Vesmírná raketa SLS: k Měsíci, Marsu a dále
Americká NASA schválila vývoj nejdůležitější části nové americké „superrakety“ SLS (Space Launch System) – základního stupně. Pokud půjde vše podle plánu, prvního letu rakety SLS se dočkáme v roce 2017.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Americká NASA schválila vývoj nejdůležitější části nové americké „superrakety“ SLS (Space Launch System) – základního stupně. Pokud půjde vše podle plánu, prvního letu rakety SLS se dočkáme v roce 2017.
Již v roce 2025 bychom se mohli dočkat nového nástupce legendárních nadzvukových letounů Concorde. Na projektu intenzivně pracuje NASA, která v aerodynamickém tunelu hledá nejlepší uspořádaní budoucího letounu.
Elektřina nemusí pohánět jen auta nebo letadla, ale třeba i satelity na oběžná dráze Země. Americká NASA v současné době na Mezinárodní vesmírné stanici ISS testuje nový elektromagneticky pohonný systém RINGS. Ten umožní satelitům pohybovat se po oběžné dráze Země.
K Marsu poletí lidé v hybridu. Tak si alespoň budoucnost vesmírné dopravy představuje NASA. Aktuálně dokončila testování nového typu pohonu. Iontový motor běžel nepřetržitě pět a půl roku.
Průzkum blízkého i vzdálenějšího vesmíru nabírá v posledních letech znovu na obrátkách. Částečně je to i dílem stále pokročilejších technologií. NASA se znovu chystá také na Měsíc. Chce tam vyslat unikátní vozidlo nazvané ATHLETE. Jde o autonomního robota poháněného vodíkem.
Nejdražší elektromobil historie je lunární bugina neboli Moon Rover. Shodou okolností se právě nedávno na YouTube objevilo nové video v HD kvalitě z výpravy Apollo 16, kde se LRV prohání po měsíčním povrchu. Nemůžeme nesdílet.
Který je ten nejdražší elektromobil co byl kdy vyroben? Překvapivě to není Rimac Concept_One, elektrický supersport za milion dolarů. Ani žádné jiné soudobé auto. Nejdražší elektromobil historie vyrobila firma Boeing v roce 1971. Šlo o měsíční vozítko Lunar Rover, které využívali kosmonauti programu Apollo.
Stirlingův motor, dvě staletí starý vynález, se možná dočká překvapivého využití. Vědci z Americké národní výzkumné laboratoře Los Alamos jej plánují využít k pohonu vesmírných sond v kombinaci s jaderným reaktorem.
Hybridní pohon se zdaleka neomezuje pouze na svět automobilového průmyslu nebo pozemní dopravy obecně. NASA aktuálně zkoumá možnosti využití hybridního chemicko-solárně-elektrického pohonu pro průzkum Měsíce, Marsu a asteroidů.