sedadel (dělených v poměru 60:40) lze prostor pro zavazadla zvětšit přibližně na 1300 litrů. Kia EV6 rovněž disponuje předním kufrem s dalšími 52 litry v případě provedení s pohonem zadních kol (RWD). Elektromobil Kia EV6 lze dovybavit tažným zařízením s kapacitou až 1600 kg.
Opravdové rychlonabíjení Kia EV6
Jedním z hlavních taháků platformy e-GMP, tedy elektromobilů Ioniq 5, Ioniq 6, Kia EV6 i budoucí EV9 je samozřejmě 800V architektura. Ta umožňuje nabíjet max. 350 kW. V praxi je to ale spíš kolem 250 kW a dokonce i po 80% nabití se výkon může držet stále kolem 100 kW. S takovou nabíjení opravdu trvá zpravidla do 20 minut a přestává být v cestování i na delší vzdálenosti překážkou. Problémem může být, že cena za kWh na takto rychlých stanicích už v přepočtu na spotřebu přesahuje cenu nafty. Pro výrazně levnější domácí nabíjení je připravena 11kW třífázová palubní nabíječka, se kterou auto v pohodě nabijete přes noc.
Je to právě hyper-rychlé nabíjení, které je pro Kia EV6 a další vozy ze stáje Hyundai tou hlavní zbraní jak proti značce Tesla a zejména Tesla Model Y, tak i konkurenci ze stáje Volkswagen, jako je třeba Volkswagen ID.4 nebo jinak skvělá a v některých ohledech možná i praktičtější Škoda Enyaq iV.
Cenově jsou si všichni zmínění s malými odchylkami (TMY od 1,75 mil. Kč výš) dost blízko na to, aby už cena nebyla rozhodujícím faktorem při koupi a zájemci spíš hledali, co které auto nabízí nad rámec běžných povinností. U Kia EV6 to může být třeba Kia EV Power Card pro výhodné nabíjení po ČR, nebo Kia Charge pro snadné a výhodné nabíjení po celé Evropě. Někdo bezesporu ocení také zatím výjimečnou funkci V2L.
zdroj: vlastní
TMX má někdo ještě taky tak srandovní auto?? 😀 😀
https://youtu.be/RaAX6gQI6-E?t=239
Díky tomu je možné kdekoliv napájet elektrická zařízení napětím 230 V a výkonem až 3,5 kW.
Pokud to má sinusovku tak dobře on.
I kdyby měl jen modifikovaný obdélník, pro naprostou většinu spotřebičů to stačí.
Auto je super. Drobné výhrady: přední kufřík u 4WD verze je skoro parodie, vejdou se tam tak noviny nebo deštník. Vzadu je pod podlahou kufru další prostor, ale má tak 6cm na výšku, vejdou se kabely ale moc nechápu smysl. Dojezd je fajn ale Tesla 3 je hlavně v zimě úspornější (i když oproti EV6 nemá tepelné čerpadlo).
Tesla 3 ma uz ca. 2 roky tepelne cerpadlo. Moje z 2019 bohuzel TČ jeste nema.
Moje ještě taky ne:-(
přední kufřík hlavně u 4wd je fakt malej, ale i tak se mi tam vejdou tři nabíjecí kabely a hadr a na to je to ok. Třeba koncern VW tam nemá vůbec nic.
Smysl druhé podlahy v kufru je v nízkých věcech, jinak podlahu lze i oddělat. Věci smysl mají, jen je třeba se zamyslet, jestli je můžu využít… 🙂
U Tesly davam nakup casto do zadniho kufru pod podlazkou, protoze pak necestuje v zatackach jako ve velkem kufru. Nabijeci kabely davam do predniho frunku spolu s lekarnickou a trojuhelnikem. I kdyz to asi neni optimalni, protoze pri bouracce mozna nepujde otevrit. Ale pri narazu zezadu by asi take nebylo mozne vytahnout pomucky 1. pomoci. Asi by to chtelo mit vse 2x, vpredu i vzadu.
O jakém nárazu to meleš, Skopčáku? Dosud jsi svou zkrato.mrdku prezentoval jako Batmana ve světě zkratovozů a přibližovadel obecně: nepolapitelná, nezranitelná, neztratitelná, nesmrtelná….. tak jaképak strachy, Pomůcko?
Kdyz se tak zajimate o Teslu, tak mam pro vas dobrou zpravu. Tesla snizuje ceny za nabijeni na Tesla Supercharger. Podle casu je to i -25%. Verim ze vas to potesi.
sláva zastropování na bedra daňových poplatníků 130 milijard zabralo 😉 na fšechny sloupy, nebýt vás tak o tom jen tak někdo neví PS: o další důvod víc koupit germáncáluňg 6M6k LPF 😉 😀 😀
https://www.sauto.cz/osobni/detail/tesla/model-3/182067242
LFP: lithium ferro-phosphate, neboli lithium iron phosphate LiFePO4. Vase LPF je asi nejaka tajna baterie.
to nebylo ftipý, to byla proste nehořlavá LFP germáncáluňg 6M6k 😉 😀 😀
Právě že u té Tesly 3 oba ty prostory mají rozumnou dimenzi a praktické použití. U EV6 tam sice jsou, ale praktické využití zatím stále hledám…
EV6 je fakt bomba auto, ale opravdu nechápu jednu drobnost, kvůli které si jakékoliv auto nekoupím – chybějící zadní stěrač…
Aerodynamika je jedna věc, ale pak stojíte v koloně, nebo odbočovacím pruhu a prostě vám to tam padá a k tomu tam ještě projíždějící kamion/autobus něco „přihodí“.
Takže fail a pro mě důvod nekoupit.
Zadní stěrač se určitě hodí. Ale osobně ho teda moc nepoužívám, jenom párkrát do roka. Klidně bych se bez něj obešel (je-li v zadním okně vyhřívání, které je pro mě v zimě důležitější).
Mně osobně se na tomto autě nelíbí jenom ten zadek, je jako zadek kachny. Ale to je samozřejmě jenom můj názor.
Jinak moc díky za test tohoto auta. Bylo by dobré, kdybyste přihodili taky fotku zadního kufru, ten je pro mě asi ze všeho nejdůležitější.
kufr a jine dimenze kia ev6
automobiledimension.com/model/kia/ev6
Jo, dík, už jsem si to našel. Jde mi spíš o fotky z reálu, protože ty marketingové jsou vždycky focené tak, aby to vypadalo, že se tam vejde i vzducholoď :))
Jelikož je spodní odtoková hrana výrazně za a pod oknem, není se čeho bát. Okno bude při zastavení samozřejmě mokré, ale čisté a bude za jízdy osychat.
No rozdíl od koncernových popelnic typu ID.3, která na okno nabere veškerý bordel zvířený ze silnice a pak to tam NEVYPNUTELNÝM zadním stěračem jak výkaly rozmazává. Prostě pokrokem do pr****e, kupředu levá.
Jinak designově je to asymetrický hnus, každý úhel jiné tvary a vzájemné poměry.
mám EV6 od září a taky jsem měl trochu obavu z chybějícího zadního stěrače. Mám najeto cca 9tis km a musím říct, že obava byla zbytečná. Fakt to mají vymyšlené dobře a i v aktuálním binci je zadní okno ok.
Tesla 3 take sterac nema a no problem. Mel jsem kdysi Skoda 110R a take bez sterace vzadu a nechybel. Sterac potrebuji auta ktera maji useknuty zadek jako kombiky a hatchback jako Golf.
Nejlepší by byl stěrač nejen z venku, ale i zevnitř. Co vím, tak první stěrač zadního okna zevnitř měla rychlá spojka se Škodou 120L ve filmu Kulový blesk 🙂
Je to pravda, jak píšeš. Já sice zrovna Golf hatchback mám a zadní stěrač na něm moc nepotřebuji. Ale určitě se najde někdo, kdo ho na něm využívá, protože celá ta záď u aut s takto useknutým zadkem se po všech stránkách špiní strašně moc. Dvakrát víc než zbytek auta.
Sportaky vetsinou zadny sterac nemaji a zrovna u Porsche 911 je.
A to by člověk čekal, že jsou to auta tak rychlá, že se jejich řidič ani za sebe dívat nepotřebuje :))
Ridic Porsche musi videt kdo ho chce predjet. Zda musi uhnout nebo zda za nim otravuje jen nejaka socka.
já jezdím dopředu a tam se i koukám, že bych si kupoval auto podle výhledu vzad, tak to jako vůbec 😂 zrcátka stačí
U Tesly je jeste zadni kamera s moznosti si pustit obraz na displej i pri jizde vpred. Vyuzivam to kdyz tahnu vozik a behem jizdy kontroluji naklad zda se nehybe, nebo neuvolnil. A obraz ze zadnich postrannich kamer na displeji pri pouziti blinkru je take super. Nahradi popripade doplni to zpetna zrcatka.
ev6 to má taky