traktor New Holland NH2 na palivové články vodík

New Holland představí traktor na vodík

Italské automobilky Iveco a Fiat jsou známy především díky výrobě osobních, případně nákladních automobilů. Kromě toho se ale zabývají také výrobou traktorů. Traktory představují okrajovou, ale důležitou součást jejich nabídky. V Paříži na mezinárodním zemědělském veletrhu SIMA Innovation Awards 2009 odhalí společnost New Holland, spadající právě pod Fiat, nový traktor NH2 poháněný , resp. . NH2 má vycházet z oblíbeného modelu T6000, ovšem interní je nahrazen elektromotorem, lithium-iontovými bateriemi a vodíkovými palivovými články. Výkon traktoru je 120 koní a zvládne všechno, co starší model T6000. New Holland vidí traktory jako přirozeného „partnera“ vodíkové technologie. Palivové články totiž mohou být znovu naplněny na centrální doplňovací stanici na farmách, které si mohou vodík vyrábět samy např. srkze , nebo z biomasy a skladovat jej v podzemních tancích. Zemědělci jsou vůbec z hlediska energetické nezávislosti jednou z nejsnáze přizpůsobitelných skupin a traktor na vodík je v tom jen dalším krokem.

SEAT instaluje na střechy solární panely

Španělská automobilka patřící pod koncern instaluje na střechy své továrny ve městě Martorell . To by mělo „ušetřit“ asi 11 700 tun CO2 ročně. Celkový výkon panelů je 8,5 MW, ročně vyprodukují 11,2 GWh . Postupně panely zaberou plochu až 206,000 m2. V nedaleké továrně El Prat de Llobregat instaloval nedávno také . vláda totiž momentálně poskytuje na podobné akce úlevy.

Ekologický létající vlak z Japonska

jsou něco, o čem si u nás můžeme nechat jenom zdát. Shinkanzen v Japonsku nebo francouzské TGV už ale léta (víceméně) spolehlivě fungují, a tak mají tamní technici čas na vymýšlení nejrůznějších vylepšení. Problémem vysokorychlostních vlaků je obrovská spotřeba elektřiny. Tato energie samozřejmě obvykle nepochází z obnovitelných zdrojů, a tak vědci na univerzitě Tohoku v Japonsku přišli se zajímavým novým nápadem. Využívají aerodynamických zákonů k tomu aby omezili tření mezi vlakem a povrchem, a tak dosáhli výrazného snížení nároků na energii. Prototyp vážící 400 kg zatím dokáže dosáhnout rychlosti 150 km/h. V určité rychlosti se vytvoří odlišný tlak nad a pod vlakem, takže je vlak nadnášen. Tomuto efektu se naopak snaží zabránit například výrobci sportovních automobilů. Co je ale na novém japonském projektu nejzajímavější – využívá elektrickou energii produkovanou z větrných a solárních elektráren budovaných podél trati.

Portugalsko chce ekologickou energii

Potom co Švédsko oznámilo, že chce přejít kompletně na obnovitelné zdroje a ekologická paliva do roku 2020 už nezní nový záměř portugalské vlády zas tak odvážně, přesto je chvályhodný.
vláda oznámila, že do tří let chce získávat 45% procent z obnobitelných zdrojů jako jsou větrné, solární a přílivové elektrárny. Navíc hodlá prosadit záměr, aby 10% veškerých paliv byla biopaliva.

Švédsko chce zcela opustit fosilní paliva

Švédská vláda, spotřebitelé i společnosti vyjádřili podporu úsilí zbavit se do roku 2020 závislosti na . Už dnes pochází více než 26% energie z (průměr je dnes 6%). Ponejvíce z vodních a , případně a . Švédsko chce nově zavést daňová opatření, která zvýhodní energii z i nové druhy paliv. Kromě toho automobilka oznámila, že hodlá být prvním velkým podnikem, který nebude produkovat žádné emise. A to už do konce tohoto roku. Jde o vskutku odvážný plán, avšak je otázkou do jaké míry se jej podaří uskutečnit a zda vůbec bude mít požadovaný účinek.

Honda bude vyrábět solární panely

Automobilka Honda Motor Company vytvořila sesterskou společnost Honda Soltec Co. Ltd., která se bude zabývat výrobou . Její sídlo je v továrně Kumamoto v japonském městě Kikuchi-gun. Výstavba továrny začala už toto září a hotová bude příští podzim. Produkční kapacita je 27,5 megawattu ročně. svou novou továrnu prezentuje jako cestu k redukci emisí CO2 nejen pomocí limitů na výfukové plyny, ale také skrze vývoj energetických technologií přívětivých pro . Dočkáme se tedy jednoho dne v každém autě od automobilky Honda , který bude bude dodávat další energii?