Od záři předminulého roku mezi norskými městečky Mjånes a Hisarøy vyráží několikrát denně unikátní trajekt s elektrickým pohonem KF Hisarø. Trajekt za téměř rok a půl vykonal více než 4000 plaveb a potvrdil vyspělost elektrického pohonu pro větší říční a námořní lodě.
foto: Gulen Skyssbåtservice
KF Hisarø je prvním elektrickým trajektem v Norsku. Energii pro elektrické motory pohánějící lodní šrouby dodává lithium-ionotvá baterie s kapacitou 100 kWh od kanadské firmy Electrovaya. Baterie se dobíjejí v přestávkách mezi každou plavbou a také v noci.
Electrovaya použila při konstrukci lodní baterie vlastní patentovanou technologii SuperPolymer®2.0. Baterie využívající technologii SuperPolymer®2.0 jsou, jak se dočteme v propagačních materiálech, odolné proti ohni i vzplanutí (důležité pro udělení bezpečnostních certifikátů), mají vynikající rozsah pracovních teplot nebo efektivní systém chlazení.
„Použitý systém baterie je důležitým krokem vpřed pro globální námořní průmysl a významný krok směrem k nahrazení dieselových generátorů zelenější, netoxickou formou energie. Majitelem plavidla je firma Wergeland AS a provozovatelem trajektu Gulen Skyssbåtservice,“ dočteme se v tiskovém prohlášení firmy Electrovaya.
Trajekt KF Hisarø vykoná každý den deset plaveb o délce 1,6 km. Během plavby KF Hisarø přepraví až 46 pasažérů a šest aut. Během celého svého životní cyklu ušetří KF Hisarø 180 750 litrů paliva, jehož spálení by do vzduchu uvolnilo 480 tun CO2.
foto: YouTube
Podle tiskové zprávy firmy Electrovaya zájem o elektrické námořní dopravní systémy, hladinové i podvodní, poroste. Nynější roční trh s elektrickými plavidly dosahuje výše 2,6 miliardy dolarů, do roku 2023 vzroste na 6,3 miliardy dolarů a dále poroste.
Elektrická plavidla poskytují řadu nesporných výhod. Elektrolodě jsou jednoduší na údržbu, jsou velmi tiché a minimálně znečišťují vodu a vzduch.
„Wergeland AS je velmi spokojená s trajektem a se systém baterií od spolupracujících partnerů. Vzhledem k tomu, že roste trh a poptávka po technologiích šetrných k životnímu prostředí a po energetických řešeních s nulovými otisky emisí uhlíků, je systém vhodný k dalším námořním aplikacím,“ stojí v prohlášení firmy Wergeland AS.
V Norsku se ale současně chystá ambicioznější projekt trajektové elektrické dopravy. Trajekt ZeroCat 120 bude sloužit na 5,7 km dlouhém úseku mezi vesnicemi Lavik a Oppendal. Denně uskuteční 32 přejezdů, každá jízda bude trvat asi 20 minut.
Elektrický trajekt ZeroCat 120 je 80 metrů dlouhý a 21 metrů široký. Pohání jej dva elektromotory Siemens o výkonu 450 kW. Energii získávají z obří 1000kWh li-ion baterie o hmotnosti deset tun.
A v dnešním Právu byla
A v dnešním Právu byla taky zajímavá informace, že firma Inekon Group dodá do USA, přesněji do Seattlu, elektrické tramvaje s bateriovým pohonem. Stálo by zato zjistit o tom něco víc a možná napasat i článek. Baterii vyrobila fa Saft a první zkoušky proběhly v Ostravě.