Vše o CNG (1) – Úvod

CNG (Compressed Natural Gas) neboli stlačený zemní plyn je fosilní palivo a nejedná se tak o obnovitelný zdroj, kterým bezesporu patří budoucnost. Proč se s ním tedy zabývat zde, když patří do jedné rodiny s ropou a uhlím? Důvody jsou nejméně dva. Zásoby zemního plynu jsou v porovnání s ropou větší stejně jako pravděpodobnost, že ještě porostou. Druhou výhodou je menší množství škodlivých látek při spalování v porovnání s konvenčními palivy díky jeho složení. ČTĚTE DÁL …

Složení
Zemní plyn, který se v České republice využívá hojně k vytápění, obsahuje 98 % metanu (CH4) , zhruba 1 % vyšších uhlovodíků a 1 % dalších příměsí. Právě díky vysokému zastoupení nejjednoduššího uhlovodíku, metanu, se dá zemní plyn označit za ekologické palivo. Poměr uhlíku k vodíku je v molekule metanu 1:4 a jejím spálením (sloučením s kyslíkem) vznikne jedna molekula CO2 a dvě molekuly vody. Samozřejmě, že v praxi reagují i vyšší uhlovodíky a minoritně zastoupené příměsi. I přesto spalování zemního plynu představuje oproti benzínu, naftě či propan-butanu (LPG) nižší zátěž pro životní prostředí.

Ekonomická stránka věci
Alternativní paliva obecně se mohou v širším měřítku prosadit jen pokud budou ekonomicky výhodná. Auta na plyn mají zhruba stejnou spotřebu v m3 plynu jako obdobné benzínové modely v litrech benzínu. Cena u čerpacích stanic se však liší v průměru o 11 korun (07/09) a příplatek za CNG verzi je na úrovni dieselu. Prostor pro značné úspory tu tedy je, ačkoli jen díky úlevám u spotřební daně. Ale o tom až v některém z následujících dílů.

Bezpečnost
CNG se uchovává v nádobách pod tlakem okolo 200 barů. To není zrovna málo, a proto se často diskutuje téma stlačeného zemního plynu a bezpečnosti. Plynárenské společnosti často opakují, že testy prokázaly ještě větší bezpečnost CNG vozidel, než jakou můžou poskytnout konvenční auta. Pravdou je, že tlakové nádoby jsou několikrát jištěné a i v případě požáru plyn přes ventil kontrolovaně odhoří, někomu však může být přítomnost tlakových nádob nepříjemná.
Ve prospěch CNG hovoří jeho hustota, plyn je lehčí než vzduch a v případě úniku nehromadí u země jako rozšířenější LPG. Nemůže dojít ke kontaminaci půdy jako v případě benzínu nebo nafty a krádež paliva je také vyloučená.

CNG není LPG
Informovanost veřejnosti o stlačeném zemním plynu je stále lepší, část si však stále neuvědomuje rozdíl mezi oběma plyny. LPG (=Liquified Petroleum Gas) je směs propanu a butanu – tedy vyšších uhlovodíků. Zákaz vjezdu LPG vozidel do podzemních garáží je důsledkem hustoty, kdy se plyn těžší než vzduch může hromadit u podlahy, což je v případě odvětrávání shora nežádoucí. Ani spalování není z pohledu životního prostředí tak výhodné jako u konkurenčního zemního plynu. Jednu zásadní výhodu však LPG má – vyšší výhřevnost na jednotku objemu. Laicky řečeno, auto na propan-butan dojede se stejně velkou tlakovou nádobou třikrát dál než jeho příbuzný na zemní plyn.

V příštím díle vystřídá nudné obecné informace něco praktičtějšího. A sice možnosti plnění a úspory s tím spojené.

One Comment on “Vše o CNG (1) – Úvod”

  1. Prosim o radu už mam 2 multiplu na cng ted mě začala po as
    Prosim o radu už mam 2 multiplu na cng ted mě začala po as 50 =70i km přepínat na bebzin kdyz dojde benzin auto nejede ted revize cng pry nato nic nemaji je to originál dělany ve Fiatu mě řekly že program už nemaji auto je 12 let stary nevim kam se obratit nemá někdo stejny problémděkuji Alena

Napsat komentář