Volvo přechází u námořní dopravy na obnovitelná paliva
Každoročně přepraví nákladní lodě napříč světovými oceány desítky tisíc kontejnerů s materiálem určeným pro výrobu v továrnách společnosti Volvo Cars.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Každoročně přepraví nákladní lodě napříč světovými oceány desítky tisíc kontejnerů s materiálem určeným pro výrobu v továrnách společnosti Volvo Cars.
Uhlídat kontejner naplněný zbožím, aby doputoval lodí nepoškozený na určené místo, je v současné době náročný úkol. Důvodem je, mimo …
Již za několik let mohou oceány brázdit velké robotické nákladní lodě. V žádném případě nejde o technologickou sci-fi. Příkladem nechť je evropský projekt MUNIN , který zcela seriozně rozpracovává myšlenku robotické lodní dopravy.
Firma Rolls-Royce a finská výzkumná organizace VTT představily v rámci programu UXUS (User eXperience and Usability in complex Systems) svou vizi lodní dopravy v roce 2025. Kapitáni budoucích lodí dostanou k dispozici high-tech pracoviště s obřími displeji, včetně průhledných displejů zabudovaných do oken můstku.
Norsko je země elektromobilům zaslíbená. A nejen elektrickým autům. Společně s norskou loděnicí Fjellstrand připravuje Siemens světově první elektrický trajekt. Osmdesátimetrová loď dokáže převézt až 360 pasažérů a 120 aut.
Nákladní lodní doprava patří mezi největší znečišťovatele – ovzduší, ale i moří jako takových. Jako lodní palivo se dnes používá ta nejméně kvalitně zpracovaná ropa. Budoucnost je ale možná ve zkapalněném zemním plynu (LNG).
Zní to jako dokonalý protimluv: ropný tanker převážející dva miliony barelů ropy, který je poháněn čistou energií slunce a větru. Ale přesně s tímhle nápadem přišel Richard Saufer, námořní architekt, který se dlouhodobě zabývá návrhem a vývojem šetrných plavidel.
Obrovské nákladní lodě patří mezi stroje, které mají na svědomí zdaleka největší znečištění ovzduší i oceánů. Automobilka Toyota se snaží budovat pověst za všech okolností šetrné společnosti. Vylepšuje své továrny, ale i nákladní lodě kterými přepravuje svá auta.
Takřka neuvěřitelně zní zpráva z posledních dní o tom, že podle jistého výzkumu by mohlo 15 největších nákladních (kontejnerových) lodí světa vypouštět stejné znečištění, jako všech 760 milionů automobilů na silnicích. Je to dáno jednak velikostí motorů, téměř nepřetržitým chodem a především významně nižší kvalitou spalované nafty. Ta pro lodní motory obsahuje až 2000x větší množství síry než nafta pro auta. Například auto, které ročně ujede 15 000 km, vypustí za tu dobu do ovzduší zhruba 101 gramů oxidů síry. Dieselový lodní motor za tu dobu emituje až 5200 tun těchto látek.
Na orgány Spojených národů a Evropské unie je proto podle listu Guradian vyvíjen nátlak aby se začaly emisemi z lodní dopravy zabývat. Spojené státy americké například rozhodly podél celého svého pobřeží zavést nízkoemisní zónu v dosahu 230 mil (370 km) od pevniny. Podobný krok je očekáván od Kanady. Podle dalších studií jsou emise z lodí zodpovědné za desítky tisíc úmrtí a miliardové náklady pro zdravotnictví. Emise z lodní dopravy se začaly rapidním tempem zvyšovat v posledních 15 letech s růstem globálního obchodu a zejména vzestupem Číny. Zajímavý pohled na historii růstu nákladní lodí najdete na webu globalsecurity.org (anglicky).
Pár čísel pro zajímavost na závěr: největší nákladní lodě světa mají motory o výkonu až 109 000 koní. Celkem světové oceány brázdí asi 90 000 nákladních lodí. Zhruba 70% emisí lodě vypouštějí do 400 km od pobřeží a 85% všech těchto emisí se týká severní polokoule. Faktem také je, že některé nové lodě (nikoliv nutně nákladní) jsou budovány s důrazem na snížení emisí a především využití lehkých paliv bez tak velkého obsahu síry. Mezinárodní námořní organizace, součást OSN, ustanovila koncem minulého roku nové povinné standardy pro kvalitu lodních paliv. Díky nim by se měl obsah síry snížit do roku 2020 až o 90%.