Nový Mercedes-Benz třídy B připraven na alternativní pohon

Nový je podstatně agilnější a s vyšší účinností nežli doposud, přitom prostorný a s obvyklým komfortem. Dynamiku signalizuje toto kompaktní již svojí optikou danou sníženou výškou vozu a vzpřímenější pozicí sedících osob.foto: Daimler

S novým benzínovým čtyřválcem využívajícím přímý vstřik paliva a přeplňování turbodmychadlem, novým naftovým motorem, novou dvouspojkovou převodovkou, novou převodovkou manuální a řadou nových asistenčních systémů přináší tento vůz s pohonem předních kol také v oblasti technologie novou éru kompaktních automobilů značky Mercedes-Benz.

„ Tolik novinek najednou se u žádné modelové změny v historii stuttgartské automobilky neuskutečnilo“, říká Dr. Thomas Weber, zodpovědný v představenstvu koncernu za vývoj Mercedes-Benz Cars. „Zákazníci příští třídy B budou těžit z tohoto technologického posunu příkladně nízkou a redukcí CO2 v kombinaci s radostí z jízdy, bohatou nabídkou místa a u obvykle vysokým bezpečnostním standardem.“

Světovou premiéru bude mít třída B (délka/šířka/výška: 4 359/1 786/1 557 milimetrů) na (13.-25.září 2011). Do evropské prodejní sítě se tato novinka dostane v listopadu 2011.

Vynikající aerodynamika: úžasně nízký součinitel odporu vzduchu

S vynikající hodnotou součinitele odporu vzduchu cx = 0,26 se nová třída B dostala na špičku ve svém segmentu. Rozhodující pro tento výsledek je kromě aerodynamického designu exteriéru řada optimalizací v detailech jako je obtékání vzduchu předních kol, uspořádání spodní partie vozu nebo proudění vzduchu určeného pro chlazení.

Nové elementy, kam patří např. „zubatý“ spoiler v podběhu kol jsou přihlášeny k patentování. S technologickým paketem ECO z výbavy na přání, který bude k dispozici, se třída B dostává na úroveň mistra světa v oblasti aerodynamiky kupé třídy E, když dosahuje pro vůz se šikmou zádí senzační hodnoty součinitele odporu vzduchu cx = 0,24.

Nové motory, nové převodovky: kriteriem je co nejvyšší účinnost

Nová třída B dostane jak nové benzínové, tak i naftové motory ale také nové převodovky. Všechny tyto agregáty byly vyvinuty doma, jejich výroba se rozběhla v závodech Stuttgart-Untertürkheim a Hedelfingen, dále v Rastattu/Baden, Gaggenau/Baden a Kölleda/Thüringen.

Vzhledem k vývoji, který probíhal současně, mohly být motory a převodovky perfektně mezi sebou odladěny, např. při zapojení ECO , která je součástí sériové výbavy všech modelů třídy B.

auto nový Mercedes-Benz třídy B motor

Společným rysem nových agregátů je využití nejnovějších technologií pro získání co nejvyšší účinnosti, vysokého točivého momentu již při nízkých otáčkách, schopností přizpůsobit se příštím předpisům z hlediska limitů škodlivin ve výfukových plynech a optimalizací jejich hmotnosti.

S ohledem na jejich uložení napříč jsou tyto turbodmychadlem přeplňované motory a obě převodovky mimořádně kompaktní, takže třída B získala pro vůz s pohonem předních kol příkladně malý průměr otáčení necelých 11 metrů.

S novým benzínovým čtyřválcem (interní označení M270) startuje kompletně nová řada motorů. Hoření paliva je založeno na Mercedes-Benz přímém vstřiku benzínu třetí generace, zavedeném v loňském roce u V6 a V8-motorů BlueDIRECT. Tato technika se tak poprvé dostává do vozů kompaktního provedení.

Nové čtyřválce jsou konstruovány v provedení, které dovoluje jejich uložení jak napříč tak napodél. V nové třídě B jsou k dispozici zatím s objemem 1,6 litru v modelu B 180 o výkonu 90 kW (122 k) a v modelu B 200 s výkonem 115 kW (156 k). Jejich maximální točivý moment 200 resp.250 Nm je k dispozici již od 1 250 1/min.

Nový naftový čtyřválec je dále vyvinutý motor OM651 s třetí generací přímého vysokotlakého vstřikování Common-Rail, využitý u modelů počínaje třídou C až po třídu S. Motoráři Mercedesu zredukovali jeho pracovní objem na 1,8 litru a v řadě detailů ho pozměnili.

Poprvé se tak u značky Mercedes-Benz objevil naftový motor uložený ve voze napříč. V modelu B 180 CDI má tento motor výkon 80 kW (109 k), v modelu B 200 je jeho výkon 100 kW (136 k). U slabší varianty dosahuje jeho maximální točivý moment 250 Nm od 1 400 1/min, u silnější varianty je jeho maximum 300 Nm od 1 600 1/min.

Další premiérou u Mercedesu je nová dvouspojková převodovka 7G-DTC ve třídě B. Ta je extrémně kompaktní a díky sedmi převodovým stupňům značně variabilní v přizpůsobení se otáčkám motoru.

S elektrickým olejovým čerpadlem je schopná využít funkci start-stop, její řazení je bez přerušení tažné síly a kombinuje komfort řadícího automatu s účinností manuální převodovky.

Obdobně kompaktní je nová šestistupňová manuální převodovka konstruovaná jako tříhřídelová. K jejím nejdůležitějším vlastnostem patří komfort při řazení, nepatrné síly pro změny převodových stupňů, redukované mechanické odpory a nízká hmotnost.

Podvozek: kultivované sportovní vyžití také pro Sports Tourer

Pro výrazně navýšenou dynamiku nové třídy B jsou rozhodující tři faktory: snížené těžiště vozu, nová čtyřprvková zadní náprava a dále optimalizovaný elektronický stabilizační systém ESP®. K ještě vyšší agilitě napomáhá sportovní podvozek, který je součástí volitelné výbavy. Další snížení těžiště o 20 mm, využití sportovních tlumičů s tlumicím účinkem v závislosti na amplitudě pohybu a přímé řízení dále zvýrazňují sportovní charakter vozu.

Řízení: mechanické s elektrickým posilovačem

Elektromechanické řízení třídy B bylo nově koncipováno tak, že elektromotor posilovače je nyní jako druhý pastorek umístěný přímo na převodovce řízení (Dual Pinion EPS). V kombinaci se sportovním paketem je možné získat přímé řízení, které zvyšuje ovladatelnost vozu a jeho agilitu.

Elektromechanické řízení je důležitým příspěvkem k celkové účinnosti, protože posilovací systém si nárokuje energii pouze tehdy, pokud řidič mění směr jízdy.

Nový asistenční systém snižuje nebezpečí nárazu do překážky

Světovou novinkou v segmentu kompaktních vozů disponuje třída B ve formě radarem podporovaného varování před kolizí. Bezpečnostní systém pracuje s adaptivním brzdovým asistentem a výrazně snižuje nebezpečí najetí do překážky.

Asistenční systém COLLISION PREVENTION ASSIST varuje nesoustředěného řidiče opticky i akusticky před překážkami a připravuje brzdový asistent na pokud možno co nejpřesnější bod pro intenzivní brzdění, které může zabránit nárazu. To je funkční, pokud řidič zřetelně sešlápne brzdový pedál.

auto nový Mercedes-Benz třídy B motor

Na rozdíl od systémů nabízených u kompaktních vozů se u nového systému COLLISION PREVENTION ASSIST nejedná vyloženě o funkci pro minimalizaci drobných škod v městském provozu.

Toto inovační řešení je spíše směrováno na typické nárazy v nebezpečných jízdních situacích v rychlosti nad 30 km/h. Mercedes-Benz očekává od tohoto bezpečnostního systému výrazně pozitivní vliv na vývoj nehodovosti.

Demokratizace bezpečnosti zahrnuje také řadu dalších asistenčních systémů, které byly převzaty do třídy B z vyšších modelových řad. Patří k nim:

  • Adaptivní systém dálkového světla
  • Asistent mrtvého úhlu a udržení vozidla v jízdním pruhu
  • ATTENTION ASSIST (sériová výbava)
  • Asistent rychlostního limitu (rozpoznání dopravní značky)
  • Aktivní parkovací asistent
  • HOLD – funkce brzdy (sériové vybavení u 7G-DCT)
  • Funkce Hill-Hold pro rozjezd v kopci
  • Linguatronic
  • Zadní kamera
  • DISTRONIC PLUS s BAS
  • PRE-SAFE® (poprvé ve voze této třídy).

Simulátor jízdy: z hlediska výkonu v automobilovém průmyslu nepřekonatelný

Poslední vyladění bezpečnostních systémů před reálnými testovacími jízdami proběhlo v novém simulátoru jízdy, který je součástí Technology Center v Sindelfingenu.

S 360stup. plátnem, rychlým elektrickým pohonem a dvanáctimetrovým kolejištěm pro pohyb ve dvou směrech je v automobilovém průmyslu tento pohyblivý simulátor nejvýkonnější. Do provozu byl uveden teprve koncem roku 2010.

Kopule s průměrem 7,5 metru je namontována na šesti samostatně vyjíždějících válcích a systému pro přímočarý pohyb. V kopuli je upevněný kompletní automobil, vnitřní plocha slouží jako projekční stěna, na které se zobrazuje realitě odpovídající provoz na ulicích s pohyblivými chodci, provozem v protisměru a domy.

Chování každého aktuálního nebo pro budoucnost připravovaného vozu může být matematicky simulováno a výpočtem stanovené pohyby vozu prožívá testovací řidič v reálném čase prostřednictvím pohybového systému zařízení.

Dostatek místa v interiéru, příprava pro alternativní pohony

Požadavek na dynamiku nové třídy B je podporován také novou koncepcí vozu. Nejnápadnější je jeho zmenšená výška. S 1 557 milimetry je tento model téměř o pět centimetrů nižší nežli jeho předchůdce.

Také výška sedadel vzhledem k vozovce se snížila (mínus 86 mm). Na přání mnohých zákazníků je nyní pozice sedících osob vzpřímenější. Přesto vzdálenost od stropu 1 013 mm na předních sedadlech (bez posuvné střechy) zařazuje třídu B k nejprostornějším ve svém segmentu.

Na přání může být třída B doplněna o EASY-VARIO-PLUS –System. Tady se dá jednoduchou manipulací vnitřní prostor upravit tak, aby byla umožněna přeprava i neskladných předmětů. EASY-VARIO-PLUS-System zahrnuje kromě jiného posunutí zadních sedadel až o 140 milimetrů a sklopení opěradla sedadla spolujezdce na jeho sedák.

Nová třída B má i nadále sendvičovou úpravu podlahy, ovšem v poněkud obměněném provedení. Díky modulární koncepci „Energy Space“ je nyní po konstrukční stránce připravena i pro verze s alternativním pohonem.

Odpovídající rozhraní v hrubé konstrukci karoserie umožňuje u verzí s alternativním pohonem modifikovat hlavní podlahu vytvořením příslušného schůdku. Tato multifunkční prohlubeň začíná pod sedadlem řidiče a vytváří tak místo pro alternativní zásobníky energie.

V současné době se hovoří o několika verzích třídy B s alternativním pohonem. Jistá je verze, připravuje se s velkou pravděpodobností také čistě elektrická a verze .

tisková zpráva

One Comment on “Nový Mercedes-Benz třídy B připraven na alternativní pohon”

  1. Cx s paketem eco je pro
    Cx s paketem eco je pro tento typ vozu úžasný, dokonce lepší než u toyoty prius, klobouk dolů. Jenom pro zajímavost ale připomenu, že už před druhou světovou válkou existoval vůz české konstrukce T77 s aerodynamicky optimalizovanou karosérií a součinitelem odporu vzduchu Cx 0,21

Napsat komentář