20 hybridních autobusů pro Prahu. Vítězství alternativ?

Ve středu 18.2.2009 představili pražský primátor Pavel Bém společně s ředitelem Dopravního podniku hl. m. Prahy Martinem Dvořákem vítěze výběrového řízení na nové autobusy pro hlavní město. Z hlediska počtu se jedná o zcela zásadní obměnu vozového parku pražské MHD. „V současné době zajišťuje autobusovou dopravu v hlavním městě Praze 1152 autobusů na 191 linkách a více než 2000 kilometrů tras. Nejstaršímu autobusu je 21 let. 500 autobusů z trakce je starších 10 let. Proto se hlavní město Praha a Dopravní podnik hlavního města Prahy rozhodli vypsat tendr pro nákup nových, elegantních a především ekologických autobusů,“ řekl primátor hl. m. Prahy Pavel Bém. ČÍST DÁL …

CNG autobusy čistější než diesely

Autobusy s pohonem CNG mají z hlediska emisí nižší hodnoty než autobusy naftové splňující emisní normu EURO V. Podle studie Centra dopravního výzkumu produkuje pohon CNG dokonce o více než 50 % méně prachových částic než stanovuje norma EURO V. Přitom nedochází ani ke snížení výkonu, vyrábějí se CNG autobusy, které mají vyšší výkon než naftové.

Jak vyplývá ze studie proveditelnosti Centra dopravního výzkumu v Brně, zemní plyn využívaný v dopravě obecně poskytuje nižší emise CO, NOx i pevných částic (PM). Jak vyplývá z níže uvedené tabulky emisních faktorů uvedených ve studii Centra dopravního výzkumu, nejen že CNG autobusy produkují nižší emise jako jsou CO, NOx, HC aj., ale pohon CNG produkuje o více než 50 % méně prachových částic než stanovuje norma EURO V (platná od podzimu 2009).

Nulová silniční daň pro ekologická vozidla

Kromě mnoha dalších změň, které automobilisté zažijí v letošním roce (ekologický poplatek), se mohou těšit také na nulovou silniční daň pro ekologicky šetrná vozidla. Od 1.1.2009 jsou podle novely zákona o silniční dani od tohoto poplatku osvobozeny hybridy, elektromobily, či auta na plyn. Navíc jsou osvobozeny také automobily na biopalivo E85. Osvobození se vztahuje u vozidel s pohonem CNG na užitková a nákladní vozidla do 12 tun a všechna vozidla pro dopravu osob. Provozovatelé autobusů městské hromadné dopravy a veřejné dopravy a podnikatelé využívající k pohonu vozidel stlačený zemní plyn, tak získají další podstatnou výhodu snižující náklady. Vláda tak splnila další z úkolů, které si předsevzala v rámci Národního programu snižování emisí České republiky. Ten byl schválen již v červnu 2007 a kromě novelizace zákona o silniční dani zahrnuje i záměr přípravy Programu obnovy vozového parku veřejné správy za tzv. „čistá“ vozidla, kdy v roce 2014 by mělo být 25 % vozidel státní správy obměněno za „čistá vozidla“, mezi která samozřejmě vozidla s pohonem CNG patří.

Bílá Panda CNG

Panda, alkohol a zemní plyn

Zřejmě si nyní kladete otázku, jak spolu souvisí Panda, alkohol a zemní plyn. Tak hezky podle abecedy. Konec kalendářního roku s sebou přináší zvýšený počet večírků, kde se obvykle člověk skleničce alkoholu nevyhne. V tom horším případě navíc přijel autem, které je pak přítěží.
V poslední době je naštěstí na trhu několik firem nabízejících odvoz ovíněného řidiče jeho vlastním automobilem na místě spolujezdce. Navíc tyto služby vyjdou často levněji nebo alespoň na stejné cenové úrovni v porovnání s klasickým taxi.

Nejlevnější z takových služeb je nyní Drinkservis Bílá Panda, kde přijde kilometr jízdy na pouhých 21 korun, což je o 7 korun méně, než pokud si zastavíte na ulici klasický taxík od společnosti AAA Radiotaxi, která zdaleka nepatří k nejdražším. Jak si může Bílá Panda tak nízké ceny dovolit? Odpověď je jendoduchá. Využívá pohonu na zemní plyn, který díky osvobození od spotřební, resp. ekologické daně vyjde značně levněji. Od příštího roku navíc odpadne pro vozy CNG také silniční daň. ČTĚTE DÁL PRO SROVNÁNÍ CEN …

Energy Globe Award

Nejlepší české ekologické projekty získaly ocenění Energy Globe Award

Včera se v Brně na Výstavišti uskutečnilo předání cen Energy Globe Awards, které do České republiky poprvé přinesla společnost . V kategoriích oheň, voda, země, vzduch, mládež a obec byli vždy tři nominovaní, z nichž porota vybrala jednoho vítěze. Ačkoliv se nominace z větší části týkaly bydlení, např. využití odpadního tepla, biomasy, šetření energiemi či instalací fotovoltaických panelů na balkóně panelového domu, přeci jen i v rámci tematiky serveru Hybrid.cz zde najdeme jednu zajímavost.

Tou je nominace v kategorii vzduch pro autopůjčovnu vozidel na zemní plyn (CNG), kterou aktuálně otevřela společnost v Praze. Projekt se nakonec stal vítězem své kategorie.

Slavnostního večera v pavilonu F se včera večer na Výstavišti zúčastnila řada prominentních osobností českého průmyslu a politiky. Záštitu nad akcí převzal předseda vlády Mirek Topolánek, cenu předávali mimo jiné Martin Bursík, ministr životního prostředí ČR (který společně s moderátorem večera Tomášem Hanákem předvedl na pódiu výtečnou vtipnou, zjevně nepřipravenou scénku), dále pak také třeba Maneka Gandhi, aktivistka a bývalá indická ministryně životního prostředí, nebo Ing. Wolfgang Neumann – zakladatel Energy Globe Award a jednatel společnosti GEG.

Celkovým vítězem soutěže se po těsném hlasování přítomných diváků stal projekt obecního vytápení na biomasu obce Měňany. Přítomným hostům zahrála Aneta Langerová, skupina Kryštof, ale především své umění předvedla vynikající francouzská akrobatická dvojice. Po skončení vyhlášení se přítomní odebrali k rautu, který pravda s pojmem „trvale udržitelný rozvoj“ neměl dvakrát společného. Ocenění však má význam už kvůli tomu, že povědomí o tomto pojmu, stejně jako obecně o ekologickém přístupu, rozšiřuje mezi masy. Záznam z předávání cen mohou diváci vidět dnes od 21:00 na ČT2.

Tata Motors chce auta na zemní plyn

Australská společnost Advanced Engine Components (ACE) uzavřela s indickou automobilkou Tata Motors dohodu o tom, že se možná domluví na společné desetileté spolupráci v oblasti systému pohonu na stlačený zemní plyn (CNG). ACE by měla navrhnout, vyvinout a otestovat čtyř- a šestiválcové motory Tata Motors na zemní plyn, včetně následné certifikace na normu Euro IV. Hotovo by mělo být do listopadu 2009 s tím, že Tata by chtěla vypustit nové automobily s pohonem na plyn už během prosince 2009. Což dobře koliduje s tím, že Indie chce, aby všechny nové trucky a autobusy hromadné dopravy v jedenácti největších městech země splňovaly normu Euro 4 do 1. dubna 2010.

Toyota Camry CNG Hybrid

Toyota Camry CNG Hybrid – podrobnosti

Toyota ještě před oficiální premiérou na autosalonu v Los Angeles odhalila první podrobnosti svého koncepčního automobilu Toyta Camry CNG Hybrid. Jedná se o hybridní automobil, který namísto benzinového pohonu využívá pohonu na plyn, lépe řečeno zemní plyn. Dvě kulaté nádrže na stlačený zemní plyn jsou umístěny v kufru auta namísto rezervy, dojezd CNG hybridu Camry je 400 km s tím, že emise oxidu uhličitého, oxidů dusíku, oxidu uhelnatého a dalších škodlivých látek jsou výrazně nižší, než v případě benzinového motoru. Samozřejmě, že zemní plyn má i své nevýhody. Musí být například skladován v oválných nádržích, což snižuje prostorovou „účinnost“. Také výkonnost automobilu je o něco nižší oproti klasickému benzinu, plus v USA zatím funguje pouze zhruba 1000 čerpacích stanic na CNG z čehož pouze polovina je přístupná veřejnosti. Toyota na svém Open Road blogu však upozorňuje, že se skutečně jedná pouze o koncepční vůz, který má ukázat, jak adaptabilní je její Hybrid Synergy Drive. A zároveň utvrdit veřejnost v tom, že pracuje na mnoha dalších typech alternativních pohonů.

Toyota Camry CNG Hybrid

Opel Zafira 1.6 CNG Turbo ecoFLEX

Opel Zafira 1.6 CNG Turbo – podrobnosti

Užitkový automobil Opel Zafira 1.6 CNG Turbo ohlásila automobilka Opel už v květnu letošního roku. Produkční verze CNG automobilu bude představena na autosalonu v Boloni během prosince. Nová Zafira 1.6 CNG Turbo ecoFLEX má mít výkon úctyhodných 150 koní, maximální rychlost 200 km/h a spotřebu 5,3 kg zemního plynu na 100 kk při emisích 144 g/km. Stejně jako všechny další evropské modely aut s pohonem na plyn (CNG) může i Opel Zafira běžet na benzin díky malé 14litrové nádrži. Dojezd čistě na plyn činí 370 km, nicméně cena ujetého kilometru je zhruba poloviční ve srovnání s jízdou na benzin (pak je to dalších plus 150 km). Navíc na CNG vozy zavádějí evropské vlády různé úlevy. Jen pro představu, na pěti největších trzích s CNG automobily – Německo, Itálie, Švédsko, Rakousko a Švýcarsko, se letos jen za prvních devět měsíců prodalo 75 000 automobilů s pohohem na zemní plyn. Opel je dnes druhým největším výrobcem CNG vozů v Evropě.

Opel Zafira 1.6 CNG Turbo ecoFLEX

DHL jezdí s vozy na zemní plyn

Společnost DHL Express rozšiřuje služby ekologického doručování zásilek. Její vozový park v České republice se do konce roku rozroste o další čtyři vozidla s alternativním pohonem na zemní plyn. Celkem bude DHL Express v České republice provozovat pět vozidel značky Opel Combo CNG. Vozidla budou jezdit v Praze, Ostravě a Olomouci.

DHL Express tak prověřuje, zda jsou vozidla šetrná k životnímu prostředí schopna dlouhodobě nahradit v současnosti používaný vozový park. Vychází tím rovněž vstříc zákazníkům, kteří požadují služby šetrné k životnímu prostředí. Vozidla na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem. A to nejen sledovaných škodlivin – oxidů dusíku, oxidu uhelnatého, oxidu uhličitého, pevných částic, ale i karcinogenních látek – polyaromatických uhlovodíků, aldehydů a aromátů včetně benzenu. Oproti benzinu zemní plyn nabízí potenciál 20 až 25procentního snížení emisí CO2.

Elektromobil Dora

Sraz elektromobilů na Autoshow 2008 již zítra!

Rok uběhl jako voda a na pražském holešovickém Výstavišti se koná další ročník automobilového veletrhu – Autoshow 2008. A co víc, fandové alternativ by si měli přijít na své!

2. Mezinárodní sraz elektromobilů v ČR
V sobotu 11.10. se totiž sjedou do areálu elektromobily z domácí scény i ze zahraničí. V poledne už by měli být na místě všichni účastníci a právě tehdy je podle Mgr. Jaromíra Vegra, pořadatele srazu a předsedy o.s. Elektromobily, ideální doba pro jejich prohlídku. Je totiž dost možné, že jakmile se nabijí, budou uhánět dále Prahou. Kdo však nestihne přijít v poledne, nemusí zoufat. Podle nových informací elektromobily zůstanou na místě až do 17 hodin.

K vidění bude opravdu rozmanitá sbírka elektromobilů. Od těch, které na první pohled vypadají jako klasické vozy (např. Peugeot 106, VW Golf nebo Citroën Saxo), po naprosto netradiční elektromobil Dora z roku 1906 připomínající spíše kočár než automobil. Ani vyznavači jedné stopy nepřijdou zkrátka – terénní Quantya, maxiskútr Vectrix a také menší elektrické skútry budou na místě.
Tak nezapomeňte! V sobotu ve 12:00 ve venkovním prostoru u Křižíkových pavilonů (více informací u stánku KPC 02). POKRAČUJTE PRO VÍCE O VELETRHU …

Tata Nano

Tata našla prostor, CNG a EV v plánu

Po nepříjemnostech spojených se stavbou nové továrny pro model Tata Nano si může Ratan Tata konečně oddechnout. Po přesunu z Bengálska totiž sehnal 445 hektarů potřebných pro stavbu rozsáhlého komplexu, který má produkovat od 250 do 500 tisíc aut ročně. První vůz sice nesjede z výrobní linky tento měsíc, jak bylo původně v plánu, březnový termín zní však také ambiciózně. Zajímavá je zejména suktečnost, že se zmínil o vývoji pohonných jednotek na zemní plyn a elektřinu.

Hugo Chávez

Hugo Chávez bude rozdávat auta na zemní plyn

Alternativní paliva se obvykle shledávají s menší podporou úřadů než by bylo záhodno. Naprosto extrémní postoj (jak jinak) zaujal venezuelský prezident Hugo Chávez. Prohlásil, že obyvatelům Venezuely rozdá auta s CNG pohonem a k tomu palivo na rok zdarma. Ropná a plynová velmoc si jistě může dovolit mnoho, ale přecijen, dotovat téměř 30 milionů lidí, to je moc i na populistu Chávezova formátu. Nechme se překvapit, více se dozvíme možná přístí rok, kdy by měl „ekologický program“ začít.

Toyota Camry hybrid

Toyota Camry CNG hybrid v Los Angeles

Během listopadu automobilka Toyota představí na autosalonu v Los Angeles koncept CNG hybridu Toyota Camry. Stlačený zemní plyn neboli CNG začíná být populární na obou stranách Atlantiku, v USA bylo možné vůz Toyota Camry (nikoliv ve verzi hybrid) koupit s pohohem na CNG už od roku 1999. Tehdy, v době relativně velmi levného benzinu, ovšem zákazníci neprojevili velký zájem, stejně tak i doplňování paliva bylo problematické díky nízkému počtu plnících stanic. Těch je i nyní v celých pouze zhruba 1000, nicméně pracuje se na výrazném rozšiřování infrastruktury. Nová Toyota Camry s pohonem na plyn by se ale jistě velmi dobře uživila i v Evropě, kde se z CNG také stává priorita.

Výhody autobusů s pohonem na zemní plyn

Česká plynárenská unie vydala tiskovou zprávu, kde vyjmenovává výhody pohonu na plyn. Ten se zdá být jednou z nejdostupnějších alternativ pro příštích několik let s tím, že stát i velké firmy na něm mohou vydělávat podobně snadno, jako na benzinu. Navíc neprodukuje tolik emisí. V tiskové zprávě se píše, že „Celosvětovým trendem je přechod na ekologičtější vozy, o čemž svědčí i fakt, že většina expozic na letošním autosalonu v Ženevě byla v zelené barvě a obsahovala hesla o tom, jak výrobci vozidel chrání životní prostředí. Ženevský autosalon ukázal, že výrobci věří ve snižování emisí CO2.“ Jaké výhody tedy užití autobusů na zemní plyn přináší?

  • o 50 % nižší náklady na palivo
  • od 1.1. 2009 nulovou silniční daň
  • podporu veřejnosti
  • Podle průzkumu společnosti Ipsos Tambor by zavedení autobusů na zemní plyn ve svých městech uvítalo 88 % obyvatel ČR.
  • výrazné snížení emisí a zátěže životního prostředí

    Ekologické vlastnosti zemního plynu – produkce emisí pevných částic (popílku) a oxidů síry je prakticky nulová. Spalováním zemního plynu rovněž nevznikají karcinogenní látky jako polyaromatické uhlovodíky (PAU), aldehydy a aromáty. Výrazně nižší jsou emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého.

Spočítejte si úspory s vozem CNG

Kromě faktu, že je provoz vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) nejlevnější, je současně i nejbezpečnější ve srovnání s provozem na klasická kapalná paliva (benzin, nafta i LPG). Vozidlo na zemní plyn je sice o cca deset procent dražší, vyšší investice je ale návratná již po ujetí cca 40.000 kilometrů. Řidiči nemusejí mít ani obavy, že by s vozidlem na zemní plyn nestačili dojet k další čerpací stanici. Sériově vyráběné vozy mají totiž kombinované systémy, takže po spotřebování CNG jede auto automaticky nebo po přepnutí tlačítka na přístrojové desce i na benzin. Hustota plnicích stanic CNG v ČR postupně poroste, během 12let jich bude asi 400.

„Využití CNG, neboli stlačeného zemního plynu, je velmi dobrým řešením při současném nedostatku ropy a rostoucích cenách pohonných hmot. CNG je nejlevnější palivo v České republice a jeho spalování motorem vozidla má minimální dopady na životní prostředí,“ říká Josef Kastl, generální sekretář České plynárenské unie. CNG je dnes osvobozeno od spotřební, resp. ekologické daně a od příštího roku se na jeho využívání má vztahovat i nulová silniční daň.