Nový Mercedes-Benz třídy B je podstatně agilnější a s vyšší účinností nežli doposud, přitom prostorný a s obvyklým komfortem. Dynamiku signalizuje toto kompaktní auto již svojí optikou danou sníženou výškou vozu a vzpřímenější pozicí sedících osob.foto: Daimler
S novým benzínovým čtyřválcem využívajícím přímý vstřik paliva a přeplňování turbodmychadlem, novým naftovým motorem, novou dvouspojkovou převodovkou, novou převodovkou manuální a řadou nových asistenčních systémů přináší tento vůz s pohonem předních kol také v oblasti technologie novou éru kompaktních automobilů značky Mercedes-Benz.
„ Tolik novinek najednou se u žádné modelové změny v historii stuttgartské automobilky neuskutečnilo“, říká Dr. Thomas Weber, zodpovědný v představenstvu koncernu Daimler za vývoj Mercedes-Benz Cars. „Zákazníci příští třídy B budou těžit z tohoto technologického posunu příkladně nízkou spotřebou a redukcí CO2 v kombinaci s radostí z jízdy, bohatou nabídkou místa a u Mercedesu obvykle vysokým bezpečnostním standardem.“
Světovou premiéru bude mít třída B (délka/šířka/výška: 4 359/1 786/1 557 milimetrů) na autosalonu IAA ve Frankfurtu (13.-25.září 2011). Do evropské prodejní sítě se tato novinka dostane v listopadu 2011.
Vynikající aerodynamika: úžasně nízký součinitel odporu vzduchu
S vynikající hodnotou součinitele odporu vzduchu cx = 0,26 se nová třída B dostala na špičku ve svém segmentu. Rozhodující pro tento výsledek je kromě aerodynamického designu exteriéru řada optimalizací v detailech jako je obtékání vzduchu předních kol, uspořádání spodní partie vozu nebo proudění vzduchu určeného pro chlazení.
Nové elementy, kam patří např. „zubatý“ spoiler v podběhu kol jsou přihlášeny k patentování. S technologickým paketem ECO z výbavy na přání, který bude k dispozici, se třída B dostává na úroveň mistra světa v oblasti aerodynamiky kupé třídy E, když dosahuje pro vůz se šikmou zádí senzační hodnoty součinitele odporu vzduchu cx = 0,24.
Nové motory, nové převodovky: kriteriem je co nejvyšší účinnost
Nová třída B dostane jak nové benzínové, tak i naftové motory ale také nové převodovky. Všechny tyto agregáty byly vyvinuty doma, jejich výroba se rozběhla v závodech Stuttgart-Untertürkheim a Hedelfingen, dále v Rastattu/Baden, Gaggenau/Baden a Kölleda/Thüringen.
Vzhledem k vývoji, který probíhal současně, mohly být motory a převodovky perfektně mezi sebou odladěny, např. při zapojení ECO start-stop funkce, která je součástí sériové výbavy všech modelů třídy B.
Společným rysem nových agregátů je využití nejnovějších technologií pro získání co nejvyšší účinnosti, vysokého točivého momentu již při nízkých otáčkách, schopností přizpůsobit se příštím předpisům z hlediska limitů škodlivin ve výfukových plynech a optimalizací jejich hmotnosti.
S ohledem na jejich uložení napříč jsou tyto turbodmychadlem přeplňované motory a obě převodovky mimořádně kompaktní, takže třída B získala pro vůz s pohonem předních kol příkladně malý průměr otáčení necelých 11 metrů.
S novým benzínovým čtyřválcem (interní označení M270) startuje kompletně nová řada motorů. Hoření paliva je založeno na Mercedes-Benz přímém vstřiku benzínu třetí generace, zavedeném v loňském roce u V6 a V8-motorů BlueDIRECT. Tato technika se tak poprvé dostává do vozů kompaktního provedení.
Nové čtyřválce jsou konstruovány v provedení, které dovoluje jejich uložení jak napříč tak napodél. V nové třídě B jsou k dispozici zatím s objemem 1,6 litru v modelu B 180 o výkonu 90 kW (122 k) a v modelu B 200 s výkonem 115 kW (156 k). Jejich maximální točivý moment 200 resp.250 Nm je k dispozici již od 1 250 1/min.
Nový naftový čtyřválec je dále vyvinutý motor OM651 s třetí generací přímého vysokotlakého vstřikování Common-Rail, využitý u modelů počínaje třídou C až po třídu S. Motoráři Mercedesu zredukovali jeho pracovní objem na 1,8 litru a v řadě detailů ho pozměnili.
Poprvé se tak u značky Mercedes-Benz objevil naftový motor uložený ve voze napříč. V modelu B 180 CDI má tento motor výkon 80 kW (109 k), v modelu B 200 je jeho výkon 100 kW (136 k). U slabší varianty dosahuje jeho maximální točivý moment 250 Nm od 1 400 1/min, u silnější varianty je jeho maximum 300 Nm od 1 600 1/min.
Další premiérou u Mercedesu je nová dvouspojková převodovka 7G-DTC ve třídě B. Ta je extrémně kompaktní a díky sedmi převodovým stupňům značně variabilní v přizpůsobení se otáčkám motoru.
S elektrickým olejovým čerpadlem je schopná využít funkci start-stop, její řazení je bez přerušení tažné síly a kombinuje komfort řadícího automatu s účinností manuální převodovky.
Obdobně kompaktní je nová šestistupňová manuální převodovka konstruovaná jako tříhřídelová. K jejím nejdůležitějším vlastnostem patří komfort při řazení, nepatrné síly pro změny převodových stupňů, redukované mechanické odpory a nízká hmotnost.
Podvozek: kultivované sportovní vyžití také pro Sports Tourer
Pro výrazně navýšenou dynamiku nové třídy B jsou rozhodující tři faktory: snížené těžiště vozu, nová čtyřprvková zadní náprava a dále optimalizovaný elektronický stabilizační systém ESP®. K ještě vyšší agilitě napomáhá sportovní podvozek, který je součástí volitelné výbavy. Další snížení těžiště o 20 mm, využití sportovních tlumičů s tlumicím účinkem v závislosti na amplitudě pohybu a přímé řízení dále zvýrazňují sportovní charakter vozu.
Řízení: mechanické s elektrickým posilovačem
Elektromechanické řízení třídy B bylo nově koncipováno tak, že elektromotor posilovače je nyní jako druhý pastorek umístěný přímo na převodovce řízení (Dual Pinion EPS). V kombinaci se sportovním paketem je možné získat přímé řízení, které zvyšuje ovladatelnost vozu a jeho agilitu.
Elektromechanické řízení je důležitým příspěvkem k celkové účinnosti, protože posilovací systém si nárokuje energii pouze tehdy, pokud řidič mění směr jízdy.
Nový asistenční systém snižuje nebezpečí nárazu do překážky
Světovou novinkou v segmentu kompaktních vozů disponuje třída B ve formě radarem podporovaného varování před kolizí. Bezpečnostní systém pracuje s adaptivním brzdovým asistentem a výrazně snižuje nebezpečí najetí do překážky.
Asistenční systém COLLISION PREVENTION ASSIST varuje nesoustředěného řidiče opticky i akusticky před překážkami a připravuje brzdový asistent na pokud možno co nejpřesnější bod pro intenzivní brzdění, které může zabránit nárazu. To je funkční, pokud řidič zřetelně sešlápne brzdový pedál.
Na rozdíl od systémů nabízených u kompaktních vozů se u nového systému COLLISION PREVENTION ASSIST nejedná vyloženě o funkci pro minimalizaci drobných škod v městském provozu.
Toto inovační řešení je spíše směrováno na typické nárazy v nebezpečných jízdních situacích v rychlosti nad 30 km/h. Mercedes-Benz očekává od tohoto bezpečnostního systému výrazně pozitivní vliv na vývoj nehodovosti.
Demokratizace bezpečnosti zahrnuje také řadu dalších asistenčních systémů, které byly převzaty do třídy B z vyšších modelových řad. Patří k nim:
- Adaptivní systém dálkového světla
- Asistent mrtvého úhlu a udržení vozidla v jízdním pruhu
- ATTENTION ASSIST (sériová výbava)
- Asistent rychlostního limitu (rozpoznání dopravní značky)
- Aktivní parkovací asistent
- HOLD – funkce brzdy (sériové vybavení u 7G-DCT)
- Funkce Hill-Hold pro rozjezd v kopci
- Linguatronic
- Zadní kamera
- DISTRONIC PLUS s BAS
- PRE-SAFE® (poprvé ve voze této třídy).
Simulátor jízdy: z hlediska výkonu v automobilovém průmyslu nepřekonatelný
Poslední vyladění bezpečnostních systémů před reálnými testovacími jízdami proběhlo v novém simulátoru jízdy, který je součástí Technology Center v Sindelfingenu.
S 360stup. plátnem, rychlým elektrickým pohonem a dvanáctimetrovým kolejištěm pro pohyb ve dvou směrech je v automobilovém průmyslu tento pohyblivý simulátor nejvýkonnější. Do provozu byl uveden teprve koncem roku 2010.
V soutěži Silvretta E-Auto 2011 jelo sedm elektromobilů Daimler
Cesta kolem světa v autech na vodík Mercedes úspěšně skončila
Kopule s průměrem 7,5 metru je namontována na šesti samostatně vyjíždějících válcích a systému pro přímočarý pohyb. V kopuli je upevněný kompletní automobil, vnitřní plocha slouží jako projekční stěna, na které se zobrazuje realitě odpovídající provoz na ulicích s pohyblivými chodci, provozem v protisměru a domy.
Chování každého aktuálního nebo pro budoucnost připravovaného vozu Mercedes-Benz může být matematicky simulováno a výpočtem stanovené pohyby vozu prožívá testovací řidič v reálném čase prostřednictvím pohybového systému zařízení.
Dostatek místa v interiéru, příprava pro alternativní pohony
Požadavek na dynamiku nové třídy B je podporován také novou koncepcí vozu. Nejnápadnější je jeho zmenšená výška. S 1 557 milimetry je tento model téměř o pět centimetrů nižší nežli jeho předchůdce.
Také výška sedadel vzhledem k vozovce se snížila (mínus 86 mm). Na přání mnohých zákazníků je nyní pozice sedících osob vzpřímenější. Přesto vzdálenost od stropu 1 013 mm na předních sedadlech (bez posuvné střechy) zařazuje třídu B k nejprostornějším ve svém segmentu.
Na přání může být třída B doplněna o EASY-VARIO-PLUS –System. Tady se dá jednoduchou manipulací vnitřní prostor upravit tak, aby byla umožněna přeprava i neskladných předmětů. EASY-VARIO-PLUS-System zahrnuje kromě jiného posunutí zadních sedadel až o 140 milimetrů a sklopení opěradla sedadla spolujezdce na jeho sedák.
Nová třída B má i nadále sendvičovou úpravu podlahy, ovšem v poněkud obměněném provedení. Díky modulární koncepci „Energy Space“ je nyní po konstrukční stránce připravena i pro verze s alternativním pohonem.
Odpovídající rozhraní v hrubé konstrukci karoserie umožňuje u verzí s alternativním pohonem modifikovat hlavní podlahu vytvořením příslušného schůdku. Tato multifunkční prohlubeň začíná pod sedadlem řidiče a vytváří tak místo pro alternativní zásobníky energie.
V současné době se hovoří o několika verzích třídy B s alternativním pohonem. Jistá je CNG verze, připravuje se s velkou pravděpodobností také čistě elektrická E-Cell a vodíková F-Cell verze auta.
Cx s paketem eco je pro
Cx s paketem eco je pro tento typ vozu úžasný, dokonce lepší než u toyoty prius, klobouk dolů. Jenom pro zajímavost ale připomenu, že už před druhou světovou válkou existoval vůz české konstrukce T77 s aerodynamicky optimalizovanou karosérií a součinitelem odporu vzduchu Cx 0,21