Jaguar XE

Jaguar chystá hybridní roadster XE

Jaguar, nyní vlastněný indickou automobilkou Tata Motors, by měl za pár let na autosalonu v Ženevě představit nový dvoumístný sporťák/roadster s označením Jaguar XE. Ten je vývíjen ve spolupráci s Lotusem a podle nejnovějších informací magazínu MotorTrend by se mělo jednat o „zelený sporťák 21. století“. Jedna z verzí totiž dostane jako pohonnou jednotku elektromotor doplněný o tříválcový benzinový motor. Půjde o podobný typ pohonu jako v případě Chevy Volt, tedy auto s rozšířeným dojezdem, kde benzinový motor slouží pouze jako generátor elektřiny. Jaguar chystá na konec roku 2011 stejný typ pohon také pro model XJ, jehož modifikovaný podvozek model XE využije. Je tedy dost možné, že už za dva roky představí hned dva ekologické vozy. Jaguar XE se má stát hlavní konkurencí pro nesmrtelné Porsche 911.

Tata Motors chtějí Tata Nano do USA

Tata Nano chce do Ameriky

O tom, že indická automobilka Tata Motors uvede na evropský trh speciální verzi svého nejlevnějších auta na světě už víme. Nejnovější informace však hovoří o tom, že Tata přemýšlí také o jeho uvedení v zámoří, konkrétně v . Ratan Tata, hlava skupiny Tata, magazínu Financial Times řekl, že těžké časy ekonomické krize přinutily automobilku začít pracovat na americké verzi Nano určené pro export do USA, a to už kolem roku 20112012. Amerika stále je největším automobilovým trhem na světě, ale teprve postupné uvědomování si, že velké žravé kraksny od General Motors nejsou to pravé ořechové údajně přesvědčilo Ratana Tatu, aby se vůbec začal americkým trhem zabývat. V Evropě bude Tata Nano Europa dostupná už příští nebo přespříští rok. Malinké levné auto nebude v Evropě rozhodně tak levné jako v Indii a navíc bude pod tlakem konkurence. To samé platí také pro Ameriku, která se v poledních měsících výrazně otevřela malým a levným automobilům jako je , Hyundai Accent či Nissan Versa. „Tata by musela přesvědčit americké zákazníky, že je nejen spolehlivé a bezpečné, ale že nabízí něco navíc,“ řekl pro FT Joseph Barker, analytik CSM Worldwide. Ratan Tata si je všech těchto obtíží vědom. „Není to nic, co bychom brali na lehkou váhu,“ řekl.

Tata Motors: nejlevnější automobil světa Tata Nano v Bombaji

Tata Nano, nejlevnější auto světa, už se prodává

Indická automobilka Tata Motors uvedla v Bombaji na trh nejlevnější auto světa. Po problémech, které miniaturní automobil Tata Nano stíhaly – především protesty zemědělců proti továrně, se tak konečně splnil sen Ratana Taty, prezidenta společnosti. Obrovské párty u příležitosti uvedení auta na trh se zúčastnilo na 1000 hostů a 100 novinářských týmů. Tata Nano, auto za zhruba 45 000 Kč, se může pochlubit spotřebou asi 5 l benzinu na 100 km při emisích 101 g oxidu uhličitého na 100 km. Auto pohání dvouválec o objemu 624 ccm, váží 580 kg, má výkon 33 koní (max. rychlost 105 km/h) a je dlouhé 3,1 m. První rok hodlá Tata vyrobit asi 50 000 těchto vozů, od dalšího roku pak bude dodávat na trh 350 000 vozů každý rok. Evropská verze Tata Nano (Tata Nano Europa), která bude doplněna o všechny standardní bezpečností prvky a splňovat veškeré standardy, má být uvedena v roce 2010 nebo 2011. Cena ovšem poskočí někam mezi 100 000 až 150 000 Kč.

Tata Nano Europa

Tata Indica – první vážný elektromobil pro Evropu?

Slovo vážný zde patří samozřejmě do uvozovek, protože vážných zájemců je více, hned za se hlásí , ale třeba také . ale letos využila jak mohla. Předně, představila evropskou verzi svého (s přídomkem Europa), který bude splňovat všechny evropské bezpečnostní normy. , šéf Tata Motors, prohlásil, že v bude Tata Nano v prodeji už od 23. března. Zároveň řekl, že zájem o nejlevnější automobil světa je už nyní zřejmý i v dalších rozvojových zemích. Evropská verze automobilu bude dlouhá 3,29 m a široká 1,58 s rozvorem 2,28 m. O pohon se bude starat sportovní tříválec s pětistupňovou automatickou převodovkou a posilovačem. Emise by měly být výrazně pod hodnotou 100 g/km.

Výrazně lepší parametry s ohledem na ekologii má nabídnout Tata Indica Vista EV čili první od Tata. Uveze čtyři lidi, má dostatečný zavazadlový prostor a dojezd až 200 km při zrychlení z 0 na 60 km/h pod 10 sekund. Tata ve svém elektromobilu využívá pokročilé „SuperPolymer“ kanadské společnosti Electrovaya a taktéž kanadský elektromotor od TM4. Už teď testuje vozy v , nedávno koupila 50% ve společnosti Miljø Greeland/Innovasjon, která jí pomáhá s jejich vývojem. Tata Indica EV se v Norsku začne prodávat už během letošního září, postupně by se pak měla dostat i do a zbytku . Prodávat se bude také v , kde vláda brzy hodlá zavést zvýhodnění pro ekologické automobily.
Tata Indica Vista EV

Auto na vzduch - AirPod

Ženeva: AirPod neboli auto na vzduch

Auto na vzduch aktuálně rozvířilo mediální vody nejen v ČR. Objevilo se v televizi, píše se o něm v novinách, a to především díky aktuálnímu představení na Ženevském autosalonu. Magazín Hybrid.cz sleduje vývoj projektu společnosti MDI už delší dobu, za kterou se zde v diskusních fórech stačily rozhořet plamenné diskuse o tom, zda je projekt nově pojmenovaný AirPod vůbec životaschopný a jak moc je vlastně ekologický. V Ženevě prohlásil mluvčí MDI Sebastien Braud, že AirPod dokáže ujet až 220 km na 175litrovou nádrž stlačeného vzduchu. Pro „dotankování“ prázdné nádrže stačí auto na vzduch na osm hodin zapojit do zásuvky, případně dojet ke speciální „vzdušné benzince“, kde celý proces zabere pouhé dvě minuty. Už dříve jsme informovali, že o tuto technologii má zájem i indická automobilka Tata Motors, zkoušky proběhnou také u aerolinek Air France a KLM v Paříži a Amsterdamu už během května. Na Novém Zélandu se auto má začít pronajímat už koncem letošního roku. AirPod celkem uveze tři osoby, dvě místa pro pasažéry lze proměnit v zavazadlový prostor. Jedinečné autíčko by se mělo začít prodávat zhruba za 6000 euro, tedy asi 180 000 Kč. Už dnes také MDI připravuje další verzi auta na vzduch, a to se čtyřmi koly namísto tří. Půjde o kabriolet OneFlowAIR cabrio. Do budoucna pak hodlá MDI rozšířit nabídku na celou řadu automobilů, například malé městské vozítko MiniFlowAir, CityFlowAir nebo víceúčelový MultiFlowAir. Více na oficiálních stránkách.
Auto na vzduch - AirPod

Tata Nano - Stop & Start

Tata Nano bude mít Stop & Start

Magazín HybridCars přináší zprávu o tom, že indická automobilka Tata Motors nabídne svůj problémy stíhaný nejlevnější vůz světa Tata Nano také jako „mikro-hybrid“. Informovala o tom údajně indická ekonomická televizní stanice. Tato mikro-hybridní technologie však spočívá pouze v tom, že auto dostane Stop & Start, čili možnost téměř okamžitého zapnutí motoru. To má znamenat snížení už tak nízké spotřeby ještě o dalších 5 až 10%, na druhou stranu také zdražení nejlevnějšího auta světa o 4000 až 6000 rupií (několik tisíc korun). Technologii má údajně dodat německá společnost Bosch, která už pro Nano dodává brzdy a nádrže. Co je ale na téhle zprávě možná zajímavější, indická televizní stanice tvrdí, že Stop & Start verze Tata Nano se přidá k té klasické a elektrické. Tata Nano jako elektromobil tedy vypadá zase o něco nadějněji. Avšak prvním modelem, který Start & Stop technologii získá, bude Tata Indica, větší model, jehož elektrická verze je také v přípravě. Navíc, výroba samotných vůz Tata Nano ještě vůbec nezačala, protože automobilka Tata má dlouhodobé problémy s umístěním své továrny.

Tata Motors chce auta na zemní plyn

Australská společnost Advanced Engine Components (ACE) uzavřela s indickou automobilkou Tata Motors dohodu o tom, že se možná domluví na společné desetileté spolupráci v oblasti systému pohonu na stlačený zemní plyn (CNG). ACE by měla navrhnout, vyvinout a otestovat čtyř- a šestiválcové motory Tata Motors na zemní plyn, včetně následné certifikace na normu Euro IV. Hotovo by mělo být do listopadu 2009 s tím, že Tata by chtěla vypustit nové automobily s pohonem na plyn už během prosince 2009. Což dobře koliduje s tím, že Indie chce, aby všechny nové trucky a autobusy hromadné dopravy v jedenácti největších městech země splňovaly normu Euro 4 do 1. dubna 2010.

Tata Nano

Tata našla prostor, CNG a EV v plánu

Po nepříjemnostech spojených se stavbou nové továrny pro model Tata Nano si může Ratan Tata konečně oddechnout. Po přesunu z Bengálska totiž sehnal 445 hektarů potřebných pro stavbu rozsáhlého komplexu, který má produkovat od 250 do 500 tisíc aut ročně. První vůz sice nesjede z výrobní linky tento měsíc, jak bylo původně v plánu, březnový termín zní však také ambiciózně. Zajímavá je zejména suktečnost, že se zmínil o vývoji pohonných jednotek na zemní plyn a elektřinu.

Tata přesunuje výrobu nejlevnějšího auta Tata Nano

Indická automobilka Tata se po rozsáhlých prostestech rozhodla přesunout výrobu Tata Nano, nejlevnějšího automobilu na světě. Továrna v Západním Bengálsku a tamní podmínky obecně byly podle ředitele automobilky Ratana Taty nevyhovují a nešlo už déle váhat. Tata Nano představuje malý městský automobil, kterému rychle roste konkurence a pokud nezačne automobilka rychle vyrábět, mohla by ztratit náskok, který si představením Nano vybudovala. Přesto zatím není jasné, kde se vlastně automobily budou vyrábět.

Tata Indica

Tata Motors odhaluje elektromobily Ace a Indica

Potvrzují se tak informace z nedávné doby, kdy indická automobilka Tata Motors ohlásila spolupráci s automobilkou Chrysler na přípravě svých prvních elektromobilů. Jedná se o užitkový model Tata Ace a osobní automobil Tata Indica. Oba by měly být vybaveny li-ion bateriemi, které byly vyvinuty v rámci výzkumné laboratoře Tata Motors v Británii ve spolupráci s norskou společností zabývající se alternativními palivy. Elektromobil Tata Indica půjde do prodeje nejprve v Norsku, a to už příští rok. „Norsko má potřebnou infrastrukturu pro elektromobily, kterou Indie postrádá,“ řekl Ravi Kant, prezident společnosti Tata Motors. Plné nabití vozu zabere asi osm hodin, elektromobil pak ujede 175 – 200 km. Za další dva roky, tj. zhruba v letech 2010-2011, by měla být elektrická Indica uvedena také v Indii. V Norsku by měl mezitím přijít na trh také Think City a dost možná i další. Konkurenční prostředí bude doufejme tlačit na snižování cen a především zajistí expanzi také na další trhy.

Tata Motors - Tata Nano a Ratan Tata

Budoucnost Tata Nano ohrožena?

Automobilka Tata Motors, součást indického průmyslového gigantu Tata, se dostala do potíží se svou novou továrnou na nejlevnější automobil světa Tata Nano. Továrna stojí ve státu Západní Bengálsko, který je součátí Indie. Nicméně v posledních dnech továrnu sužují protesty zemědělců, jejichž půda byla automobilkou vyvlastněna. Začaly násilné protesty i blokáda továrny, ze které bylo policií vyvedeno na 3600 pracovníků. Ratan Tata, hlava automobilky, je žádán o navrácení půdy. Jenže s protestujícími nemá slitování. „Znepokojuje nás násilí, kvůli kterému se musíme obávat o bezpečnost svých zaměstnanců, zařízení a investic,“ prohlásil podle magazínu Aktuálně. Údajně už nyní uvažuje o přesunu továrny, která stála 350 mil. dolarů, do jiného státu. „Plán na přesun výrobu do jiného státu se již rýsuje,“ dodal Tata. Odborníci říkají, že jakkoliv tento proces dopadne, Tata Nano tím jedině utrpí. Znamená to zdržení výroby, přičemž mezitím se na trh mohou nahrnout další výrobci se svými super-levnými modely.

Tata Indica

Indická Tata ohlašuje svůj první elektromobil!

Indická automobilka Tata Motors ohlásila vývoj nového elektromobilu. Proti očekávání nebude založen na modelu Tata Nano, nejlevnějším automobilu na světě, nýbrž na prověřeném modelu Tata Indica. Podle některých zdrojů „…Tata v současné době pracuje na pěti typech elektromobilů postavených na modelu Indica.“ Údajně jsou vybaveny li-ion bateriemi a poskytují dojezd až 200 km. Co je na tom všem možná nejzajímavější, Tata Motors vyvíjejí a stavějí svůj první elektromobil v Norsku. Že by nějaká spojitost s firmou Think Global, která v současné době úspěšně táhne Evropou se svým elektromobilem Think City? Kromě toho v Norsku působí ještě automobilka Kewet, která se také soustředí na elektromobily a je všeobecně známo, že právě Seveřané jsou nejvíce nakloněni ekologickým alternativám. Navíc je tamní klima vynikající pro testování elektromobilů v extrémních podmínkách. Ratan Tata, ředitel společnosti Tata Motors, řekl, že elektromobil by měl být k dispozici do konce tohoto finančního roku. Bude samozřejmě určen především pro provoz ve městě a podle Ratana Taty je součástí většího projektu vývoje ekologických automobilů. Chystá tedy Indie v čele s konglomerátem Tata velkou ekologickou ofenzívu? Kromě osobního automobilu dnes Tata Motors pracují také na užitkovém elektromobilu Tata Ace pro americké a evropské trhy, a to společně s Chryslerem.

Tata Ace - elektromobil?

Tata a Chrysler společně vyrobí levný užitkový elektromobil?

Magazín Auto Observer přináší zajímavou spekulaci o tom, že indická společnost a americký by mohli společně vyvíjet malý, levný užitkový pod značkou . Ten by měl vycházet ze současného modelu Tata Ace. Ace by se měl vyrábět v , ale být osazen motorem teprve v USA, přičemž cena by se měla pohybovat kolem 5000 dolarů (při dnešním kurzu asi 75 000 Kč). Otázkou je, co by za takovou cenu zákazníci dostali – dojezd maximálně pár desítek kilometrů a max. rychlost 55 km/h? Tata dnes vyrábí nejlevnější osobní automobil na světě , o jehož elektrické verzi už se také spekuluje. Tak proč k tomu nemít ještě nejlevnější elektrický náklaďáček.