Tesla: nechceme auto lidem prodávat, chceme aby po něm toužili

George Blankenship je veterán retailového, maloobchodního prodeje. Je to on, kdo velkou částí stojí za úspěchem značek jako Gap nebo Apple. Není divu, že si jej v polovině roku 2010 najala i automobilka Tesla Motors. Blankenship říká: “Nechceme auto lidem prodávat, chceme aby po něm toužili”.

Elektrické SUV Tesla Model X se na trh dostane příští rok
foto: Tesla Motors

George Blankenship má v oblasti maloobchodního prodeje více než 30 let zkušeností. Právě on je architektem obrovského úspěchu společnosti Apple a jejích obchodů Apple Stores, které dnes najdeme na celém světě a kde se počítače , ale především telefony iPhone a tablety prodávají jak na běžícím pásu.

Už předtím, než přišel Blankenship do Tesla Motors, bylo jasné, že Tesla a toho mají na první pohled společného více, než jiné automobilky a ICT firmy. Tesla, a potvrdil nám to i jediný Čech zaměstnaný v téhle automobilce Otto Fabri, se mnohem víc podobá ostatním firmám v Silicon Valley (Křemíkové údolí) jako jsou právě Apple či Google.

A odtamtud je už jen krůček k tomu, aby si s sebou i produkty Tesla Motors, tedy elektromobily, nesly podobný “feeling” jako produkty Apple či . I proto Blankenship v rozhovoru pro magazín Smartplanet.com řekl, že “naším cílem je, aby lidé z našich obchodů odcházeli s úsměvem na tváři”.

“Chci, aby po našem autě lidé toužili, nechci jim ho prodávat,” dodal. Obchody Tesla existují proto, aby výjimečnou technologii téhle mladé americké automobilky – a koncept elektromobility jako takový – představily širší veřejnost. “Vzděláváme, neprodáváme. To jsou dvě rozdílné věci,” dodává zkušeně Blankenship.

Právě vzdělávání je v téhle oblasti dost možná to nejdůležitější, protože široká veřejnost stále ještě netuší co to vlastně elektromobily jsou, co dokážou a že jsou dostupné už dnes.

Zdá se, že tahle strategie Tesle vychází. Na autosalonu v Detroitu aktuálně představila prototyp svého příštího vozu – je jím elektrické SUV Model X. Elon Musk, šéf firmy, zároveň na krátké tiskovce řekl, že je čeká tuhá výzva: zajistit, aby automobilka byla poprvé ve své historii zisková.

galerie: Tesla Model S
Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S

“Myslím, že teprve v tom okamžiku se stáváte skutečnou společností,” řekl Musk. “Hanba nám, jestli tohle nezvládneme,” dodal. Očekává, že ziskové čtvrtletí by mohlo přijít spíš ke konci roku 2013. Analytici očekávají, že ve 3. čtvrtletí 2013 vydělá Tesla Motors 6 centů na akcii.

Musk v Detroitu znovu ujistil, že Tesla pracuje na levnějším elektromobilu pro masy, který bude stát mezi $30 000 až $35 000. V současné době nejlevnější verze elektromobilu Tesla Model S začíná na ceně $59 900 před dotacemi (federální $7500, brzy možná zvýšená na $10 000, plus různé státní a regionální – např. v Kalifornii $2500).

19 Comments on “Tesla: nechceme auto lidem prodávat, chceme aby po něm toužili”

  1. Tak u me to funguje i kdyz
    Tak u me to funguje i kdyz jsem cech.Po Tesle touzim od chvile kdy jsem se v unoru 2009 svezl ve Vidni Teslou Roadsterem ale Skodovka nema a nikdy nemelo auto po kterym bych kdy touzil i pres to ze jsem vlastnil superba.A doufam ze tak do peti let budu majitelem nejake Tesly 😉

  2. Ambiciozní Zajímavý
    Ambiciozní Zajímavý slogan .Jestli budou bezporuchové tak žádný slogan potřebovat nebudou.
    V Polsku po vstupu Daewoo do automobilky FSO Polonez udělali facelift vyráběného modelu a použili v reklamách slogan (FSO Polonez důvod být hrdý )stejně jim to nepomohlo lide těm autům
    nevěřili a výroba se zastavila.Škoda se díky důvěře Čechu a Slováků udržela a dnes má slušnou pozici na Světovém trhu.Jen ten Hybrid / elektromobil stále nevyrábí.

      1. Těším se, ale bude to
        Těším se, ale bude to zvláštní schizofrenie. Nejdříve byli proti, teď zase (musí být) pro…

        Očistili by si štít, kdyby tam někdo ve vedení a následně v marketingu vydal prohlášení nebo pojali celkovou strategii, že nejde jen o mus shora, ani o nudný trend, ale že to tak jaksi má být…

    1. Dokud ti „AMATÉŘI“ nebudou
      Dokud ti „AMATÉŘI“ nebudou mít pořádně rozjetou výrobu kdy uspokojí rezervované objednávky a domácí poptávku tak nemá cenu zřizovat další prodejní místa kde by nebylo co nabízet a prodávat. Nemyslíte ?
      Ale napadlo mě že by mohli pustit speciální edici .Prodej by mohl proběhnout systémem internetové aukce .Kdo dá víc ten se stane majitelem.

      1. Tak toho se zatím všichni
        Tak toho se zatím všichni bojí.
        Co kdyby nikdo nekoupil? Nebo co kdyby ten, který anonymně vydražil by nezaplatil? Nebo myslíte veřejnou internetovskou aukci se jmény účastníků?
        Kdyby to bylo tak jednoduché, tak už by všichni prodejci aut takto nabízená auta prodávali. Spíš by ale museli jít na aukce se snižující se cenou. A to se jim samozřejmě nechce. Zkuste si zajít k některému prodejci aut a uvidíte, jakou si můžete z očí do očí domluvit konečnou cenu (sleva po slevě).
        Proč asi všichni prodejci na svých prezentacích mají stejné ceny při dané výbavě?

        1. Tesla se toho bát nemusí.
          Tesla se toho bát nemusí. Předpokládám, že tím myslíte všechny ostatní automobilky. Na rozdíl od běžných spalováků, kde jakmile odjedete od dealera, už auto neprodáte ani za 80% ceny, kterou jste právě zaplatil, tak pro Model S zatím platí, že prodejní cena použitého vozu bez pořadníku je cca 1,4 násobek prodejní ceny nového s čekáním v pořadníku (viz. aukce na Ebay).

        2. Pokut poptávka překračuje
          Pokut poptávka překračuje nabídku tak je tato forma prodeje možná . Kolik znáte automobilek u kterých tato situace nastala? Aukce v Zahraničí probíhají jinak než tady. Musíte složit(vrátnou) kauci o kterou přijdete, když odstoupíte od vydražené sumy.To není jako u nás ČR kdy se domluví několik lidí a zmanipulují průběh celé aukce když několik dražitelů odstoupí ,protože je to nic nestojí.
          Samozřejmě ze každá automobilka má stanovený globální ceník a je na konkrétním prodejci na kolik je ochoten snížit svou marži aby prodal.Jenže kdo by snižoval cenu, když nabízí auto které řidiči chtějí ale počet zájemců je větší než skladové zásoby dokáží uspokojit.Je to v rozporu se základními principy prodeje.Také proto si může TESLA M.dovolit zvýšit prodejní cenu o které se na těchto stránkách psalo. Kolik prodejců je v této pozici popřemýšlejte ?

    1. Pane Dobyvatel. Nechápete
      Pane Dobyvatel. Nechápete smysl věty „nechceme prodávat, chceme aby po něm toužili“. Znamená to, že prodejce nebude používat razantní closery, bude vám dávat věci si odzkoušet aby si ho zákazník koupil sám, prakticky bez vynucování zákazníkovi. Toto používá apple od doby, co je applem a vychází mu to, sám jsem majitelem několika zařízení. Jestli si tento koncept zachovají, budeme mít na trhu nového obrovského hráče.

    2. Ono je velmi nestastne
      Ono je velmi nestastne zvoleny nadpis a ton clanku. Blankership tuto myslienku pravidelne vravi pri rozhovoroch o Tesla stores – ze preco maju nabliskane predajne vo velkych nakupnych centrach a nie klasicke showroomy ak ostatni automobilovi dealeri.
      Blankership tym mysli, ze v ich Tesla obchodoch nechcu auta predavat, ale chcu aby ludia co ich navstivia tuzili to auto mat (presne ako to tu uz niekto pisal – takto to robi aj Apple).

      Nemysli to ako vseobecne motto Tesly. Samozrejme, ze Tesla chce tie auta predavat.

    1. Ale smyslem Tesly není být
      Ale smyslem Tesly není být největší, ale patřit mezi významné hráče. Stejně jako BMW s novou strategií prodeje.

      A další věc je ta, že pro příklad nesmíte brát tak specifický trh, jako je ten náš. Čech je vlastenec a pro něj je Škoda to nejlepší (hyperbolicky řečeno).

Napsat komentář