Suzuki Swift plug-in hybrid

Autosalon Tokyo 2009: Suzuki si oblíbilo palivové články

Automobilka Suzuki se na autosalonu v Tokyu chystá předvést svou alternativní symfonii. Nejprve představí svůj v Evropě i Japonsku oblíbený subkompakt Suzuki Swift ve verzi plug-in hybridu (a zároveň slovník: sériový hybrid). Pohonný systém tak do značné míry připomíná zmenšený Chevy Volt. Spalovací motor má objem 660 ccm, energie se schovává v lithium-iontových bateriích umístěných mezi předními sedačkami. Ty dodávají energii elektromotoru o výkonu 54 kW.  

Suzuki Swift plug-in hybrid Suzuki Swift plug-in hybrid Suzuki Swift plug-in hybrid
Honda U3-X

Honda má vlastní variaci na Segway – vozítko U3-X

Elektrické vozítko Segway dvakrát vělký úspěch nemělo. Je pořád jednoduše příliš drahé. Toyota zkoušela redefinovat osobní dopravu po svém s robustním „jezdícím křeslem“ i-Real. A teď je tu i Honda, která zkouší něco podobné, jen v malém.

Honda je známá mimo jiné svým zájmem o robotiku. Její tančící robot ASIMO se předváděl snad ve všech koutech světa, včetně České republiky. Právě z nej pochází i technologie, kterou Honda využila pro svou elektrickou jednokolku nazvanou U3-X. Písmenko U v tomto případě znamená jak „univerzální“, tak i „Unicycle“, tedy „jednokolka“.

Možná by navíc mělo stát i za slovo „unikátní“. Tak lze totiž jednoduše popsat systém pohonu, který U3-X využívá. Podobně jako na elektrické vozíku Segway určujete směr pohybu tím, že se na jednokolce nakláníte (firma to nazývá „Honda Omni Traction Drive System“ čili HOT). Zábavné je však to, že se můžete naklánět také do stran a vozítko pojede také do stran.
Pininfarina Nido
Pohonná jednotka se totiž skládá z jednoho velkého kola a spousty malých, částečně nezávislých koleček. Velké kolo obstarává pohon dopředu a dozadu, malá kolečka pak pohon do stran. Díky tomu můžete ale jezdit vlastně kterýmkoliv směrem. Honda aktuálně předvádí svou elektrickou jednokolku poháněnou lithium-iontovým akumulátorem na autosalonu v Tokyu. Max. rychlost je asi 6 km/h a energie vydrží zhruba hodinu. Váží 10 kg.

galerie: Honda U3-X
Honda U3-X Honda U3-X Honda U3-X
Volvo golfový vozík

Volvo představilo první elektromobil – pro golfisty!

První elektromobil, který ponese značku Volvo, má čtyři kola. Ale to je vše, čím se běžným autům podobá. Jde totiž o golfový elektrický vozík nazvaný prostě a jednoduše Volvo Golf Cart. Přední maska sice vzdáleně připomíná model Volvo C70, ale je to skutečně jen zdání. O vývoj se postarala společnost Pro Green Nordic.

Golfový vozík je určen pro jednu osobu a jeden bag (což, golfisté uznají, není mnoho). Napájejí ho tři 12V baterie, max. rychlost je 15 km/h a dojezd poměrně velmi slušných 60 km! Pro dlouhé dny na greenu jako dělaný. Cena kolem 8000 dolarů tak nějak odpovídá „golfové etiketě“. Oficiálního představení vozítka se dočkáme koncem října.
Volvo golfový vozík

Peapod Mobility

Peapod na cestě k zákazníkům

Právě včera, v Den země, společnost Peapod Mobility začala přijímat objednávky na svůj elektromobil Peapod. Jedná se o jednoduché sousedské vozítko s unikátním designem. Peapod Mobility patří pod společnost GEM, součást koncernu Chrysler, která se už přes 10 let zabývá vývojem a výrobou elektrických vozítek. Peapod je elektromobil s max. rychlostí 40 km/h a dojezdem na jedno nabití 50 km. Plné znovunabití pak zabere kolem šesti až osmi hodin. Podobných vozítek samozřejmě existuje více, ale jedině Peapod může nabídnout jedinečný futuristický design. Ten si nejspíš vydupal šéf firmy a její hlavní guru Peter E. Arnell, který mimo jiné navrhl nové logo Pepsi. Inspiroval se prý především japonskými rychlovlaky, imperiálními vojáky z Hvězdných Válek, vesmírnými helmami a želvami. Malý elektromobil se prodává za 12 500 dolarů (v přepočtu asi 250 000 Kč) a první kousky budou k dispozici v říjnu letošního roku.

Nissan představil elektromobil Pivo

Na kongresu FISITA (International Federation of Automotive Engineering Societies), která se koná v Jokohamě od 23. do 27. října představila automobilka futuristické vozítko s příjemně znějícím názvem Pivo. představuje unikátní koncept městského vozítka budoucnosti, které obsahuje otáčecí kabinu, díky které je zcela eliminováno couvání, tolik potřebné v dnešním městském provozu. Díky navíc elektromobil nevypouští žádné emise, není hlučný a díky své kompaktní velikosti se snadno vejde téměř kamkoliv.

Solární vozítko Sunray má první cenu

Na první pohled vypadá jako klasické golfové autíčko. Ve skutečnosti je Sunray plnohodnotný elektromobil schopný provozu na amerických silnicích. Vyrábí jej firma Cruise Car. Sunray můžete jet rychlostí až 30 km/h a je 100 km. Verze bez na střeše zvaná Classic Golf má dojezd mezi 60 a 85 km a stojí 5 500 dolarů, zatímco Sunray stojí 7000 dolarů. Firma Cruise Car schystá brzy uvést také rychlejší verzi Sunray nazvanou Sunray Kudo, která se bude prodávat za 9000 dolarů. Elektromobil Sunray získal první cenu na konferenci Solar Power 2006, která se nedávno konala v kalifornském San José za účasti guvernéra Arnolda Schwarzeneggera. Oficiální stránky společnosti Cruise Car spolu s kompletní nabídkou vozítek hledejte na adrese www.cruisecarinc.com.

Suzuki představilo kolečkové křeslo

Ale ne jen tak ledajaké kolečkové křeslo! Je určeno pro všechny handicapované, ale nevyužívá už starých neekologických olověných baterií. Naopak je poháněno čistou energií palivových článků. Název nového ekologického elektrického křesla zní Suzuki MIO a ačkoliv se nejedná přímo o „vůz“ v pravém smyslu slova, jistě je zajímavé jej na našich stránkách zmínit. Už jen proto, že automobilka Suzuki se odhodlala na něčem takovém pracovat. Dojezd vozítka by měl být 40 km na jedno „nabití“. Zatím se jedná o prototyp a zjišťuje jaký by byl mezi zákazníky zájem.

Kompletní galerie Suzuki Mio