Test vozítka Segway

Díky vstřícnému jednání zdejšího zastoupení společnosti jsme měli možnost otestovat jeden z modelů těchto futuristických vozítek a přinášíme vám naše dojmy a poznatky. Je Segway dopravním prostředkem budoucnosti?

Rozjeď to!
Dorazili jsme do prodejny Segway v na rohu ulice Dukelských hrdinů plni očekávání. Většina lidí zná vozítka Segway z doslechu nebo je alespoň viděla na obrázcích. Vyzkoušet si je ale na vlastní kůži, to už je úplně o něčem jiném.

Dvojčlenná výprava serveru Hybrid byla Davidem Drozdem, ředitelem zdejší pobočky Segway, postavena před hotovou věc. Ukázal nám základní ovládání terénního modelu XT, pak vytáhl tři stroje ven. My si je krátce vyzkoušeli na chodníku a za pár minut už uháněli do nedalekého parku Stromovka.

Jak na to?
Řízení „dvoukolky“ je překvapivě jednoduché, po čase se s ní doslova sžijete. Když na Segway nastoupíte, není třeba nijak vyrovnávat rovnováhu, jen stojíte. Jakmile se lehce nakloníte dopředu, vozítko jede dopředu, čím větší úklon, tím větší zrychlení. Pravda, že první rozjezd nám byl malinko proti strsti, nesmíte se snažit přirozeně balancovat a prostě se naklonit vpřed. O rovnováhu se postará pět gyroskopů a elektronika. Brzdí se zakloněním dozadu a Segway zvládne i pomalé couvání, pokud se zakloníte ještě trochu víc. Ale nebojte se, že byste nosem strouhali asfalt, stačí opravdu mírné náklony.

Ovladač otáčení je po levé ruce na řidítkách. Zpočátku se nám jevil jako hodně citlivý a zatáčení tak bylo poměrně ostré. Po krátkém výletu jsme však citlivost ocenili, protože poskytuje možnost úžasné dynamiky a manévrování. Jízda mezi chodci nám tak přišla (až na jejich pohledy) přirozená, nepotřebujete o moc více místa než při chůzi pěšky. Každý model má dva módy jízdy – pomalý pro jízdu na chodníku která je omezena na 7 km/h (i na Segwayi jste klasifikováni jako chodci) a rychlou až 23 km/h. Dojezd testovaného modelu se pohybuje od 26 do zhruba 40 kilometrů podle obtížnosti terénu a stylu jízdy.

Technologie
Segway se prodává v různých úpravách. Pro Prahu a okolí, nebo obecně ČR, je asi nejvhodnější terénní úprava s velkými koly, která hravě zvládne i hrubší terén jako jsou kostky, travnaté plochy, tramvajové koleje nebo písek (na něm pozor, Segway disponuje výkonem 4,5 koně a podklouznutí nemusí být příjemné). Poradí si i se strmými kopci, což je zvlášť zábavné. Zastavíte si v kopci a prostě stojíte, vozítko nikam neujíždí. Velká kola však zabírají více místa a pro čistě městský provoz nejsou 100% vhodná.

Srdcem samovyvažovacího systému je série pěti gyroskopů, senzorů úhlu a vychýlení. Ve spolupráci s elektronikou a dvěma elektromotory je stabilita skvělá. Zdrojem energie byly v našem případě dvě Li-ion baterie s vlastním obvodem pro nastavení optimálního nabíjení, které pak zabere příznivé 2 hodiny. Výrobce garantuje 1000 cyklů. Navíc není třeba žádná nabíječka, vše je již zabudováno. Podle našeho průvodce se pak dá vyrazit na delší výlet pouze s „kabelem od počítače“, zastavit na oběd a při té příležitosti dobít z kterékoli zásuvky.

Segway i2

Manipulace je dobře vyřešena. Pokud chceme vyjet nějakou větší překážku (například schody u vchodových dveří), poslouží tlačítko, které uvede „dvoukolku“ do manipulačního režimu. Ovladač směru jídy se změní v „plyn“ a vozítko pak můžeme táhnout nebo tlačit za přiměřené podpory elektromotorů. Celý Segway se dá navíc jednouše přizpůsobit pro přepravu. Teleskopická řidítka lze zasunout a pokud by ani to nestačilo, dá se během pár okamžiků rozložit pomocí klíče. Vznikne tak poměrně skladné zavazadlo o hmotnosti asi 50 kg.

Na Segway středem pozornosti
Při jízdě vozítkem Segway se jistě stanete předmětem pozornosti kolemjdoucích. Jak jsme byli ujištěni, na dívky Segway funguje skoro stejně dobře jako nadupané rudé Ferrari. Jen škoda, že právě vysoká cena je to, co má Segway s vozem Ferrari společné. Ceny základních modelů začínají někde kolem 225 000 Kč bez DPH a pokračují až ke 275 000 Kč za nejnovější model, který k zatáčení využívá náklonu těla (není už tedy třeba citlivé rukojeti na řidítkách) a představuje jakousi novou generaci vozítek Segway. Ty zatím k zapůjčení v obchodě Segway nejsou.

Ano čtete správně, Segway se dá v Praze i vypůjčit. Nabídka platí jen pro skupinky za doporovodu průvodce, lze si tak udělat výlet po Praze nebo zpestřit firemní akci. Zapůjčení samotného stroje by s sebou totiž přineslo velmi vysokou kauci.

Nezbývá než doporučit každému zájemci o moderní techniku se do prodejny Segway zajít podívat (www.segway.cz). Tímto bychom také rádi poděkovali Davidu Drozdovi za možnost otestování vozítek Segway, odborný výklad i příjemnou společnost.

67 Comments on “Test vozítka Segway”

  1. Nazdar lidičky,
    Segway je

    Nazdar lidičky,
    Segway je neskutečně v ČR předražená věc!
    Můj bratr to dováží z Ameriky v kontejnerech a ta nejdražší verze vyjde na 130 000kč.V ČR prodal už přes 190 ks.Cena je včetně dovozu.Co se týče servisu nejni jediný problém z dovozem dílů.Do 10 pracovních dnů má jakýkoliv díl k dispozici a to do slova za pár kaček.Ještě se nenašel jediný zákazník který by byl nespokojený.Bohužel je to byznys za který jsou lidi ochotni platit takové nehorázné prachy jako je třeba 275 000,-kč za kus v ČR.Co se týče půjčování tak ceny jsou sotva třetinové.

    1. A co vám brání rozjet
      A co vám brání rozjet vlastní byznys s lepšími cenami vozítek Segway? Lenost, neschopnost, připosranost? Není to o tom, jen to někomu střelit. Je třeba také zajistit záruku, servis a vše okolo. A to je na našem malém trhu dost drahé. Ovšem pokud bude konkurence více distributorů a prodejců (a pokud současný distributor nemá exkluzivní smlouvu), ceny mohou jít trochu dolů.

  2. Vážení,stále a již
    Vážení,stále a již několik let sháním nějaký,hromadné veřejné dopravě alternativní, způsob dopravy do zaměstnání u nás v předhůří Jizerek a Krkonoš.Prostě něco s činným dojezdem 30km.Zkoušel jsem elektrokoloběžku z ALFACZECHu.Je to spíš dětská hračka a v poloterénních podmínkách se celoročně používat rozhodně nedá.Terénní typ vozítka SEGWAY vypadá solidně a bytelně.Ovšem ta cena je strašidelná a rozhodně nadsazená.Díky ní tudy cesta nepovede.Takže zase zbývá jen to auto.Ach jo …

Napsat komentář