Evropa a doprava v roce 2050

Evropská komise nechala vypracovat podrobnou studii týkající se snižování emisí v oblasti dopravy. Do roku 2050 má lodní doprava vzrůst o 65%, letecká o 50% a nákladní automobilová o 45%. To bude znamenat zásadní zvýšení znečištění ovzduší. Otázka zní: jak se tomu vyhnout?   

Obsáhlá studie má zatím výstup na webu www.eutransportghg2050.eu. Najdete tam několik desítek PDF dokumentů plných nejrůznějších studií, rešerší a dalších chytrých textů. Všechno to má podnítit diskusi o tom co je možné a co je třeba udělat proto, abychom mohli v roce 2050 volně dýchat.

Evropská unie se zavázala, že do roku 2020 sníží emise o 20% v porovnání s rokem 1990. Problém je, že tento plán se zaměřil především na energetiku a rozvoj obnovitelných zdrojů. Doprava zůstala tak trochu stranou. Přitom právě ta je společně s průmyslem jedním z největších zdrojů emisí. A nemá tendenci klesat.

Z dosud vypracovaných studií plyne, že do roku 2050 by bylo možné snížit emise v dopravě až o 90%. Takový plán ale počítá prakticky s kompletním přechodem na elektrický pohon u osobních automobilů, využití biopaliv, snížením rychlostních limitů a dokonce přepracováním městského plánování.

Něco takového je zatím docela nemyslitelné. Navíc, lodní a letecká doprava nemůže být zatím efektivně elektrifikována, ačkoliv první pokusy už se objevují. Tam by proto přišla na přetřes biopaliva třetí a čtvrté generace. O jejich výrobě se uvažuje mimo jiné s využitím mořských řas.

Svůj díl práce by samozřejmě nesly také vlády jednotlivých států. Ty by musely zajistit, aby vysoce znečišťující typy paliv nebyly déle subvencované, případně aby byly zdaněny ještě výrazněji, než je tomu dnes. A naopak by měly uvolnit otěže takovým palivům, který tolik emisí neprodukují. Jenže takový záměr se prakticky vylučuje – vlády dnes z daní na benzin získávají do svých rozpočtů nezanedbatelné částky.

Evropský komisař pro dopravu Siim Kallas by měl představit svůj nový grandiózní plán pro budoucnost dopravy v Evropě na konci roku 2010. A plnit plány je třeba! Rudé pětiletky jsou už sice za námi, ale před námi čekají jiné plány. Jejich podkladová barva je modrá, ale hvězdy pořád stejně žluté.

One Comment on “Evropa a doprava v roce 2050”

  1. Nárast leteckej dopravy o
    Nárast leteckej dopravy o 50% je len fantázia.
    Ono štúdií je neúrekom, ale realita je celkom iná.
    A čo sa týka lodnej dopravy, je to jeden z najväčších zdrojov znečistenia. My suchozemci to tak nevnímame, ale uvedomuje si niekto v EÚ, čo taká loď spaľuje a koľko toho potrebuje?
    Biopalivá sú len náhrada jedného znečistenia druhým – myslím to miestne od automobilov. Je predsa úplne jedno, čo spaľijem – či naftu alebo rastlinný olej – účinnosť motoru je furt mizerná a teda aj objem emisií bude rovnaký.
    Mimochodom, ak niečo smrdí inak, alebo vôbec nesmrdí, neznamená to, že to nie je škodlivé.
    Netvrdím, že elektromobily a výroba spojená s ich prevádzkovaním je bez emisií, ale energia sa aspoň hospodárnejšie využije.
    Ak chceme mať nejaké výsledky, pokles emisií musí byť radikálnejší a to celkovo o desiatky %.
    Je potrebné si uvedomiť aj to, že počet áut neustále na svete rastie…

Napsat komentář