Ve Spojených státech v rámci programu CCDev vyvíjí několik společností nové vesmírné lodě. Jednou ze společností je i Boeing, která nabízí řešení v podobě kosmické „kapsle“ CST-100 (Crew Space Transportation-100). Loď je nabízena jak státním, tak i soukromým organizacím.
foto: Boeing
Program CCDev organizačně a finančně zaštiťuje americká vesmírná agentura NASA. Cílem je akcelerovat a podpořit vývoj soukromých vesmírných lodí.
Připomeňme, že NASA již staví vlastní kosmickou loď MPCV (Multi-Purpose Crew Vehicle), dříve známou jako Orion. Robustní MPCV poslouží k cestám do hlubokého kosmu.
Zde již loď nechrání magnetické pole Země a je vystavená radiačnímu zářením, především ze Slunce. Naopak lodě CCDev jsou určené pro lety na bezpečnou nízkou oběžnou dráhu Země.
V současné době NASA poskytla finance pro další fázi programu CCDev čtyřem společnostem. První je Blue Origin s kosmickou lodí Blue Origin New Shepard, druhou Sierra Nevada Corporation s miniraketoplánem Dream Chaser, třetí SpaceX podnikatele Elona Muska s lodí Dragon a čtvrtou je právě Boeing s CTS-100.
foto: Boeing
Dnes si představíme poslední z nich. CST-100 je o něco menší než MPCV, ale větší, než byl například velitelský modul měsiční lodi Apollo. Na orbitu dokáže dostat až sedm kosmonautů.
U vesmírné stanice je loď schopna dokovat až 210 dní. To je podstatný rozdíl od raketoplánů Space Shuttle, které mohly dokovat pouze 12 dní. CST-100 poslouží pro dopravu lidí a materiálu na a z vesmírné stanice, nebo jako záchranný modul. První let CST-100 je naplánován na rok 2015 nebo 2016.
Vesmírná loď CST-100 však nemusí sloužit jen státním institucím. Před několika dny Boeing představil upravenou verzi CST-100 pro vesmírné tursity. Do “zájezdové” CST-100 se vyjde údajně až 10 lidí.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
RINGS – elektromagnetický pohon pro vesmírné satelity budoucnost
Slingatron – elektrický prak pro dopravu do vesmíru
NASA testovala nový typ iontového pohonu. Motor běžel 5 let nepřetržitě
Boeing při vývoji turistické vesmírné lodi úzce spolupracuje s firmou Bigelow Aerospace. Již brzy se můžeme dočkat na oběžné dráze nafukovacích vesmírných hotelů Bigelow Aerospace, na které bude vesmírné turisty vozit loď CST-100.
Jakou vesmírnou lodí nakonec budou létat kosmonuti NASA na nízkou oběžnou dráhu se dozvíme v srpnu, kdy NASA vybere jednoho nebo dva (podle financí) finalisty. Konec programu CCDev a uzavžení kontraktu mezi NASA a vítěznou společností se plánuje na rok 2017.
Nevíte, zda a případně
Nevíte, zda a případně jaká bude třeba k té vesmírné lodi CST-100 nosná raketa pro část cesty na oběžnou dráhu? Bude zamýšlena jako kompatibilní s více typy nosných raket? Jaké její raketové motory budou používat palivo?