Craig Venter

Craig Venter slibuje ropu z mořských řas

Známý kontroverzní vědec a především byznysmen Craig Venter se spolčil se společností ExxonMobil, jedním z největších světových producentů a zpracovatelů ropy. Co mají za lubem? Nic menšího než zcela proměnit světový trh s ropou. Venter, mimo jiné také veterán z Vietnamské války, je známý svým zájmem o výzkum genomu. A nejen lidského. Momentálně se snaží seč může vytvořit s pomocí mořských řas syntetický organismus, který umožní výrobu ropy přírodní cestou.

Tedy, zas tak jednoduché to není. Mořské řasy patří dnes k nejslibnějším rostlinám budoucnosti. Venter se jich už v roce 2005, kdy založil společnost Synthetic Genomics, chytil proto, že teoreticky by od nich odvozené mikroorganismy mohly umožnit levnou a masovou výrobu biopaliv.  

Šéf Daimleru: auta na vodík nejsou ekonomicky schůdná

Španělské hospodářské noviny El Economista uskutečnily rozhovor se šéfem koncernu Daimler Dieterem Zetsche. Tenhle pán přišel do výzkumného oddělení firmy Mercedes-Benz už v roce 1976 a od té doby se dral nahoru. V roce 2006 ho magazín Time jmenoval mezi 100 nejvlivnějších osobností světa. Rozhovor se točil především kolem současné ekonomické krize a reakce automobilky, přišla samozřejmě řeč i na alternativní paliva. „Ropa dojde a je stále větší tlak na to otevřít si nové cesty do budoucna,“ řekl mimo jiné Zetsche. „Náš prototyp F600 jasně ukazuje, že palivové články mají budoucnost, ale není to řešení ekonomicky ani průmyslově dostupné v krátkodobém hledisku,“ komentoval současnou situaci kolem aut na vodík. Odkázal na spoustu nových technologií, které koncern vyvíjí – DiesOtto komprese, hybridy řady Mercedes-Benz S a na rok 2010 chystané dieselové hybridy BluetecHybrid. Ty budou nejspíš prvními diesel-elektrickými vozidly na světě – půjde o model C 300 CDI BlueTec Hybrid s výkonem 204 koní a spotřebou 4,6 l/100 km při emisích 122 g na km. Dalším modelem bude BluetecHybrid S 400 CDI s V6 motorem o výkonu 245 koní a spotřebou 5,8 l/100 km při emisích 154 g/km. Kromě toho firma pracuje tako na nových bateriích pro elektromobil Smart ForTwo Coupé, který bude možné dobíjet doma ze zásuvky.

Španělsko - elektromobily zde čeká velký rozvoj

Španělsko chce mít na silnicích 1 milion elektromobilů do roku 2014

ohlásilo záměr mít do roku 2014 na silnicích až 1 milion . Vláda premiéra Zapatery to počítá jako součást velkého plánu na energií a celkové zvýšení energetické efektivity země. Španělský ministr průmyslu, obchodu a turismu Miguel Sebastian řekl, že plán by měl být schválen již během následujících dní a následně rozjížděn už od letošního roku. „Elektromobily jsou budoucnost a hlavní činitel nové průmyslové revoluce,“ řekl Sebastian. Španělsko se touto iniciativou, na kterou hodlá vyčlenit až 245 milionů euro (zatím není jasné na co – zda na , , podporu pro výrobce či jiné incentivy), snaží podobně jako další země snížit svou závislost na drahé ropě. Kromě toho se dnes ve Španělsku také začíná ve velkém využívat solární energie v . Mimochodem, plány na rapidní rozvoj elektromobilismu už ohlásilo také , , a další země.

Barack Obama chce snížit závislost na ropě

Podobně jako nedávno americký miliardář T. Boone Pickens, i nadějný prezidentský kandidát Barack Obama nyní představil svůj energetický plán „New Energy for America“. Demokratický kandidát počítá, že během deseti let by se investovalo 150 mld. dolarů, přičemž by vzniklo až pět milionů nových pracovních míst a významně by se snížila závislost USA na ropě ze Středního východu a problematické Venezuely. Obama počítá s půjčkami pro automobilky na vývoj nových typů hybridních automobilů, především plug-in hybridů. Už v roce 2015 by mělo být k prodeji 1 milion těchto vozů. Zároveň chce závést výraznější daňové úlevy až 7000 dolarů pro koncové zákazníky. A kromě toho prodat 70 mil. barelů z amerických strategických zásob benzinu a závést přísnější standardy automobilové spotřeby. Také počítá s podporou biopaliv a snížením emisí CO2 v případě producentů paliv a významnou modernizací továren směrem ke snížení ekologické zátěže. V neposlední řadě chce také, aby do roku 2012 byla polovina všech automobilů pořízených federální vládou plug-in hybridy.

Mercedes-Benz F700

Mercedes se chce zbavit benzínu i nafty do sedmi let

Mercedes to nejspíš s přechodem na alternativní paliva myslí doopravdy vážně. Nejen, že před časem představil první hybrid vybavený li-ion bateriemi, ale nyní se navíc spekuluje také o luxusním elektromobilu. Podle rozsáhlého článku britského bulvárního deníku The Sun se německý Mercedes chce kompletně zbavit závislosti na ropě už do sedmi let. Do roku 2014 hodlá do této oblasti investovat v přepočtu sedm miliard liber. Ale začíná už teď. Například modely řady A a B, které přijdou na trh letos v říjnu, budou vybaveny Stop & Start technologií, která by měla ušetřit při pohybu po městě až devět procent paliva. Smart ve verzi diesel (Smart Cdi) je připraven pro Británii na únor 2009 s emisemi pouze 88 g/km. Dalším krokem pak bude vypuštění plně elektrického Smartu. Po Londýně už jich dnes jezdí ve zkušebním provozu asi stovka a na trhu mají být během roku 2010. Perlička nakonec: Dr. Herbert Kohler, zodpovědný za pokročilý vývoj v automobilce Mercedes, podle deníku Sun věří, že do roku 2015 už minimálně ve městech bude většina automobilů jezdit na alternativní paliva.

alternativní paliva v USA

V USA prodáno 1,8 mil. aut na alternativní paliva

Podle výsledků americké Aliance automobilových výrobků, které byly aktuálně oznámeny skrze internetové stránky www.discoveralternatives.com, se v roce 2007 jen v USA prodalo 1,8 mil. vozidel využívajících nějakou formu alternativního paliva, počítaje v to hybridy, flex-fuel i v USA se teprve rozmáhající diesely. To je proti roku 2006 nárůst o 250 000 kusů a v roce 2008 už má tento počet překročit 2 miliony automobilů. V USA je přitom v prodeji přes 70 modelů s alternativním typem pohonu a v letošním roce jich desítky přibudou. Problémy s rozšiřováním alternativ jsou prozatím v USA například ve vysoké ceně dieselů a nedostatku čerpacích stanic na E85 (bioethanol). Spojené státy výrazně snižují svou závislost na ropě nejen v oblasti automobilové dopravy, ale také energetiky. V zemi rostou celé lány a .

Kanada – nová ropná velmoc?

Zajímavý článek geologa a esejisty Václava Cílka z víkendového vydání MF Dnes upozorňuje, že Kanada se může stát novou ropnou velmocí. Kanadské asfaltové písky představují druhé největší ropné pole světa. Již dnes v Kanadě vyjednávají zástupci USA, Číny a dalších zemí, kteří si chtějí k bohatým nalezištím zajistit přístup. Kanada má dnes údajně „polehlivě ověřené“ zásoby 174 miliard barelů ropy. Přitom ale množství energie potřebné na její vytěžení je obrovské, a ekonomická efektivita je tak velmi diskutabilní. Těžba by navíc znamenala obrovský zásah do životního prostředí, protože ropné písky pokrývají velmi rozlehlou oblast provincie Alberta.

Ceny benzinu: rekordní pokles

Barel ropy je na jeden a půl ročním minimu, stojí pod 50 dolarů, a benzin proto výrazně zlevňuje. V České republice se k tomu navíc přidává silná koruna a mírná zima, takže Natural je možné sehnat i pod 27 korun. Přitom ještě v létě stál přes 32 korun.

Volkswagen se chce zbavit ropy

Německá automobilka Volkswagen vydala plán vývoje pohonu svých automobilů pro následující dekádu. Cílem je zcela se zbavit závislosti na ropě. Fosilní paliva nicméně v krátko- a střednědobém výhledu zůstanou i nadále hlavním zdrojem energie, takže je nutné je využít co nejšetrněji. K tomu mají automobilce Volkswagen pomoci nové technologie přímého vstřikování benzínu (TSI), turbo-diesely (TDI) a dvojité převodovky (DSG). Tyto moderní spalovací motory budou také kombinovány s elektrickými motory v nových hybridních automobilech. Dieselové motory budou navíc vylepšeny o technologii BlueTec licencovanou od značky Mercedes.