Poslední setkání akcionářů automobilky Tesla Motors přineslo řadu zajímavých novinek. Přední světový výrobce elektromobilů překvapivě staví dosažení ziskovosti až na konec svého střednědobého plánu. Především chce globálně uvést elektrické auto Tesla Model S a vybudovat síť superdobíječek.
foto: Tesla motors
Elektromobil Tesla Model S právě nyní přichází na americký trh a první kusy již dorazily k zákazníkům. Tohle elektrické auto může mít až 85kWh baterii. A to už je pořádný macek. Dobíjet ho z klasické americké 110V zásuvky není žádná slast.
Tesla chce jen letos prodat tisíce těchto aut, příští rok desetitisíce. Pokud by měla automobilka spoléhat na běžné dobíjení, pravděpodobně by se jí většina lidí vysmála. Elon Musk má ale vše do puntíku promyšlené, jak ostatně částečně odhalil právě na nedávném setkání akcionářů.
Elon Musk: v roce 2013 prodáme 20 000 aut
VIDEO: jak se vyrábí elektromobil Model S
Tesla a SolarCity nabízejí energetickou soběstačnost pro americké domácnosti
Rozpovídal se totiž o tzv. “Supercharger network”, tedy síti superdobíječek. Řekl, že až lidé uvidí co v Tesla Motors připravili, spadne jim čelist. Elon Musk samozřejmě umí přehánět, přesto si dovolíme s napětím očekávat s čím jeho automobilka přijde.
Musk je známým zastáncem solární energie. Jeho společnost SolarCity dodává solární elektrárny po celých USA. Logické spojení v případě dobíjecích stanic pro elektromobily je tedy získávat energii právě ze solárních panelů.
Navíc to ještě utvrdí současné i budoucí majitele elektromobilů značky Tesla v tom, že skutečně přispívají k lepšímu životnímu prostředí. A na to Američané hodně slyší.
Superdobíječky ale nebudou zajímavé jen tím, že mají získávat energii ze slunce. De-facto jisté už dnes je i to, že budou fungovat i jako stanice pro výměnu baterií. Tedy koncept totožný s velkým projektem Better Place, který v současné době buduje podnikatel Shai Agassi v Izraeli, Dánsku, Austrálii, Havaji a dalších zemích.
Zatím není jasné, zda bude možné baterie vyměňovat u všech typů Modelu S a jak vlastně bude výměna probíhat. Vyvstává pak totiž otázka vlastnictví baterie. Bude snad také Tesla Motors, po Renaultu a Daimleru (viz. elektromobil Smart ED 3 generace), nabízet možnost pronájmu baterie? Uvidíme! Trochu nás však překvapuje, že se Tesla rozhodla nenavázat spolupráci právě s Better Place.
Musk a jeho parta se na setkání s akcionáři vyjádřili také k další problematice. Např. zmínili třetí generaci svých vozů. Objem výroby má být ve třetí generaci elektromobilů o řád vyšší než v případě Modelu S. Zjevně tedy má jít o statisíce aut.
Půjde o menší elektrická auta než jsou Model S a Model X, a díky tomu také budou levnější, zhruba o 40 % (tedy někde kolem $30 000). Typově by mělo jít o sedan a crossover.
No to jsem zvedav, treba mi
No to jsem zvedav, treba mi taky spadne celist 🙂 Co se tyce te vymeny baterii, to se mi nejevi jako zivotaschopny koncept, ale tak budu verit Muskovi, snad to ma dobre promyslene. Nedokazu si totiz predstavit ze by se vymenovaly baterie pokud by nebyly pronajimany. Ja bych treba do sveho auta nechtel cizi baterku o ktere nic nevim, kdyz jsem si jiz za svoji baterku zaplatil plnou cenu. S pronajmem je to vsak neco uplne jineho 🙂 Ale obecne plati, ze co neni moje (napr.: jen to pronajimam), k tomu se chovam hur nez jako kdyby to moje bylo… Je to skoda, ale u vetsiny lidi to plati 🙁
A nerekli nahodou taky nejake presnejsi datum uvedeni 3. generace aut? Plati 2015?
btw: pokud se nepletu, tak Musk nema majoritni podil v SolarCity a prijde mi zavadejici psat o ni jako o jeho firme.
Pokud by to fungovalo jako
Pokud by to fungovalo jako předplatné na 10-20let se zárukou, tak proč ne? Současný pronájem je dost drahý. To by mělo cenu v případě, že by hodně zlevnili a už byste nemusel platit za energii zvlášť.
Snáď 85kWh batéria a nie
Snáď 85kWh batéria a nie 85kW.
Samozřejmě, překlep,
Samozřejmě, překlep, opraveno, díky.