TEST: Kia Optima Hybrid – luxus z Koreje

Značka Kia se během posledních let úspěšně etablovala napříč většinou spotřebitelských segmentů. Jedním z mála kde dosud Kia chyběla byly hybridy. Ale i to se mění. Přichází . Ke koupi už i v České republice za ceníkovou cenu od 759 980 Kč.

Kia Optima Hybrid nedělá své značce ostudu ani zevnitř, ani zvenčí
foto: Hybrid.cz

Kia Hybrid je velké luxusní auto s hybridním pohonem. Ten je tam zjevně jenom proto, aby Kia mohla říct, že nějaký hybrid vůbec má. To ale nic nemění na tom, že jde o další zajímavý přírustek do už tak bohaté rodiny hybridních aut ve světě i v České republice.

Kia rychle dohání západ

Kia, resp. mateřský Hyundai, za posledních pár let slušně dotáhl náskok západoevropských automobilek a nelítostně jim konkuruje zejména ve spodní části spektra, tedy nejlevnějšími auty. U těch luxusnějších – jakým má být i sedan Optima Hybrid, mají Němci pořád ještě navrch.

A v oblasti hybridního pohonu má zas zcela jasně navrch Toyota. Aby ne, když se jeho vývoji věnuje už přes dvacet let. Při jízdě v Kia Optima Hybrid je cítit, že jihokorejská automobilka se snaží dohánět co může. A že léta výzkumu a vývoje jen tak dohnat nelze.

Kia Optima Hybrid Kia Optima Hybrid Kia Optima Hybrid

Kia Optima Hybrid využívá stejný pohonný systém jako Hyundai Sonata Hybrid, tedy 2,0l čtyřválcový motor DOHC o výkonu 110 kW zkombinovaný s 30kW elektromotorem a šestirychlostní automatickou převodovkou. To vše doplňuje lithium-polymerové baterie.

ZAJÍMAVOST: v roce 2011 se v USA prodalo 19 672 vozů Hyundai Sonata Hybrid a Kia Optima Hybrid. Americká verze je vybavena 2,4l motorem.

Slušný výkon

Rozměry rozložitého sedanu jsou: délka 4845 mm, šířka 1830 mm, výška 1455 mm. I přesto, že jde o auto poměrně nízké, díky délce a šířce nabízí Kia Optima Hybrid nevídanou prostornost. Nikdo, ať už řidič, spolujezdec, nebo cestující, si nemůže ani slůvkem stěžovat na nedostatek prostoru. To je něco, čeho má v tomto případě Kia na rozdávání a dává to najevo.

Stejně tak výkonu má auto vážící 1662 kg dostatek. Celkový výkon hybridního pohonného systému je 140 kW. Max. rychlost je omezena 185 km/h při zrychlení z 0 na 100 km/h během 9,4 vteřiny. S ohledem na výkon není autu vůbec co vytknout a pod pedálem vždycky najdete právě tolik koní, kolik budete potřebovat.

test hybridní auto Kia Optima Hybrid

Pohled pod kapotu Kia Optima Hybrid
foto: Hybrid.cz

Problém je v převodovce. Naprostou většinu času se chová tak, že ji ani nepostřehnete. Už při jízdě do mírného, táhlého kopce ale zjistíte, že tam je a že zdaleka není tak “bezešvá” jako třeba CVT v případě HSD v modelech Toyota Prius, případně vlastně jakémkoliv hybridu Toyota.

Spotřeba

Napodruhé si tohle uvědomíte v okamžiku, kdy se podíváte na ukazatel spotřeby. Papírově má tenhle luxusní sedan spotřebu 5,3 l/100 km kombinovaných. Ve skutečnosti jsme se v kombinované spotřebě pohybovali někde kolem 7,9 – 8,4 l/100 km!

test hybridní auto Kia Optima Hybrid

Středová konzole i palubní deska jsou přehledné, logické a snadno ovladatelné
foto: Hybrid.cz

Průměrná spotřeba na 465 km (dálnice 50 %, 25 % meziměsto, 25 % město) dosáhla 8,75 l/100 km. Pouze ve městě si auto auto krátkodobě sáhnout někam k 5,5 l/100 km. Na dálnici se pak dokáže držet v limitu 7,5 – 7,8 l/100 km – pokud se vy držíte v zákonném rychlostním limitu 130 km/h.

Nutno dodat, že jsme jezdili na zimních pneumatikách, převážně v obsazení pouze řidičem, v rámci zákonem daných rychlostních limitů.

Pohodlí

Ač rozměrově obrovské auto, velikost zavazadlového prostoru v Kia Optima Hybrid poněkud zaostává: nabízí totiž pouze 369 l. Nehybridní verze přitom má k dispozici 505 litrů a zároveň o pět litrů větší nádrž – 70 litrů místo 65 litrů. S nádrží souvisí i max. dojezd pohybující se reálně kolem 720-750 km.

O maximálně pohodlné cestování, kterému skutečně není co vytknout ani na děravých českých silnicích, se stará podvozek vpředu s nezávisle zavěšenými tlumiči McPherson s vinutými pružinami, plynovými tlumiči a zkrutným stabilizárorem. Vzadu najdeme obdobné nezávislé víceprvkové zavěšení.

Hodnocení

Cenově je Kia Optima Hybrid někde mezi klasickým Priusem a Toyota Prius plug-in hybrid a blíží se spíš k druhé variantě. Proti nim jde však o výrazně větší, prostornější a luxusnější vůz. Na druhou stranu se stejně výrazně vyšší spotřebou, která neodpovídá tomu, že je vůbec o hybrid. Nakročeno má ale Kia do budoucnosti velmi dobře.

test hybridní auto Kia Optima Hybrid

Kia Optima Hybrid jako první hybrid v nabídce automobilky nedělá ostudu, ba naopak. Některé nedostatky je ale přeci jen v budoucích generacích potřeba vychytat.
foto: Hybrid.cz

Není bez zajímavosti, že Kia oficiálně na svých stránkách hlásá, že Kia Optima Hybrid “přináší nové průkopnické technologie, které se objeví v průběhu tohoto desetiletí v dalších sériově vyráběných modelech Kia v Evropě a po celém světě.” To naznačuje mnohé o tom co je vlastně tohle auto zač a jakým směrem se Kia hodlá v budoucnu vydat.

Jak je u automobilky Kia dobrým zvykem, i na Optima Hybrid se vztahuje 7 let/150 000 km záruky, přičemž na první tři roky bez omezení kilometrů.

Hodnotící tabulka
prostorný interiér malý kufr
luxusní auto za slušnou cenu hybridní pohon má své mouchy
vysoká spotřeba
Hodnocení: Hodnocení 3/5

5 Comments on “TEST: Kia Optima Hybrid – luxus z Koreje”

  1. Dnes (21.7.2013) jsem ujel s
    Dnes (21.7.2013) jsem ujel s Kia Optima Hybrid cca 450 km na trase Horní Suchá -> Litomyšl -> Česká Třebová a Ústí nad Orlicí -> Horní Suchá s průměrnou spotřebou dle palubního počítače 5,1 litrů na 100 km v osazení 2 dospělí a jedno dítě (10 let). Asi záleží na tom, kdo má jak těžkou nohu a na jakou spotřebu se chce (nebo umí) s tím autem dostat. Jel jsem v ECO modu a dbal jsem dopravních předpisů. Na Optimu Hybrid nedám dopustit. Jsem maximálně spokojen. Jak na výkon motoru 140 kW a točivý moment 340 Nm, je spotřeba 5,1 l/100 km dle mého názoru dobrý výsledek. Optimu chválím a všem doporučuji !!!!

  2. Už by to chcelo nejaký
    Už by to chcelo nejaký ďalší test. Mám pre vás dobrý tip – Honda Civic s dieselovým motorom 1,6 i-DTEC a systémom stop/štart. Dnes som bol na testovacej jazde a auto je to skvelé, na to že je to diesel je kultivované a napriek objemu tam nie je cítiť ani výkonový deficit. Fakt krásne zaberá a sľubuje spotrebu 3,6 litra na 100 km. Mne sa na testovacej jazde cca 7 km podarilo dostať na nejakých 6 s tým, že som dvakrát ekonomicky nešiel a išlo o úplne nové auto, ktoré malo najazdené 2 km a do predajne ho práve priviezli. Možno keby ste to otestovali v dlhodobom režime, bolo by to o niečom inom.

  3. z toho co citam je spotreba
    z toho co citam je spotreba uplne super, auto je strihnute ako treba, v meste ma nizku spotrebu lebo je hybrid a na dialnici sa ziadne auto podobnej triedy nedosiahne taku nizku spotrebu a ak aj ano tak je to preto ze je technologicky zvladnute a vyladene aby pracovalo s najlepsou ucinnostou aj pri vyssom zatazeni, takze cakat ze ked je nieco „hybrid“ tak to bude mat nizku spotrebu aj na dialnici to sa mi nezda, navyse ak je bez turba

    1. na dialnici sa prejavi
      na dialnici sa prejavi design a technologicka vyspelost motoru bez pomocnych hybridnych serepeticiek najviac. 2litrovy motor od Kie je hravo prekonany 6 valcovym Pentastarom s objemom 3.6l V6-motor je bez turba. Staci si precitat fora v amerike, kde pentastar montuju do Dodge Chargeru a Chrysleru 300. tieto obrovske auta maju nie podla tabuliek vyrobcu ale podla realne jazdiacich uzivatelov tohoto motoru s ich nizkooktanovym benzinom a 8 stupnovym automatom ZF najazd na dialnici 36 mpg(miles per galon)co je pri ich dialnicnej rychlosti cca 120km/h spotreba okolo 6,5 litru…

Napsat komentář