Elektrické skútry: Movito

Movito – skládací elektroskútr od NASA

Americký úřad pro letectví a kosmonautiku () to nedávno dal dohromady se softwarovou společností SolidWorks a společně vyhlásili soutěž „Vytvořte design budoucnosti“. V šesti kategoriích – spotřebitel, stroje, medicína, bezpečnost, udržitelnost a doprava se zúčastnily desítky projektů mladých návrhářů. Tai Chiem navrhl unikátní Movito. Sám tvůrce jej popisuje jako „šik, mladý a elegantní.“

Co je na něm skutečně jedinečné nejsou ani tak australské in-wheel elektromotory CSIRO (zabudované přímo v kolech), nýbrž možnost přestavět jej na dvoumístný . Resp. přestavět dva skútry Movito na jeden dvoumístný elektromobil. Samozřejmě, že jde o pouhou designérskou fantazii. Využití modulárního principu však není nezajímavé a naopak vyvolává v mysli další zajímavé otázky. Uhlíková vlákna se postarají o pevnost, lithium-iontové baterie o šťávu. Chceme vyzkoušet nějaký prototyp!
Elektrické skútry: Movito

Twill

Twill – osobní auto na dvou kolech

Americký ústav pro letectví a kosmonautiku NASA už nějakou tu dobu každoročně pořádá soutěž „Create the Future“ (Vytvořte budoucnost). Soutěží se v několika kategoriích a jednou z nich je také doprava. Právě do ní přihlásil Chris Tacklind, prezident kalifornské společnosti Twill Tech, svůj vynález. Jedná se o malinké osobní vozítko přezdívané prostě Twill „Wicked“ („podivnost“). Vypadá jako malá kapsle na dvou kolech, je velmi lehký a vyžaduje mnohokrát menší baterii než klasické osobní automobily. Kupříkladu energii na 45km dlouhý výlet vyrobíte s pomocí o rozměrech 2 m x 2,5 m, případně dobijete ze zásuvky, do které lze Twill připojit (za jak dlouho, to se bohužel v informačních materiálech nepíše). A jak dosahuje tohle prapodivné vozítko stability? Pomocí senzorů a počítačem řízeného vyrovnávání, které velmi jemnými korekcemi udržuje stabilitu vozítka podobně jako jezdec v případě jízdního kola nebo motorky. Maximální rychlost Twillu je 135 km/h, zrychlení z nuly na sto zvládne během šesti sekund. Vozítko samozřejmě nemá spalovací motor nebo mechanické brzdy, vše obstarává elektromotor a elektrické brzdy. Namísto volantu slouží dotykové ovládání. Samozřejmě, že každého nejspíš napadne – jak nebezpečné asi je prohánět se v téhle kapsli rychlostí 120 km/h předtím, než to do něčeho naboříte? Zde tvůrci slibují maximální ochranu, a to díky faktu, že kabina je vyrobena z karbonových vláken a polykarbonátů. Sedadlo je podobné tomu, které využívá NASA, navíc jsou na místě airbagy a další ochranné prvky, jako například polystyrenová pěna chránící celé tělo řidiče.

Létající auto

Soutěž o létající auto

NASA, americký Úřad pro letectví a kosmonautiku, sponzoruje dvěma miliony dolarů soutěž o nejlepší létající auto (PAV).
NASA předpokládá, že v budoucnosti bude až 50% osobní dopravy zajišťováno právě osobními létajícími stroji. Budou rychlé, bezpečné, výkonné, šetrné k životnímu prostředí a levné. A právě o zkonstruování takového PAV jde i v nové soutěži. Například už v roce 2009 se očekává dostupnost holandského létajícího automobilu PAL-V (Personal Air and Land Vehicle). Jedná se o luxusní trojkolku, které je schopná také létání, jako palivo slouží biodiesel. Podrobnější informace o PAL-V přineseme v nejbližších dnech.