kontejnerová loď

Lodní nákladní doprava – větší nebezpečí než miliony aut

Takřka neuvěřitelně zní zpráva z posledních dní o tom, že podle jistého výzkumu by mohlo 15 největších nákladních (kontejnerových) lodí světa vypouštět stejné znečištění, jako všech 760 milionů automobilů na silnicích. Je to dáno jednak velikostí motorů, téměř nepřetržitým chodem a především významně nižší kvalitou spalované nafty. Ta pro lodní motory obsahuje až 2000x větší množství síry než nafta pro auta. Například auto, které ročně ujede 15 000 km, vypustí za tu dobu do ovzduší zhruba 101 gramů oxidů síry. Dieselový lodní motor za tu dobu emituje až 5200 tun těchto látek.

Na orgány Spojených národů a je proto podle listu Guradian vyvíjen nátlak aby se začaly emisemi z lodní dopravy zabývat. například rozhodly podél celého svého pobřeží zavést nízkoemisní zónu v dosahu 230 mil (370 km) od pevniny. Podobný krok je očekáván od . Podle dalších studií jsou emise z lodí zodpovědné za desítky tisíc úmrtí a miliardové náklady pro zdravotnictví. Emise z lodní dopravy se začaly rapidním tempem zvyšovat v posledních 15 letech s růstem globálního obchodu a zejména vzestupem . Zajímavý pohled na historii růstu nákladní lodí najdete na webu globalsecurity.org (anglicky).
nákladní loď
Pár čísel pro zajímavost na závěr: největší nákladní lodě světa mají motory o výkonu až 109 000 koní. Celkem světové oceány brázdí asi 90 000 nákladních lodí. Zhruba 70% emisí lodě vypouštějí do 400 km od pobřeží a 85% všech těchto emisí se týká severní polokoule. Faktem také je, že některé nové (nikoliv nutně nákladní) jsou budovány s důrazem na snížení emisí a především využití lehkých paliv bez tak velkého obsahu síry. Mezinárodní námořní organizace, součást OSN, ustanovila koncem minulého roku nové povinné standardy pro kvalitu lodních paliv. Díky nim by se měl obsah síry snížit do roku 2020 až o 90%.

Solární loďka

Solární loďka od designérů Aptery

Jason Hill a Nathan Armstrong přispěli značným dílem k současné podobě tříkolky Aptera. Nyní se jejich zájem přesunul ze souše na vodu a navrhli velice zajímavý koncept loďky. Ta by se navíc měla začít vyrábět již v letošních letních měsících.

Trup lodi z kompozitních materiálů je podle tvůrců téměř nezničitelný a přitom lehký. Střecha s integrovanými solárními panely může být buď ve výchozí poloze pro více pasažěrů nebo se dá složit tak, že je z loďky člun pouze pro jednoho.

Solární loďka

1 kW špičkového výkonu solárního zařízení pro plnohodnotný pohon nestačí. Baterie jsou proto nutností a v tomto případě budou sloužit celkem běžné gelové. Poměrně zajímavá je skutečnost, že pokud se loďka v přístavu plně nabije, začne směřovat energii vně, třeba přímo do sítě.
Škoda jen, že o dojezdu a rychlosti zpráva nic neuvádí. Neoficiální odhad činí kolem 55 km a 13 km/h. I ten oficiální však bude značně záviset na přírodních podmínkách.

Zaoceánské lodě: více znečištění než automobily

Podle aktuální studie nazvané „Znečištění ovzduší a emise skleníkových plynů ze zaoceánských lodí: dopady, možností zlepšení a příležitosti pro udržení růstu“ se velké zaoceánské lodě podílejí na znečištění ovzduší oxidem siřičitým celkově více, než všechny automobily, nákladní auta či autobusy na světě. Zatímco automobilky v posledních dekádách emise značně snížily, lodě se v této oblasti prakticky nikam nepohnuly. Podle expertů je přitom snižování emisí u lodní dopravy mnohem levnější a jednodušší než v případě aut. Mezi první vlaštovky patří americký stát Kalifornie, který po svých přístavech vyžaduje, aby v lodích využívaly paliva s nízkým obsahem síry.