Solární letadla - Sunseeker II

Sunseeker II – solární letadlo se vydává na turné

Ekologická doprava, to nejsou jen a . Snižování emisí musí jít napříč současnými dopravními možnostmi a solární letadla jen čekají na svou příležitost. Už v roce 1990 představil letecký konstruktér Eric Raymond svůj lehký solární letoun Sunseeker I, se kterým na několikrát přeletěl USA. Po téměř 20 letech se vrací se solárním letadlem Sunseeker II.

Už letos na jaře se chystá Sunseeker II na „evropské turné“. Přesná data zatím nejsou známá, nicméně už se ví, že se poletí z na Sicílii a odtamtud do . Dále se objeví v , Slovinsku, Rakousku, , . Solární letoun je vybaven účinnými a lithium-iontovými bateriemi. Nad mraky může fungovat díky přímému slunečnímu svitu dokonce i bez baterií, pouze na energii ze slunce.
Solární letadla - Sunseeker II
Maximálních rychlost je 130 km/h a v jednom z rozhovorů se Raymond zmínil, že díky tomu je dokonce možné létat s otevřeným kokpitem a občas se prý dokonce k letadlu přibližují ptáci. Více informací o celém projektu najdete na stránce www.solar-flight.com.

letecká doprava - Boeing 737

Létající hybridy – dopravní letadla na baterky?

Letecká doprava je dnes vedle té automobilové a námořní jednou z největších zátěží pro životní prostředí. Letadla především ve vzduchu, ale i na zemi pálí obrovské množství paliva, výsledkem čehož jsou tuny oxidu uhličitého. Výrobci letadel se snaží snížit emise i spotřebu například využitím biopaliv, případně experimentováním s palivovými články nebo tekutým vodíkem. Společnost WheelTug, odnož větší firmy Chorus Motors, však přichází s řešením. Vyvinula totiž elektromotor, který může být využit pro popojíždění letadel na rampě – není tedy nutné ani využívat tahače, ani zbytečně pálit palivo v obrovských turbínách. Například pokud elektromotor Wheeltug zabudujete do téměř 150 tun vážícího Boeingu 737, může to ušetřit až 100 kg paliva za jediný let, čímž se dá následně ušetřit asi 500-1000 tun CO2 na jedno letadlo za rok. Další výhodou je ovšem i nižší opotřebení brzd, snížení časové náročnosti na letišti a další. Celkově, říká Isaiah Cox, ředitel WheelTug, se dá ročně ušetřit 60 000 dolarů.

Boeing a Virgin Atlantic společně pro biopaliva

U příležitosti nákupu 15 kusů letounů Boeing 787-9 Dreamliner společností Virgin Atlantic oznámily obě společnosti také uzavření strategického partnerství v oblasti a ekologie.
Boeing a Virgin Atlantic budou společně vyvíjet biopaliva pro letecký průmysl. První demonstrace se má konat už v roce 2008, dalšími spolupracujícími společtnostmi jsou GE Aviation a Virgin Fuels.
Kromě toho chtějí i Virgin pracovat na snižování emisí v leteckém průmyslu a snižování spotřeby. Například letoun Boeing 787-9 Dreamliner má až o 20% nižší spotřebu než jiná .